Gå til innhold

Vi som venter på svar på uføretrygd


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, Koya skrev:

Det er absolutt verdt å klage. Det spiller ingen rolle om diagnosen er satt etter fylte 26 så lenge man kan bevise at man var varig og alvorlig syk før 26. Men det er ganske strenge krav når det kommer til dokumentasjonen. Hør eventuelt inne på NAV-spørsmål på Facebook.

Hørte om to stykker på en gruppe på facebook som ble truet at de hadde fått ufør for lett , bare fordi de klaget på ung ufør delen. De s på det som en trussel for at de ikke skulle klage på vedtaket

Anonymkode: a2426...da6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hørte om to stykker på en gruppe på facebook som ble truet at de hadde fått ufør for lett , bare fordi de klaget på ung ufør delen. De s på det som en trussel for at de ikke skulle klage på vedtaket

Anonymkode: a2426...da6

Truet av hvem? Og hvordan fremsetter man trusler om at noen har fått ufør for lett? Dessuten, ingen kan stoppe en fra å høre med nav om det kan søkes om ung ufør, uansett hvor mye andre truer en .Jeg har selv vanlig ufør og ba nav sjekke om jeg fyller kriteriene for ung ufør siden uføretidspunktet mitt ble satt til da jeg var 16 år. Det skader ihvertfall ikke å forsøke, og jeg ser flere historier der ute hvor folk som har klaget på vedtaket får ung tillegget innvilget.

Endret av Koya
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvordan går det med dere som har skrevet her inne og sto og ventet sist dere skrev? Jeg søkte for 3 uker siden og føler på det samme som alle dere andre beskriver så godt. Fått beskjed om at det kan ta 4 måneder med behandling så er nok en stund til jeg får svar ennå. Hvor lang tid tok det for dere å få svar, og hvor lang tid estimerte de å skulle bruke?

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen her som hadde det som meg? Ble innkalt til møte med fastlege, nav-lege og saksbehandler. Ble nærmest presset til å søke om ufør. Jeg ville ikke, for for meg føltes det som å gi opp. Hadde det skikkelig vondt i bilen hjem den dagen, og da brevet om innvilget ufør kom gråt jeg i strie strømmer av sorg. Jeg skjønte jo at det var det riktige, men det tok lang tid å innse at det måtte bli sånn. 

Anonymkode: ee676...81b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ingen her som hadde det som meg? Ble innkalt til møte med fastlege, nav-lege og saksbehandler. Ble nærmest presset til å søke om ufør. Jeg ville ikke, for for meg føltes det som å gi opp. Hadde det skikkelig vondt i bilen hjem den dagen, og da brevet om innvilget ufør kom gråt jeg i strie strømmer av sorg. Jeg skjønte jo at det var det riktige, men det tok lang tid å innse at det måtte bli sånn. 

Anonymkode: ee676...81b

Hva slags diagnose hadde du for å få det innvilget så raskt? Selv var jeg gjennom alle mulige diverse tiltak under nav i over 10 år før de åpnet for å få søke ufør.

Anonymkode: 62f73...1bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen her som hadde det som meg? Ble innkalt til møte med fastlege, nav-lege og saksbehandler. Ble nærmest presset til å søke om ufør. Jeg ville ikke, for for meg føltes det som å gi opp. Hadde det skikkelig vondt i bilen hjem den dagen, og da brevet om innvilget ufør kom gråt jeg i strie strømmer av sorg. Jeg skjønte jo at det var det riktige, men det tok lang tid å innse at det måtte bli sånn. 

Anonymkode: ee676...81b

Har det litt på samme måte som deg i form av at det er en enorm sorg for meg, da jeg trivdes veldig godt i arbeidslivet. Det er sårt og oppriktig et stort savn, men samtidig er jeg nødt til å tenke realistisk etter å ha kjempet imot og prøvd i mange år. Jeg var heller ingen pådriver for å søke ufør, og dro det ut så lenge jeg klarte -før NAV en dag ba meg søke. 

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan går det med dere som har skrevet her inne og sto og ventet sist dere skrev? Jeg søkte for 3 uker siden og føler på det samme som alle dere andre beskriver så godt. Fått beskjed om at det kan ta 4 måneder med behandling så er nok en stund til jeg får svar ennå. Hvor lang tid tok det for dere å få svar, og hvor lang tid estimerte de å skulle bruke?

Anonymkode: 3543f...ab2

Tok litt over 2 mnd fra jeg sendte søknaden til jeg fikk innvilget. Stod det kun ta opptil 8 mnd så jeg ble glad da jeg fikk det så fort.

Anonymkode: a2426...da6

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan går det med dere som har skrevet her inne og sto og ventet sist dere skrev? Jeg søkte for 3 uker siden og føler på det samme som alle dere andre beskriver så godt. Fått beskjed om at det kan ta 4 måneder med behandling så er nok en stund til jeg får svar ennå. Hvor lang tid tok det for dere å få svar, og hvor lang tid estimerte de å skulle bruke?

