Gå til innhold

Laila Bertheussen tidligere straffedømt


Gjest BigBear

Anbefalte innlegg

Gjest Trykksjakta

Jeg tror hun er skyldig i det hun er siktet for.

Men å dra fram gammelt grums fra hun var barn virker merkelig. At PST bekrefter dommene vitner kanskje om desperasjon? Har de så dårlige bevis at de "krydrer" saken med disse dommene for å svekke hennes troverdighet.

Jeg kan ikke tenke meg at en rett mener en naskedom fra hun var 17 år er relevant i saken.

Alle forstår jo at det vil være en gedigen skandale for PST om de ikke får henne dømt. Da brukes åpenbart alt som finnes på henne.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter
13 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Jeg tror hun er skyldig i det hun er siktet for.

Men å dra fram gammelt grums fra hun var barn virker merkelig. At PST bekrefter dommene vitner kanskje om desperasjon? Har de så dårlige bevis at de "krydrer" saken med disse dommene for å svekke hennes troverdighet.

Jeg kan ikke tenke meg at en rett mener en naskedom fra hun var 17 år er relevant i saken.

Alle forstår jo at det vil være en gedigen skandale for PST om de ikke får henne dømt. Da brukes åpenbart alt som finnes på henne.....

Hun var 24, i 1989... Hadde nasket siden 6-års alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 10.25, 007_008_007 skrev:

Jeg må bare si at lov og orden partiet Frp er intet annet enn skurker. Og mange politikere i dette partiet har gått etter innvandrere og gjort de kunne for å spre propaganda og misnøye. De skyr ingen midler for å sko seg selv og er moraliserende overfor innvandrere. Men så er det så mye rot i deres egne rekker.

Journalister burde sjekke mer hva som skjer på stortinget. Politikerne går løs på de svakeste gruppene i samfunnet, tar fra folk velferdsgoder som f.eks. komfyrvakt til eldre og funksjonshemmede, men der reagerte brannvesenet og fikk det stoppet. Hadde vært interessant å vite hva de bruker skattepengene til. Sikkert mye sløsing til alkohol, dyre hotellopphold, restauranter og flyreiser. Mye som har kommet fram de siste årene. Ruter prosjektet var et sløseprosjekt og byggingen ved siden av Sortinget også. Mye snusk som foregår virker det som. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Drizzt skrev:

Hvordan vet du at han ''visste'' det var henne? Dessuten hvordan vet du at det var henne? Mange har gjort dumme ting i ungdomstiden og ting de angrer på. Det betyr ikke at man er samme person 30 år etter. Jeg er heller ikke sikker på at han visste om disse dommene. Ikke akkurat noe å skryte av når man innleder et forhold. Så ja, han er et offer her. Absolutt.

Fordi han må være blind og døv for ikke å vite dette. Ettersom familie og kretsen rundt ham blir sjekket grundig ut ved utnevnelse til minister finner jeg det usannsynlig at han skal være uvitende. Det er også lov å trekke naturlige konklusjoner basert på Waras dobbeltmoralistiske, pragmatiske væremåte generelt, men for all del, la de kriminelle være offer i god FRP-ånd hvis det er viktig for deg.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007
1 time siden, himmeloghav skrev:

Journalister burde sjekke mer hva som skjer på stortinget. Politikerne går løs på de svakeste gruppene i samfunnet, tar fra folk velferdsgoder som f.eks. komfyrvakt til eldre og funksjonshemmede, men der reagerte brannvesenet og fikk det stoppet. Hadde vært interessant å vite hva de bruker skattepengene til. Sikkert mye sløsing til alkohol, dyre hotellopphold, restauranter og flyreiser. Mye som har kommet fram de siste årene. Ruter prosjektet var et sløseprosjekt og byggingen ved siden av Sortinget også. Mye snusk som foregår virker det som. 

100% enig med deg. Godt skrevet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste litt om dette brevet som ble sendt til Elden av en person som tok på seg skylden. Personen hevder å ha pulverisert piller ved navn "nozanin". Det er ingen medisin som heter det, derimot en som heter Nozinan og brukes blant annet mot smerter. Bertheussen skrev selv i kronikken at hun har muskel og skjelett sykdommer. Bare fant sammentreffet litt interessant. 

Kilder:

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-nozinan-mylan-healthcare-norge-as-562212

Https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zLKB1r/de-kaller-det-kunst-jeg-kaller-det-en-grov-invasjon-av-mitt-privatliv

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-tilstar-avsender-lovbruddene-i-wara-saken/71156647

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, n_97 skrev:

Jeg leste litt om dette brevet som ble sendt til Elden av en person som tok på seg skylden. Personen hevder å ha pulverisert piller ved navn "nozanin". Det er ingen medisin som heter det, derimot en som heter Nozinan og brukes blant annet mot smerter. Bertheussen skrev selv i kronikken at hun har muskel og skjelett sykdommer. Bare fant sammentreffet litt interessant. 

