Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Purple_Pixiedust skrev (25 minutter siden):

Så bra at det har gått så bra for deg. :) Tok det lang tid før suget gav seg da? Jeg har 4 mnd rusfri om en uke og har fortsatt mye sug. Men jeg henter meg også en hund om en uke og vil tro jeg da får annet å tenke på. 

Jeg har vært rusfri (fra medikamenter, inkl. morfin) i snart 7 år. I jula skjedde det noe som gjorde at jeg plutselig fikk voldsom trang til å ta beroligende. Var sikker på at det var helt tilbakelagt, men plutselig skjedde altså dette. Tok noen beroligende over fire dager, syntes mest det var ubehagelig å føle meg så annerledes og tungikroppen, og kastet den siste tabletten på dag 4. Men en tankevekker var det jo... 

Anonymkode: 2bd6c...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg har vært rusfri (fra medikamenter, inkl. morfin) i snart 7 år. I jula skjedde det noe som gjorde at jeg plutselig fikk voldsom trang til å ta beroligende. Var sikker på at det var helt tilbakelagt, men plutselig skjedde altså dette. Tok noen beroligende over fire dager, syntes mest det var ubehagelig å føle meg så annerledes og tungikroppen, og kastet den siste tabletten på dag 4. Men en tankevekker var det jo... 

Anonymkode: 2bd6c...829

Hmm ja. Det viser vel at suget forsvinner aldri helt? Ting kan skje og da kommer suget. Men jeg håper i det minste at etter hvert vil i alle fall det daglige suget gi seg. Jeg kjemper i tillegg mot matsug da jeg holder på å gå ned i vekt. Så det er en tynnslitt viljestyrke jeg har. 

Flott at du kastet pillen. Jeg har beroligende på resept, men har et lavt forbruk. Har ikke sug etter det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde hvit januar i fjor. Gikk helt nydelig. I år blir det hvit januar, februar og kanskje mars? Vil ikke si at jeg aldri kommer til å drikke igjen. Men jeg trenger å kjenne på en skikkelig pause. Dritttlei av å drikke og å føle meg elendig. 

Anonymkode: 8f787...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 år alkohol fri

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

2 år alkohol fri

 

W

Anonymkode: b0430...b6c

Gratulerer! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (25 minutter siden):

Gratulerer! :)

Takk. Det har ikke vært lett.

Anonymkode: b0430...b6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Takk. Det har ikke vært lett.

Anonymkode: b0430...b6c

Nei det er jeg sikker på at det ikke har vært. Jeg har 4 mnd i neste uke og jeg holder på å sprekke for tiden. Jeg er kjempelei for å si det mildt. Vet ikke om jeg orker å få tilbake førerkortet. 

Så kan tenke meg at to år tidvis har vært et helvete. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Nei det er jeg sikker på at det ikke har vært. Jeg har 4 mnd i neste uke og jeg holder på å sprekke for tiden. Jeg er kjempelei for å si det mildt. Vet ikke om jeg orker å få tilbake førerkortet. 

Så kan tenke meg at to år tidvis har vært et helvete. 

Ikke gi opp nå da! Nå har du kommet langt! Heier på deg 🥰

Anonymkode: 2bd6c...829

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ikke gi opp nå da! Nå har du kommet langt! Heier på deg 🥰

Anonymkode: 2bd6c...829

Jo, men det er demotiverende. Jeg har ikke bare seks måneder jeg må være rusfri for å få tilbake førerkortet. Politiet bruker mine psykiske lidelser imot meg og krever 1-2 år. Det er veldig demotiverende. 

Takk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 time siden):

Jo, men det er demotiverende. Jeg har ikke bare seks måneder jeg må være rusfri for å få tilbake førerkortet. Politiet bruker mine psykiske lidelser imot meg og krever 1-2 år. Det er veldig demotiverende. 

Takk. :)

Hvis du sprekker, tar du mange lange skritt tilbake, og må i så fall gå gjennom alt dette en gang til. Det er ikke verdt det! Tro meg, jeg har vært i dine sko. To år går faktisk veldig fort. Livet i rus er uansett verre enn alt annet. 

Anonymkode: 2bd6c...829

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (18 timer siden):

Nei det er jeg sikker på at det ikke har vært. Jeg har 4 mnd i neste uke og jeg holder på å sprekke for tiden. Jeg er kjempelei for å si det mildt. Vet ikke om jeg orker å få tilbake førerkortet. 

Så kan tenke meg at to år tidvis har vært et helvete. 

Heier på deg, du klarer dette!!!

 

Jeg har hvit januar og jeg merker jeg er rastløs på kveldene, og "har lyst på noe" hele tiden. Belønningssenteret  i hjernen sliter, men det er ikke snakk om å sprekke. Har jeg hvit januar så har jeg hvit januar. Jeg er sta sånn. 

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 12.22):

Hvis du sprekker, tar du mange lange skritt tilbake, og må i så fall gå gjennom alt dette en gang til. Det er ikke verdt det! Tro meg, jeg har vært i dine sko. To år går faktisk veldig fort. Livet i rus er uansett verre enn alt annet. 

Anonymkode: 2bd6c...829

Ja livet i rusen er jo ikke bare bra akkurat. Det er sant. Jeg får hund om 5 dager så håper der hjelper å få noe å fokusere på. Nå går jeg bare rundt og trør. 

AnonymBruker skrev (På 6.1.2024 den 13.00):

Heier på deg, du klarer dette!!!

