Gå til innhold

Kokkejævelen, ny nr 1 på blogg.no

Gjest Barberblad

Anbefalte innlegg

Linnita skrev (2 minutter siden):

Veldig bra oppsummert @CecilieX

Å i dag kommer nok et eksempel på det som gjør det problematisk. Nå har han i tre dager gått gjennom en del av livet sitt. Alt fra helse, til barna som gikk i forveien, kjærlighet, mobbing og trakassering osv. Å så går han rett over på et salgsinnlegg. Kjøp 4 bokser krydder og få den femte gratis. Det blir ei så fryktelig salig blanding. Å det framstår så fryktelig kalkulert. Først "myke opp", "smøre" kundene, få fram sympatien og kjærligheten. Å så smi mens jernet er varmt å slenge ut et salgsinnlegg. Det er slettesen ikke sikkert at det er kynisk kalkulert. Men det framstår slik. 

Hvis man har kjennskap til Anne Brith Davidsen sin måte å blogge på, så har han åpenbart latt seg blitt inspirert av henne. Vi snakker falsk kreftdiagnose, selvmordstanker, hat fra KG, dramatiske forhold og vennskap på hennes blogg. Godt blandet med oppskrifter på kaker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du verden, nå har han lagt ut en oppskrift som er helt gratis, virkelig storsinnet av jævelen 🤣

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CecilieX skrev (På 16.4.2021 den 17.20):

Første gang jeg leste om tragediene som har rammet han, tenkte jeg at det var fantastisk at han delte. Senere dukker dette opp igjen og igjen helt ute av det blå. Jeg husker spesielt en gang hvor han sitter i stua og beskriver at kjæresten kommer løpende opp trappa hvor han påstår at nå trodde han det skjedde igjen. Da slo det meg, at det ikke virket rimelig. Hadde hun ropt eller skreket fra kjelleren, så kunne jeg forstått det.

Jeg må bare skyte inn en kommentar her. Dette virker på meg som litt mangel på forståelse for traumereaksjoner og triggere. Å miste et barn på en så grusom måte er uten tvil et traume, og en trigger kan være alt fra et sted, en person, en lyd, en lukt, en bevegelse, en sang, en gjenstand, et ord osv, og det kan sette den gjeldende personen helt ut av spill.

Traumereaksjoner kan oppstå plutselig, og det er ikke alltid logisk for de rundt - men det er fryktsenteret i hjernen (amygdala) som varsler fare fordi noe i en situasjon minner om det tidligere traumet. Utfordringen med amygdala er at denne delen av hjernen ikke kjenner til tid. Den kan ikke skille på en farlig situasjon i fortid og en ufarlig situasjon i nåtid. Amygdala sender signaler rett ned i reptilhjernen (ref. teori om den tredelte hjernen), og broen til tenkehjernen (den rasjonelle og fornuftige delen av hjernen) stenges. Tenkehjernen kobler altså ut, og kroppen går i overlevelsesmodus. Derfor kan man få sterke reaksjoner på ting som andre rundt ikke forstår.

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
Gjenferdet skrev (8 timer siden):

Jeg må bare skyte inn en kommentar her. Dette virker på meg som litt mangel på forståelse for traumereaksjoner og triggere. Å miste et barn på en så grusom måte er uten tvil et traume, og en trigger kan være alt fra et sted, en person, en lyd, en lukt, en bevegelse, en sang, en gjenstand, et ord osv, og det kan sette den gjeldende personen helt ut av spill.

For mange år siden var det et familiemedlem av meg som var i en tragisk ulykke, og det endte med koma, sykehusinnleggelser og store operasjoner. Han svevde mellom liv og død, men overlevde heldigvis. For meg sitter hele ulykken igjen som et traume. I mange år var det ambulansebiler og sirenelyder som var den største triggeren (i tillegg til en generell angst for sykdom, død og sykehusinnleggelser hos han og andre i familien), og hver gang jeg hørte en sirene så ble jeg helt satt ut både fysisk og psykisk. Til og med da jeg var i utlandet - og visste 100 % sikkert at det ikke var noen i min egen familie som ble hentet i ambulansen så reagerte jeg med hodepine og psykiske reaksjoner på sirenelyden. Fordi det trigget en angst i meg for at noen jeg var glad i skulle dø.

