Gå til innhold

46 år og gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du lei av fakta? Merkelig. Det er eksperter på området som intervjues i disse artiklene.

Det er jo åpenbart at litt faktaspredning trengs her på dette underforumet,  for det kryr virkelig av uvitende kvinner som ikke aner noe om sin egen fruktbarhet. De aller fleste tror faktisk at så lenge de har mensen, så kan de bli gravide. Det er også noe som går igjen i mange av artiklene jeg har lest om dette; at kvinner innbiller seg at de er fruktbare mange år lenger enn de faktisk er. Uvitenhet. Uvitenhet er ikke bra. 

Så jo, de artiklene bør absolutt postes i ny og ne, så kvinner lærer. Det er ingen god ide å satse på å få barn i førtiårene. Da kan det i mange tilfeller være for sent. 

Anonymkode: 20561...43b

Men dette gjelder ikke menn? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40+ og har venninner som giftet seg i 40 årene, og de har ikke fått barn. Hun ene ble gravid ca 2-3 ganger men aborterte. Og så det ble ingen barn etter det.  Men Jeg kjenner til en kvinne som ble naturlig gravid og fikk et barn som 43 åring. Hun og mannen som er enda eldre prøvde å få enda et barn men det lykkes de ikke med, så jenta er et enebarn idag med gamle foreldre. 

Anonymkode: 9016a...e1c

Ja, som jeg skrev, sjansen er ikke så stor, men den er til stede. 

Anonymkode: cf372...617

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere som mener at det er egoistisk å få barn sent siden barna kanskje tidlig mister sine foreldre eller tidlig får ansvar for gamle og skrøpelige foreldre. Tenker dere også at folk som har arvelige sykdommer i familien eller kroniske sykdommer som kan forkorte livet bør la være å få barn? Hvis man har grunn til å tro at man ikke vil øl eve til man er 80+,liksom?

Anonymkode: cf372...617

Hvis jeg visste at jeg hadde en arvelig og alvorlig sykdom så ville jeg aldri valgt å få barn. Og utsatt dem for det med vilje. 

Anonymkode: 9016a...e1c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Thyra skrev:

Det er da ikke sikkert ditt barn venter like lenge? Eller at ditt barn i det hele tatt får barn. Jeg reagerte på at du nærmest framstilte det som at man bør ha barnebarn når man er 46. Det hg ar ikke de fleste jeg kjenner, ihvertfall. Selv de som får barn tidlig har ingen garanti for at de får barnebarn tidlig, eller at de får det over hodet. 

Selvfølgelig må man ikke ha det, men det er der du burde nærme deg, ikke sette ut i live egne barn som du ikke kan følge opp på samme måte.

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I teorien nei, i praksis ja.

Anonymkode: 23abd...1f3

Nettopp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har mine tvil om at en 46 åring kunne blitt gravid overhodet. Det er nok bare en liten promille kvinner som faktisk er fysisk i stand til å bære frem et barn i den alderen der. Kan hende man hadde blitt gravid etterhvert, men spontanabort-raten er veldig høy når man har så gamle og dårlige egg. Fosteret er som regel ikke levedyktig. Igjen, unntak finnes, men de er veldig, veldig få når man er blitt så gammel som 46.

Og nei, det spiller ingen rolle at "jamen, jeg har jo mensen ennå". Man kan ikke bli gravid de siste 10 årene FØR man kommer i overgangsalderen og mister mensen. Man har altså mensen i mange år, selv om man i praksis er steril.

Les f.eks. denne: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

"

 Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde.

Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim."

Anonymkode: 20561...43b

Min kjære svigermor fikk min mann når hun var 45, flere av damene i min fam har fått barn så sent

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er egoistisk å få unger så seint. Tenk når ungen er 20, er mora nesten 70. 

