Gå til innhold

Laila Bertheussen tidligere straffedømt


Gjest BigBear

Anbefalte innlegg

Gjest Onkel Blå
På 20.9.2019 den 11.03, Trykksjakta skrev:

Jeg tror hun er skyldig i det hun er siktet for.

Men å dra fram gammelt grums fra hun var barn virker merkelig. At PST bekrefter dommene vitner kanskje om desperasjon? Har de så dårlige bevis at de "krydrer" saken med disse dommene for å svekke hennes troverdighet.

Jeg kan ikke tenke meg at en rett mener en naskedom fra hun var 17 år er relevant i saken.

Alle forstår jo at det vil være en gedigen skandale for PST om de ikke får henne dømt. Da brukes åpenbart alt som finnes på henne.....

Nå er det jo PST sin oppgave å etterforske denne saken bredt. Det handler jo ikke om å bruke alt som finnes på henne, slik som du skriver. 

Det at hun har nasket siden seksårsalder, og senere i voksen alder, noe som endte med tre domfellelser, er i aller høyeste grad relevant for nåværende sak. 

Bevisene har PST holdt tett til brystet. Vi vet ikke ennå hva de sitter med - altså det hele og fulle bevisbildet. 

PST skal snart oversende saken til statsadvokaten som skal foreta en påtalemessig avgjørelse. 

I motsetning til deg så mener jeg ikke at det er en gedigen skandale for PST om hun ikke blir dømt. Så «alle» forstår ikke det du skriver. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Onkel Blå skrev:

Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men LAB ble dømt i Ofoten forhørsrett. Denne ligger et godt stykke fra Lødingen hvor hun vokste opp. Så slett ikke sikkert at denne domfellelsen har vært et tema i lokalsamfunnet hvor LAB vokste opp. 

Dessuten; har Wara & Bertheussen vært mye i Lødingen, og fått med seg eventuell sladder? Det vet vi heller ikke. 

Ifm vetting av Wara i forkant av utnevnelsen til justisminister, så er det slett ikke sikkert at de gamle dommene har vært tema. De ligger jo veldig langt tilbake i tid. Og ingen kunne jo spå at nåværende sak skulle dukke opp, og på nytt gjøre disse dommene relevante. 

Ser at det er argumenter som taler for at Wara må ha visst om dommene, og at det er argumenter som taler i mot. 

En interessant sak! 

Jeg er enig i at det bare er spekulasjoner. 

Hun ble dømt i Ofoten tingrett, men gjerningene ble vel begått i hjembygda? Jeg spør fordi jeg er fra bygda selv. Ting man har gjort som barn, ungdom eller hva en tipptipp oldemor har gjort henger over etterkommere i flere generasjoner. 

For meg er det veldig naivt å tro at ikke Wara har visst om disse dommene. De har vært sammen i over 20år og å holde på hemmeligheter som dette tviler jeg på de fleste klarer. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.9.2019 den 8.09, bonsaijenta skrev:

Det nevnes på some at LB har en veldig kjent bror. Noen som vet hvem?

Han er ikke mye kjent nei

Endret av frekvens
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, frekvens skrev:

Han er ikke mye kjent nei

Ok, da har frøken Norheim kanskje tatt feil denne gangen. Takk for svar☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
2 timer siden, bonsaijenta skrev:

Jeg er enig i at det bare er spekulasjoner. 

Hun ble dømt i Ofoten tingrett, men gjerningene ble vel begått i hjembygda? Jeg spør fordi jeg er fra bygda selv. Ting man har gjort som barn, ungdom eller hva en tipptipp oldemor har gjort henger over etterkommere i flere generasjoner. 

For meg er det veldig naivt å tro at ikke Wara har visst om disse dommene. De har vært sammen i over 20år og å holde på hemmeligheter som dette tviler jeg på de fleste klarer. 

 

Jeg vet ikke om de kriminelle handlingene ble utført i hjembygda eller ei. Kanskje noen andre vet? 

Du har helt sikkert rett i det du skriver om bygda. Er selv fra en by som er mer liten enn middels - og kjenner meg for så vidt igjen i noe av det du skriver. 

Om Wara har visst om dommene hele tiden, eventuelt fått vite det senere, ser jeg gode argumenter både for og imot. Tenker at nå er det nok ikke så lenge til hele tiltalen blir gjort kjent. Og da får vi sikkert svar på disse spørsmålene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
11 timer siden, bonsaijenta skrev:

Ok, da har frøken Norheim kanskje tatt feil denne gangen. Takk for svar☺️

Hvor diskuterer Nordheim? Finner ikke lenken om saken lengere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, tranedatter skrev:

Hvor diskuterer Nordheim? Finner ikke lenken om saken lengere.

Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 9.52, tranedatter skrev:

Selv om dette er 30 år siden, så kan hun bare ha blitt flinkere å skjule andre lovbrudd...eller ikke hatt det behovet da mannen (Wara) tjener så godt at hun ikke behøver begå lovbrudd.

Mye handler om penger ser jeg. Lykkesøker?

