Gå til innhold

46 år og gravid.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg fødte minste min to dager etter at jeg fylte 48. Ukomplisert svangerskap. Trodde jeg hadde kommet i overgangsalderen da mensen forsvant. Men det var det altså ikke. Den har kommet nå, i en alder av 56.

Anonymkode: 284d2...d1a

Har du fortsatt menstruasjon i en alder av 56...? 😮

Anonymkode: 9016a...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, Luna Llena skrev:

Jeg hadde ikke reagert, 46 er ikke gammelt.

Det er det da virkelig. Du er 64 når barnet blir myndig. Så klart du er gammel for å være forelder. Du skal jo være i besteforeldersituasjon i den alderen.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Gratulerer :) 

Det er jo ingen som reagerer når menn på 46 blir fedre. 

Jo, det er mange som reagerer. Stakkars barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
Akkurat nå, NBA skrev:

Det er det da virkelig. Du er 64 når barnet blir myndig. Så klart du er gammel for å være forelder. Du skal jo være i besteforeldersituasjon i den alderen.

Min bestemor fikk barn i den alderen, gikk helt fint det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør som du vil. Tenker ikke noe om det annet enn at denne moren er en som virkelig ønsker barnet sitt. Jeg ville ikke gjort det samme, er ti år yngre og ferdig med barn. Men om du vil og har ork så er det helt topp. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Luna Llena skrev:

Min bestemor fikk barn i den alderen, gikk helt fint det.

🤢

Stakkars barn. Husker han i klassen som hadde en 60 år gammel mor da vi var 15, og 70 år gammel far. Det var bare helt merkelig, og han var like merkelig.

Slutt å lev i bobla deres.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 hours ago, AnonymBruker said:

Hva hadde du tenkt om ei på 46 år hadde blitt gravid og hadde en sønn fra før som var nesten voksen?   Er det mye fordommer rundt dette?

Anonymkode: 08ef0...c29

Det er hva man legger opp til selv. At man blir mødre i den alderen er ikke uvanlig. Det trenger heller ikke å være uvanlig med et veldig stort alders-spenn mellom barna. Jeg vet om ei som fikk sitt første barn som 17-åring og de to neste da hun var 43 år og 46 år. At det finnes nybakte foreldre i 40-årene er vel like vanlig som at det også finnes nybakte besteforeldre i 40-årene i dag. Går man 100-150 år tilbake i tid var det slett ikke uvanlig at det var et spenn på over 20 år mellom eldstemann og yngstemann, uansett hvor mange som var imellom. I min ene oldemor sin søskenflokk, for eksempel, - ble den eldste født når mine tippoldeforeldre (som faktisk var like gamle) var 23 år gamle og den yngste da de var 45 år gamle. Ikke noe problem

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, NBA skrev:

Det er det da virkelig. Du er 64 når barnet blir myndig. Så klart du er gammel for å være forelder. Du skal jo være i besteforeldersituasjon i den alderen.

Nymotens tull. 

Anonymkode: 206ee...3e0

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nymotens tull. 

Anonymkode: 206ee...3e0

Helt klart nymotens tull å få barn som 46-åring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva hadde du tenkt om ei på 46 år hadde blitt gravid og hadde en sønn fra før som var nesten voksen?   Er det mye fordommer rundt dette?

Anonymkode: 08ef0...c29

Jeg ville blitt litt imponert😊

Det er jo ikke alle forunt å være fruktbare i den alderen.

Da jeg fødte min datter i fjor var det en 46 år gammel dame der som også hadde fått barn. Hun virket sprek og frisk. Selv var jeg nesten 40 da jeg fikk min datter, og ingen på sykehuset reagerte på det. Jeg var nylig hos gynekolog og spurte om hun ville fraråde en ny graviditet pga alder (er nå snart 41), men det ville hun ikke. En jordmor jeg spurte om det samme sa hun ville ikke hatt noen betenkeligheter med det. 

Jeg tror fordommene mot dette først og fremst ligger hos folk som ikke tåler at andre gjør ting litt utenfor boksen. Den type mennesker er uansett ingenting å bry seg om.

