Gå til innhold

Koseintervju med dømte kriminelle


Bli medlem

Anbefalte innlegg

Først var det koseintervju med Orderud, så koseintervju med French, nå er det koseintervju med Toska. Og hvorfor skal Toska stille opp på inertvju tenker du sikkert. Vel, det er vel en bok på vei da.

Og så er det bare å vente på koseintervju med Breivik om et år eller to.

https://www.tv2.no/spesialer/longread/david-og-moren

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor skal ikke slike folk få uttale seg?? Om dere evnet å  sett litt utover deres lille snevre verden, så kan det faktisk komme lærdom ut av det. For at ting skal muligens endres til det bedre, må en evne å se hva som har gått galt også. Det verste er faktisk å tie ihjel elendighet, det lærer hvertfall ingen noe av.

  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Bli medlem skrev:

Først var det koseintervju med Orderud, så koseintervju med French, nå er det koseintervju med Toska. Og hvorfor skal Toska stille opp på inertvju tenker du sikkert. Vel, det er vel en bok på vei da.

Og så er det bare å vente på koseintervju med Breivik om et år eller to.

https://www.tv2.no/spesialer/longread/david-og-moren

Jeg hadde syns det hadde vært ekstremt interessant å se et intervju med Breivik nå. Forutsatt at det var et skikkelig intervju, der han ikke fikk overkjøre reporteren.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
13 minutter siden, ludden skrev:

Hvorfor skal ikke slike folk få uttale seg?? Om dere evnet å  sett litt utover deres lille snevre verden, så kan det faktisk komme lærdom ut av det. For at ting skal muligens endres til det bedre, må en evne å se hva som har gått galt også. Det verste er faktisk å tie ihjel elendighet, det lærer hvertfall ingen noe av.

Det er uetisk å gjøre kriminelle til en slags kjendiser, og la dem sole seg i medias oppmerksomhet. Forskere og andre seriøse  folk må gjerne intervjue dem i fengsel for fornuftige formål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du synes toska solte seg i medias oppmerksomhet ikveld? Og kun forskere skal ta lærdom av feil som er begått.....og hvem definerer du som "seriøse folk"????? Så vi som sikkert du kaller useriøse folk, skal ikke behøve å ta lærdom av feil som er begått. Var artig at du skrev forskere og "seriøse folk".....artig setning, og jeg er nysgjerrig på hvem du definerer som seriøse, svar på det da, jeg gleder meg 🙂

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
7 minutter siden, ludden skrev:

Så du synes toska solte seg i medias oppmerksomhet ikveld? Og kun forskere skal ta lærdom av feil som er begått.....og hvem definerer du som "seriøse folk"????? Så vi som sikkert du kaller useriøse folk, skal ikke behøve å ta lærdom av feil som er begått. Var artig at du skrev forskere og "seriøse folk".....artig setning, og jeg er nysgjerrig på hvem du definerer som seriøse, svar på det da, jeg gleder meg 🙂

Du forstår hva jeg mener.

Uansett, mitt etiske ståsted har ingenting å si for medievirkeligheten i Norge. Hvilken lærdom Toska har å formidle stiller jeg meg tvilende til. Å ikke oppføre seg som ham håper jeg de fleste lærer kort tid etter barnehagen.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, når du skriver forskere og seriøse folk....det skjønte jeg ikke, det er i beste fall noe av det dummeste jeg har lest på ei stund. Om du mener kriminelle skal ties i hjel, så er det greit, men historien viser vel at det å tie ting ihjel aldri har hjulpet noen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, ludden skrev:

Nei, når du skriver forskere og seriøse folk....det skjønte jeg ikke, det er i beste fall noe av det dummeste jeg har lest på ei stund. Om du mener kriminelle skal ties i hjel, så er det greit, men historien viser vel at det å tie ting ihjel aldri har hjulpet noen.

Poenget mitt er at de har ingenting å tilføre. Folk må gjerne sitte i stua og kose seg med forbryterintervjuer, jeg bryr meg ikke. For meg er det etisk tvilsomt. Med seriøse folk mener jeg de som har et profesjonelt behov for å lære mer om kriminalitet, som politi, advokater, justispolitikere, kriminologer, studenter etc. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er helt latterlig hvor mye de blir omtalt og satt i fokus. Det er folk som er dømt til medvirkning til drap, og som har sonet mange år i fengsel. Det er Ikke at de har noe å lære bort. Hver gang jeg ser Veronica Orderud, så lurer jeg på om hun har overbevist seg selv om at hun er uskyldig. Jada, hun kan være det i teorien, men jeg tror nok ikke det. 

