Gå til innhold

Laila Bertheussen tidligere straffedømt


Gjest BigBear

Anbefalte innlegg

Gjest Nimbus2000
40 minutter siden, solmåneogstjerner skrev:

Det er jo 30 år siden disse sakene da. Mange har gjort feil i ungdommen og skikket seg etterpå. Synes ikke dette er noe å henge seg opp i. 

Men, at det er noe muffens her, det er jeg ganske sikker på. Men det har ikke noe med disse gamle sakene å gjøre. 

De gamle sakene er ikke noe å henge deg oppi, men de tyder vel på at dama alltid har vært en bedrager og at det ikke først klikket for henne nå.

Med såpass mange dommer over hele ungdomstiden så tyder vel det på at dama har en personlighet som gjør at hun ikke har sperringer mot å begå lovbrudd. Spesielt sett i sammenheng med hva som skjedde det siste året.

Jeg vil tippe at om politiet får bekjente av dama til å vitne så vil de si at dama har vært en som har løyet for å sverte folk hun misliker så lenge de har kjent henne. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tranedatter

Så 1989 ble hun dømt siste gang, i 1990 fikk hun barn. Midten av 90-tallet sammen med Wara. Og nå...

 

Om man har begått lovbrudd fra 6-års alder frem til 24 år, så er det jo noe spesielt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest 007_008_007

Jeg må bare si at lov og orden partiet Frp er intet annet enn skurker. Og mange politikere i dette partiet har gått etter innvandrere og gjort de kunne for å spre propaganda og misnøye. De skyr ingen midler for å sko seg selv og er moraliserende overfor innvandrere. Men så er det så mye rot i deres egne rekker.

Endret av 007_008_007
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nimbus2000
55 minutter siden, tranedatter skrev:

Fra filter: min utheving.

I rettssaken mot Bertheussen i 1989 – der hun tilsto de fleste punktene i tiltalen – tok hun opp at hun helt siden seksårsalderen hadde drevet med nasking, men at hun ikke ble avslørt før hun som 15-16-åring «hadde gjort seg skyldig i diverse kriminelle forhold i ledtog med en venninne».

https://filternyheter.no/pst-siktede-bertheussen-tidligere-domt-til-fengsel-gikk-i-terapi-for-a-slutte-med-svindel/

Det blir egentlig bare verre:

Bertheussen forklarte selv noe av aktiviteten som barn med at hun var «understimulert».

«Tiltalte er meget ressursrik. Hun var flink på skolen og oppnådde gode resultatet på idrettsbanen», heter det i dommen.

Dommen fra 1989 beskriver et «negativt adferdsmønster utviklet gjennom mange år» som psykologen hennes i løpet av rettsssaken knyttet til blant annet behov for spenning i livet: «I erklæringen har den sakkyndige uttalt at det negative adferdsmønster tiltalte utviklet gjennom mange år, etter hvert har fått karakter av et tvangstrekk.

https://filternyheter.no/pst-siktede-bertheussen-tidligere-domt-til-fengsel-gikk-i-terapi-for-a-slutte-med-svindel/

I siste tilfelle hun ble dømt var hun jo også 24 år. Er ikke som om dette er noe hun vokste fra seg som barn. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er noe tragisk at dette blir offentligjort mtp barn og andre nære rundt. Men sånn er det jo. Stakkars familie. Alt jeg har å si egentlig. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Nimbus2000
18 minutter siden, SoWhat? skrev:

Syns det er noe tragisk at dette blir offentligjort mtp barn og andre nære rundt. Men sånn er det jo. Stakkars familie. Alt jeg har å si egentlig. 

Stakkars barna. Synes ikke det er noe synd på Laila. Det var hun som ønsket at denne saken skulle få mest mulig publisitet i pressen. Synes det da er riktig av pressen å fortelle begge sider av saken og ikke kun den versjonen Laila ønsker at vi skal lese. 

Wara kan takke seg selv. Han har ikke bare valgt å være sammen med henne, men har vært med på dele facebookinnleggene hennes og hause opp stemningen.Han er jo også en av Norges mest erfarne PR-rådgivere. Han må selvsagt ha visst nettopp hva barna hans risikerte når han og samboeren holdt på som de gjorde. 

Endret av Nimbus2000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

Stakkars barna. Synes ikke det er noe synd på Laila. Det var hun som ønsket at denne saken skulle få mest mulig publisitet i pressen. Synes det da er riktig av pressen å fortelle begge sider av saken og ikke kun den versjonen Laila ønsker at vi skal lese. 

