Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hipp hurra! nå er jeg på min tredje alkoholfrie dag. Takk til deg som opprettet tråden for det er den jeg har tenkt på hver dag siden forrige uke og som faktisk har vært hovedmotivasjonen innser jeg nå. For første gang klarte jeg her å sette ord på at jeg sliter og jeg opplevde at noen heide på meg for å få det bedre! Og at jeg ikke er alene likevel. Jeg har tatt en time og så en dag om gangen ! Vips to og en halv dag.

I dag er samboer vekke etter jobb og jeg vet jeg kommer til å være alene hjemme og akkurat nå sitter jeg her og føler meg så rastløs for jeg har syyykt lyst å gå innom butikken og kjøpe noen øl på vei hjem.. . jeg har vært av de som kun drikker alene. I skjul. Det har vært min beste trygge venn.. ( etter å ha kommet meg ut av et voldelig forhold ) har ptsd. Siden dette er så skambelagt for meg kan jeg ikke snakke til venninder om det.. så et lite sukk fra meg, dette er ikke lett, men skal lese igjen noen av de gode rådene her og ta en time om gangen.. Noen tips - noe artig jeg finne på i stedet ??? Ny inspirasjon 🙂 Gode tanker til dere andre! 

Carpe 

Anonymkode: 33855...a40

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Altså, hatten av for dere som klarer hvite dager sånn..men får dere ikke skikkelig abstinenser?? Er det ikke farlig å kutte tvert?

Anonymkode: 09d31...601

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, hatten av for dere som klarer hvite dager sånn..men får dere ikke skikkelig abstinenser?? Er det ikke farlig å kutte tvert?

Anonymkode: 09d31...601

Det er farlig ved veldig høyt alkoholkonsum. Da trenger man legemiddelassistert avrusning med tilsyn av helsepersonell. Ser ikke ut som at noen her har såpass høyt konsum. 

- C

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg godt inne i min tredje hvite dag, og vet at jeg kommer til å «klare meg» til fredag. Litt dumt at det blir heisatur i helgen, men jeg starter bare opp igjen når jeg kommer hjem. Det går veldig greit (det prikker litt i hender og føtter, men jeg har ikke noe alkosug), men jeg sliter noe grusomt med nattesøvnen. Sovner ikke før kl 100, og våkner grytidlig. ☹️

Hvordan går det med dere andre? 

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

er i full gang i min andre uke uten alkohol, men merker at jeg psykisk er blitt mer "frynsete". Gråter mye( spesielt idag), og er svært nedstemt og føler meg nesten suicidal fordi jeg savner rusen..Føler meg så tom og ensom akkurat nå og vil bare ha rusen min for å dempe det vonde.

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe du kan finne på, Vimsa? Opprydning av klær, sortere, osv., rydde i et skap, vaske kjøleskapet, gå deg en tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noe du kan finne på, Vimsa? Opprydning av klær, sortere, osv., rydde i et skap, vaske kjøleskapet, gå deg en tur?

Ja det er jo det,har fått vasket noen vinduer og satt på en klesvask. Nå minnet du meg faktisk på at kjøleskapet mitt har trengt å bli frisket opp en stund så det skal jeg sannelig hive meg rundt og gjøre!  :blomst:Fikk dårlige nyheter angående ett familiemedlem igår og tror det er med på å gjøre meg alkoholsugen ( dette familiemedlemmet er svært sykt og kommer aldri mer hjem til sin egen bolig dessverre, og det syns jeg er så sårt ... ), er så vant til å drikke når jeg får dårlige nyheter angående denne personen, men jeg må bare stå imot.

-Vimsa

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så godt å høre at dere klarer det, gratulerer!!👍Stå på å hold ut suget så ordner det seg..❤️

Her gikk det kjempefint mandag og i går, for første gang på flere år. Kjente og fant roen, og da er suget mindre sterkt. I dag fikk jeg en mann på besøk som jeg trodde jeg kunne stole på, som plutselig skjelte meg ut og tråkket meg ned på verste vis. Det trigget jo selvfølgelig PTSD maksimalt og havnet rett på butikken og kjøpte øl for å dempe angsten, så utrolig kjipt å gi etter bare!!😔

Pia

Anonymkode: 273df...b94

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så godt å høre at dere klarer det, gratulerer!!👍Stå på å hold ut suget så ordner det seg..❤️

Her gikk det kjempefint mandag og i går, for første gang på flere år. Kjente og fant roen, og da er suget mindre sterkt. I dag fikk jeg en mann på besøk som jeg trodde jeg kunne stole på, som plutselig skjelte meg ut og tråkket meg ned på verste vis. Det trigget jo selvfølgelig PTSD maksimalt og havnet rett på butikken og kjøpte øl for å dempe angsten, så utrolig kjipt å gi etter bare!!😔

Pia

Ånei, jeg er lei for at du måtte oppleve det. Jeg har selv PTSD problematikk og vet hvor jævlig det er 😢 Jeg vet ikke hvor mye det hjelper å si, men jeg syns i hvertfall at du har vært flink som holdt ut både mandagen og tirsdagen! Av og til så går man på en smell og får tilbakefall, og det er kjipt, men da må man bare prøve igjen ved en senere anledning. Håper det går bedre med deg snart og at du har fått fjernet han fyren bort fra deg :blomst:

