Gå til innhold

Skravletråd for de som strever med alkoholkonsumet


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gjør det deg redd fordi du vet du blir nødt å slutte å drikke?!

Anonymkode: 273df...b94

Ja. 

-Andrea. 

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil anbefale alle dere som har problem med alkoholkonsumet (så lenge det ikke er en ekstrem avhengighet) å lese boken "This Naked Mind". Det er også mulig å melde seg på nyhetsbrevet "The Alcohol Experiment" som er en gratis 30-dagers utfordring hvor du får video og lesestoff tilsendt på mail hver dag. 

Podcaster (med tilsvarende Youtube-kanaler) som er hjelsomme er:

- Alcohol Mastery 
- This Naked Mind 
- The Happy Sober Podcast (heter "Stop Drinking expert" på Youtube). 

Anonymkode: 3f252...509

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott av deg Andrea, å opprette denne tråden! 👏🏻

Håper vi kan få ha den i fred uten fordømmelse og moralisme, men til felles støtte og kanskje hjelp? 

Selv har jeg alltid elsket å drikke. Jeg begynte sent, men tok igjen for dét ganske kjapt. Det var kun helgefylla i mange år, men sakte men sikkert ble det en øl på kveldstid, et par glass vin på torsdagene (det var jo snart helg!), osv. De siste årene har det eskalert, og nå drikker jeg hver dag... ☹️

Jeg er såkalt velfungerende og har en bra jobb, men et veldig lite nettverk. For en som vet at det letter på ensomhetsfølelsen er det lett å ty til treliteren. «Alle» vet at jeg ikke spytter i flaska, men ikke en sjel aner at jeg har et (stort) problem. Som oftest drikker jeg meg halvfull før jeg skal på fest, så ikke folk ser hvor enormt mye jeg kan klare å tylle i meg. 

For noen år siden var jeg på behandling for alkoholavhengighet, dette gikk veldig fint og jeg rørte ikke en dråpe på et halvt år. Jeg syntes livet var helt supert! Så ble det sommer og jeg fikk lyst til å ta noen glass med venner. Dessverre er jeg flink til å snakke for meg, så behandlingen ble avsluttet - og jeg havnet utpå igjen. Har lyst til å slutte samtidig som hodet mitt ikke har det, og jeg er også redd for hvordan en edru hverdag vil bli. Den lille vennekontakten jeg har innebærer for det meste med selskap av alkoholen.  

 

Hilde

 

Anonymkode: a0cd4...b04

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er en voksen kvinne, som har vært avholds menneske store deler av livet. Vært sporty, trent masse og alltid hatt en sunn livsstil. Så havnet jeg i forhold med en mann som mishandlet meg fysisk og psykisk og holdt på å slå meg ihjel, ble i tillegg utsatt for en voldtekt og trusler i etterkant og fikk PTSD pga dette. Og alkoholen ble det legale rusmiddelet, som fungerte for å overleve dagene, eller rettere sagt kveldene, og livet i total isolasjon, etter at jeg falt ut av arbeidslivet pga alt dette. 

Og den alkoholen som legger et mildt slør av glemsel over alt av sorg, smerte, traumer, ensomhet, gir velvære og ro..

Nå er det den som styrer livet mitt, og livet forfaller på alle måter med alkohol i blodet, bryter oss ned, gjør oss deprimerte, gir oss falsk "trygghet", og ro..

Kjenner jeg er så ferdig med den psykisk, hvor mye den ødelegger, at den gjør meg mer deprimert bare, gir mer angst bare..

Så planen er nå å ta den uka med fysisk abstinenser, og få et bedre liv, det nytter ikke å utsette det, det nytter aldri å utsette og utsette.

Hva er deres plan?!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Ikke for å være frøken negativ, for jeg heier virkelig på deg Pia, men for min del er det i alle fall ikke en uke som er nok. Jeg har tidligere gått 10-11 mnd. Uten på grunn av graviditet og jammen var ikke det helvetes suget etter alkohol der enda. Men jeg heier på din plan altså! Jeg håper virkelig du greier det! 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvor lenge fungerer det?!

