Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fin og viktig tråd! Jeg er redd for at den beste løsningen for meg, ville være om jeg rett og slett gikk til legen og fikk antabus. Bli tvunget til avhold. Jeg er høytfungerende, drikker hver eneste dag, og tåler mye. Jeg har holdt på med dette i ti år, bruker en formue på det, og både mann og barn kjenner på at det "er noe". Det er et slit å skjule. Jeg måtte ta noen blodprøver nå, fordi jeg har symptomer på høyt stoffskifte. Glimrende verdier på både d-vitamin og lagre på alt mulig, jeg er sunn og sprek og løper lange fjellturer. Ser ti år yngre ut enn det jeg er. Men GT blodprøve var skyhøy. Legen lurte på om det kunne være gallesten, men jeg vet jo hva det er. Et skadelig og langvarig alkoholmisbruk. Det var en vekker. Ingen alkohol i helgen, men mandag var suget på plass, og jeg ble helt stresset da jeg oppdaget at det ikke var ølsalg pga valg. Tenkte ut alle slags måter å skaffe på, men endte opp med å reise hjem og finne på noe sammen med mannen min i stedet for å unnskylde meg med noe husarbeid der jeg kunne ha ølboksen på lur. Følte enorm mestring, og det var faktisk ikke vanskelig. Men dagen etter var alt åpent igjen.... Så skal jeg ut av dette, så kan jeg 1. ikke ha øl eller vin  i hus, 2. ikke tåle å drikke. Og jeg vet det så forbanna godt! Men det er som å skulle hoppe fra brygga i stedet for å gå sakte uti. Skal jeg hoppe, så må noen dytte meg.  TJ

Anonymkode: 5c8e3...167

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette med ensomhet er noe jeg også kjenner meg igjen i.  Venninnene mine er får mye av sitt sosiale behov tilfredsstilt på dagtid på jobb, noe jeg ikke får pga sykdom og at jeg ikke jobber lenger.  Veldig lett å ty til vin på kveldstid etter ungene et lagt. Men jeg er faktisk ofte den som er edru på sosiale tilstelninger, tror det er for at ikke andre skal se hvor mye jeg tåler😂 

Så glad for denne tråden, håper det kan bli et slags fellesskap her. Jeg savner virkelig å være like sosial som før den helsikes sykdommen kom! 

Anonymkode: d449d...8a1

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dette med ensomhet er noe jeg også kjenner meg igjen i.  Venninnene mine er får mye av sitt sosiale behov tilfredsstilt på dagtid på jobb, noe jeg ikke får pga sykdom og at jeg ikke jobber lenger.  Veldig lett å ty til vin på kveldstid etter ungene et lagt. Men jeg er faktisk ofte den som er edru på sosiale tilstelninger, tror det er for at ikke andre skal se hvor mye jeg tåler😂 

Så glad for denne tråden, håper det kan bli et slags fellesskap her. Jeg savner virkelig å være like sosial som før den helsikes sykdommen kom! 

Glemte å skrive hvem det var🤗

Lisa

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja det ønsker vi (jeg i hvert fall)! Har du selv noen tanker om hva som skal til for at du ikke drikker i ukedagene? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Takk. Jeg må klare å holde motivasjon for å ikke drikke hele kvelden. Jeg er også godt fungerende med lederjobb og trening flere ganger i uka, ingen hadde tenkt at jeg sliter med å lavære å drikke når jeg er alene. For meg er det nok en viktig faktor til drikkingen at jeg sliter med å roe meg ned og «lander» når jeg drikker. Ved å være delaktig i denne tråden og dele erfaringer vil hjelpe meg. 

Anonymkode: 0e075...fc5

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alkoholist
5 timer siden, SupaWoman skrev:

Tenker mest på dagen derpå (er du ikke fyllesyk), og hva du gjør hvis det skjer ungen noe om natta og du er full. 

Man slutter etterhvert å bli fyllesyk når man har drukket så mye og jevnlig at kroppen er vant med det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fin og viktig tråd! Jeg er redd for at den beste løsningen for meg, ville være om jeg rett og slett gikk til legen og fikk antabus. Bli tvunget til avhold. Jeg er høytfungerende, drikker hver eneste dag, og tåler mye. Jeg har holdt på med dette i ti år, bruker en formue på det, og både mann og barn kjenner på at det "er noe". Det er et slit å skjule. Jeg måtte ta noen blodprøver nå, fordi jeg har symptomer på høyt stoffskifte. Glimrende verdier på både d-vitamin og lagre på alt mulig, jeg er sunn og sprek og løper lange fjellturer. Ser ti år yngre ut enn det jeg er. Men GT blodprøve var skyhøy. Legen lurte på om det kunne være gallesten, men jeg vet jo hva det er. Et skadelig og langvarig alkoholmisbruk. Det var en vekker. Ingen alkohol i helgen, men mandag var suget på plass, og jeg ble helt stresset da jeg oppdaget at det ikke var ølsalg pga valg. Tenkte ut alle slags måter å skaffe på, men endte opp med å reise hjem og finne på noe sammen med mannen min i stedet for å unnskylde meg med noe husarbeid der jeg kunne ha ølboksen på lur. Følte enorm mestring, og det var faktisk ikke vanskelig. Men dagen etter var alt åpent igjen.... Så skal jeg ut av dette, så kan jeg 1. ikke ha øl eller vin  i hus, 2. ikke tåle å drikke. Og jeg vet det så forbanna godt! Men det er som å skulle hoppe fra brygga i stedet for å gå sakte uti. Skal jeg hoppe, så må noen dytte meg.  TJ

Dette er mye likt min historie bortsett fra at jeg bor alene men har kjæreste, ingen hadde trodd dette om meg, defor blir det også så vanskelig å be om hjelp. 