Anonymkode: 3543f...ab2

Fikk tidlig julegave, innvilget 100% 😊 venta i 3,5 mnd! Skuldrene senka seg flere hakk, og endelig ferdig med Nav. 

Anonymkode: 8b29e...568

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ca halvveis i oppgitt ventetid. Jeg er så redd for å få avslag og plutselig stå uten noen som helst form for inntekt. Vet ikke hvordan det skal gå. Da rakner hele livet for ikke bare meg, men også samboeren min og barna. Da blir vi nødt til å selge huset. Har mareritt om dette om natta. :( 

Anonymkode: ce5b0...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke litt idiotisk at man ikke kan sende elektronisk søknad om man skal søke barnetillegg?

Sendte av gårde i posten i går og nå er det bare ventetiden igjen.. Hadde vært greit å være sikker på at det gikk i orden. 

Anonymkode: 6859e...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ca halvveis i oppgitt ventetid. Jeg er så redd for å få avslag og plutselig stå uten noen som helst form for inntekt. Vet ikke hvordan det skal gå. Da rakner hele livet for ikke bare meg, men også samboeren min og barna. Da blir vi nødt til å selge huset. Har mareritt om dette om natta. :( 

Anonymkode: ce5b0...1e4

Forstår det så inderlig godt.. sitter her selv og lurer på hvordan jeg skal holde hjulene i gang når jeg får svar. Jeg tror jeg får litt mindre utbetalt i uføre enn jeg har nå i AAP, så her er det både usikkerheten på om jeg får ja eller nei på uføretrygd, og å se frem til å endelig få vite hva jeg eventuelt får utbetalt om jeg får uføretrygd, så jeg kan planlegge hvilke grep jeg må gjøre i hverdagen utfra det. Mulig det blir flytting på meg.. huff, veldig uforutsigbar tid denne ventetiden! Håper du snart får svar - har du ventet i 2 måneder?

 

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det ikke litt idiotisk at man ikke kan sende elektronisk søknad om man skal søke barnetillegg?

Sendte av gårde i posten i går og nå er det bare ventetiden igjen.. Hadde vært greit å være sikker på at det gikk i orden. 

Anonymkode: 6859e...61c

Det hørtes litt tungvint ut ja.. står det noe om hvorfor man må sende manuelt? Jeg vil tro at dersom du fyller kriteriene for barnetillegg så vil du få det? (Tror det handler om at man må være under en viss inntektsgrense)?

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det så inderlig godt.. sitter her selv og lurer på hvordan jeg skal holde hjulene i gang når jeg får svar. Jeg tror jeg får litt mindre utbetalt i uføre enn jeg har nå i AAP, så her er det både usikkerheten på om jeg får ja eller nei på uføretrygd, og å se frem til å endelig få vite hva jeg eventuelt får utbetalt om jeg får uføretrygd, så jeg kan planlegge hvilke grep jeg må gjøre i hverdagen utfra det. Mulig det blir flytting på meg.. huff, veldig uforutsigbar tid denne ventetiden! Håper du snart får svar - har du ventet i 2 måneder?

 

Det hørtes litt tungvint ut ja.. står det noe om hvorfor man må sende manuelt? Jeg vil tro at dersom du fyller kriteriene for barnetillegg så vil du få det? (Tror det handler om at man må være under en viss inntektsgrense)?

Anonymkode: 3543f...ab2

Står på nav 

 

Du kan ikke søke om uføretrygd med barnetillegg elektronisk

  • Du har registrert barn under 18 år og kan derfor ha rett til barnetillegg.
  • Det er ikke mulig å søke om barnetillegg elektronisk, men du kan søke om uføretrygd og barnetillegg på søknadsskjema

Anonymkode: 6859e...61c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen ting jeg går og lurer på er: jeg fikk melding om at de hadde mottatt min uføresøknad og at behandlingstiden er på ca 4 mnd. De skulle ta kontakt om behandlingstiden blir lenger. Har derfor tenkt at jeg får svar til våren. Men på nav.no og oversikten over deres behandlingstider (som er oppdatert etter at fylkene slo seg sammen nå til nyttår) står det plutselig at det er 8 måneder behandlingstid for uføresøknad?! Den hoppet fra 3-8 måneder rett over nyttår på deres nettsider, så jeg ble plutselig veldig usikker på hva som er rett? Kan jeg belage meg på at søknaden min plutselig kan ta dobbelt så lang tid å behandle, eller er det sannsynlig at de nye tallene gjelder nye søknader og ikke de som allerede ligger inne?

