Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Lisa her. Vært litt av en sommer. Alkohol nesten hver dag.. noen få dager innimellom uten.

Problemet er også alle rundt. Det er alltid noen som drikker. Og jeg er lett å overtale.

Har roet det ned nå siste uka. Drakk den 6, 8 og 11 august. Ellers ingenting. Planen nå er å holde meg til en dag i helgene. Er også utrolig sliten og lei av dagen derpå. Jeg føler meg ofte døden nær, helt totalt utslitt og kraftig hjertebank. Jeg begynner også å nærme meg 40, og tenker jeg kan dø av dette hvis jeg ikke får det under kontroll. Det ultimate svik overfor barna mine.

Trodde denne tråden var slettet, da jeg ikke kunne finne den igjen. Men heldigvis, her var dere 💛

Hilsen Lisa

Anonymkode: a7925...aa2

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg drikker mellom 6-8 halvlitere øl hver eneste dag, hvis jeg drikker vin så blir det mindre øl, men vi snakker mengder.  Har gjort i snart 2 år. Klarer å fungere i jobb, men føler meg veldig alene. 

NoNick

Anonymkode: 2217a...0e4

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg drikker mellom 6-8 halvlitere øl hver eneste dag, hvis jeg drikker vin så blir det mindre øl, men vi snakker mengder.  Har gjort i snart 2 år. Klarer å fungere i jobb, men føler meg veldig alene. 

NoNick

Anonymkode: 2217a...0e4

Hvordan unngår du å legge på deg? Spiser veldig lite? Jeg drikker ca 9 øl og legger på meg uke for uke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (17 timer siden):

Hvordan unngår du å legge på deg? Spiser veldig lite? Jeg drikker ca 9 øl og legger på meg uke for uke. 

Har en veldig fysisk aktiv jobb, samtidig som at når jeg drikker vin så får jeg sjeldent i meg mat.

Anonymkode: 2217a...0e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har en veldig fysisk aktiv jobb, samtidig som at når jeg drikker vin så får jeg sjeldent i meg mat.

Anonymkode: 2217a...0e4

Skjønner. Jeg er ikke spesielt aktiv om dagen og jeg blir sulten av alkohol. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag starter alkoholfri dag nummer 1 av 125. Skal ikke drikke før jul. Det skal bli bra.

Har et elsk/hat forhold til alkohol. Hater virkningene det har på min psykiske helse (stress, negative tanker), men elsker å slappe av med noen øl i helga etter endt arbeidsuke. Det er (dessverre) noe magisk med det. Men desto kjipt å våkne dagen etter og ikke føle seg på topp. Drikker maks 5-6 halvlitere på en kveld, så er aldri helt ødelagt dagen etter.

Har en plan på at når jeg blir 40 så er alkoholforbruket mitt nede i omtrent null. Har alltid bare drukket øl, men er likevel redd for skadevirkningene på lang sikt.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden jeg har skrevet her nå. 

Jeg drikker mye og jeg har innsett at jeg ikke er motivert nok til å redusere inntaket. Alkohol får meg til å gjøre ting og jeg trenger den "energien/boosteren" alkoholen gir meg for at jeg skal få gjort de tingene som kreves. 

Jeg var innlagt på enhet rus-og avhengighet for ett år siden (av andre grunner enn alkoholisme) og hadde naturlignok en lang periode uten alkohol da. I tillegg hadde jeg min første hvite måned på ti år i januar! Det fikk meg til å forstå at hvis jeg VIL ha pause, får jeg det til. Men jeg vil ikke. Jeg er ikke motivert. Ikke nå. 

Jeg skal ha hvit januar igjen over nyttår. Det er ikke snakk om å "sprekke" fordi at når jeg går inn for noe fullfører jeg alltid 100%. Jeg gjør det for å bevise for meg selv at jeg KAN hvis jeg VIL nok. 

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Lenge siden jeg har skrevet her nå. 

Jeg drikker mye og jeg har innsett at jeg ikke er motivert nok til å redusere inntaket. Alkohol får meg til å gjøre ting og jeg trenger den "energien/boosteren" alkoholen gir meg for at jeg skal få gjort de tingene som kreves. 

Jeg var innlagt på enhet rus-og avhengighet for ett år siden (av andre grunner enn alkoholisme) og hadde naturlignok en lang periode uten alkohol da. I tillegg hadde jeg min første hvite måned på ti år i januar! Det fikk meg til å forstå at hvis jeg VIL ha pause, får jeg det til. Men jeg vil ikke. Jeg er ikke motivert. Ikke nå. 

Jeg skal ha hvit januar igjen over nyttår. Det er ikke snakk om å "sprekke" fordi at når jeg går inn for noe fullfører jeg alltid 100%. Jeg gjør det for å bevise for meg selv at jeg KAN hvis jeg VIL nok. 

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

Det må være greit det. Du sier at du drikker mye og det er så positivt for deg at du ikke er motivert nok. Det får være greit. 
 