-Vimsa

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, AnonymBruker said:

Ånei, jeg er lei for at du måtte oppleve det. Jeg har selv PTSD problematikk og vet hvor jævlig det er 😢 Jeg vet ikke hvor mye det hjelper å si, men jeg syns i hvertfall at du har vært flink som holdt ut både mandagen og tirsdagen! Av og til så går man på en smell og får tilbakefall, og det er kjipt, men da må man bare prøve igjen ved en senere anledning. Håper det går bedre med deg snart og at du har fått fjernet han fyren bort fra deg :blomst:

-Vimsa

Ja vet og takk for gode ord Vimsa!!❤️

Er PTSD symptomene/traumene som gjør at jeg drikker alkohol, ikke noe annet. Hadde det bare vært mulig å slippe alle de drittsekken av menn i livet, så hadde jeg ikke hatt noe behov for å drikke mer heller. Trodde det skulle gå bra nå, men har ikke tenkt å gi opp, det er bare å lære seg å mestre livet uten alkohol uansett ståsted vi alle har her!!

Jeg får veldig sterk inspirasjon av å lese om dere andre som greier dette, tusen takk!!🤗

Pia

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shame on me! Gikk så hardt ut med at denne uken skulle gå lett siden jeg hadde fullt program. Meh.. tatt noen glass vin med venninner i kveld. Beklager. Det ble fire hvite. Nå reiser jeg bort med min mor som er helt anti- alkohol, så da blir det tre til. Om jeg bare hadde klart denne dagen, så hadde det blitt åtte dager! Men det klarte jeg ikke.

Lisa 

Anonymkode: d449d...8a1

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er PTSD symptomene/traumene som gjør at jeg drikker alkohol, ikke noe annet. Hadde det bare vært mulig å slippe alle de drittsekken av menn i livet, så hadde jeg ikke hatt noe behov for å drikke mer heller. Trodde det skulle gå bra nå, men har ikke tenkt å gi opp, det er bare å lære seg å mestre livet uten alkohol uansett ståsted vi alle har her!!

Jeg får veldig sterk inspirasjon av å lese om dere andre som greier dette, tusen takk!!🤗

Pia

Hva i alle dager ville den mannen ? Er så fælt å bli skjelt ut i en sårbar situasjon 

Anonymkode: f6f07...662

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nå er jeg godt inne i min tredje hvite dag, og vet at jeg kommer til å «klare meg» til fredag. Litt dumt at det blir heisatur i helgen, men jeg starter bare opp igjen når jeg kommer hjem. Det går veldig greit (det prikker litt i hender og føtter, men jeg har ikke noe alkosug), men jeg sliter noe grusomt med nattesøvnen. Sovner ikke før kl 100, og våkner grytidlig. ☹️

Hvordan går det med dere andre? 

Hilde. 

Jeg er faktisk motsatt. Sover mye bedre uten alkohol. Jeg sovner fortere med, men så våkner jeg midt på natten og sover lite frem til morgenen. 

Uten alkohol sovner jeg senere ( fordi jeg ligger og kverner), men da sover jeg stort sett igjennom natten. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Shame on me! Gikk så hardt ut med at denne uken skulle gå lett siden jeg hadde fullt program. Meh.. tatt noen glass vin med venninner i kveld. Beklager. Det ble fire hvite. Nå reiser jeg bort med min mor som er helt anti- alkohol, så da blir det tre til. Om jeg bare hadde klart denne dagen, så hadde det blitt åtte dager! Men det klarte jeg ikke.

Lisa 

Anonymkode: d449d...8a1

Ja, det er surt når ting ikke går som man hadde håpet,  men selv om du ikke klarte 8 dager så klarte du 7! Og det er jo faktisk ikke så verst 🤗 

-Vimsa

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Pia

Hei,

har lest innleggene dine. Så flott at du klarte to dager! Fokuser på det, og ikke på at du sprakk.  Så godt at kroppen din fikk hvile to dager!  Du klarer flere! Stå på!❤️

Angreguri

Anonymkode: 79ccb...c85

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg er faktisk motsatt. Sover mye bedre uten alkohol. Jeg sovner fortere med, men så våkner jeg midt på natten og sover lite frem til morgenen. 

Uten alkohol sovner jeg senere ( fordi jeg ligger og kverner), men da sover jeg stort sett igjennom natten. 

-Andrea

Dette opplever jeg også. Må også stå opp flere ganger løpet av natt/tidlig morgen for å drikke masse vann pga dehydrering og får derfor lite sammenhengende søvn. Min unnskyldning når det kommer til å drikke er det at jeg alltid forteller meg selv at da får jeg sove med en gang jeg legger meg ( vanligvis sliter jeg noe helt infernalske med innsovningen, kan ofte ligge i 1 time eller 2 ) , men det hjelper jo fint lite å sovne klokka 24 istedet for 2:00  når man maks får en times søvn av gangen og flyr opp etter vann og paracet .

