Gå til innhold

46 år og gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, NBA skrev:

Er jo kvalmt.

Det er ganske drøyt å si det er kvalmt å få unger sent. Når kroppen er i stand til å bli gravid, er det da ikje kvalmt, selv om det ikke er ideellt alltid. 

Hva mener du jeg burde gjort da jeg oppdaget at jeg var 43 år og gravid? Tatt abort? Hvorfor er det ingen man møter i helsevesenet som anbefaler å ta abort pga alder? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du tenkt om ei på 46 år hadde blitt gravid og hadde en sønn fra før som var nesten voksen?   Er det mye fordommer rundt dette?

Anonymkode: 08ef0...c29

Om jeg hadde blitt gravid når jeg var 46 år, så hadde jeg ikke brydd meg noe som helst i forhold til voksne barn. Jeg hadde fått barnet om det var det jeg ønsket. Uten noen innblanding fra hverken barn eller andre. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde det vært fullstendig katastrofe å blitt gravid som 46 åring..men det er fordi jeg har 3 barn, og er fornøyd med det antallet. Så hva andre måtte mene om din situasjon er irrelevant, ingen andre skal leve ditt liv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Gratulerer :) 

Det er jo ingen som reagerer når menn på 46 blir fedre. 

Kjempeforskjell på menn og kvinner. Menn går ikke gjennom et svangerskap og skal føde en frisk (!) unge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, NBA skrev:

🤢

Stakkars barn. Husker han i klassen som hadde en 60 år gammel mor da vi var 15, og 70 år gammel far. Det var bare helt merkelig, og han var like merkelig.

Slutt å lev i bobla deres.

Tror det er blitt flere som har eldre foreldre nå!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, OnFire skrev:

Kjempeforskjell på menn og kvinner. Menn går ikke gjennom et svangerskap og skal føde en frisk (!) unge. 

De går ikke igjennom ett svangerskap. Men også deres sædceller blir dårligere med alderen, kroppen skaper flere feil, så akkurat det med å få en frisk unge bør de også tenke på. I tillegg så skal også de følge opp barna etterpå.

Kroppen deres slipper graviditeten og fødselen og den påkjenningen det er, og den forskjellen er langt ifra ubetydelig. Men jeg synes absolutt at også fedre burde ta ett større ansvar og tenke seg litt om når det kommer til akkurat dette.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, NBA skrev:

Helt enig. Jeg synes det har vært tøft nok å håndtere besteforeldre som har vært på sykehjem og falt bort i 20-årene, kan ikke se for meg å skulle gå gjennom dette med mine foreldre i en så ung alder. I tillegg frarøver man jo barna sine muligheten til å ha et forhold til sine besteforeldre, for de er jo for "utgamle" da.

Evt så frarøver man barnet livet, for alternativet er jo å ikke bli født i det hele tatt. 

Anonymkode: 3a1b9...d5d

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine var 46 og 52 da jeg ble født, og jeg må bare si at jeg synes det er veldig dårlig gjort mot ungene å få barn når man er så gammel. Jeg er nå i midten av 30-årene og mens mine jevnaldrende har foreldre som kan være tilstedeværende besteforeldre for sine barn, er mine foreldre døde av naturlig alderdom. Det var utrolig tungt å måtte hjelpe gamle foreldre fra midten av 20-årene, når det normale ville vært at de hjalp med meg flytting og etablering. Mormoren til mannen min er like gammel som faren min hadde vært. Jeg føler ofte jeg har mer til felles med svigerforeldrene mine enn med folk på min egen alder, fordi vi har gått gjennom det samme med gamle og syke foreldre, mens for dem er det naturlig, de er jo i 60-årene.  Man kan selvfølgelig aldri vite, kanskje blir man syk og dør tidlig uansett, men sannsynligheten er i hvert fall større når man får barn så gammel. Ikke påfør ungene dine et tidlig voksenliv som består i å ta vare på gamle, syke foreldre og etterhvert det å måtte begrave foreldrene sine før man er blitt ordentlig voksen selv. 

Anonymkode: fb7ea...95e

Du har vært veldig uheldig i så måte. Mannens mor er 92 år, og bor hjemme enda uten hjelp, og hun fikk han da hun var 40. De har vært heldige, og det kan man ikke håpe at skjer. 

Er enig med deg likevel. 

Anonymkode: 919e7...eb9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Men dette gjelder ikke menn? 

Jo, menns sæd blir også forringet med alderen. Så de blir mindre og mindre fruktbare de også, så kvinner over midten av 30 årene bør, hvis barn er ønskelig, finne en yngre mann, og vica versa.