Kilder:

https://www.felleskatalogen.no/m/medisin/pasienter/pil-nozinan-mylan-healthcare-norge-as-562212

Https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/zLKB1r/de-kaller-det-kunst-jeg-kaller-det-en-grov-invasjon-av-mitt-privatliv

https://www.dagbladet.no/nyheter/her-tilstar-avsender-lovbruddene-i-wara-saken/71156647

Blir svært overrasket om ikke dette brevet har samme avsender som vedkommende som tagget «rasisit» på døra til fru Bertheussen.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 10.55, SoWhat? skrev:

Syns det er noe tragisk at dette blir offentligjort mtp barn og andre nære rundt. Men sånn er det jo. Stakkars familie. Alt jeg har å si egentlig. 

Synd for barna, men skulle man tatt hensyn til det i straffesaker så er det veldig mange som ikke kunne blitt straffeforfulgt for handlingene sine. 

At det blir offentliggjort er en konsekvens hun burde ha tenkt over.

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, The Kitten skrev:

Synd for barna, men skulle man tatt hensyn til det i straffesaker så er det veldig mange som ikke kunne blitt straffeforfulgt for handlingene sine. 

At det blir offentliggjort er en konsekvens hun burde ha tenkt over.

Sier ikke at de skal ta hensyn til det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tranedatter

Det er synd på alle barn av kriminelle. I dette tilfellet er barna voksne, de har veldig god økonomi og risikerer altså ikke miste hus og hjem om moren blir dømt.

Slik jeg har forstått er begge eller bare hun fortsatt på reise i USA. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, keops skrev:

Fordi han må være blind og døv for ikke å vite dette. Ettersom familie og kretsen rundt ham blir sjekket grundig ut ved utnevnelse til minister finner jeg det usannsynlig at han skal være uvitende. Det er også lov å trekke naturlige konklusjoner basert på Waras dobbeltmoralistiske, pragmatiske væremåte generelt, men for all del, la de kriminelle være offer i god FRP-ånd hvis det er viktig for deg.

Altså bare spekulasjoner fra din side med noe anti-Frp personhets bare fordi det er kult å hetse Frp. Holder ikke for meg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som Bertheussen har hatt en lang periode hvor hun har klart å holde seg i skinnet, men at det før eller siden ville glippe, på en eller annen måte, er kanskje ikke så rart. Tror ikke det er så mange velfungerende voksne som har et slikt rulleblad som Bertheussen. Det vitner om mangel på konsekvenstenkning. Men påfallende at hun faktisk har trodd at hun ville slippe unna med trakasseringsaksjonen hun førte mot seg selv og ektemannen. 

Tidligere kriminelle handlinger forklares med at hun var spenningssøkende. 

Det var vel ikke like spennende lenger med Tor Mikkel Wara. 

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.9.2019 den 11.47, Onkel Blå skrev:

Er ikke sikkert Wara har visst at Bertheussen er tidligere straffedømt. Paret ble sammen i 1994, og fikk en datter sammen i 1997. 

Bertheussen begynte å naske i butikker i seksårsalderen, og ble senere straffedømt tre ganger for naskeri, bedrageri m.m. Dette sier jo mye om henne selv om det er forhold som ligger langt tilbake i tid. Det er jo også fullt mulig at hun har begått kriminelle handlinger etter siste dommen og fram til hun nå ble siktet. Det vet vi ingenting om, det eneste vi vet er at hun ikke er dømt for noe i dette tidsrommet. 

På meg virker dette som en klassisk skjevutvikling som ender i en eller annen diagnose. 

Måtte de ikke på noe som helst tidspunkt sikkerhetsklareres? Da ville jo denne infoen kommet klart og tydelig frem. Vet ikke hvordan det er med politiker/ministerjobber og sikkerhetsklarering? Noen som har peiling? 

Oppdatering: leste hele tråden og fikk svar 🤣

Endret av Purple Basil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎19‎.‎09‎.‎2019 den 11.52, bonsaijenta skrev:

Slike ting er ikke noe man holder skjult for en som står en nær. Om hun ikke gjorde det, så hadde dette vel kommet opp som samtaleemne hos svigers eller blant vennene hennes. 

Det er veldig naivt å ikke vite disse tingene, når hun i tillegg kommer fra et lite sted. 

Du tar feil. Det er mange som holder slikt skjult fra partner, venner og familie. De finner på dekkhistorier for fraværet når de reiser for å sone, og de som kunne avslørt det for en ny partner vet ofte ingenting. Mine besteforeldre døde uvitende om at et av barna deres hadde sonet i fengsel. Barnet "reiste bort for å jobbe" og ringte jevnlig hjem for å fortelle hvordan det stod til. Foreldrene skrøt til resten av familien, venner og naboer, og den dag i dag er det ingen bortsett fra meg og en til som vet sannheten. Jeg vil tro at det finnes uhorvelig mange her i landet som ikke aner at de deler seng og liv med en tidligere straffedømt.Har de gjort opp for seg så har de, og da er de i sin fulle rett til å legge soningen bak seg og begynne på nytt med blanke ark.