Turid

Anonymkode: 0e075...fc5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Den skal jeg høre på😁

-Andrea

Den er verd å høre på. Han sier mye fornuftig. 

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Et skadelig og langvarig alkoholmisbruk. Det var en vekker. Ingen alkohol i helgen, men mandag var suget på plass, og jeg ble helt stresset da jeg oppdaget at det ikke var ølsalg pga valg. Tenkte ut alle slags måter å skaffe på, men endte opp med å reise hjem og finne på noe sammen med mannen min i stedet for å unnskylde meg med noe husarbeid der jeg kunne ha ølboksen på lur. Følte enorm mestring, og det var faktisk ikke vanskelig. Men dagen etter var alt åpent igjen.... Så skal jeg ut av dette, så kan jeg 1. ikke ha øl eller vin  i hus, 2. ikke tåle å drikke. Og jeg vet det så forbanna godt! Men det er som å skulle hoppe fra brygga i stedet for å gå sakte uti. Skal jeg hoppe, så må noen dytte meg.  TJ

Både polet og ølsalget var åpent på valgdagen. Loven ble endret i 2015 hvis jeg husker rett. Likevel viser det jo hvor stor makt og hvor liten mestring man kan oppleve når man sliter. Jeg sliter selv, og har gjort det i varierende grad i mange år. I det siste har det blitt daglig, og alkoholen virker ikke hvis jeg ikke øker dosen, og det siste tør jeg ikke. Det er så selvmotsigende å drikke selv om det ikke virker. Drikker av ren tvangsnevrose eller det minner om det. I morgen, onsdag og torsdag skal jeg ikke drikke, men det er fordi jeg ikke kan. Torsdag kveld har jeg mulighet, men vil så gjerne bli kvitt suget. Den første uka er verst, eller de første tre dagene. 

Det er reptil-hjernen som styrer, og det er vanskelig å endre tankegang, men det er mulig. 

Jørid 

Anonymkode: 1d646...bca

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Både polet og ølsalget var åpent på valgdagen. Loven ble endret i 2015 hvis jeg husker rett. Likevel viser det jo hvor stor makt og hvor liten mestring man kan oppleve når man sliter. Jeg sliter selv, og har gjort det i varierende grad i mange år. I det siste har det blitt daglig, og alkoholen virker ikke hvis jeg ikke øker dosen, og det siste tør jeg ikke. Det er så selvmotsigende å drikke selv om det ikke virker. Drikker av ren tvangsnevrose eller det minner om det. I morgen, onsdag og torsdag skal jeg ikke drikke, men det er fordi jeg ikke kan. Torsdag kveld har jeg mulighet, men vil så gjerne bli kvitt suget. Den første uka er verst, eller de første tre dagene. 

Det er reptil-hjernen som styrer, og det er vanskelig å endre tankegang, men det er mulig. 

Jørid 

Simen alkoholiker sa til meg for noen år siden " Livet er aldri så ille, at ikke en dram gjør det verre"..

Sier meg HELT enig!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Simen alkoholiker sa til meg for noen år siden " Livet er aldri så ille, at ikke en dram gjør det verre"..

Sier meg HELT enig!

Pia

Som en, skulle det stå..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei TJ! Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er GT? 

-Andrea

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Hei TJ! Nå ble jeg nysgjerrig! Hva er GT? 

-Andrea

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/undersokelser/gamma-gt/

Den testen barnevernet/fastlegen krever for å se om du er rusfri eller om de bør ta barna fra deg, og ditto som du må ha ren for å få beholde barna, og førerkortet..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært i butikken i dag, og på vei dit vurderte jeg å kjøpe 6x0,5 cider, men ombestemte meg. Som TJ skriver, får jeg en mestringsfølelse når dette skjer, men hver dag er en kamp. Nå har det gått bare to dager, så jeg har en tøff uke i vente. De første dagene er tøffeste. Men det dumeste er at hvis jeg klarer å være edru i en uke eller 10 dager, da tenker jeg at jeg kan belønne meg en drikke! Og jeg prøver å lure meg selv at kanskje jeg kan fortsette det slik i fremtiden-drikke bare hver 10 dag eller noe sånt(selv om det er ikke en løsning). Men selvfølgelig blir det ikke sånn. Er det noen andre som belønner seg med en drikke etter en edru periode..?