Anonymkode: 921d3...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes generelt sett ikke noe om at folk blir foreldre etter fylte 36-38, men det går for både menn og kvinner. Dog ser jeg i disse diskusjonene at det alltid blir fokus på kvinnfolkene, mens man unnlater å snakke om hva en eldre pappa kan gjøre med ungene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er egoistisk å få unger så seint. Tenk når ungen er 20, er mora nesten 70. 

Anonymkode: 921d3...799

Er jo kvalmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du lei av fakta? Merkelig. Det er eksperter på området som intervjues i disse artiklene.

Det er jo åpenbart at litt faktaspredning trengs her på dette underforumet,  for det kryr virkelig av uvitende kvinner som ikke aner noe om sin egen fruktbarhet. De aller fleste tror faktisk at så lenge de har mensen, så kan de bli gravide. Det er også noe som går igjen i mange av artiklene jeg har lest om dette; at kvinner innbiller seg at de er fruktbare mange år lenger enn de faktisk er. Uvitenhet. Uvitenhet er ikke bra. 

Så jo, de artiklene bør absolutt postes i ny og ne, så kvinner lærer. Det er ingen god ide å satse på å få barn i førtiårene. Da kan det i mange tilfeller være for sent. 

Anonymkode: 20561...43b

I så tilfelle skulle min mor og hennes lillesøster ikke blitt til.

Ja det er en regel, vet det, men den er ikke absolutt

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hadde tenkt at det var veldig flaut. Barnet er voksent. Hadde vært mer naturlig om han fikk barn nå

Anonymkode: f078a...f1b

Jeg har 21 år mellom eldste og yngste, mine syns det bare er stas og ikke flaut.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, AnonymBruker said:

Er du lei av fakta? Merkelig. Det er eksperter på området som intervjues i disse artiklene.

Det er jo åpenbart at litt faktaspredning trengs her på dette underforumet,  for det kryr virkelig av uvitende kvinner som ikke aner noe om sin egen fruktbarhet. De aller fleste tror faktisk at så lenge de har mensen, så kan de bli gravide. Det er også noe som går igjen i mange av artiklene jeg har lest om dette; at kvinner innbiller seg at de er fruktbare mange år lenger enn de faktisk er. Uvitenhet. Uvitenhet er ikke bra. 

Så jo, de artiklene bør absolutt postes i ny og ne, så kvinner lærer. Det er ingen god ide å satse på å få barn i førtiårene. Da kan det i mange tilfeller være for sent. 

Anonymkode: 20561...43b

Men det er jo ikke fakta! Jeg er ikke i tvil om at fertiliteten synker med alderen. Men man er jo ikke steril 10 år før. Er jo mange som blir gravid over 40. Det er ikke normen, men det skjer. Så jeg ser ikke poenget med å dra frem dette "faktaet" hele tiden. 

Hva skal kvinner lære? Om ts nå er gravid som 46 åring, skal du motbevise det med denne artikkelen. Er hun ikke gravid likevel? Siden det ikke er mulig... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, NBA skrev:

Fremstår jeg som en forkjemper for at man skal få barn sent?

Så en mann er ikke for gammel for å få barn i en alder av 95, dersom sæden fortsatt spruter?

Faktisk så synker fruktbarheten til menn ganske raskt i 40 årene også. Det er det ikke mange som tenker like mye over. Og en mann på 95 år har nok ikke noen fungerende sædceller igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ellers da, som jeg ser av mine venner som har både voksne barn og småunger  eller veldig mye yngre søsken, så er at når de blir besteforeldre, så er det lite av dem igjen til barnebarna. Både av tid og økonomiske ressurser, rett og slett fordi de har noen der som skummer fløten allerede. 

Et eksempel.

Ei jeg vokste opp med. Hun og søstrene er alle født i midten og slutten av syttitallet, foreldrene var begge tenåringer. Hun og søstrene vokste opp i typisk åttitallshus og ferien var lagt til Sverige. Da lillesøsteren ble konfimert ble det annonsert ny graviditet og tvillinger kom til verden (to døttre til). Dette var i desember i 1994. Nå hadde foreldrene godt med penger, turene gikk til utenlands og tvillingene ble gjort mye stas på. Min venninne giftet seg i 1995 og hennes eldste datter kom til verden året etterpå. 