Er det noen flere som er virkelig motiverte for å slutte her?! Som har innsett selv at det har gått for langt, altfor langt?!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

(ser jeg valgte samme "navn" som en annen, så bytter")

For meg har det fungert i ca 10 år. Jeg eskalerer ikke, velger ikke andre midler. Jeg holder det på det jevne med vin. 

Jeg har aldri droppet avtaler, forsømt jobb, kjørt bil i påvirket avstand. Så det "fungerer". 

Men selvfølgelig - jeg er redd for hva alkoholen gjør med kropp og helse. Jeg tenker at det er mer fornuftige ting jeg kunne brukt kveldene, og pengene, på. 

Poenget med tråden, slik jeg oppfatter TS og andre som har svart, er nettopp det at man ikke er i en bås/kategori. Man vet ikke nødvendigvis hva man ønsker. Man har ikke tatt et valg om å slutte. Heller ikke et valg om å fortsette. Det er bare et sted der man kan dele

- E

Anonymkode: a6a6a...b9a

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så hvor lenge fungerer det?!

Er det noen flere som er virkelig motiverte for å slutte her?! Som har innsett selv at det har gått for langt, altfor langt?!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

Spør du meg, så spør jeg deg🤷🏼‍♀️

Jeg er veldig motivert for å bruke denne tiden jeg har igjen av graviditeten på å forberede meg. Jeg vil ikke falle tilbake i gamle rutiner i det babyen kommer. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tråden er vel for dem som ønsker trøst og støtte og forbli alkoholikere ser jeg nå, ikke for dem som ønsker å slutte å drikke..sorry..

Ønsker dere alt godt!❤️

Pia..

Anonymkode: 273df...b94

For veldig mange av oss er dette første gangen vi sier dette til noen. Jeg tror alle som selv mener de har et problem, ønsker en løsning på det problemet, men det er ikke gjort i en håndvending heller. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Modig tråd! Håper den kan få stå uten å bli "ødelagt" av unødvendig negativitet. Skal nok dele litt selv etter hvert, men foreløpig leser jeg. 

Anonymkode: 6dcf1...978

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. 

-Andrea. 

Anonymkode: a69ef...525

Vet hva du mener og hvordan det kjennes ut!

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg drikker også for mye og har vel egentlig gjort det i flere år. Var kontroll på inntak i noen år når jeg var gift men en mann som kun drakk en gang i uken så da klarte jeg også å holde meg. Kjenner  meg igjen i det å glede seg til å være alene for å drikke. Nå bor jeg alene men har en kjæreste som også drikker mye mer enn eksmannen min men som likevel ikke har problemer med å styre det, han kan ta seg en øl å være fornøyd med det, jeg kan ikke det. Nå er jeg mye mer alene og det er en kamp å ikke drikke når jeg er alene, særlig nå som vi også drikker i helgene så føler jeg at forbruket sliter på samvittighet og helse. Har bestemt meg for å ikke drikke i ukedagene og håper dere kan hjelpe meg med det. 

 

Turid

Anonymkode: 0e075...fc5

Ja det ønsker vi (jeg i hvert fall)! Har du selv noen tanker om hva som skal til for at du ikke drikker i ukedagene? 

-Andrea

 

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Måtte lese hoved innlegg til Ts, derav svar, og virker ikke som ts ønsker å slutte å drikke heller, at drikkeslutt er motivet for tråden her, men det kan jo bare ta svare på..

Anonymkode: 273df...b94

Jeg skrev ikke det i hi, fordi jeg tenkte det skulle væte lavterskel. Kjempebra at noen er kommet dit at «i dag slutter jeg», andre er kanskje bare der at de for første gang har innrømmet for seg selv at de har et problem. Jeg for min del har «sluttet» fordi jeg er gravid nå, så kampen min starter ikke før etter fødsel, da jeg vet motivasjonen min vil dale. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tråden, akkurat det jeg trenger nå. Etter å kommet meg ut av et voldelig ekteskap for 6 år siden ble alkohol min beste venn. Skjuler det for alle . Stor skam. Men innser at jeg drikker langt mer enn det jeg burde. Bare den følelsen av at « dette klarer jeg», det er ikke så farlig, og det positive gi en f jeg føler får meg til å fortsette ... fra 1 cider til en flaske vin. Merker at jeg begynner å velge vekk andre ting , som venninder etc for å kunne sitte hjemme og drikke . Og tenker alltid « i morgen skal jeg slutte» er nær 50 i full jobb og Ingen vet. Håper vi kan støtte hverandre . Vil så gjerne fylle livet med andre ting 