Masse lykke til med graviditeten🌸

Anonymkode: e6865...0e9

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine var 46 og 52 da jeg ble født, og jeg må bare si at jeg synes det er veldig dårlig gjort mot ungene å få barn når man er så gammel. Jeg er nå i midten av 30-årene og mens mine jevnaldrende har foreldre som kan være tilstedeværende besteforeldre for sine barn, er mine foreldre døde av naturlig alderdom. Det var utrolig tungt å måtte hjelpe gamle foreldre fra midten av 20-årene, når det normale ville vært at de hjalp med meg flytting og etablering. Mormoren til mannen min er like gammel som faren min hadde vært. Jeg føler ofte jeg har mer til felles med svigerforeldrene mine enn med folk på min egen alder, fordi vi har gått gjennom det samme med gamle og syke foreldre, mens for dem er det naturlig, de er jo i 60-årene.  Man kan selvfølgelig aldri vite, kanskje blir man syk og dør tidlig uansett, men sannsynligheten er i hvert fall større når man får barn så gammel. Ikke påfør ungene dine et tidlig voksenliv som består i å ta vare på gamle, syke foreldre og etterhvert det å måtte begrave foreldrene sine før man er blitt ordentlig voksen selv. 

Anonymkode: fb7ea...95e

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, NBA skrev:

Helt klart nymotens tull å få barn som 46-åring.

Nei, de fikk flere barn som 46-åringer før, ingen leet et øyelokk. Annenhver bondekone bortover fikk barn ut i 40-åra uten at det var noe rart. Men nå for tida er det åneeei, nå er du for gammel, skal være bestemor, får ikke fulgt opp barna og annet nymotens fanteri. 

Anonymkode: 206ee...3e0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreldrene mine var 46 og 52 da jeg ble født, og jeg må bare si at jeg synes det er veldig dårlig gjort mot ungene å få barn når man er så gammel. Jeg er nå i midten av 30-årene og mens mine jevnaldrende har foreldre som kan være tilstedeværende besteforeldre for sine barn, er mine foreldre døde av naturlig alderdom. Det var utrolig tungt å måtte hjelpe gamle foreldre fra midten av 20-årene, når det normale ville vært at de hjalp med meg flytting og etablering. Mormoren til mannen min er like gammel som faren min hadde vært. Jeg føler ofte jeg har mer til felles med svigerforeldrene mine enn med folk på min egen alder, fordi vi har gått gjennom det samme med gamle og syke foreldre, mens for dem er det naturlig, de er jo i 60-årene.  Man kan selvfølgelig aldri vite, kanskje blir man syk og dør tidlig uansett, men sannsynligheten er i hvert fall større når man får barn så gammel. Ikke påfør ungene dine et tidlig voksenliv som består i å ta vare på gamle, syke foreldre og etterhvert det å måtte begrave foreldrene sine før man er blitt ordentlig voksen selv. 

Anonymkode: fb7ea...95e

Nettopp. Det er jo helt hinsides.

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, de fikk flere barn som 46-åringer før, ingen leet et øyelokk. Annenhver bondekone bortover fikk barn ut i 40-åra uten at det var noe rart. Men nå for tida er det åneeei, nå er du for gammel, skal være bestemor, får ikke fulgt opp barna og annet nymotens fanteri. 

Anonymkode: 206ee...3e0

"Før" så fikk man også 3-10 barn, og da er det ikke så vilt at sistemann var mot nærmere 50. Prevensjonen var heller ikke den samme tidligere. Det er noe annet om det er første barn, eller om det er oppimot 20 år mellom barna. Det kreves og forventes også mer av foreldrene rundt barna i dag enn for 20-30-40-50 år siden. Så sammenlikningen din er ikke korrekt på noen måte.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har mine tvil om at en 46 åring kunne blitt gravid overhodet. Det er nok bare en liten promille kvinner som faktisk er fysisk i stand til å bære frem et barn i den alderen der. Kan hende man hadde blitt gravid etterhvert, men spontanabort-raten er veldig høy når man har så gamle og dårlige egg. Fosteret er som regel ikke levedyktig. Igjen, unntak finnes, men de er veldig, veldig få når man er blitt så gammel som 46.

Og nei, det spiller ingen rolle at "jamen, jeg har jo mensen ennå". Man kan ikke bli gravid de siste 10 årene FØR man kommer i overgangsalderen og mister mensen. Man har altså mensen i mange år, selv om man i praksis er steril.

Les f.eks. denne: https://www.nrk.no/livsstil/sa-fort-blir-du-ufruktbar-1.7264593

"

 Du er infertil cirka 10 år før menstruasjonen opphører. Sannsynligvis ligner du moren din og vil ha overgangsalder omtrent samtidig, sier Arne Sunde.

Han er seksjonsleder på fertilitetsklinikken ved St.Olavs hospital i Trondheim."

Anonymkode: 20561...43b

Herregud så lei jeg er av disse postene om at man er steril 10 år før overgangsalderen. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, NBA skrev:

Nettopp. Det er jo helt hinsides.

