Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drikker dere? 

Jeg har drukket for å regulere indre uro og tankekjør. 

Anonymkode: f6f07...662

Og for å glemme vonde ting. 

Da jeg var yngre utagerte jeg mer, dro mye på byen. 

Siste årene mer hjemme alene. 

Nå for tiden frister det ikke for har endelig forstått avlastingen alkoho gir er midlertidig og koster mer enn den smaker. 

Merker også at den daglige uroen og angsten minsket betraktelig etter  4 uker uten alkohol - og etter det frister det så ikke mye lenger. 

Blir som å pisse i buksa.... 

men for all del. Er ikke avholds. Kommer vel til å ta en fest igjen. Elsker musikk og dans etter noen glass vin. 

Har også følt jeg har levd mere i nuet etter 1-2 glass vin- ikke vært så fanget oppi hodet. Noen som skjønner ? Vet ikke hvordan jeg skal klare det edru. 

- Lille Bie

Anonymkode: f6f07...662

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drikker dere? 

Jeg har drukket for å regulere indre uro og tankekjør. 

Anonymkode: f6f07...662

Jeg vet ikke. 

Jeg har alltid vært lykkelig, aldri opplevd motstand eller traumer. Både god utdannelse, venner, og verdens beste mann "datt ned i fanget" mitt. 

Jeg er noe rastløs og utålmodig, uten at jeg noen gang har slitt med tankekjør. Utover det er beste forklaringen jeg kan gi at jeg liker følelsen, og smaken. Om du satt sprit eller piller foran meg ville jeg ikke tatt det. Har jeg ikke vin drikker jeg ikke. 

Anonymkode: a6a6a...b9a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, AnonymBruker said:

Så godt. Jeg sluttet å røyke en gang i tiden og jeg følte seriøst suget i 7 år etterpå. Jeg kan fremdeles tenke på det og tenke at det hadde vært godt. Du har altså kuttet all alkohol? Hvordan syntes du det fungerer sosialt? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Alle mine nærmeste og de jeg omgåes vet at jeg ikke drikker lenger. Jeg har tatt et glass vin ved noen anledninger, men det er faktisk ikke vanskelig å ikke ta mer.  Synes ikke jeg får noe glede av det lenger.  Jeg har også sluttet å røyke, det kan jeg også fremdeles tenke på. Men er redd for helsa!  

Det vanskelige, som jeg enda har sug etter, er pillene. Det som  hjelper meg er å distrahere meg selv, finne på noe å drive med når suget kommer.  Gå ut en tur, lage middag, spille , hva som helst egentlig. Det går jo over. 

Angreguri

Anonymkode: 79ccb...c85

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drikker dere? 

Jeg har drukket for å regulere indre uro og tankekjør. 

Anonymkode: f6f07...662

Jeg sliter mye med angst og uro som gir mye tankekaos. Jeg har en tendens til å drukne i mitt eget hode og bli selvdestruktiv. Da jeg var i tenårene pleide jeg å kutte, men fant ut med årene at alkoholen gav meg samme effekten ( og var lettere å skjule, siden jeg ikke må gjemme bort sår og kutt ), og byttet ut kniven med øl og vin.

  I tillegg sliter jeg mye med søvnmangel og depressive tanker, så når jeg drikker alkohol dempes disse følelsene og jeg kan endelig få en pause fra det som er vondt+ litt søvn. Jeg blir mer "Care-free" og lar meg ikke lenger plages av sykdom og ensomhet når jeg er dritings rett og slett.

-Vimsa

Anonymkode: e69cc...774

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tråden, Andrea. Jeg er den som opprettet en tidligere tråd, at jeg er kvinne i 30-årene. Drakk sist på lørdag (MYE), og har lyst til å gå på butikken i dag igjen..Tenker at ok, gjør det siste gang, etter det skal jeg prøve å holde ut. Men jeg vet at det skjer ikke..