Wara kan takke seg selv. Han har ikke bare valgt å være sammen med henne, men har vært med på dele facebookinnleggene hennes og hause opp stemningen.Han er jo også en av Norges mest erfarne PR-rådgivere. Han må selvsagt ha visst nettopp hva barna hans risikerte når han og samboeren holdt på som de gjorde. 

Jeg skrev "sånn er det" 🙂 hvillet betyr at jeg forstår at sånt kommer opp og fram. Ja, har all sympati med familien og spesielt barna her. 

Var selv en av dem som ble opprørt over hele saken. Det var noen stygge handlinger som påvirker samfunnet, og hvor det var meningen å sverte uskyldige. Ikke ok, for å si det pent. Så unnskylder ikke henne om hun er skyldig. Klarer ikke helt å se det formildende her. Men det er sikkert noe. Det er som regel det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vidt jeg har skjønt var Wara ganske respektert, også blant politikere fra andre partier, Han gjorde en god jobb som justisminister og jeg tviler på at han visste noen ting i starten. Dette skjedde gjerne når han var borte. Jeg tror han skjønte tegninga først når hun ble siktet.

Jeg synes ikke man kan dømme ham for å bli sammen med noen som har en historie.

Jeg synes uansett det er en uting at politiet alltid lekker sånne opplysninger på strategiske tidspunkt for å påvirke opinionen før en rettssak. De er noen korrupte svin, (Neida. Bare tuller)

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
13 minutter siden, Apis skrev:

Syntes det er rart han ble justisminister i utgangspunktet når han er gift med en tidligere straffedømt,

Er ikke sikkert Wara har visst at Bertheussen er tidligere straffedømt. Paret ble sammen i 1994, og fikk en datter sammen i 1997. 

Bertheussen begynte å naske i butikker i seksårsalderen, og ble senere straffedømt tre ganger for naskeri, bedrageri m.m. Dette sier jo mye om henne selv om det er forhold som ligger langt tilbake i tid. Det er jo også fullt mulig at hun har begått kriminelle handlinger etter siste dommen og fram til hun nå ble siktet. Det vet vi ingenting om, det eneste vi vet er at hun ikke er dømt for noe i dette tidsrommet. 

På meg virker dette som en klassisk skjevutvikling som ender i en eller annen diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Onkel Blå
44 minutter siden, Nimbus2000 skrev:

Stakkars barna. Synes ikke det er noe synd på Laila. Det var hun som ønsket at denne saken skulle få mest mulig publisitet i pressen. Synes det da er riktig av pressen å fortelle begge sider av saken og ikke kun den versjonen Laila ønsker at vi skal lese. 

Wara kan takke seg selv. Han har ikke bare valgt å være sammen med henne, men har vært med på dele facebookinnleggene hennes og hause opp stemningen.Han er jo også en av Norges mest erfarne PR-rådgivere. Han må selvsagt ha visst nettopp hva barna hans risikerte når han og samboeren holdt på som de gjorde. 

Helt enig med deg i dette, Nimbus2000. Wara uttalte også bl.a at «teatret var moralsk konkurs». Som justisminister tok han parti med samboeren. Da var det også helt riktig at han fratrådte som minister. Når alt kommer til alt, så er det jo et tillitsverv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Onkel Blå skrev:

Er ikke sikkert Wara har visst at Bertheussen er tidligere straffedømt. Paret ble sammen i 1994, og fikk en datter sammen i 1997. 

Bertheussen begynte å naske i butikker i seksårsalderen, og ble senere straffedømt tre ganger for naskeri, bedrageri m.m. Dette sier jo mye om henne selv om det er forhold som ligger langt tilbake i tid. Det er jo også fullt mulig at hun har begått kriminelle handlinger etter siste dommen og fram til hun nå ble siktet. Det vet vi ingenting om, det eneste vi vet er at hun ikke er dømt for noe i dette tidsrommet. 

På meg virker dette som en klassisk skjevutvikling som ender i en eller annen diagnose. 

Slike ting er ikke noe man holder skjult for en som står en nær. Om hun ikke gjorde det, så hadde dette vel kommet opp som samtaleemne hos svigers eller blant vennene hennes. 

Det er veldig naivt å ikke vite disse tingene, når hun i tillegg kommer fra et lite sted. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Onkel Blå
Akkurat nå, bonsaijenta skrev:

Slike ting er ikke noe man holder skjult for en som står en nær. Om hun ikke gjorde det, så hadde dette vel kommet opp som samtaleemne hos svigers eller blant vennene hennes. 

Det er veldig naivt å ikke vite disse tingene, når hun i tillegg kommer fra et lite sted. 