Hvor hen var moren hennes som kunne vært en støttespiller under svangerskap og første året med ny baby?

Hun var opptatt med eiga småbarnsmorslykke og hadde ikke tid til barnebarnet eller de to som kom etter. Ei heller til de andre eldste døttrenes bryllup og unger. Hun var jo mor, ikke bestemor, det ble hun ikke før tvillingene fikk barn. Da hadde hun tid til å være mormor.

Alle de eldste fikk avslag da de stilte spørsmål om økonomisk hjelp til bryllup og hus. Nå vår ble det kjent at foreldrene hadde hjulpet tvillingene på boligmarkedet, i det hele tatt har tvillingene skummet fløten hele tiden. Den her venninna mi kom kjørende til meg på Steinkjer i ens ærend for å fortelle om det. Jeg sa som jeg mente at kanskje skal du vurdere å kutte ut foreldrene dine nå, for det er klart at mora di mye godt kun tar kontakt når hun vil ha hjelp fra deg og ungene det blir gjort stas på er de fra kull nr to (de har samme pappa).

Nå er denne historien ekstrem, men jeg ser at der ungene kommer i "puljer", så er dette ganske tydelig adferd fra foreldrene.  

Endret av O.G.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg har 21 år mellom eldste og yngste, mine syns det bare er stas og ikke flaut.

Du tror 21åringen hadde våget å si til deg det at den siste ungen kunne du spart deg for? Med de konsekvensene det antageligvis hadde fått? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Jeg har 21 år mellom eldste og yngste, mine syns det bare er stas og ikke flaut.

Og hva mener du den skulle sagt? Ta abort?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, NBA skrev:

Såklart, det er helt forjævlig gjort, både mot det nesten voksne barnet og det ufødte. Tenk deg å være pensjonist når barnet ditt fyller 20 år. Og tenk deg stakkars andre ungen, som får et søsken på alderen som sine egne barn omtrent.

Nei, folk må slutte med dette selvrealiseringstullet og få barn i anstendig tid. 

Min yngste søster er på alder med min sønn. Ser ikke helt hvorfor akkurat det skulle være ett problem? Synes bare det er morsomt å se hvor overrasket enkelte blir når jeg presenterer familien for andre. Folk flest ser ikke ut til å bry seg, men noen har til og med brutt ut i overraskelse, og man kan nærmest se på dem at de prøver å kalkulere ut alderen på både meg og mamma for å få det til å stemme :fnise:  Har egentlig aldri følt på annet enn stolthet overfor familien min, og aldersforskjeller endrer jo på ingen måte akkurat det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, O.G. skrev:

Ellers da, som jeg ser av mine venner som har både voksne barn og småunger  eller veldig mye yngre søsken, så er at når de blir besteforeldre, så er det lite av dem igjen til barnebarna. Både av tid og økonomiske ressurser, rett og slett fordi de har noen der som skummer fløten allerede. 

Et eksempel.

Ei jeg vokste opp med. Hun og søstrene er alle født i midten og slutten av syttitallet, foreldrene var begge tenåringer. Hun og søstrene vokste opp i typisk åttitallshus og ferien var lagt til Sverige. Da lillesøsteren ble konfimert ble det annonsert ny graviditet og tvillinger kom til verden (to døttre til). Dette var i desember i 1994. Nå hadde foreldrene godt med penger, turene gikk til utenlands og tvillingene ble gjort mye stas på. Min venninne giftet seg i 1995 og hennes eldste datter kom til verden året etterpå. 

Hvor hen var moren hennes som kunne vært en støttespiller under svangerskap og første året med ny baby?

