Gå til innhold

46 år og gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du lei av fakta? Merkelig. Det er eksperter på området som intervjues i disse artiklene.

Det er jo åpenbart at litt faktaspredning trengs her på dette underforumet,  for det kryr virkelig av uvitende kvinner som ikke aner noe om sin egen fruktbarhet. De aller fleste tror faktisk at så lenge de har mensen, så kan de bli gravide. Det er også noe som går igjen i mange av artiklene jeg har lest om dette; at kvinner innbiller seg at de er fruktbare mange år lenger enn de faktisk er. Uvitenhet. Uvitenhet er ikke bra. 

Så jo, de artiklene bør absolutt postes i ny og ne, så kvinner lærer. Det er ingen god ide å satse på å få barn i førtiårene. Da kan det i mange tilfeller være for sent. 

Anonymkode: 20561...43b

Så sant så sant, har en "venninne" som mistet menstruasjonen som 45 åring.  Da opphørte den plutselig uten forvarsel. De som får barn naturlig er unntakene. Å gi falske forhåpninger om at man kan vente til man er i 40 årene med å få biologiske barn er bare slemt og dårlig gjort mot andre uvitende kvinner.

Anonymkode: 9016a...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som får barn naturlig i midten av 40 årene, er unntakene. Skulle det stått.

Anonymkode: 9016a...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine tvil om at en 46 åring kunne blitt gravid overhodet. Det er nok bare en liten promille kvinner som faktisk er fysisk i stand til å bære frem et barn i den alderen der. Kan hende man hadde blitt gravid etterhvert, men spontanabort-raten er veldig høy når man har så gamle og dårlige egg. Fosteret er som regel ikke levedyktig. Igjen, unntak finnes, men de er veldig, veldig få når man er blitt så gammel som 46.

Og nei, det spiller ingen rolle at "jamen, jeg har jo mensen ennå". Man kan ikke bli gravid de siste 10 årene FØR man kommer i overgangsalderen og mister mensen. Man har altså mensen i mange år, selv om man i praksis er steril.

Les f.eks. denne: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

"

 Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde.

Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim."

Anonymkode: 20561...43b

Jeg er 43 år ig naturlig gravid. Så da må jeg regne med å ha mensen i ca 10 år til? 

Anonymkode: cf372...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, NBA skrev:

Det er det da virkelig. Du er 64 når barnet blir myndig. Så klart du er gammel for å være forelder. Du skal jo være i besteforeldersituasjon i den alderen.

Skal være i besteforeldresituasjon i den alderwn? Hvem bestemmer det. Det er slett ikke alle som blir besteforeldre overhodet. Og det er ihvertfall ikke uvanlig å være både 60 og mer når man får første barnebarn. 

Anonymkode: cf372...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fikk flere barn som 46-åringer før, ingen leet et øyelokk. Annenhver bondekone bortover fikk barn ut i 40-åra uten at det var noe rart. Men nå for tida er det åneeei, nå er du for gammel, skal være bestemor, får ikke fulgt opp barna og annet nymotens fanteri. 

Anonymkode: 206ee...3e0

Og den gangen levde de ofte ikke så lenge og holdt seg spreke like lenge som i dag heller. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan vet du at man fikk barn når man var så gamle før i tiden ? De fleste stoppet med barnefødsler ved ca 42...min beste mor fødte 10 barn men det stoppet i 40 årene.

Anonymkode: 9016a...e1c

Fremstår jeg som en forkjemper for at man skal få barn sent?

21 minutter siden, Tutte skrev:

Så lenge man fortsatt er fruktbar så er man ikke for gammel til å få barn, mener nå jeg.

Så en mann er ikke for gammel for å få barn i en alder av 95, dersom sæden fortsatt spruter?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skal være i besteforeldresituasjon i den alderwn? Hvem bestemmer det. Det er slett ikke alle som blir besteforeldre overhodet. Og det er ihvertfall ikke uvanlig å være både 60 og mer når man får første barnebarn. 