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/e8mOqO/Waras-samboer-domt-til-fengsel-pa-80-tallet-Gikk-i-terapi-for-a-slutte-med-bedrageri

Gikk i terapi som 24 åring.

Det var litt morsomt. Skurken gikk i terapi og ble lovlydig :) En herlig kriminalpsykiatrisk solskinnshistorie!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, I Grosny skrev:

Det var litt morsomt. Skurken gikk i terapi og ble lovlydig :) En herlig kriminalpsykiatrisk solskinnshistorie!

Haha! Enig med deg. Burde gjøres med alle kriminelle. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta

PST har bestemt seg... Vil at Bertheussen skal tiltales etter §115 - "angrep på de høyeste statsorganenes virksomhet"

https://www.nrk.no/norge/vil-tiltale-waras-samboer-etter-paragraf-om-angrep-mot-statsmakten-1.14714628

Strafferamme på inntil 10 års fengsel. Det er ikke småtterier. Andre som er dømt etter paragrafen er bl.a. Mohyeldeen Mohammad for trusler mot Abid Raja.

Hun har ikke vært siktet etter denne paragrafen. Dette betyr nok det veldig mange av oss har mistenkt; PST har mye mer på henne enn det som har kommet frem i media. PST har rett og slett ikke råd til å misse i denne saken, og har nok bombesikre beviser.

Endret av Trykksjakta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis pst  hadde hatt en god sak, ville det ikke vært nødvendig å trekke fram disse gamle forholdene. PST har tydeligvis behov for å forsvare sine vurderinger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, tangatrond skrev:

Hvis pst  hadde hatt en god sak, ville det ikke vært nødvendig å trekke fram disse gamle forholdene. PST har tydeligvis behov for å forsvare sine vurderinger. 

Vi er flere som har forklart deg hvorfor disse gamle forholdene kan være relevant. Dessuten er jeg ganske sikker på at PST har mer enn bare det å komme med. De ville ikke foreslått tilltalelse dersom de ikke følte seg sikker på å vinne i retten.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tranedatter
59 minutter siden, tangatrond skrev:

Hvis pst  hadde hatt en god sak, ville det ikke vært nødvendig å trekke fram disse gamle forholdene. PST har tydeligvis behov for å forsvare sine vurderinger. 

Det er vel helt normal prosedyre i alle kriminalsaker å se på tidligere forhold. I blandt står det "at siktete/tiltalte tidligere ikke värt i politiets søkelys" eller "siktede har vært i søkelyset for flere lignende forhold". Bare for å illustrere hva som krinimaljournalistene i kan skrive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Trykksjakta skrev:

PST har bestemt seg... Vil at Bertheussen skal tiltales etter §115 - "angrep på de høyeste statsorganenes virksomhet"

https://www.nrk.no/norge/vil-tiltale-waras-samboer-etter-paragraf-om-angrep-mot-statsmakten-1.14714628

Strafferamme på inntil 10 års fengsel. Det er ikke småtterier. Andre som er dømt etter paragrafen er bl.a. Mohyeldeen Mohammad for trusler mot Abid Raja.

Hun har ikke vært siktet etter denne paragrafen. Dette betyr nok det veldig mange av oss har mistenkt; PST har mye mer på henne enn det som har kommet frem i media. PST har rett og slett ikke råd til å misse i denne saken, og har nok bombesikre beviser.

Hvis moildin får 2.5 år må hun få litt.. må være likhet for alle i loven. Hva tror dere hun får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for avsporinger, nedsettende innlegg, personangrep, innhold med opphavsrett og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker bare: frekk - frekkere - Elden og Bertheussen! Elden svarer så arrogant på spørsmål og prøver å latterliggjøre PST! Det samme gjør Bertheussen! Dette må jo gjøre bare vondt verre for dem. Jo mer har PST å bevise. Men kan hende de tar hensyn til at dette tross alt er en personlig tragedie. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
3 minutter siden, himmeloghav skrev:

Jeg tenker bare: frekk - frekkere - Elden og Bertheussen! Elden svarer så arrogant på spørsmål og prøver å latterliggjøre PST! Det samme gjør Bertheussen! Dette må jo gjøre bare vondt verre for dem. Jo mer har PST å bevise. Men kan hende de tar hensyn til at dette tross alt er en personlig tragedie. 

Det er sånn mange advokater holder på. Virker som at jo dårligere sak de har, jo mer latterliggjøring, arroganse og aggresjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.9.2019 den 13.08, keops skrev:

Blir svært overrasket om ikke dette brevet har samme avsender som vedkommende som tagget «rasisit» på døra til fru Bertheussen.

Litt komisk at de greier å skrive ganske avanserte norske ord mens de feilskriver ord som er helt enkle.. Noen av setningene er på perfekt norsk, og så sklir det plutselig ut i engelsk og veldig "innvandrernorsk". Interessant..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 minutt siden, miss spjåk skrev:

Litt komisk at de greier å skrive ganske avanserte norske ord mens de feilskriver ord som er helt enkle.. Noen av setningene er på perfekt norsk, og så sklir det plutselig ut i engelsk og veldig "innvandrernorsk". Interessant..

Og du tenker at det ikke er gjort med vilje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...