 

Anonymkode: e00bd...ba7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine var 46 og 52 da jeg ble født, og jeg må bare si at jeg synes det er veldig dårlig gjort mot ungene å få barn når man er så gammel. Jeg er nå i midten av 30-årene og mens mine jevnaldrende har foreldre som kan være tilstedeværende besteforeldre for sine barn, er mine foreldre døde av naturlig alderdom. Det var utrolig tungt å måtte hjelpe gamle foreldre fra midten av 20-årene, når det normale ville vært at de hjalp med meg flytting og etablering. Mormoren til mannen min er like gammel som faren min hadde vært. Jeg føler ofte jeg har mer til felles med svigerforeldrene mine enn med folk på min egen alder, fordi vi har gått gjennom det samme med gamle og syke foreldre, mens for dem er det naturlig, de er jo i 60-årene.  Man kan selvfølgelig aldri vite, kanskje blir man syk og dør tidlig uansett, men sannsynligheten er i hvert fall større når man får barn så gammel. Ikke påfør ungene dine et tidlig voksenliv som består i å ta vare på gamle, syke foreldre og etterhvert det å måtte begrave foreldrene sine før man er blitt ordentlig voksen selv. 

Anonymkode: fb7ea...95e

Så man skal unngå å få barn når man er i 40-årene fordi man ikke vil bli en belastning for de unge når man blir gammel selv? Så da bør de som ikke har fått unger i ung alder bare la være?

Anonymkode: 919e7...eb9

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, O.G. skrev:

Jeg synes generelt sett ikke noe om at folk blir foreldre etter fylte 36-38, men det går for både menn og kvinner. Dog ser jeg i disse diskusjonene at det alltid blir fokus på kvinnfolkene, mens man unnlater å snakke om hva en eldre pappa kan gjøre med ungene. 

Er helt enig. Har fått barn so  tennåring, og sent i 20 årene. Stor forskjell i hvordan jeg var som mor bare på de ti årene. Skulle jeg fått barn i dag ( rett over førti) Hadde ungen vokst opp med skumgummimadrasser rundt hele, og blitt nektet mye, da jeg ikke har nerver eller ork til å gå igjennom de første 6 årene igjen. 

Samme er det med mannen i huset, vi har rett og slett ikke samme orken lengre, selv om vi er i god form. Nå fortjener vi rolige år😂

 

Sånn forøvrig kjenner jeg kun to kvinner som ble mor etter førti, ene var 41 første gang, fikk barn med utfordringer, fikk et barn til som 43, enda et barn med utfordringer. Og en som fikk en attpåklatt som 40 åring, dette barnet var friskt. Så det er jo også noe man må ta til etterrettning ved å få barn sent.

Anonymkode: e00bd...ba7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig. Har fått barn so  tennåring, og sent i 20 årene. Stor forskjell i hvordan jeg var som mor bare på de ti årene. Skulle jeg fått barn i dag ( rett over førti) Hadde ungen vokst opp med skumgummimadrasser rundt hele, og blitt nektet mye, da jeg ikke har nerver eller ork til å gå igjennom de første 6 årene igjen. 

Samme er det med mannen i huset, vi har rett og slett ikke samme orken lengre, selv om vi er i god form. Nå fortjener vi rolige år😂

 

Sånn forøvrig kjenner jeg kun to kvinner som ble mor etter førti, ene var 41 første gang, fikk barn med utfordringer, fikk et barn til som 43, enda et barn med utfordringer. Og en som fikk en attpåklatt som 40 åring, dette barnet var friskt. Så det er jo også noe man må ta til etterrettning ved å få barn sent.

Anonymkode: e00bd...ba7

Selv ser jeg mer ned på de som får barn som tenåring enn de som får i 40 årene.

Anonymkode: 92d05...13f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Thyra skrev:

Selv er jeg 43 og venter mitt første barn. Det er ikke en ideell situasjon. Jeg sluttet med p-piller for mange år siden, og hadde etterhvert egentlig slått meg til ro med at det å bli mor ikke lå i kortene for meg. Men plutselig var jeg gravid likevel. Det kom som en stor overraskelse. Dere som er så sterkt i mot eldre mødre, tenker dere at jeg burde tatt abort? Valgt bort min eneste sjanse til å få barn, og kanskje mine foreldre eneste sjanse til barnebarn? 

Gratulerer med snart et barn! Gleder meg med deg! Skulle lagt til mye mer smileys her, men er ikke så inne på det!

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig. Har fått barn so  tennåring, og sent i 20 årene. Stor forskjell i hvordan jeg var som mor bare på de ti årene. Skulle jeg fått barn i dag ( rett over førti) Hadde ungen vokst opp med skumgummimadrasser rundt hele, og blitt nektet mye, da jeg ikke har nerver eller ork til å gå igjennom de første 6 årene igjen. 

Samme er det med mannen i huset, vi har rett og slett ikke samme orken lengre, selv om vi er i god form. Nå fortjener vi rolige år😂

 

Sånn forøvrig kjenner jeg kun to kvinner som ble mor etter førti, ene var 41 første gang, fikk barn med utfordringer, fikk et barn til som 43, enda et barn med utfordringer. Og en som fikk en attpåklatt som 40 åring, dette barnet var friskt. Så det er jo også noe man må ta til etterrettning ved å få barn sent.