Og Toska, hva skal han lære bort? Ærlig talt. Ja, de kunne gjerne fått munnkurv for min del, men det har litt å si hvilke kanaler de blir presentert i. Hvis de har så mye å lære bort, så skriv en bok.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
6 minutter siden, SoWhat? skrev:

Syns det er helt latterlig hvor mye de blir omtalt og satt i fokus. Det er folk som er dømt til medvirkning til drap, og som har sonet mange år i fengsel. Det er Ikke at de har noe å lære bort. Hver gang jeg ser Veronica Orderud, så lurer jeg på om hun har overbevist seg selv om at hun er uskyldig. Jada, hun kan være det i teorien, men jeg tror nok ikke det. 

Og Toska, hva skal han lære bort? Ærlig talt. Ja, de kunne gjerne fått munnkurv for min del, men det har litt å si hvilke kanaler de blir presentert i. Hvis de har så mye å lære bort, så skriv en bok.

 

Helt enig. Dette er den mørke siden av kjendis-samfunnet. Er du kjent er du kjent, og blir et selvfølgelig intervjuobjekt og mediayndling. Årsaken til at man blir kjent spiller mindre rolle.

Fra historien kjenner man Herostratos, en gammel greker som satte fyr på det verdensberømte Artemistempelet utifra et ønske om å bli kjent og husket i historien. Byens innbyggere nedla forbud mot å nevne hans navn for å nekte ham hans ønske, men det var rimelig mislykka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.10.2019 den 14.13, Sirkelen skrev:

Dette er en stor uting. Kriminelle bør glemmes bak lås og slå,

Du er vel klar over at fengsel i Norge er for rehabilitering? Mannen har sonet sin straff.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Nomaden skrev:

Du er vel klar over at fengsel i Norge er for rehabilitering? Mannen har sonet sin straff.

Og da skal de belønnes med "berømmelse"? 

Først straff, så belønning. Ok...

Endret av SoWhat?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Sirkelen
31 minutter siden, Nomaden skrev:

Du er vel klar over at fengsel i Norge er for rehabilitering? Mannen har sonet sin straff.

Jeg synes ikke kriminelle fortjener noen oppmerksomhet uansett. At straffene er for lave i Norge forandrer ikke på det. At han har sonet sin straff er helt greit, nå bør han jobbe  og bidra til samfunnet. Uansett vil han aldri klare å tilbakebetale en brøkdel av det han har kostet samfunnet.

Det handler ikke om dem, men om oss. Hva slags samfunn vil vi ha? Det moralske nivået.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, SoWhat? skrev:

Og da skal de belønnes med "berømmelse"? 

Først straff, så belønning. Ok...

Absolutt ikke. Nå kaller jeg ikke et dybdeintervju der de sitter i en nedslitt leilighet som en fancy "berømmelses"-garanti. Jeg tenker at det kanskje er greit å høre hva mannen har å si, for alt vi vet så er det det første og siste intervjuet han stiller opp på.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, Nomaden skrev:

Absolutt ikke. Nå kaller jeg ikke et dybdeintervju der de sitter i en nedslitt leilighet som en fancy "berømmelses"-garanti. Jeg tenker at det kanskje er greit å høre hva mannen har å si, for alt vi vet så er det det første og siste intervjuet han stiller opp på.

Vi er alle forskjellige som mennesker, også når det gjelder etiske og emosjonelle spørsmål. For meg er dette å gå over en grense. Det er ikke alle man skal dytte en mikrofon opp i trynet på og spørre «Hva føler du nå?»

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, SoWhat? skrev:

Og da skal de belønnes med "berømmelse"? 

Først straff, så belønning. Ok...

Nå er det vel faktisk samfunnet som bestemmer om folk som feks Toska skal bli "berømte" eller ei. Om samfunnet ikke har interesse av han, så vil han ikke få noen berømmelse, What so ever. Viser det seg derimot at samfunnet har en interesse, så får han jo oppmerksomhet. Om VG-Dagbladet-Seoghør får nok klikk, så har samfunnet bestemt at det er interessant nok. 

Og jeg er 100% enig med @Nomaden, han har sonet sin straff og han fortjener en ny start. Det finnes faktisk mennesker som oppriktig angrer og som starter på nye og mye bedre liv. Jeg har sett innsiden av Kriminalomsorgen i mange år, og joda, folk kan faktisk forandre seg! 

(At jeg siterte deg @SoWhat?, det var litt tilfeldig)

Endret av SpringYard
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...