Jump to content
semperflorens

Kongehus - for eller mot?

Monarki  

194 members have voted

1. 1. Bør vi legge ned monarkiet i Norge?

• Ja
      109
    • Nei
      80
    • Vet ikke
      5
  2. 2. Bør monarkiet avvikles når Harald dør eller så fort som mulig?

• Når han går bort
      84
    • Så fort som mulig
      25
    • Vi bør fortsette med monarki etter Haralds bortgang
      85

Recommended Posts

semperflorens

Leser nå at kongehuset får 800 000 mer i apanasje, totalt får kongen og dronningen ca 12 millioner, mens kronprinsparet får 10,5 millioner. Dette er bare til deres private utgifter, alt av utgifter til drift av f.eks. Slottet og andre eiendommer kongehuset benytter, men staten strengt tatt eier, kommer utenom, det samme gjelder bl.a. sikkerhetstiltak.

Det eneste jeg klarer å tenke er ... hva faen...

Hvorfor har vi denne utgiftsposten? Hvorfor tviholder vi på denne udemokratiske styreformen? Bare fordi det er tradisjon? Bare fordi Harald liksom er så koselig?

Det er her snakk om personer som har svindlet den norske stat ved å benytte offentlige midler på private anliggende flere ganger. Alle andre ville fått store problemer for slikt juksmakeri, kongehuset får lønnspålegg.

Jeg mener bestemt at vi burde kvitte oss med monarkiet en gang for alle og bli et skikkelig demokrati med et statsoverhode som er demokratisk valgt av folket.

Og vær så snill - ikke kom med argumenter a la "men kongen er så mye bedre enn trump"... For det er ikke et presidentsystem vi ville fått i Norge ved nedleggelsen av monarkiet, men fortsatt hatt er parlamentarisk system som i dag, med Storting og regjering som har akkurat de samme rollene. Presidenten ville være mer en symbolsk stilling, en som klipper snorer, tenk ordfører i Oslo, hvor de ikke har så mye politisk makt, for det er det byråden som har, eller presidenten i Tyskland. Nei, det er ikke Angela Merkel, hun er tilsvarende vår statsminister. Men de har en president også, som fungerer litt som vårt kongehus: representerer landet og klipper snorer. Bare at presidenten er valgt inn demokratisk. Ikke født inn.

Nå ble det en veldig lang rant, beklager det.

TL;DR Jeg vil legge ned monarkiet, hva tenker du?

Fortsetter under...

Guest ana0603

12 millioner er bare en dråpe i havet, synes det er en liten pris å betale for å opprettholde tradisjonen 👍

Million

For min del kan hele monarkiet og kongehuset legges ned når Harald og Sonja avgår naturlig. Vi kan heller ha president, valgt av folket, som faktisk har en funksjon. Kongen er jo bare til pynt.

Slottet kan vi beholde som et museum til turister og sånn :fnise:

semperflorens
2 minutter siden, ana0603 skrev:

12 millioner er bare en dråpe i havet, synes det er en liten pris å betale for å opprettholde tradisjonen 👍

Tradisjonen for hva da? Enevelde? For monarkiet er jo siste rest av nettopp det, som representerer verdier som er stikk motsatt av hva Norge faktisk står for: likeverd, likestilling og demokrati.

SoWhat?

Nå tenker jeg helt enkelt at jeg syns at det er fint at noe ikke forandrer seg. Politisk og samfunnsmessig, så skjer det forandringer hele tiden. Så monarkiet er et slags anker tenker jeg. De påvirker ingen politisk, de representerer Norge på tradisjonell måte. De besøker jo folk og organisasjoner osv, og det betyr jo litt for de som får fokus. Så setter det opp mot utgifter.

Det jeg tenker mer på, er hvordan barna har det. Jeg tror de har det fint altså! 😊 men det er jo mye fokus og ting de ikke kan gjøre. Men på en annen side er de privilegerte på andre måter. Så..hvem vet.

Martha har jo meldt seg ut mer eller mindre, så det er vel tegn på at ikke alle passer til å bli født inn i rollen

semperflorens
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Nå tenker jeg helt enkelt at jeg syns at det er fint at noe ikke forandrer seg. Politisk og samfunnsmessig, så skjer det forandringer hele tiden. Så monarkiet er et slags anker tenker jeg. De påvirker ingen politisk, de representerer Norge på tradisjonell måte. De besøker jo folk og organisasjoner osv, og det betyr jo litt for de som får fokus. Så setter det opp mot utgifter.

Det jeg tenker mer på, er hvordan barna har det. Jeg tror de har det fint altså! 😊 men det er jo mye fokus og ting de ikke kan gjøre. Men på en annen side er de privilegerte på andre måter. Så..hvem vet.