Anonymkode: e00bd...ba7

Huff, det høres ut som du har diverse andre problemer. Rus eller sånt?

Anonymkode: 919e7...eb9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er helt enig. Har fått barn so  tennåring, og sent i 20 årene. Stor forskjell i hvordan jeg var som mor bare på de ti årene. Skulle jeg fått barn i dag ( rett over førti) Hadde ungen vokst opp med skumgummimadrasser rundt hele, og blitt nektet mye, da jeg ikke har nerver eller ork til å gå igjennom de første 6 årene igjen. 

Samme er det med mannen i huset, vi har rett og slett ikke samme orken lengre, selv om vi er i god form. Nå fortjener vi rolige år😂

 

Sånn forøvrig kjenner jeg kun to kvinner som ble mor etter førti, ene var 41 første gang, fikk barn med utfordringer, fikk et barn til som 43, enda et barn med utfordringer. Og en som fikk en attpåklatt som 40 åring, dette barnet var friskt. Så det er jo også noe man må ta til etterrettning ved å få barn sent.

Anonymkode: e00bd...ba7

Huff, dette høres ille ut! Hva med ditt eget liv? Hva med å ta tak i det?

Jeg ser utfra posten din at du ikke har det helt greit. Og jeg skjønner at det er lite du kan gjøre med det. Men om det er noen i din omkrets som kan bidra til at du har det bedre, eller at du selv melder deg til noen.

Håper for deg at du finner noen som kan hjelpe deg. Se deg om i nærmiljøet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Huff, det høres ut som du har diverse andre problemer. Rus eller sånt?

Anonymkode: 919e7...eb9

 

6 minutter siden, Majott skrev:

Huff, dette høres ille ut! Hva med ditt eget liv? Hva med å ta tak i det?

Jeg ser utfra posten din at du ikke har det helt greit. Og jeg skjønner at det er lite du kan gjøre med det. Men om det er noen i din omkrets som kan bidra til at du har det bedre, eller at du selv melder deg til noen.

Håper for deg at du finner noen som kan hjelpe deg. Se deg om i nærmiljøet!

😂 Tror folk må slutte å tro noe om noen utifra en helt vanlig post, vi har de tipptopp. Ser faktisk ikke hva dere kan ha funnet ut at jeg må slite utifra den posten.At unger utforsker, klatrer mm som små, er da helt vanlig, dette tåler ikke jeg å se på uten å si de må passe seg i dag. Absolutt ikke ideelt for et barn, da barn skal klatre, hoppe, utforske og slå seg litt.

Anonymkode: e00bd...ba7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg hadde tenkt "at hun orker" og blitt litt imponert. Selv er jeg 42 og kunne absolutt ikke tenkt meg å begynne på nytt. Men, jeg dømmer absolutt ikke andre som velger å gjøre det. 

Anonymkode: abc99...84c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg hadde tenkt?: Glad det ikke er meg! Snakk om å ha barn så og si hele livet da. Når barna blir store og flytter ut, så skal jeg og mannen kose oss alene, reise, støtte voksne barn osv. Begynne på nytt med baby, og i tillegg økt sannsynlighet for sykt barn? Nei takk:)

Men du må jo gjøre det som er best for deg!

Anonymkode: cb25d...731

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så man skal unngå å få barn når man er i 40-årene fordi man ikke vil bli en belastning for de unge når man blir gammel selv? Så da bør de som ikke har fått unger i ung alder bare la være?

Anonymkode: 919e7...eb9

Ja, altså på et eller annet tidspunkt må man jo begynne å innse at det å få barn er for egoistisk. De fleste blir en belastning for ungene sine når de blir eldre, det er naturlig, men det er enorm forskjell på om du er 25 eller om du er 55 når du må begynne å hjelpe aldrende foreldre med personlig pleie, handling og husarbeid. Selvfølgelig finne det en grense for når man er blitt så gammel at man rett og slett må droppe å få barn, det sier seg selv. 

Anonymkode: fb7ea...95e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, NBA skrev:

Nettopp. Det er jo helt hinsides.

"Før" så fikk man også 3-10 barn, og da er det ikke så vilt at sistemann var mot nærmere 50. Prevensjonen var heller ikke den samme tidligere. Det er noe annet om det er første barn, eller om det er oppimot 20 år mellom barna. Det kreves og forventes også mer av foreldrene rundt barna i dag enn for 20-30-40-50 år siden. Så sammenlikningen din er ikke korrekt på noen måte.

Hvorfor ikke det? Hva er forskjellen på om det er siste eller første? De skal uansett oppdras. Det er også lettere å ha barn nå enn noen gang før i historien. Det er logikken din som ikke er korrekt på noen måte. 

 

Anonymkode: 206ee...3e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...