Det jeg likevel vil «krangle på» er at du har ikke bevist at du kan hvis du virkelig vil. Du drikker jo mye og har ikke et normalt forhold til alkohol. Og det problemet er du ikke kvitt selv om du ufrivillig klarte det en mnd eller som innlagt på grunn av rus. 
Og plutselig er du så avhengig at du ikke VIL ha noen pause. 

Jeg beklager om dette er upassende å skrive i tråden her, jeg vil ikke noe vondt eller dra deg ned. 
 


 

 

Anonymkode: 20be1...7bd

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Det må være greit det. Du sier at du drikker mye og det er så positivt for deg at du ikke er motivert nok. Det får være greit. 
 

Det jeg likevel vil «krangle på» er at du har ikke bevist at du kan hvis du virkelig vil. Du drikker jo mye og har ikke et normalt forhold til alkohol. Og det problemet er du ikke kvitt selv om du ufrivillig klarte det en mnd eller som innlagt på grunn av rus. 
Og plutselig er du så avhengig at du ikke VIL ha noen pause. 

Jeg beklager om dette er upassende å skrive i tråden her, jeg vil ikke noe vondt eller dra deg ned. 
 


 

 

Anonymkode: 20be1...7bd

Det går fint, jeg kan utdype. 

Jeg var ikke innlagt pga. rus. Jeg var innlagt på erp fordi jeg har rushistorikk og skulle utredes for andre diagnoser hvor de ønsket å følge meg opp under utredningen. Man får ikke dps med min rushistorikk/alkoholinntak. Min rus er alkohol.

Jeg var ikke ufrivillig uten alkohol, jeg var innlagt frivillig. Det samme med hvit januar, jeg gjorde det for å for bevise for MEG SELV at jeg kunne. Helt frivillig. Jeg trodde oppriktig jeg var mer fysisk avhengig enn jeg er, ift. abstinenser.

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Håper dere får hjelp

Anonymkode: 960fe...1ed

Jeg vet at mange, dessverre, ikke tørr å søke hjelp fordi de er redd for å miste førerkortet. De reelle tallene for folk som har et alkoholmisbruk er nok mye høyere enn det vi tror, pga. dette. 😢

Selv får jeg hjelp og dro selv til fastlegen og ba om henvisning.

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Det går fint, jeg kan utdype. 

Jeg var ikke innlagt pga. rus. Jeg var innlagt på erp fordi jeg har rushistorikk og skulle utredes for andre diagnoser hvor de ønsket å følge meg opp under utredningen. Man får ikke dps med min rushistorikk/alkoholinntak. Min rus er alkohol.

Jeg var ikke ufrivillig uten alkohol, jeg var innlagt frivillig. Det samme med hvit januar, jeg gjorde det for å for bevise for MEG SELV at jeg kunne. Helt frivillig. Jeg trodde oppriktig jeg var mer fysisk avhengig enn jeg er, ift. abstinenser.

K.

Anonymkode: e77c3...7c6

Takk for utdypning 😊 Da forstår jeg litt bedre hva du mener. 
 

Så kan du jo ha i bakhodet at det kan være normal tankegang til en som er avhengig. Jeg klarte det da, så jeg kan slutte hvis jeg virkelig vil… Og så plutselig opplever man det motsatte av det du har gjort: man er mer avhengig enn man egentlig trodde. 
 

Uansett håper jeg du og alle andre her får til å leve det livet dere ønsker og at de som vil ha hjelp får den! Dere er flotte mennesker alle sammen som fortjener å ha det bra 😊

 

Anonymkode: 20be1...7bd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

  • 1 måned senere...

646 dager alkoholfri. Nærmer seg 2år. Det hadde jeg aldri sett for meg.

W

Anonymkode: b0430...b6c

  • Liker 7
  • Hjerte 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 25 dager rusfri nå. Det har riktignok vært i rusbehandling. Får se hvordan det går når jeg kommer hjem da. 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Purple_Pixiedust skrev (19 minutter siden):

Får se hvordan det går når jeg kommer hjem da. 

hvis du har den tilnærmingen så går det ikke bra. "Får se hvordan det går" ??? Total ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: ad51d...46e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

hvis du har den tilnærmingen så går det ikke bra. "Får se hvordan det går" ??? Total ansvarsfraskrivelse. 

Anonymkode: ad51d...46e

Øh, okei?? Hva vet du om min tilnærming? Kanskje jeg ikke følte for å brette den ut her? 

Total skivebom du AB!

Endret av Purple_Pixiedust
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple_Pixiedust skrev (1 minutt siden):

Øh, okei?? Hva vet du om min tilnærming? Kanskje jeg ikke følte for å brette den ut her? 

Total skivebom du AB!

Håper du har en plan for hvordan det skal gå når du kommer hjem ❤️

Anonymkode: 20be1...7bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Håper du har en plan for hvordan det skal gå når du kommer hjem ❤️

Anonymkode: 20be1...7bd

Ja jeg har en plan. :) Livet har dog ingen garantier, og derfor skrev jeg at vi får se. Jeg får bare gode tilbakemeldinger om mine tanker og holdninger mtp jobben med å holde seg rusfri, så sånne tullete kommentarer fra AB over her tar jeg ikke til meg. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...