Anonymkode: cf372...617

Om du får ditt første barn når du er 46, og ditt barn skal vente like lenge, greier du da å telle hvor gammel du må være for å bli besteforelder?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du lei av fakta? Merkelig. Det er eksperter på området som intervjues i disse artiklene.

Det er jo åpenbart at litt faktaspredning trengs her på dette underforumet,  for det kryr virkelig av uvitende kvinner som ikke aner noe om sin egen fruktbarhet. De aller fleste tror faktisk at så lenge de har mensen, så kan de bli gravide. Det er også noe som går igjen i mange av artiklene jeg har lest om dette; at kvinner innbiller seg at de er fruktbare mange år lenger enn de faktisk er. Uvitenhet. Uvitenhet er ikke bra. 

Så jo, de artiklene bør absolutt postes i ny og ne, så kvinner lærer. Det er ingen god ide å satse på å få barn i førtiårene. Da kan det i mange tilfeller være for sent. 

Anonymkode: 20561...43b

De kan faktisk bli gravide så lenge de har mensen. Selv om sjansen er liten anbefales prevensjon om man absolutt ikke vil ha (flere) barn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, NBA skrev:

Om du får ditt første barn når du er 46, og ditt barn skal vente like lenge, greier du da å telle hvor gammel du må være for å bli besteforelder?

Det er da ikke sikkert ditt barn venter like lenge? Eller at ditt barn i det hele tatt får barn. Jeg reagerte på at du nærmest framstilte det som at man bør ha barnebarn når man er 46. Det hg ar ikke de fleste jeg kjenner, ihvertfall. Selv de som får barn tidlig har ingen garanti for at de får barnebarn tidlig, eller at de får det over hodet. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Thyra skrev:

De kan faktisk bli gravide så lenge de har mensen. Selv om sjansen er liten anbefales prevensjon om man absolutt ikke vil ha (flere) barn. 

Jeg foreslår at du leser artikkelen og flere om samme tema. Det kan de ofte ikke, iflg det som står der. Man har mensen i årevis uten å være i stand til å bære frem et barn i de siste årene før overgangsalderen.

Eller skal vi drive litt flisespikkeri? Noen kvinner i førtiårene kan oppleve at et egg plutselig befruktes, ja. Men de vil svært ofte aldri oppleve å fullgå en graviditet så sent, man spontanaborterer pga feil med egget. Eggene en kvinne bærer i kroppen, har hun hatt siden hun ble født. Disse eggene er nå gamle og blir dårligere og dårligere for hvert år fra ganske tidlig alder av, og i 40 årene er de veldig dårlige og lite egnet til å skape et velskapt og friskt barn. Risikoen for Downs og en hel del andre lidelser øker markant når man får barn i førtiårene.

 

Anonymkode: 20561...43b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv er jeg 43 og venter mitt første barn. Det er ikke en ideell situasjon. Jeg sluttet med p-piller for mange år siden, og hadde etterhvert egentlig slått meg til ro med at det å bli mor ikke lå i kortene for meg. Men plutselig var jeg gravid likevel. Det kom som en stor overraskelse. Dere som er så sterkt i mot eldre mødre, tenker dere at jeg burde tatt abort? Valgt bort min eneste sjanse til å få barn, og kanskje mine foreldre eneste sjanse til barnebarn? 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg foreslår at du leser artikkelen og flere om samme tema. Det kan de ofte ikke, iflg det som står der. Man har mensen i årevis uten å være i stand til å bære frem et barn i de siste årene før overgangsalderen.

