Gå til innhold

Mattilsynet, ny galskap, intervju med Merete Støvring


slask

Anbefalte innlegg

25 minutter siden, Apis skrev:

 

Nå kan det se ut som om domstolene har litt for lett for å legge forvaltningens konklusjon til grunn for domsavsigelsen i forvaltningssaker, bare se på NAV saken nå

Kjempeviktig å skille disse sakene her nå. Det som ble gjort feil i NAVsaken er ikke det samme som at det har blitt gjort feil i Støvringsaken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 minutter siden, T-Rex skrev:

Dette er ikke kasjmirgeiter, men vanlige sauer som trenger solid ly vinterstid de fleste steder i Norge. Minimumstemperaturen der gården til Støvring ligger, var på 17 blå sist vinter. Ville du overnattet om vinteren i skuret vist på det siste bildet i NRKs artikkel, med bare et par ulltepper til beskyttelse? Tenk at det blåser kuling og er minus 17.

https://www.nrk.no/trondelag/veterinaer-mister-retten-til-a-drive-med-dyrehold-1.14634470

Dyr reagerer litt forskjellig fra oss mennesker, 17 kuldegrader er ikke noe problem, rundt 0 med sludd derimot liker de ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, T-Rex said:

Dette er ikke kasjmirgeiter, men vanlige sauer som trenger solid ly vinterstid de fleste steder i Norge. Minimumstemperaturen der gården til Støvring ligger, var på 17 blå sist vinter. Ville du overnattet om vinteren i skuret vist på det siste bildet i NRKs artikkel, med bare et par ulltepper til beskyttelse? Tenk at det blåser kuling og er minus 17.

https://www.nrk.no/trondelag/veterinaer-mister-retten-til-a-drive-med-dyrehold-1.14634470

Merete sier her at sauene fritt kan gå inn i leskuret (låvebygget), men de liker visst å være mye ute.

Her foring med traktor...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Apis said:

Dyr reagerer litt forskjellig fra oss mennesker, 17 kuldegrader er ikke noe problem, rundt 0 med sludd derimot liker de ikke.

17 kuldegrader er et problem for den sauerasen som er mest vanlig i Norge. Har du hørt om sauesanking? Sauene hentes ned fra fjellet for å tilbringe vinteren i sauefjøset (og tildels bli slaktet, det er så).

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, rebella81 skrev:

Nå er jo utilstrekkelig vannforsyning et sentralt punkt i denne saken, og nevnes av MT selv som et av vedtakene. Jeg har ikke sett at MT sier ar dyrene får nok vann. Jeg har sett at de sier at dette ikke er en dyretragedie med dyr som sulter ihjel på båsen. At dyrene har nok vann har jeg ikke sett, og isåfall er jeg enig i at det er rart at de skal påpeke ikke-tilstrekkelig vannforsyning som et viktig vedtak. Hun HAR virkelig ikke innlagt vann, og strofe og hest krever mye av det. I min verden er tilstrekkelig vannforsyning synonymt med god dyrevelferd. Videre har oppfølginga av syke og skadde dyr vært mangelfull. Uteområdene er gjørmete og liggeområdene er ikke bra nok. Hun har ikke brannvarslingsanlegg. Hvorfor i himmelens navn hun ikke bare har utbedret dette er meg virkelig en gåte.

Tilstrekkelig vannforsyning er viktig for god dyrevelferd, men om dette kommer i bøtter, elv eller drikkekar har ikke noe med dyrevelferd selv om det sikkert er et brudd på en regel. En del av problemstillingen er at regelverket blir så detaljert at til slutt er det bare dyrefabrikkene som kan oppfylle de 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, T-Rex skrev:

17 kuldegrader er et problem for den sauerasen som er mest vanlig i Norge. Har du hørt om sauesanking? Sauene hentes ned fra fjellet for å tilbringe vinteren i sauefjøset (og tildels bli slaktet, det er så).

De trenger jo mat da. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/29/2019 at 10:44 AM, Apis said:

De trenger jo mat da. 