Martha har jo meldt seg ut mer eller mindre, så det er vel tegn på at ikke alle passer til å bli født inn i rollen

Litt av problemet er jo at de representerer Norge, men uten at Norge faktisk har lov til å bestemme om de skal representere oss... Kongehuset er dessuten en dårlig representant fordi det er det motsatte av hva Norge er i dag, demokratisk og likestilt f.eks.

Forandringene som skjer er som regel til det bedre, mener nå jeg ;)

Annonse

Summerbreeze
5 minutter siden, semperflorens skrev:

Litt av problemet er jo at de representerer Norge, men uten at Norge faktisk har lov til å bestemme om de skal representere oss... Kongehuset er dessuten en dårlig representant fordi det er det motsatte av hva Norge er i dag, demokratisk og likestilt f.eks.

Nå er det vel på vei til å bli mer likestilt enn tidligere, men skjønner absolutt hva du mener! Demokratisk er det derimot ikke. 

Personlig synes jeg det er et stort pengehull som ikke er nødvendig. Ser ingen nytte med kongehuset, eneste de gjør er å kaste bort skattepengene våres på luksus. 

SoWhat?
1 minutt siden, semperflorens skrev:

Vet ikke helt om jeg skjønte første setning? Nå er vel det norske kongehuset ganske nøkterne. Syns de er jordnære og veldig sympatiske folk, selv om de har gjort noen sprell opp igjennom årene. Mens de har gjort myye mer riktig. Holdt fine tåler med klokt budskap. Og når Haakon tok opp "framsnakk" osv  De går for kjærligheten, og det er jo fint syns jeg. Det var ikke akkurat for gitt at Sonja kunne bli dronning heller, så tøff dame og viljesterk og romantisk konge 😄 og det har tydeligvis ungene arvet.

Sorry, litt på sidelinja, men poenget var at de er som andre. Bare fasaden er annerledes

Stina234

Kongehuset vårt må vi bevare.  Harald er en folkekjær og god konge.  Sonja er en fantastisk dronning.  De har vært aktive i å markedsføre Norge over mange år.

semperflorens
4 minutter siden, Summerbreeze skrev:

Nå er det vel på vei til å bli mer likestilt enn tidligere, men skjønner absolutt hva du mener! Demokratisk er det derimot ikke. 

Personlig synes jeg det er et stort pengehull som ikke er nødvendig. Ser ingen nytte med kongehuset, eneste de gjør er å kaste bort skattepengene våres på luksus. 

Det jeg mener med likestilt er ikke nødvendigvis kjønn, men at alle mennesker er like mye verdt. Likeverd hadde kanskje vært et bedre ord å bruke? Et kongehus signaliserer at det er noen (kongefamilien) som er bedre enn andre (resten av Norge).

semperflorens
5 minutter siden, SoWhat? skrev:

Vet ikke helt om jeg skjønte første setning? Nå er vel det norske kongehuset ganske nøkterne. Syns de er jordnære og veldig sympatiske folk, selv om de har gjort noen sprell opp igjennom årene. Mens de har gjort myye mer riktig. Holdt fine tåler med klokt budskap. Og når Haakon tok opp "framsnakk" osv  De går for kjærligheten, og det er jo fint syns jeg. Det var ikke akkurat for gitt at Sonja kunne bli dronning heller, så tøff dame og viljesterk og romantisk konge 😄 og det har tydeligvis ungene arvet.

Sorry, litt på sidelinja, men poenget var at de er som andre. Bare fasaden er annerledes

Jeg ser den ble litt rart formulert, skal prøve å være tydeligere :)

Kongehuset representerer Norge, det er jeg enig i rent faktisk. Men hvem er det som har bestemt at kongehuset skal representere Norge? Ingen. De bare gjør det, uten at noen i Norge har blitt spurt om det er OK. Jeg f.eks. mener at kongehuset ikke burde representere Norge, men har ingen mulighet til å påvirke det på noen som helst måte. Til forskjell fra en statsminister, som også representerer Norge. Det er ikke sikkert at jeg stemte på hvem det nå enn er som er statsminister (jeg snakker generelt, jeg vet hvem dagens statsminister er ;) ), men jeg hadde en mulighet til å si hva jeg mener. Så enten det er den jeg stemte på eller den jeg ikke stemte på som er statsminister, har jeg vært med å velge vedkommende på en måte. Med kongehuset er det ikke noe valg.

