Gå til innhold

Koseintervju med dømte kriminelle


Bli medlem

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, SpringYard skrev:

Har du vært i kriminalomsorgen, Vært med på samtale med de pårørende. Vet du egentlig noe om hvor mange pårørende som faktisk tilgir? 

Nei, fortell meg hvor mange som tilgir, og hvilke forbrytelser de tilgir? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Nei, fortell meg hvor mange som tilgir, og hvilke forbrytelser de tilgir? 

Jeg har ingen statistikk på det, men de aller fleste tilgir, faktisk. Ikke alle, men mange. Ikke med en gang, men med tid så tilgir de fleste. Jeg var vært borti drapssaker, voldtektssaker og grove voldssaker som har blitt tilgitt. Jeg har selvfølgelig vært borti saker som ikke har blitt tilgitt også. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, SpringYard skrev:

Jeg har ingen statistikk på det, men de aller fleste tilgir, faktisk. Ikke alle, men mange. Ikke med en gang, men med tid så tilgir de fleste. Jeg var vært borti drapssaker, voldtektssaker og grove voldssaker som har blitt tilgitt. Jeg har selvfølgelig vært borti saker som ikke har blitt tilgitt også. 

Ok. Da ville det vært såå mye mer lærerikt å høre de pårørendes historier, og hvordan de kan tilgi og applaudere at de får en ny start med TV og aviser som mikrofonstativ. Det hadde vært interessant å høre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bra at tidligere kriminelle endrer livet sitt til noe bedre? Straffene skal være harde, men evig fordømmelse gagner ingen. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
5 minutter siden, SpringYard skrev:

Jeg har ingen statistikk på det, men de aller fleste tilgir, faktisk. Ikke alle, men mange. Ikke med en gang, men med tid så tilgir de fleste. Jeg var vært borti drapssaker, voldtektssaker og grove voldssaker som har blitt tilgitt. Jeg har selvfølgelig vært borti saker som ikke har blitt tilgitt også. 

Selvfølgelig kan jeg forstå at ofre og pårørende ofte velger å tilgi etter en stund. Det er vondt å leve med sinne og hat i årevis.

Men det betyr ikke at det er moralsk riktig å tilgi. Jeg synes ikke samfunnet som helhet bør tilgi de grove forbrytelsene du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, oysterlover skrev:

Er det ikke bra at tidligere kriminelle endrer livet sitt til noe bedre? Straffene skal være harde, men evig fordømmelse gagner ingen. 

Evig fordømmelse er faktisk det eneste rette for endel forbrytelser. Jeg tror ikke på helvete, men det hindrer meg ikke i å håpe på at en del forbrytere havner der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ok. Da ville det vært såå mye mer lærerikt å høre de pårørendes historier, og hvordan de kan tilgi og applaudere at de får en ny start med TV og aviser som mikrofonstativ. Det hadde vært interessant å høre. 

Det kan jeg være enig med deg i. Jeg sier ikke at jeg, personlig, synes at det er veldig interessant å høre om Toska sin historie, men det er allikevel en del av historien. 

Men igjen, til sakens kjerne: det er samfunnet som bestemmer hva som er interessant nok til å gi noen berømmelse. Man velger selv hva man vil klikke seg inn på av artikler som står i avisen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ting er ikke svart/hvitt. Jeg anbefaler på det sterkeste å lese boka til Sven-Erik Utsi.
Og hans historie er på ingen måte spesiell. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
1 minutt siden, SpringYard skrev:

Det kan jeg være enig med deg i. Jeg sier ikke at jeg, personlig, synes at det er veldig interessant å høre om Toska sin historie, men det er allikevel en del av historien. 

Men igjen, til sakens kjerne: det er samfunnet som bestemmer hva som er interessant nok til å gi noen berømmelse. Man velger selv hva man vil klikke seg inn på av artikler som står i avisen. 

Selvfølgelig er det opp til samfunnet. Men vi har alle et moralsk ansvar.

At tobakk er lovlig og folk faktisk kjøper det av egen fri vilje, gjør ikke det å selge tobakk moralsk akseptabelt. På samme måte har media et ansvar for innholdet de skaper. Nå mener heller ikke jeg at det å intervjue forbrytere er det verste media gjør, langt fra, men det er en tvilsom praksis.

Media har et stort ansvar for den negative samfunnsutviklingen vi opplever på en rekke områder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
2 minutter siden, Mammuten skrev:

Ting er ikke svart/hvitt. Jeg anbefaler på det sterkeste å lese boka til Sven-Erik Utsi.
Og hans historie er på ingen måte spesiell. 

Noen av oss mener at enkelte spørsmål er ganske svart-hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sirkelen skrev:

Selvfølgelig er det opp til samfunnet. Men vi har alle et moralsk ansvar.

At tobakk er lovlig og folk faktisk kjøper det av egen fri vilje, gjør ikke det å selge tobakk moralsk akseptabelt. På samme måte har media et ansvar for innholdet de skaper. Nå mener heller ikke jeg at det å intervjue forbrytere er det verste media gjør, langt fra, men det er en tvilsom praksis.

Media har et stort ansvar for den negative samfunnsutviklingen vi opplever på en rekke områder.

Men på hvilken måte skader det samfunnet at folk som feks Toska får et intervju? At han får oppmerksomhet? Han får jo ikke mer oppmerksomhet enn det den gemene hop vil gi han, uansett hvor mye avisene skriver om han. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Noen av oss mener at enkelte spørsmål er ganske svart-hvitt.