Ja, men de trenger også ly mot vinterværet. Utegangersauer er en annen rase, og de går bare ute vinterstid i de aller mildeste strøkene i Norge.

Endret av T-Rex
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, slask skrev:

Merete sier her at sauene fritt kan gå inn i leskuret (låvebygget), men de liker visst å være mye ute.

Her foring med traktor...

 

 

Flotte, tamme og tillitsfulle dyr, fine hester i bakgrunnen også, ikke noe som tilsier en dyretragedie i denne videoen 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, T-Rex skrev:

Ja, men de trenger også ly mot vinterværet. Utegangssauer er en annen rase, og de går bare ute vinterstid i de aller mildeste strøkene i Norge.

Er egentlig motsatt av min erfaring, kaldt og tørt ikke noe problem, mildt med veksling mellom snø, sludd og regn er søle og våte dyr som fryser

Endret av Apis
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Apis skrev:

Tilstrekkelig vannforsyning er viktig for god dyrevelferd, men om dette kommer i bøtter, elv eller drikkekar har ikke noe med dyrevelferd selv om det sikkert er et brudd på en regel. En del av problemstillingen er at regelverket blir så detaljert at til slutt er det bare dyrefabrikkene som kan oppfylle de 

Er jo ikke så vanskelig å gjøre noe med den regelen da. Hun kan jo legge inn innlagt vann. Det kreves jo en viss standard for å drive gård i Norge i dag. Det klarer ikke MS å følge opp. Majoriteten av andre bønder har innlagt vann.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Apis said:

Flotte, tamme og tillitsfulle dyr, fine hester i bakgrunnen også, ikke noe som tilsier en dyretragedie i denne videoen 

Så det at de er flotte, tamme og tillitsfulle betyr at de ikke fryser om vinteren?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Apis skrev:

Er egentlig motsatt av min erfaring, kaldt og tørt ikke noe problem, mildt med veksling mellom snø, sludd og rein er søle og våte dyr som fryser

Er jo nettopp derfor det er viktig med ly. I løpet av vinteren vil det være både minus tjue, OG nullføre med stri vind. Det er derfor MS har fått påpekning om å gjøre noe med dette. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, T-Rex skrev:

Så det at de er flotte, tamme og tillitsfulle betyr at de ikke fryser om vinteren?

De har jo den flotte ullgenseren, gjennomtrukket med Lanolin

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, rebella81 skrev:

Er jo ikke så vanskelig å gjøre noe med den regelen da. Hun kan jo legge inn innlagt vann. Det kreves jo en viss standard for å drive gård i Norge i dag. Det klarer ikke MS å følge opp. Majoriteten av andre bønder har innlagt vann.

Om noen velger å bruke bøtte , så værsågod, jeg hadde nok lagt inn vann, men er det noen god grunn til å avlive flotte dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Apis skrev:

Om noen velger å bruke bøtte , så værsågod, jeg hadde nok lagt inn vann, men er det noen god grunn til å avlive flotte dyr?

Er det 30 storfe hun hadde? De skal ha 40 liter vann per dyr per døgn. I tillegg kommer alle andre dyrene. Grunnlag for å si at dette blir for mye vannbæring for en person? Og det er nå så, si at hun bærer tusenvis av liter vann per døgn selv. Hva med de andre punktene?

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

20 minutter siden, Apis said:

Om noen velger å bruke bøtte , så værsågod, jeg hadde nok lagt inn vann, men er det noen god grunn til å avlive flotte dyr?

Sånt må jo legges frostfritt, eller med varmekabel (Elvestad-rør, med ferdig isolasjon og varmekabel innlagt).
Så har vi avstanden til vanntilførsel, pumpe eller hva.
Hvis noen likevel er innom daglig for tilsyn og likevel kjører bortom med traktor, så er det neppe noe problem å dra med en vanntank en gang i uka, og så fylle "fjøs-lokalt" en gang eller to i døgnet, eller hva som er nødvendig.