-Linnea

Anonymkode: f463b...fc8

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være mye hjelp i NA/AA. Jeg er ikke av de som er helt NA-frelst. Jeg filtrerer ut det jeg føler blir for hjernevasket-aktig. Det viktigste for meg er å møte andre i samme situasjon, prate, høre på deres delinger og dele selv. Det vi leser opp før hvert møte det filtrerer jeg ut det jeg ikke føler passer meg. 

- C 

Anonymkode: 1ead6...708

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 hours ago, AnonymBruker said:

Så bra jobba! Kan jeg få spørre om det fremdeles hardt? Tenker du fremdeles på alkohol og piller innimellom? 

Ja, jeg vet at ungene blir større, og det gjør meg redd. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Gjør det deg redd fordi du vet du blir nødt å slutte å drikke?!

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en voksen kvinne, som har vært avholds menneske store deler av livet. Vært sporty, trent masse og alltid hatt en sunn livsstil. Så havnet jeg i forhold med en mann som mishandlet meg fysisk og psykisk og holdt på å slå meg ihjel, ble i tillegg utsatt for en voldtekt og trusler i etterkant og fikk PTSD pga dette. Og alkoholen ble det legale rusmiddelet, som fungerte for å overleve dagene, eller rettere sagt kveldene, og livet i total isolasjon, etter at jeg falt ut av arbeidslivet pga alt dette. 

Og den alkoholen som legger et mildt slør av glemsel over alt av sorg, smerte, traumer, ensomhet, gir velvære og ro..

Nå er det den som styrer livet mitt, og livet forfaller på alle måter med alkohol i blodet, bryter oss ned, gjør oss deprimerte, gir oss falsk "trygghet", og ro..

Kjenner jeg er så ferdig med den psykisk, hvor mye den ødelegger, at den gjør meg mer deprimert bare, gir mer angst bare..

Så planen er nå å ta den uka med fysisk abstinenser, og få et bedre liv, det nytter ikke å utsette det, det nytter aldri å utsette og utsette.

Hva er deres plan?!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har drukket for mye vin i ti år nå, opp til to flasker daglig. Er velfungerende på alle (andre) måter. God og krevende jobb, gift, stort sosialt nettverk. Har for så vidt kontroll, gjør aldri ting jeg angrer på, aldri fyllekjørt (heller ikke dagen derpå), går aldri ut over jobb eller forpliktelser, så hadde det ikke vært for at det helsemessige aspektet skremmer meg ville jeg ikke følt behovet for å kutte. Men så lenge jeg er rask og frisk er det ikke motivasjon nok. 

-C

Anonymkode: a6a6a...b9a

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Motivasjonen er ikke der når alt fungerer. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Motivasjonen er ikke der når alt fungerer. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Så hvor lenge fungerer det?!

Er det noen flere som er virkelig motiverte for å slutte her?! Som har innsett selv at det har gått for langt, altfor langt?!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Så utrolig modig av dere å skrive om dette!

Jeg drakk aldri som ung, men begynte etter første barnet, gikk inn i fødselsdepresjon. Det har vært litt på og av, holdt meg mest til drikking i helgene pga jobb. For et par år siden ble jeg alvorlig syk, og har nå vært utenfor arbeidslivet et par år. Kommer nok ikke tilbake igjen heller. Etter dette har drikkingen eskalert, jeg kan drikke meg full tre- fire ganger i uken. Skammer meg over å si det, men eneste grunnen til at jeg vil slutte er pga vektoppgang som jeg tror skyldes en kombinasjon av alkohol og noen av medisinene. Drikker for å få sove og slappe av. Har fått sterke sovemedisiner, har aldri kombinert dem med alkohol. Føler skam hver gang jeg sender inn reseptønske på sovemedisiner, det gir faktisk ikke samme skammen å gå på Polet. 

Lisa

Anonymkode: d449d...8a1

Du er også modig, Lisa👏🏻👏🏻👏🏻 Det er mye skam man skal føle på. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må det gå så langt at livet rakner fullstendig, at ungene havner hos barnevernet, at helsa og økonomien ryker, at "alle" får vite det?