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forstår det så inderlig godt.. sitter her selv og lurer på hvordan jeg skal holde hjulene i gang når jeg får svar. Jeg tror jeg får litt mindre utbetalt i uføre enn jeg har nå i AAP, så her er det både usikkerheten på om jeg får ja eller nei på uføretrygd, og å se frem til å endelig få vite hva jeg eventuelt får utbetalt om jeg får uføretrygd, så jeg kan planlegge hvilke grep jeg må gjøre i hverdagen utfra det. Mulig det blir flytting på meg.. huff, veldig uforutsigbar tid denne ventetiden! Håper du snart får svar - har du ventet i 2 måneder?

 

Det hørtes litt tungvint ut ja.. står det noe om hvorfor man må sende manuelt? Jeg vil tro at dersom du fyller kriteriene for barnetillegg så vil du få det? (Tror det handler om at man må være under en viss inntektsgrense)?

Anonymkode: 3543f...ab2

Jeg kommer også til å få mindre i ufør enn i AAP, tror jeg. Kommer til å miste barnetillegget som jeg har på aap. Det er en del penger... har ventet ca 2 mnd ja. Håper ventetiden snart er over.

Anonymkode: ce5b0...1e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

En annen ting jeg går og lurer på er: jeg fikk melding om at de hadde mottatt min uføresøknad og at behandlingstiden er på ca 4 mnd. De skulle ta kontakt om behandlingstiden blir lenger. Har derfor tenkt at jeg får svar til våren. Men på nav.no og oversikten over deres behandlingstider (som er oppdatert etter at fylkene slo seg sammen nå til nyttår) står det plutselig at det er 8 måneder behandlingstid for uføresøknad?! Den hoppet fra 3-8 måneder rett over nyttår på deres nettsider, så jeg ble plutselig veldig usikker på hva som er rett? Kan jeg belage meg på at søknaden min plutselig kan ta dobbelt så lang tid å behandle, eller er det sannsynlig at de nye tallene gjelder nye søknader og ikke de som allerede ligger inne?

Anonymkode: 3543f...ab2

Du må forholde deg til siste oppgitte behandlingstid, altså 8 mnd. Jeg opplevde akkurat det samme. Tok ikke 8 mnd da :) 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer også til å få mindre i ufør enn i AAP, tror jeg. Kommer til å miste barnetillegget som jeg har på aap. Det er en del penger... har ventet ca 2 mnd ja. Håper ventetiden snart er over.

Anonymkode: ce5b0...1e4

Rundt 585,- i mnd per barn på aap. 

Anonymkode: 74017...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

For dere som er bekymret for om dere går ned i inntekt fra aap til ufør. Dere kan be om en serviceberegning, da får dere ganske nøyaktig beløp dere kan forholde dere til ved evt innvilgelse av ufør. Bare send en melding via ditt nav. 

Anonymkode: 74017...939

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg fått beskjed at jeg kan komme og søke snart. Wihu :) Saksbehandler trodde ikke det ville ta 8 måneder og mente saken var såpass klar. Hehe ;) Jaja..: vi får vente og se! Jeg syns det er dumt at han sier sånn fordi det gjør at om det tar lang tid så kommer jeg til å bli skikkelig skuffet :( 

Anonymkode: 431b1...b71

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må forholde deg til siste oppgitte behandlingstid, altså 8 mnd. Jeg opplevde akkurat det samme. Tok ikke 8 mnd da :) 

Anonymkode: 74017...939

Takk for oppklaring :) I brevet de sendte meg står det 4 mnd, men på nav.no sin oversikt over behandlingstider har de oppjustert på mitt fylke fra 3 til 8 måneder rett over nyttår (sjekker på denne linken: https://www.nav.no/no/nav-og-samfunn/om-nav/saksbehandlingstider-i-nav). Det sto 3 måneder når jeg søkte, men har plutselig hoppet opp til 8. Jaja, da får jeg kanskje belage meg på å vente til høsten da 😅 Hvor lenge ventet du?

Er det fylket som behandler søknaden min jeg skal sjekke forresten, eller det fylket jeg bor i?

 

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer også til å få mindre i ufør enn i AAP, tror jeg. Kommer til å miste barnetillegget som jeg har på aap. Det er en del penger... har ventet ca 2 mnd ja. Håper ventetiden snart er over.

Anonymkode: ce5b0...1e4

Jeg tror det er et slags barnetillegg for uføre også? https://www.nav.no/no/person/pensjon/relatert-informasjon/barnetillegg-til-uforetrygd  Kanskje det går opp i opp?

 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da har jeg fått beskjed at jeg kan komme og søke snart. Wihu :) Saksbehandler trodde ikke det ville ta 8 måneder og mente saken var såpass klar. Hehe ;) Jaja..: vi får vente og se! Jeg syns det er dumt at han sier sånn fordi det gjør at om det tar lang tid så kommer jeg til å bli skikkelig skuffet :( 

Anonymkode: 431b1...b71

Så de tar ikke sakene som kommer inn ganske kronologisk? Håper saksbehandleren din har rett og at du får raskt svar. Ventetiden er lei.

 

Anonymkode: 3543f...ab2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...