Men alle formalitetene det er snakk om drar jo fokus bort fra dette med Bygdedyret, naboene som rotter seg sammen med kommunen og Mattilsynet med sin sabotasje mot Merete (herping av grindene, trenering av oppsamling/innhenting av dyrene som jo Merete har sagt hun har måtte bruke veldig mye tid på). Hvorfor ikke kommunen og politiet har bistått med å få stoppet disse ulovlighetene er jo vesentlig. Det var disse egeninteressene som kommunens folk har da, hvor de ønsker å få kloa i hennes eiendommer, som det har vært snakk om. Og anmeldelsen av Mattilsynet - kravet om at de skal granskes for villrein-skandalen.
Og hvordan gikk det med dyrene som ble tvangsslaktet (var det 200 dyr tro?).
Havnet de i matproduksjon hvor de absolutt ikke skulle etter reglene, siden de ble kjørt til slakteriet, men likevel lastet tilbake på bilen og kjørt et annet sted.
Ikke så rart at Mattilsynet og slakteriet er så lite snakkesalig om dette, noe Merete forsøker å få svar på. Den som følger hennes Face-side og støttegruppe-sida vil se mailene som Merete mottar. Hun har lagt ut flere screenshots av mailer som viser at de ikke har helt  styringa på hva som skjer. Fordi Merete har navngitt de hun har snakket med og vært i dialog med i Mattilsynet, så var det trusler om anmeldelser fra den kanten nå nylig.
Ut fra oppførselen til de involverte er det lett å tro at de ikke har rent mel i posen hos MT og aktørene rundt.
 

Endret av slask
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det benyttes retorikk om at dyrene var flotte og fine, og da MT kom til gården var det MORD, BLODBAD og DRAP. Dere vet at såkalte mord på dyr skjer hver dag, på slakterier over hele verden? Men drapene kamufleres godt når resultatet kommer vakuumpakket som kokt skinke og indrefilet i kjøledisken på Rema.... Beklager usakeligheten, måtte bare. Sett meg litt lei på dette. Ja, dyrene var pene de. Dyrene mine som snart skal til slakt er også pene. Det er ikke et argument, bare.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, rebella81 said:

Ser det benyttes retorikk om at dyrene var flotte og fine, og da MT kom til gården var det MORD, BLODBAD og DRAP. Dere vet at såkalte mord på dyr skjer hver dag, på slakterier over hele verden? Men drapene kamufleres godt når resultatet kommer vakuumpakket som kokt skinke og indrefilet i kjøledisken på Rema.... Beklager usakeligheten, måtte bare. Sett meg litt lei på dette. Ja, dyrene var pene de. Dyrene mine som snart skal til slakt er også pene. Det er ikke et argument, bare.

Tvangsslaktinga betyr at de skal destrueres etter hva jeg har forstått.
Fint du viser interesse for saken og punkt 1 - hør Ola-videoene hvor Merete forteller selv om alt rundt saken.
Da slipper du å ta feil når du gjetter på de forskjellige faktiske forhold.

Her er video-oversikten
https://www.youtube.com/channel/UC9l6Cb-VWcjvDGo8n3_Xotw/videos

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, rebella81 skrev:

Ser det benyttes retorikk om at dyrene var flotte og fine, og da MT kom til gården var det MORD, BLODBAD og DRAP. Dere vet at såkalte mord på dyr skjer hver dag, på slakterier over hele verden? Men drapene kamufleres godt når resultatet kommer vakuumpakket som kokt skinke og indrefilet i kjøledisken på Rema.... Beklager usakeligheten, måtte bare. Sett meg litt lei på dette. Ja, dyrene var pene de. Dyrene mine som snart skal til slakt er også pene. Det er ikke et argument, bare.

Forskjellen er at du bestemmer selv når de skal slaktes, hvem individer som skal slaktes og hvilke som skal brukes i avl. At dyrene er pene er jo en sterk indikator på at det ikke var noen dyretragedie 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...