Eller skal vi drive litt flisespikkeri? Noen kvinner i førtiårene kan oppleve at et egg plutselig befruktes, ja. Men de vil svært ofte aldri oppleve å fullgå en graviditet så sent, man spontanaborterer pga feil med egget. Eggene en kvinne bærer i kroppen, har hun hatt siden hun ble født. Disse eggene er nå gamle og blir dårligere og dårligere for hvert år fra ganske tidlig alder av, og i 40 årene er de veldig dårlige og lite egnet til å skape et velskapt og friskt barn. Risikoen for Downs og en hel del andre lidelser øker markant når man får barn i førtiårene.

 

Anonymkode: 20561...43b

https://www.klikk.no/helse/velvare/sexogsamliv/prevensjon-til-du-er-57-2482669

Det kan ofte ikke det nei. Men det jeg sier er at det kan skje. Og om de absolutt ikke ønsker barn, bør de bruke prevensjon for sikkerhets skyld. 

Har lest flere artikler om samne tema, og er fullstendig klar over at fruktbarheten synker drastisk i 40-årene og at mange er sterile. Men ikke alle. Og selv de som er så godt som sterile, kan plutselig løsne et brukbart egg. 

Endret av Thyra
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 43 år ig naturlig gravid. Så da må jeg regne med å ha mensen i ca 10 år til? 

Anonymkode: cf372...617

Når du er blitt gravid naturlig med ditt eget barn så er det ikke for sent for deg. 

Anonymkode: 9016a...e1c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du er blitt gravid naturlig med ditt eget barn så er det ikke for sent for deg. 

Anonymkode: 9016a...e1c

Mange her inne mener tydeligvis at det er for sent.... 

Anonymkode: cf372...617

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, NBA skrev:

Fremstår jeg som en forkjemper for at man skal få barn sent?

Så en mann er ikke for gammel for å få barn i en alder av 95, dersom sæden fortsatt spruter?

I teorien nei, i praksis ja.

Anonymkode: 23abd...1f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du kan bli gravid er det vel naturens gang. Jeg er mer skeptisk til dem som benytter seg av donoregg ol. i denne alderen. Det er jo litt egoistisk å sette et barn til verden når man sjansen for at man ikke kan følge dem så lenge, bli syk osv. er større enn den bør.

Anonymkode: 9c0f7...d28

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, Thyra skrev:

https://www.klikk.no/helse/velvare/sexogsamliv/prevensjon-til-du-er-57-2482669

Det kan ofte ikke det nei. Men det jeg sier er at det kan skje. Og om de absolutt ikke ønsker barn, bør de bruke prevensjon for sikkerhets skyld. 

Jeg er 40+ og har venninner som giftet seg i 40 årene, og de har ikke fått barn. Hun ene ble gravid ca 2-3 ganger men aborterte. Og så det ble ingen barn etter det.  Men Jeg kjenner til en kvinne som ble naturlig gravid og fikk et barn som 43 åring. Hun og mannen som er enda eldre prøvde å få enda et barn men det lykkes de ikke med, så jenta er et enebarn idag med gamle foreldre. 

Anonymkode: 9016a...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Thyra skrev:

De kan faktisk bli gravide så lenge de har mensen. Selv om sjansen er liten anbefales prevensjon om man absolutt ikke vil ha (flere) barn. 

Man trenger ikke ha menstruasjon for å være fruktbar. Det holder med eggløsning. Men med en menstruasjon vet man at egget har løsnet, og det kan man ikke vite uten. 

Anonymkode: 23abd...1f3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du tenkt om ei på 46 år hadde blitt gravid og hadde en sønn fra før som var nesten voksen?   Er det mye fordommer rundt dette?

Anonymkode: 08ef0...c29

Det er det nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som mener at det er egoistisk å få barn sent siden barna kanskje tidlig mister sine foreldre eller tidlig får ansvar for gamle og skrøpelige foreldre. Tenker dere også at folk som har arvelige sykdommer i familien eller kroniske sykdommer som kan forkorte livet bør la være å få barn? Hvis man har grunn til å tro at man ikke vil øl eve til man er 80+,liksom?

Anonymkode: cf372...617

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...