-Vimsa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hipp hurra! nå er jeg på min tredje alkoholfrie dag. Takk til deg som opprettet tråden for det er den jeg har tenkt på hver dag siden forrige uke og som faktisk har vært hovedmotivasjonen innser jeg nå. For første gang klarte jeg her å sette ord på at jeg sliter og jeg opplevde at noen heide på meg for å få det bedre! Og at jeg ikke er alene likevel. Jeg har tatt en time og så en dag om gangen ! Vips to og en halv dag.

I dag er samboer vekke etter jobb og jeg vet jeg kommer til å være alene hjemme og akkurat nå sitter jeg her og føler meg så rastløs for jeg har syyykt lyst å gå innom butikken og kjøpe noen øl på vei hjem.. . jeg har vært av de som kun drikker alene. I skjul. Det har vært min beste trygge venn.. ( etter å ha kommet meg ut av et voldelig forhold ) har ptsd. Siden dette er så skambelagt for meg kan jeg ikke snakke til venninder om det.. så et lite sukk fra meg, dette er ikke lett, men skal lese igjen noen av de gode rådene her og ta en time om gangen.. Noen tips - noe artig jeg finne på i stedet ??? Ny inspirasjon 🙂 Gode tanker til dere andre! 

Carpe 

Anonymkode: 33855...a40

Veldig spesifikt tips da, men har du prøvd FuelBox? Det er bare en boks med spørsmål som er ment som en samtalestarter. finnes i ørten varianter ( par, venner, familie etc). Det er om alt og ingenting. I en sånn tenke periode  som jeg har vært i nå ( går noen runder på hvordan jeg havnet her, og hvem jeg er uten alkohol)  så syntes jeg det er litt ekstra gøy å se at svarene mine på noen ting endres litt. 

Kanskje ikke for alle, men et lite tips hvis noen er interessert. 

-Andrea

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja det er jo det,har fått vasket noen vinduer og satt på en klesvask. Nå minnet du meg faktisk på at kjøleskapet mitt har trengt å bli frisket opp en stund så det skal jeg sannelig hive meg rundt og gjøre!  :blomst:Fikk dårlige nyheter angående ett familiemedlem igår og tror det er med på å gjøre meg alkoholsugen ( dette familiemedlemmet er svært sykt og kommer aldri mer hjem til sin egen bolig dessverre, og det syns jeg er så sårt ... ), er så vant til å drikke når jeg får dårlige nyheter angående denne personen, men jeg må bare stå imot.

-Vimsa

Kjenner meg SÅNN igjen. «Jeg fortjener jo dette nå når ... har skjedd» 

For det første kondolerer med familiemedlemmet ditt💔  Men tenk deg for en mestringsfølelse det blir om du nå kommer deg igjennom en dårlig nyhet helt uten alkohol da! Når var sist du gjorde det? 

-Andrea

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei,

har lest innleggene dine. Så flott at du klarte to dager! Fokuser på det, og ikke på at du sprakk.  Så godt at kroppen din fikk hvile to dager!  Du klarer flere! Stå på!❤️

Angreguri

Anonymkode: 79ccb...c85

Tusen takk for dine gode ord, det betyr så mye når man er helt alene med og i alt!❤️

To dager er bedre enn ingenting ja, du har rett, og tror mange av oss skal klare masse hvite dager fremover, og ikke gi oss!!💪👍

Pia

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har klart meg gjennom en såkalt måteholdshelg på familiehytta. Det var beinhardt. Jeg får tenning så det holder, men jeg vet jo at jeg har klart det før, for jeg har hatt et «normalt» alkoholkonsum i mange måneder av gangen. Det er bare det at jeg har drukket 4-6 øl hver eneste dag siden i sommer, så jeg hadde et veldig dårlig utgangspunkt. Jeg har funnet ut at det også blir veldig vanskelig for meg når andre bestemmer når og hvor mye jeg skal drikke, og ikke minst når vi er «ferdige» å drikke. Jeg har jo alltid lyst på et glass til. 

-Sara 

Anonymkode: 74710...152

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg SÅNN igjen. «Jeg fortjener jo dette nå når ... har skjedd» 

For det første kondolerer med familiemedlemmet ditt💔  Men tenk deg for en mestringsfølelse det blir om du nå kommer deg igjennom en dårlig nyhet helt uten alkohol da! Når var sist du gjorde det? 

-Andrea

Tusen takk, det betyr mye. Dette familiemedlemmet har vært sykt i mange år så det kom ikke akkurat som noen bombe, men det er fortsatt vondt å være nær pårørende 😢 Jeg kan faktisk ikke huske sist jeg kom meg gjennom en dårlig nyhet uten alkohol, så jeg klamrer meg fasti husarbeid enn så lenge som distraksjon. utrolig hvor effektiv jeg er blitt, også uten alkohol da. Fra tidligere pleide jeg å gå og drikke mens jeg pusset vinduer, vasket gulv og toaletter ( for det å måtte gjøre husarbeid ble enda en unnskyldning på at jeg fortjente drikke ), mens nå har jeg bare boblevann. 🤣

-Vimsa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...