Ser nå at det kanskje ikke ble noe klarere ... 😂

Det kan godt hende at de er bra folk og alt det der, men hva så? Poenget er at de ikke er valgt inn til å gjøre den jobben de gjør, de er født eller gifta inn til det. Og det mener jeg blir prinsipielt feil uansett hvor bra mennesker de måtte være. Harald kan godt bli president for min del, for å si det sånn. Poenget er at vi burde ha fullstendig demokrati, og ikke ha en familie som får millioner av kroner for ingenting, mens andre som jobber og sliter hver dag ikke kan drømme om brøkdelen engang.

semperflorens
11 minutter siden, Stina234 skrev:

Kongehuset vårt må vi bevare.  Harald er en folkekjær og god konge.  Sonja er en fantastisk dronning.  De har vært aktive i å markedsføre Norge over mange år.

Hvordan vet vi at han er folkekjær? Sannheten er at vi vet jo ikke det, all den tid vi ikke får stemme for eller imot.

Dessuten er nok effekten av kongen og dronningens markedsføring av Norge heller tvilsom, eller har du noen konkrete tall å vise til? Tipper at de koster oss langt mer enn vi tjener på dem i kroner og øre, hvis det er slik du tenker.

Aragorn ll Elessar

Jeg er egentlig likegyldig til kongehuset, Det gjør meg ingenting at vi har et kongehus og det vil ikke gjøre meg noe om vi hadde kvittet oss med det.

Annonse

Aragorn ll Elessar
38 minutter siden, semperflorens skrev:

Tradisjonen for hva da? Enevelde? For monarkiet er jo siste rest av nettopp det, som representerer verdier som er stikk motsatt av hva Norge faktisk står for: likeverd, likestilling og demokrati.

Vi kan fjerne monarkiet men det vil aldri bli likeverd og likestilling, noen mennesker vil alltid bli sett på som viktigere enn andre. 

Det er naivt å tro at alle mennesker er like og har samme verd, i en perfekt verden så ville det vært slik, men sannheten er at i den verden vi lever i og den verden som alltid har vært så har noen mennesker blitt sett på som viktigere enn andre både i kongedømmer og republikker.  I diktaturer og demokratier.

Edited by Aragorn ll Elessar

Mask

Ja til føderal republikk med økt selvbestemmelse til fylkene og president som kan bli valgt til presidentvervet kun en gang på en 10 år periode

abella

Den reklame-effekten kongehuset har for Norge er verdt mye mye mer enn de millionene de får i apanasje. 

De gjør Norge eksotisk og annerledes. Noe som gjør Norge til en mer spennende feriedestinasjon. Samtidig som de hjelpe eksport og promotering av produktene våre i utlandet. 

semperflorens
4 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Vi kan fjerne monarkiet men det vil aldri bli likeverd og likestilling, noen mennesker vil alltid bli sett på som viktigere enn andre. 

Det er naivt å tro at alle mennesker er like og har samme verd, i en perfekt verden så ville det vært slik, men sannheten er at i den verden vi lever i og den verden som alltid har vært så har noen mennesker blitt sett på som viktigere enn andre både i kongedømmer og republikker.  I diktaturer og demokratier.

Joda, men uten monarki kan alle i teorien i hvertfall prøve å nå toppen. Alle er med i samme spillet, selv om noen har større fordeler enn andre. Men nå er det jo noen som har vunnet på forhånd. Kanskje litt dårlig metafor, men jeg håper du skjønner hva jeg mener :)

Alkoholist

Det er det samme for meg om vi bevarer kongehuset eller ikke. 

semperflorens
4 minutter siden, abella skrev:

Den reklame-effekten kongehuset har for Norge er verdt mye mye mer enn de millionene de får i apanasje. 

De gjør Norge eksotisk og annerledes. Noe som gjør Norge til en mer spennende feriedestinasjon. Samtidig som de hjelpe eksport og promotering av produktene våre i utlandet. 

Hvor har du det fra?

Det er mange land som har monarki, det er få land som faktisk har demokrati og likestilling (kjønn, legning, klasse). Hvis det er eksotisk og annerledes vi ønsker å gå for, burde vi jobbe mer for demokrati og likestilling, mot monarki og diskriminering.

Edited by semperflorens

Grandidosa83

Ser ikke vitsen med å avvikle monarkiet. I kroner å øre har det mest sannsynlig minimal verdi. Tviler på en president vil ha lavere «driftskostnader» enn kongehuset har. Spesielt hvis vi regner inn reklameverdien av at kongehuset gir oss et lite særpreg overfor turister og merkostnaden med å holde et ekstra valg.

Når det kommer til legitimitet mener jeg an apolitisk konge har langt mer å komme med i en symbolsk rolle enn en innvalgt partipolitisk broiler.