Jeg tror Wara kan ha vært uvitende om konas tidligere synder. En så oppegående mann med en stor karriere hadde neppe delt innleggene hennes hvis han hadde den minste lille mistanke om at det var hun som stod bak. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker 

1 time siden, youcancallmejune skrev:

Jeg tror Wara kan ha vært uvitende om konas tidligere synder. En så oppegående mann med en stor karriere hadde neppe delt innleggene hennes hvis han hadde den minste lille mistanke om at det var hun som stod bak. 

Jeg tenker motsatt av deg. Wara forsvant fra politikken og offentlighetens søkelys omtrent på den tida da han ble ilag med denne dama. Han kuttet karrieren, og det var overraskende på den tida, da han var utpekt som kronprinsen i FrP. Hvem vet, kanskje det var en grunn for det? Men nå, tredve år etter, så kunne det være håp om at sakene var glemt. 

 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/3jzBQX/tor-mikkel-wara-blir-ny-justisminister-var-frps-wonderboy

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, youcancallmejune skrev:

Du tar feil. Det er mange som holder slikt skjult fra partner, venner og familie. De finner på dekkhistorier for fraværet når de reiser for å sone, og de som kunne avslørt det for en ny partner vet ofte ingenting. Mine besteforeldre døde uvitende om at et av barna deres hadde sonet i fengsel. Barnet "reiste bort for å jobbe" og ringte jevnlig hjem for å fortelle hvordan det stod til. Foreldrene skrøt til resten av familien, venner og naboer, og den dag i dag er det ingen bortsett fra meg og en til som vet sannheten. Jeg vil tro at det finnes uhorvelig mange her i landet som ikke aner at de deler seng og liv med en tidligere straffedømt.Har de gjort opp for seg så har de, og da er de i sin fulle rett til å legge soningen bak seg og begynne på nytt med blanke ark.

Jeg tror Wara kan ha vært uvitende om konas tidligere synder. En så oppegående mann med en stor karriere hadde neppe delt innleggene hennes hvis han hadde den minste lille mistanke om at det var hun som stod bak. 

Her kunne du liksågreit sammenligne epler med pærer. Når barna er voksne, har ikke foreldre lenger oversikt i hva deres barn driver med. Dine besteforeldre er perfekte eksempler på det.

Laila kommer fra et veldig lite sted med pdd 2000 innbyggere, kanskje mindre da hun var barn. I sånne små bygd slipper man ikke unna fortiden. Ikke engang om tipptipptipptippbestemor hadde en løsunge tilbake i tid. Så jeg tviler fælt på at ingen i den bygda har fortalt TMW om LB kriminelle fortid. 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 19.9.2019 den 10.00, tranedatter skrev:

 

Hun sluttet (ble ikke tatt) etter 24 års alder, 1989, når ble hun samboer med Wara? Noen som vet?

Mener det har stått at de har vært sammen i 25 år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, Trykksjakta skrev:

Jeg tror hun er skyldig i det hun er siktet for.

Men å dra fram gammelt grums fra hun var barn virker merkelig. At PST bekrefter dommene vitner kanskje om desperasjon? Har de så dårlige bevis at de "krydrer" saken med disse dommene for å svekke hennes troverdighet.

Jeg kan ikke tenke meg at en rett mener en naskedom fra hun var 17 år er relevant i saken.

Alle forstår jo at det vil være en gedigen skandale for PST om de ikke får henne dømt. Da brukes åpenbart alt som finnes på henne.....

Hadde det kun vært det så. Men bedrageri og dokumentforfalskning når man er langt over 20 år... er en helt annen adferd. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
På 21.9.2019 den 9.02, bonsaijenta skrev:

Her kunne du liksågreit sammenligne epler med pærer. Når barna er voksne, har ikke foreldre lenger oversikt i hva deres barn driver med. Dine besteforeldre er perfekte eksempler på det.

Laila kommer fra et veldig lite sted med pdd 2000 innbyggere, kanskje mindre da hun var barn. I sånne små bygd slipper man ikke unna fortiden. Ikke engang om tipptipptipptippbestemor hadde en løsunge tilbake i tid. Så jeg tviler fælt på at ingen i den bygda har fortalt TMW om LB kriminelle fortid. 

 

Dette blir selvfølgelig bare spekulasjoner, men LAB ble dømt i Ofoten forhørsrett. Denne ligger et godt stykke fra Lødingen hvor hun vokste opp. Så slett ikke sikkert at denne domfellelsen har vært et tema i lokalsamfunnet hvor LAB vokste opp. 

Dessuten; har Wara & Bertheussen vært mye i Lødingen, og fått med seg eventuell sladder? Det vet vi heller ikke. 

Ifm vetting av Wara i forkant av utnevnelsen til justisminister, så er det slett ikke sikkert at de gamle dommene har vært tema. De ligger jo veldig langt tilbake i tid. Og ingen kunne jo spå at nåværende sak skulle dukke opp, og på nytt gjøre disse dommene relevante. 

Ser at det er argumenter som taler for at Wara må ha visst om dommene, og at det er argumenter som taler i mot. 

En interessant sak! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...