Hun var opptatt med eiga småbarnsmorslykke og hadde ikke tid til barnebarnet eller de to som kom etter. Ei heller til de andre eldste døttrenes bryllup og unger. Hun var jo mor, ikke bestemor, det ble hun ikke før tvillingene fikk barn. Da hadde hun tid til å være mormor.

Alle de eldste fikk avslag da de stilte spørsmål om økonomisk hjelp til bryllup og hus. Nå vår ble det kjent at foreldrene hadde hjulpet tvillingene på boligmarkedet, i det hele tatt har tvillingene skummet fløten hele tiden. Den her venninna mi kom kjørende til meg på Steinkjer i ens ærend for å fortelle om det. Jeg sa som jeg mente at kanskje skal du vurdere å kutte ut foreldrene dine nå, for det er klart at mora di mye godt kun tar kontakt når hun vil ha hjelp fra deg og ungene det blir gjort stas på er de fra kull nr to (de har samme pappa).

Nå er denne historien ekstrem, men jeg ser at der ungene kommer i "puljer", så er dette ganske tydelig adferd fra foreldrene.  

Atte hææææ!? Man får vel ikke barn for at andre skal ta ansvar for de og forsørge de økonomisk? Voksne barn som forventer økonomisk hjelp til bryllup og hus? Nei, altså. 

Anonymkode: 23abd...1f3

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, O.G. skrev:

Du tror 21åringen hadde våget å si til deg det at den siste ungen kunne du spart deg for? Med de konsekvensene det antageligvis hadde fått? 

21-åringen hadde sikjert ikke sagt det uansett. Men om hen syntes det var flaut og ikke noe stas, ville det nok merkes på vedkommende. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, O.G. skrev:

Ellers da, som jeg ser av mine venner som har både voksne barn og småunger  eller veldig mye yngre søsken, så er at når de blir besteforeldre, så er det lite av dem igjen til barnebarna. Både av tid og økonomiske ressurser, rett og slett fordi de har noen der som skummer fløten allerede. 

Et eksempel.

Ei jeg vokste opp med. Hun og søstrene er alle født i midten og slutten av syttitallet, foreldrene var begge tenåringer. Hun og søstrene vokste opp i typisk åttitallshus og ferien var lagt til Sverige. Da lillesøsteren ble konfimert ble det annonsert ny graviditet og tvillinger kom til verden (to døttre til). Dette var i desember i 1994. Nå hadde foreldrene godt med penger, turene gikk til utenlands og tvillingene ble gjort mye stas på. Min venninne giftet seg i 1995 og hennes eldste datter kom til verden året etterpå. 

Hvor hen var moren hennes som kunne vært en støttespiller under svangerskap og første året med ny baby?

Hun var opptatt med eiga småbarnsmorslykke og hadde ikke tid til barnebarnet eller de to som kom etter. Ei heller til de andre eldste døttrenes bryllup og unger. Hun var jo mor, ikke bestemor, det ble hun ikke før tvillingene fikk barn. Da hadde hun tid til å være mormor.

Alle de eldste fikk avslag da de stilte spørsmål om økonomisk hjelp til bryllup og hus. Nå vår ble det kjent at foreldrene hadde hjulpet tvillingene på boligmarkedet, i det hele tatt har tvillingene skummet fløten hele tiden. Den her venninna mi kom kjørende til meg på Steinkjer i ens ærend for å fortelle om det. Jeg sa som jeg mente at kanskje skal du vurdere å kutte ut foreldrene dine nå, for det er klart at mora di mye godt kun tar kontakt når hun vil ha hjelp fra deg og ungene det blir gjort stas på er de fra kull nr to (de har samme pappa).

Nå er denne historien ekstrem, men jeg ser at der ungene kommer i "puljer", så er dette ganske tydelig adferd fra foreldrene.  

Det er mange som ikke får økonomisk hjelp av foreldre til bolig og bryllyp. Mn en selvsagt må man ikke gjøre forskjell. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...