Les boka jeg anbefalte. God sannsynlighet for at det gir deg litt mer forståelse for hvordan mennesker kan bli som de er. Mulig du endrer mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
3 minutter siden, Mammuten skrev:

Les boka jeg anbefalte. God sannsynlighet for at det gir deg litt mer forståelse for hvordan mennesker kan bli som de er. Mulig du endrer mening.

Greit, jeg aksepterer ditt råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sirkelen
21 minutter siden, SpringYard skrev:

Men på hvilken måte skader det samfunnet at folk som feks Toska får et intervju? At han får oppmerksomhet? Han får jo ikke mer oppmerksomhet enn det den gemene hop vil gi han, uansett hvor mye avisene skriver om han. 

Det lar seg ikke gjøre å peke på noen konkret, fysisk skadevirkning av å lage et slikt intervju. I seg selv er det bare en bølge på media-havet. Men det samme gjelder jo det meste annet som er galt i samfunnet. Hvor farlig er det egentlig med litt fake news innimellom, rap-videoer som glorifiserer gangstere, idrettsutøvere som driver doping og politikere som driver halvkorrupt samrøre i det skjulte? 
 

Alle slike ting bidrar til å senke hele nivået i samfunnet, litt etter litt. Det er ikke så farlig, tenker folk. Normløshet er greit. Det ene synet er like greit som det andre. 
 

Først og fremst synes jeg den oppmerksomheten som forbrytelser og forbrytere får er helt malplassert. Hvilke verdier fremmer man egentlig ved å fokusere på det absolutte bunnfallet i samfunnet? De verste av de verste? Enten det er i krimreportasjer eller i form av fiktiv krim (forskjellen er ikke stor). Forbrytelser har alltid eksistert og vil alltid gjøre det, de samme dårlige samfunnsforholdene og de samme drittmenneskene går igjen til alle tider. Jeg er ikke interessert overhodet. For min del kunne man kastet dem alle i Nordsjøen.

Endret av Sirkelen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Sirkelen skrev:

Det lar seg ikke gjøre å peke på noen konkret, fysisk skadevirkning av å lage et slikt intervju. I seg selv er det bare en bølge på media-havet. Men det samme gjelder jo det meste annet som er galt i samfunnet. Hvor farlig er det egentlig med litt fake news innimellom, rap-videoer som glorifiserer gangstere, idrettsutøvere som driver doping og politikere som driver halvkorrupt samrøre i det skjulte? 
 

Alle slike ting bidrar til å senke hele nivået i samfunnet, litt etter litt. Det er ikke så farlig, tenker folk. Normløshet er greit. Det ene synet er like greit som det andre. 
 

Først og fremst synes jeg den oppmerksomheten som forbrytelser og forbrytere får er helt malplassert. Hvilke verdier fremmer man egentlig ved å fokusere på det absolutte bunnfallet i samfunnet? De verste av de verste? Enten det er i krimreportasjer eller i form av fiktiv krim (forskjellen er ikke stor). Forbrytelser har alltid eksistert og vil alltid gjøre det, de samme dårlige samfunnsforholdene og de samme drittmenneskene går igjen til alle tider. Jeg er ikke interessert overhodet. For min del kunne man kastet dem alle i Nordsjøen.

Du mistet meg ved ‘Bunnfall’ og ‘drittmennesker’. 

vi får være enige om å være uenige. Ha en fin kveld. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sirkelen
Akkurat nå, SpringYard skrev:

Du mistet meg ved ‘Bunnfall’ og ‘drittmennesker’. 

vi får være enige om å være uenige. Ha en fin kveld. 

Dessverre må man noen ganger kalle en spade for en spade.

Ha en god kveld du også, takk for samtalen, selv om vi har et ganske ulikt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja dette er en uting.  Pressen bør ta et skikkelig oppgjør med seg selv. Intervju med hardbarka kriminelle er helt forkastlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stusset over det samme. For en stund siden var det en "sexy" sak om en kar som hadde vært tung kriminell over lang tid, og jeg reagerer litt på at den typen folk blir fremstilt som "tøff og sexy" (mer forbehold om at jeg ikke har lest selve artikkelen). I mine øyne burde dette være oppførsel en skammer seg over og som vi ser ned på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.10.2019 den 0.53, ludden skrev:

Så du synes toska solte seg i medias oppmerksomhet ikveld? Og kun forskere skal ta lærdom av feil som er begått.....og hvem definerer du som "seriøse folk"????? Så vi som sikkert du kaller useriøse folk, skal ikke behøve å ta lærdom av feil som er begått. Var artig at du skrev forskere og "seriøse folk".....artig setning, og jeg er nysgjerrig på hvem du definerer som seriøse, svar på det da, jeg gleder meg 🙂

Han fremstilte seg selv på en positiv måte, tar vare på bestefaren osv. Virker litt kalkulert. Han ble diagnosert med dyssosial personlighetsforstyrrelse under rettsaken, slike folk forandrer seg sjelden. Han innrømmet i intervjuer at han aldri tenkte på familiens følelser. Og når han ble spurt om hvorfor han tok valgene han tok, antyder han at det ikke var et valg. Han tar ikke ansvar for noe av det han gjorde. Du kan jo lese dagboken han skrev rundt Nokasranet. 

Å gjennomføre et så riskofylt ran når han nettopp har blitt far sier vel noe om hvor prioriteringene hans ligger. Når han møtte Meslew (?) i 2016 var vel det også et tegn på at han ikke har planer om å leve et vanlig liv tenker jeg da. Får virkelig håpe han bruker graden sin til noe viktig slik han påstår i intervjuet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine tanker da jeg så innslaget på nyhetene gikk iallefall til familien til politimannen de drepte under ranet. De burde fått slippe at gjerningsmennene blir gjort til "kjendiser".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...