"Før" så fikk man også 3-10 barn, og da er det ikke så vilt at sistemann var mot nærmere 50. Prevensjonen var heller ikke den samme tidligere. Det er noe annet om det er første barn, eller om det er oppimot 20 år mellom barna. Det kreves og forventes også mer av foreldrene rundt barna i dag enn for 20-30-40-50 år siden. Så sammenlikningen din er ikke korrekt på noen måte.

Ja, det var noe helt annet. Dessuten bodde man også på gårder og gamle og syke foreldre var en del av familien på en annen måte enn i dag. Det er noe helt annet å måtte sjonglere studier, deltidsjobb og tidlig voksenliv med foreldre som må besøkes på sykehjem og som trenger hjelp med handling, personlig pleie og alt annet, enn det var å ha dem boende på gården der du uansett bodde sammen med en haug med andre folk. 

Sønnen min (snart 10 år) går forøvrig i klasse med en gutt som også har foreldre som nærmer seg 60, og det påvirker selvfølgelig dette barnet at foreldrene hans er like gamle som vennes besteforeldre. Selv om de er aldri så spreke. Sannsynligheten for å få kreft og alvorlige sykdommer mens barna dine er små øker også jo eldre du er når de blir født.

Anonymkode: fb7ea...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det var noe helt annet. Dessuten bodde man også på gårder og gamle og syke foreldre var en del av familien på en annen måte enn i dag. Det er noe helt annet å måtte sjonglere studier, deltidsjobb og tidlig voksenliv med foreldre som må besøkes på sykehjem og som trenger hjelp med handling, personlig pleie og alt annet, enn det var å ha dem boende på gården der du uansett bodde sammen med en haug med andre folk. 

Sønnen min (snart 10 år) går forøvrig i klasse med en gutt som også har foreldre som nærmer seg 60, og det påvirker selvfølgelig dette barnet at foreldrene hans er like gamle som vennes besteforeldre. Selv om de er aldri så spreke. Sannsynligheten for å få kreft og alvorlige sykdommer mens barna dine er små øker også jo eldre du er når de blir født.

Anonymkode: fb7ea...95e

Helt enig. Jeg synes det har vært tøft nok å håndtere besteforeldre som har vært på sykehjem og falt bort i 20-årene, kan ikke se for meg å skulle gå gjennom dette med mine foreldre i en så ung alder. I tillegg frarøver man jo barna sine muligheten til å ha et forhold til sine besteforeldre, for de er jo for "utgamle" da.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, NBA skrev:

Nettopp. Det er jo helt hinsides.

"Før" så fikk man også 3-10 barn, og da er det ikke så vilt at sistemann var mot nærmere 50. Prevensjonen var heller ikke den samme tidligere. Det er noe annet om det er første barn, eller om det er oppimot 20 år mellom barna. Det kreves og forventes også mer av foreldrene rundt barna i dag enn for 20-30-40-50 år siden. Så sammenlikningen din er ikke korrekt på noen måte.

Hvordan vet du at man fikk barn når man var så gamle før i tiden ? De fleste stoppet med barnefødsler ved ca 42...min beste mor fødte 10 barn men det stoppet i 40 årene.

Anonymkode: 9016a...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest om gamle kvinner som har fått barn ved donor egg, og som døde bare etter et par år og da ble de stakkars barna foreldreløse som små..det er vondt og tøft å miste foreldrene også når man er i begynnelsen av 20 årene fordi man fortsatt trenger å ha foreldre i ryggen.

Anonymkode: 9016a...e1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, kaleidoskop skrev:

Herregud så lei jeg er av disse postene om at man er steril 10 år før overgangsalderen. 

Er du lei av fakta? Merkelig. Det er eksperter på området som intervjues i disse artiklene.

Det er jo åpenbart at litt faktaspredning trengs her på dette underforumet,  for det kryr virkelig av uvitende kvinner som ikke aner noe om sin egen fruktbarhet. De aller fleste tror faktisk at så lenge de har mensen, så kan de bli gravide. Det er også noe som går igjen i mange av artiklene jeg har lest om dette; at kvinner innbiller seg at de er fruktbare mange år lenger enn de faktisk er. Uvitenhet. Uvitenhet er ikke bra. 

Så jo, de artiklene bør absolutt postes i ny og ne, så kvinner lærer. Det er ingen god ide å satse på å få barn i førtiårene. Da kan det i mange tilfeller være for sent. 

Anonymkode: 20561...43b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...