 

Jeg har hvit januar og jeg merker jeg er rastløs på kveldene, og "har lyst på noe" hele tiden. Belønningssenteret  i hjernen sliter, men det er ikke snakk om å sprekke. Har jeg hvit januar så har jeg hvit januar. Jeg er sta sånn. 

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

Takk. :)

Lykke til med hvit januar. Man har lyst på noe på kveldene ja. :)

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En uke edru idag. Kjenner en del på angst for helt tilfeldige ting. Eller kanskje bare generell angst fordi hjernen ikke stadig blir sløva ned. Vet det går over. Og selv om det er ubehagelig, så er det ikke uutholdelig. Synes det er vanskelig å la ting og tanker ligge. Så det må jeg tydeligvis øve på.. ? Men jeg er ved  veldig godt mot tross alt. På en måte føler jeg meg endelig fri. 

Anonymkode: 8f787...013

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 dager! Var innom polet igår og kjøpte meg en flaske alkoholfrie bobler (kombucha). Gleder meg til å åpne den imorgen etter jobb, sette på musikk og lage god mat :) forbinder alltid helg med å poppe en dunk vin og sløse vekk kveldene på å drikke meg full. Men det må da gå ant å hygge seg uten. Er jo det "vanlige" folk gjør. Føler jeg går gjennom en slags reprogrammering av hjernen. 

Ellers ikke noe nevneverdig sug eller savn etter alkohol. Føler meg bra. Sovner på et blunk. Trener godt og spiser sunt. Og ser generelt friskere og penere ut i ansiktet. Til sammen er det svært motiverende, egentlig. 

Anonymkode: 8f787...013

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke om jeg er alkoholiker eller ikke. Jeg er nå i 50-årene, og drakk hver helg i ungdomstiden og som student. Ikke nødvendigvis mye på en gang, men likevel. Ordentlig full har jeg kun vært tre ganger i løpet av livet og det var veldig ubehagelig.

Fortsatte å drikke i helgene, og så la jeg til en ukedag også. De siste 15 årene har jeg drukket fem av ukens syv dager, inni mellom alle syv. Tenker det har gått med mellom 20 og 35 halvlitere i uka. Det er skrekkelig mye!

Samtidig har jeg tatt pauser, alt fra fem uker til noen måneder, og det gjør meg ikke noe. Jeg har ikke et fysisk sug, tenker ikke at det hadde vært godt med en pils, men drikker av vane. Det hjelper på psyken, da det roer ned hjernen, men det er ikke et sug. Mer bare en quick-fix. Drikkingen har heller aldri kommet i veien for andre ting, som jobb eller avtaler.

Så er jeg alkoholiker når jeg fint kan la være å drikke?

Jasmine.

Anonymkode: bd672...8d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dere som har vært edru nå i flere år, hva er hemmeligheten?

Det lengste jeg har klart å gå edru er 2 måneder. Problemet var at jeg trakk meg fullstendig tilbake. Hadde ikke noe sosialt liv og var deppa. 
 

Jeg er i midten av 20-årene og dessverre består jo mye av det sosiale livet til mange unge av å drikke. Da er det ikke rart at det virker som en umulig oppgave. 
 

Skriver dette fordi jeg er så skuffet over meg selv. Skulle prøve å være edru i hele 2024, men så sprakk jeg etter bare 2 uker…. 

Anonymkode: f3cac...35e

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og er det lettere å holde seg edru når man har vært det lenge? Eller må man "kjempen den kampen" for resten av livet??? :( 

Anonymkode: f3cac...35e

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 21.1.2024 den 8.55):

Og er det lettere å holde seg edru når man har vært det lenge? Eller må man "kjempen den kampen" for resten av livet??? :( 

Anonymkode: f3cac...35e

Usikker på om jeg hadde klart det sånn uten videre. Måtte en hendelse til for meg, og det var at jeg ble gravid. Da hadde jeg ikke lenger noe valg. Gikk fra å ha drukket 6-12 enheter 3-4 ganger i uken i 10 år, til å nå være på 4. året som total avholden. Barna har reddet livet mitt. Men veldig mange klarer det jo uten at en slik hendelse. Kjennet to som har klart det ved hjelp av felleskapet AA gir. 

Anonymkode: 1e8c8...280

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev inn på denne tråden høsten 2020. Da klarte jeg 10/12 uker uten en dråpe. Jeg følte meg så vel. Etter en uke ble utseende, hud og øyne klarere og bedre. Jeg begynnte å gå ned i vekt. Jeg fikk bedre hukommelse, energi og glede. Jeg så folk ønsket og snakke mer med meg. Blodprøver gikk fra helt horribelt til helt vanlig.

Så skle jeg ut.

Nå har jeg de siste årene vært tilbake til 2 flasker vin hver dag, jeg sliter med det meste nå. Det går ikke lengre. I går var første dag uten. Det gikk forbausende bra, bortsett fra natta med mye våkenhet og svetting. I dag er det dag nr 2... MieMie

Anonymkode: 24707...552

  • Liker 2
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk at du tar grep, Mie! Du har allerede kjent på den deilige følelsen av å være edru, der du har energi og tiltakslyst, der du slipper å lure på hva du gjorde kvelden før, hvem du ringte til , hva du skrev på SoMe. Der du slipper å tenke på at du driver rovdrift på kroppen din, som VIL bli preget av misbruket ditt.

Heier på deg!

- Lotte

Anonymkode: b612f...efe

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...