Eller er det bedre å slutte "mens leken er god"?!

Og det er akkurat det som er problemet med alkoholen, de fleste som drikker ender totalt på bunnen, hvor det er snakk om å enten leve eller dø, må det virkelig gå så langt?!

Jeg vil ikke ende der, vil dere?!

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor drikker dere? 

Jeg har drukket for å regulere indre uro og tankekjør. 

Anonymkode: f6f07...662

Tja, si det. Jeg er ikke sikker. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er vel for dem som ønsker trøst og støtte og forbli alkoholikere ser jeg nå, ikke for dem som ønsker å slutte å drikke..sorry..

Ønsker dere alt godt!❤️

Pia..

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tråden er vel for dem som ønsker trøst og støtte og forbli alkoholikere ser jeg nå, ikke for dem som ønsker å slutte å drikke..sorry..

Ønsker dere alt godt!❤️

Pia..

Anonymkode: 273df...b94

Skjønner ikke hvordan du har fått dette inntrykket...litt merkelig kommentar

Linnea

Anonymkode: f463b...fc8

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg drikker også for mye og har vel egentlig gjort det i flere år. Var kontroll på inntak i noen år når jeg var gift men en mann som kun drakk en gang i uken så da klarte jeg også å holde meg. Kjenner  meg igjen i det å glede seg til å være alene for å drikke. Nå bor jeg alene men har en kjæreste som også drikker mye mer enn eksmannen min men som likevel ikke har problemer med å styre det, han kan ta seg en øl å være fornøyd med det, jeg kan ikke det. Nå er jeg mye mer alene og det er en kamp å ikke drikke når jeg er alene, særlig nå som vi også drikker i helgene så føler jeg at forbruket sliter på samvittighet og helse. Har bestemt meg for å ikke drikke i ukedagene og håper dere kan hjelpe meg med det. 

 

Turid

Anonymkode: 0e075...fc5

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skjønner ikke hvordan du har fått dette inntrykket...litt merkelig kommentar

Linnea

Anonymkode: f463b...fc8

Måtte lese hoved innlegg til Ts, derav svar, og virker ikke som ts ønsker å slutte å drikke heller, at drikkeslutt er motivet for tråden her, men det kan jo bare ta svare på..

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg drikker også for mye og har vel egentlig gjort det i flere år. Var kontroll på inntak i noen år når jeg var gift men en mann som kun drakk en gang i uken så da klarte jeg også å holde meg. Kjenner  meg igjen i det å glede seg til å være alene for å drikke. Nå bor jeg alene men har en kjæreste som også drikker mye mer enn eksmannen min men som likevel ikke har problemer med å styre det, han kan ta seg en øl å være fornøyd med det, jeg kan ikke det. Nå er jeg mye mer alene og det er en kamp å ikke drikke når jeg er alene, særlig nå som vi også drikker i helgene så føler jeg at forbruket sliter på samvittighet og helse. Har bestemt meg for å ikke drikke i ukedagene og håper dere kan hjelpe meg med det. 

 

Turid

Anonymkode: 0e075...fc5

Det er jo en veldig bra start Turid!🤗

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for tråden, Andrea. Jeg er den som opprettet en tidligere tråd, at jeg er kvinne i 30-årene. Drakk sist på lørdag (MYE), og har lyst til å gå på butikken i dag igjen..Tenker at ok, gjør det siste gang, etter det skal jeg prøve å holde ut. Men jeg vet at det skjer ikke..

-Linnea

Anonymkode: f463b...fc8

Hei Linnea! Håpet du ville finne veien du også😊

Der er jeg mye også. Tenker at «dette er siste gang denne uken,» og så kommer morgendagen og jeg tenker vel egentlig «hvorfor ikke?» «hvilken grunn har jeg til å ikke drikke i dag?» eller den klassiske « i dag er det jo ( fyll inn ønsket unskyldning) så da fortjener jeg litt kos»🙄🥴

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...