Anonymkode: 33855...a40

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk! Den skal jeg høre på😁

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke for å være frøken negativ, for jeg heier virkelig på deg Pia, men for min del er det i alle fall ikke en uke som er nok. Jeg har tidligere gått 10-11 mnd. Uten på grunn av graviditet og jammen var ikke det helvetes suget etter alkohol der enda. Men jeg heier på din plan altså! Jeg håper virkelig du greier det! 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

Kan ikke vi alle prøve å greie det sammen?!

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg som skrev sist. Jeg skjuler det også for min nylig blitte samboer... 

Carpe

Anonymkode: 33855...a40

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så flott av deg Andrea, å opprette denne tråden! 👏🏻

Håper vi kan få ha den i fred uten fordømmelse og moralisme, men til felles støtte og kanskje hjelp? 

Selv har jeg alltid elsket å drikke. Jeg begynte sent, men tok igjen for dét ganske kjapt. Det var kun helgefylla i mange år, men sakte men sikkert ble det en øl på kveldstid, et par glass vin på torsdagene (det var jo snart helg!), osv. De siste årene har det eskalert, og nå drikker jeg hver dag... ☹️

Jeg er såkalt velfungerende og har en bra jobb, men et veldig lite nettverk. For en som vet at det letter på ensomhetsfølelsen er det lett å ty til treliteren. «Alle» vet at jeg ikke spytter i flaska, men ikke en sjel aner at jeg har et (stort) problem. Som oftest drikker jeg meg halvfull før jeg skal på fest, så ikke folk ser hvor enormt mye jeg kan klare å tylle i meg. 

For noen år siden var jeg på behandling for alkoholavhengighet, dette gikk veldig fint og jeg rørte ikke en dråpe på et halvt år. Jeg syntes livet var helt supert! Så ble det sommer og jeg fikk lyst til å ta noen glass med venner. Dessverre er jeg flink til å snakke for meg, så behandlingen ble avsluttet - og jeg havnet utpå igjen. Har lyst til å slutte samtidig som hodet mitt ikke har det, og jeg er også redd for hvordan en edru hverdag vil bli. Den lille vennekontakten jeg har innebærer for det meste med selskap av alkoholen.  

 

Hilde

 

Anonymkode: a0cd4...b04

Kjenner meg veldig igjen i deg ,Hilde! Jeg kan også finne på å drikke litt før jeg skal et sted. Drakk meg faktisk litt opp fir «quiz med jobben på en onsdag» for en stund siden, altså hvor tåpelig går det an å bli? 

Håper vi kan få til å hjelpe hverandre, og håper noen har innspill på hvordan vi kan hjelpe hverandre. 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan ikke vi alle prøve å greie det sammen?!

Anonymkode: 273df...b94

Jo, gjerne! 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Modig tråd! Håper den kan få stå uten å bli "ødelagt" av unødvendig negativitet. Skal nok dele litt selv etter hvert, men foreløpig leser jeg. 

Anonymkode: 6dcf1...978

Du er veldig velkommen som smugleser også, men del gjerne om du føler for det. Kan kanskje være godt å få satt ord på ting? 

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så sykt at SÅ mange slang seg med SÅ fort! Vi er ikke alene jenter! Vi sitter her i hver våre stuer, med hver vår skam og så finnes det SÅ mange andre som føler det samme. Flere av dere har satt veldig presise ord på hva jeg føler, og gitt meg mye å tenke på.

-Andrea

Anonymkode: a69ef...525

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minst 10% av de norske befolkningen har et alkoholproblem, så burde være mange av oss her på KG..

Pia

Anonymkode: 273df...b94

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...