Anonymkode: f463b...fc8

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har vært i butikken i dag, og på vei dit vurderte jeg å kjøpe 6x0,5 cider, men ombestemte meg. Som TJ skriver, får jeg en mestringsfølelse når dette skjer, men hver dag er en kamp. Nå har det gått bare to dager, så jeg har en tøff uke i vente. De første dagene er tøffeste. Men det dumeste er at hvis jeg klarer å være edru i en uke eller 10 dager, da tenker jeg at jeg kan belønne meg en drikke! Og jeg prøver å lure meg selv at kanskje jeg kan fortsette det slik i fremtiden-drikke bare hver 10 dag eller noe sånt(selv om det er ikke en løsning). Men selvfølgelig blir det ikke sånn. Er det noen andre som belønner seg med en drikke etter en edru periode..?

Anonymkode: f463b...fc8

Alle belønner seg etter en hvit periode. Det finnes ikke periodedrankere. Det er en myte. Alle klarer å slutte av og til, men begynner igjen hvis man har en ruspersonlighet eller et avhengighetssyndrom. Men alle har ikke det siste. Noen klarer det lettere enn andre og går bare gjennom en tøff periode med mye alkohol. 

Jørid

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har selv et helseproblem jeg har gått til lege for. Har fått rekvisisjon på «100» blodprøver, men jeg tør ikke gå fordi jeg vet jeg kommer til å bli avslørt. Føler meg ydmyket på forhånd. Og jeg vet at om jeg nevner at alkoholproblemet blomstrer igjen, så ryker lappen.. Det var med nød og neppe jeg fikk beholde den sist (lite sted, og legen «kjenner meg», jeg er så «ressurssterk», bla bla...

Har fått antabus tidligere, og det fungerte (selvsagt) veldig bra. Faktisk har jeg en del piller igjen. Har forsøkt å kvinne meg opp siden juni med å starte på dem igjen, men har alltid en skikkelig god grunn for å ikke begynne (skal på ferie, festival og andre fullstendig unødvendige unnskyldninger som alle innebærer alkoholkonsum). Det er så tøft, altså 😓

Hilde. 

Anonymkode: a0cd4...b04

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jørid 

Jeg bor på landet, her var gardina nede på det lokale ølkjøleskapet;-) men det er jo ikke første gang jeg ikke har hatt anledning til å pleie alkoholmisbruket på kveldstid, og jeg har aldri våknet dagen etter og tenkt at det var da som fanden at jeg ikke fikk drikke kvelden før... Jeg har endret mønstre tidligere, men er redd det må hardere lut til. TJ

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

https://nhi.no/sykdommer/magetarm/undersokelser/gamma-gt/

Den testen barnevernet/fastlegen krever for å se om du er rusfri eller om de bør ta barna fra deg, og ditto som du må ha ren for å få beholde barna, og førerkortet..

Jeg hadde også forhøyede leververdier da det var alkohol som var mitt rusmiddel. Drakk  minst15 øl to ganger i uken over en periode på noen måneder. Var stadig vekk innlagt med enten ren alkoholforgiftning eller kombo alkohol og piller hvor jeg hadde besvimt midt i gata eller på en uteplass. Hadde over 3 i promille ene gangen. Jeg misbrukte bare alkoholen skikkelig i 6-7 måneder før jeg gikk over til andre rusmidler. Ironisk nok begynte jeg med det etter å ha vært i behandling for rus første gangen. Møtte nye kontakter der som jeg begynte å ta blant annet amfetamin sammen med. Derfra og ut tok det fullstendig av døgnet rundt, ble tvangsinnlagt i rusbehandling, havnet på kjøret på nytt og kom meg selv inn i behandling for ett år siden. Har ikke skjedd noe magisk etter ett år i behandling. Ønsker fortsatt stadig vekk å ruse meg. Bare på et roligere nivå og ikke dette styret med å stikke på byen. Holder med en sekspakning øl liksom eller et par-tre piller med benzo. Savner amfetamin og sprøyter, men har enn så lenge holdt meg unna for jeg vet at da går det til helvete igjen. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Alle belønner seg etter en hvit periode. Det finnes ikke periodedrankere. Det er en myte. Alle klarer å slutte av og til, men begynner igjen hvis man har en ruspersonlighet eller et avhengighetssyndrom. Men alle har ikke det siste. Noen klarer det lettere enn andre og går bare gjennom en tøff periode med mye alkohol. 

Jørid

Ja, dette er veldig sant. Ikke alle som misbruker alkohol har lidelsen avhengighetssyndromet. Det har jeg så til de grader og det var derfor det gikk nærmest fra null til hundre hos meg. 

Anonymkode: 1ead6...708

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er i samme situasjon som flere av dere andre. Fungerende, i god jobb, har barn, og samboer som også drikker.  Dette er første gang jeg sier noe av dette høyt 🙊 Er  også en vindrikker, gjerne 2 kartonger i uka.

Snakker dere andre med partner om dette?

Er veldig usikker på hvorfor jeg skriver her. Har ikke skrevet noe på KG på 8 år, har bare vært en kikker. Og egentlig vil jeg ikke slutte å drikke. Jeg bare følte at jeg ikke kunne la tråden passere.

-Siv-

Anonymkode: 8bc5c...830

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...