Vi vet ingenting om hvem som har visst dette. Fullt mulig å holde slikt skjult for partner/ektefelle. Og det er mulig at wara har visst. Blir uansett bare spekulasjoner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Onkel Blå skrev:

Vi vet ingenting om hvem som har visst dette. Fullt mulig å holde slikt skjult for partner/ektefelle. Og det er mulig at wara har visst. Blir uansett bare spekulasjoner. 

Det er selvsagt fullt mulig å holde slikt skjult for partner, men hva sier det om den personen? 

Bare en tanke🙂

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Onkel Blå skrev:

Vi vet ingenting om hvem som har visst dette. Fullt mulig å holde slikt skjult for partner/ektefelle. Og det er mulig at wara har visst. Blir uansett bare spekulasjoner. 

Vanskelig å vite eksakt hvem som vet hva, men sin egen personlighet er det vel vanskelig å skjule for partneren når man bor sammen så lenge som disse har gjort. Så jo på en video tatt av LB på dette teateret at hennes adferd vekker berettiget oppsikt. Et annet moment er jo Waras opptatthet av lov og orden gjennom et langt liv, har jo ikke manglet på uttalelser om hva som bør skje med kriminelle og det personlige ansvar etc 

Vil jo tro at han kjenner sin samboer på et eller annet vis, så det virker naivt å tro at Wara er fullstendig uvitende om sin utkåredes rulleblad. Etter deres oppførsel å dømme blir jeg svært overrasket om ikke han har hjulpet henne å dekke over handlinger gjennom deres lange samliv. Er visst bare mennesker med pigment i huden som skal straffes og forfølges. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 minutter siden, keops skrev:

Vil jo tro at han kjenner sin samboer på et eller annet vis, så det virker naivt å tro at Wara er fullstendig uvitende om sin utkåredes rulleblad. Etter deres oppførsel å dømme blir jeg svært overrasket om ikke han har hjulpet henne å dekke over handlinger gjennom deres lange samliv. Er visst bare mennesker med pigment i huden som skal straffes og forfølges. 

Før noen utnevnes til statsråd gjøres det en grundig bakgrunnssjekk (en såkalt vetting) både på vedkommende og hans /hennes relasjoner. Regner med at dette har vært framme da.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ashera skrev:

Før noen utnevnes til statsråd gjøres det en grundig bakgrunnssjekk (en såkalt vetting) både på vedkommende og hans /hennes relasjoner. Regner med at dette har vært framme da.

Ja, ikke sant. Samt at jeg ikke tror noe på at et slikt nutcase ikke har vist sitt sanne ansikt til ham på en eller annen måte. Fint for Wara at han er sammen med kvinnen i sitt liv, respekterer at han har slike preferanser, men totalt uegnet som justisminister. Kjenner at denne type kameraderi Erna og gjengen bedriver opprører meg veldig. Den nye leder for justis i landet vårt er jo i tillegg langt verre med sin bakgrunn. Er så jeg skjemmes av å være norsk.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, solmåneogstjerner skrev:

Hennes karakter da ja. Men om hun har kommet ut av det og levd ordentlig i flere tiår, så synes ikke jeg det er så relevant.

Det vet vi strengt tatt ikke da

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, keops skrev:

Synes dette sier mye om vurderingsevnen til politikerne som styrer landet vårt. Ingen tvil om at denne dama trenger hjelp, men det er forkastelig av hennes mann og stå og beklage seg i beste sendetid om at demokratiet vårt er under angrep, når han da vet at samboeren står bak. Er uenig med Wara politisk men trodde virkelig ikke at han var så utpå at han velger å tilbringe livet med en farlig kriminell. Man kan argumentere med at han kanskje ikke visste at dama sto bak, men finner det svært usannsynlig da hun tydeligvis har hatt et problematisk forhold til lov og orden fra tenårene av. Kan vanskelig se at noen som er ved sine fulle fem orker å tilbringe mye tid med noen av dette kaliberet så vil tro Wara selv har sine tilbøyeligheter.

Det verste med han er den ufordragelige selvmedlidenheten og offerrolledyrkelsen kombinert med samboerens handlinger, prøver å skape regelrett lynsjestemning mot dette teateret og innvandrere generelt. Synes det får være nok av Erna Solbergs utnevnelser av ministre, er jo pinadø verre klientell enn du finner i et hvilket som helst fengsel.

Hvordan vet du at han ''visste'' det var henne? Dessuten hvordan vet du at det var henne? Mange har gjort dumme ting i ungdomstiden og ting de angrer på. Det betyr ikke at man er samme person 30 år etter. Jeg er heller ikke sikker på at han visste om disse dommene. Ikke akkurat noe å skryte av når man innleder et forhold. Så ja, han er et offer her. Absolutt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...