Traumereaksjoner kan oppstå plutselig, og det er ikke alltid logisk for de rundt - men det er fryktsenteret i hjernen (amygdala) som varsler fare fordi noe i en situasjon minner om det tidligere traumet. Utfordringen med amygdala er at denne delen av hjernen ikke kjenner til tid. Den kan ikke skille på en farlig situasjon i fortid og en ufarlig situasjon i nåtid. Amygdala sender signaler rett ned i reptilhjernen (ref. teori om den tredelte hjernen), og broen til tenkehjernen (den rasjonelle og fornuftige delen av hjernen) stenges. Tenkehjernen kobler altså ut, og kroppen går i overlevelsesmodus. Derfor kan man få sterke reaksjoner på ting som andre rundt ikke forstår.

Som sagt, det var et eksempel. Etterhvert har det blitt svært mange ting man stusser over. De andre eksemplene i innlegget mitt handler nettopp om hvordan han bruker «tenkehjernen» svært effektivt i forhold til å lage innhold på bloggen. 

Du synliggjør dog akkurat det som er problematisk med bloggingen hans. Skal hans store traumer (og ingen betviler dem) gi ham fripass til uetisk forretningsdrift? Skal medfølelsen som folk har med ham frita han for kritikk?

Som næringsdrivende er det uinteressant for feks Skatteetaten om daglig leder sliter med traumer. Det tilhører privatlivets sfære og vil ikke ha innvirkning på en sak rundt manglende mva-innbetaling (Dette er bare et eksempel for å vise at det går et skille mellom privatperson og næringsdrivende). 

Jeg synes innlegget ditt veldig godt bekrefter hvordan den typen blogging påvirker leseren emosjonelt. 

Jeg kjenner det langt nede i magen akkurat hvor effektivt det er, faktisk. 

Derfor setter jeg strek. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gmail skrev (På 12.4.2021 den 22.18):

Ser at det snakkes om at kona skal starte å blogge. Hvis hun blogger på blogg.no så er jeg veldig spent på om hun kan begynne på blogg.no eller om hun må som andre starte på dette nye de har.miniblogg. Så får vi se om han eg så betydningsfull som han vil ha det til

Influenseren skrev (På 13.4.2021 den 0.11):

Vil jo tro (og håpe) at Blogg.no ikkje gjør forskjell på folk. Det som er litt synd (For eg tror hun kan komme med en god hobbyblogg) er jo at hun ikkje får sin egne lesere, hun får hans lesere. I allefall i måten han hauser det opp på

LilleLea skrev (På 13.4.2021 den 1.38):

For oss andre som har prøvd å starte en blogg det siste årene så MÅ vi på miniblogg først, så da håper jeg virkelig reglene er de samme for alle og at hun ikke har noe fortrinn  ....

Ser ut til at hun går rett inn på blogg.no

https://christineemilie.blogg.no/om-meg

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Okay, så vi som tydeligvis bare er vanlige måtte begynne på vanlig, miniblogg fordi vi tydeligvis ikke er som de. Jeg prøvde å sende en epost til blogg.no  for lenge siden for å spørre om vi måtte være lenge der og svaret var at det kom ann på antall lesere og trafikk og slik så dette tyder på at noe annet ligger bak. Hva det er vet jeg ikke.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gmail skrev (6 minutter siden):

Okay, så vi som tydeligvis bare er vanlige måtte begynne på vanlig, miniblogg fordi vi tydeligvis ikke er som de. Jeg prøvde å sende en epost til blogg.no  for lenge siden for å spørre om vi måtte være lenge der og svaret var at det kom ann på antall lesere og trafikk og slik så dette tyder på at noe annet ligger bak. Hva det er vet jeg ikke.

Om hun går rett inn på blogg.no fordi hun er fru Kokkejævel, ja, da er det noe korrupt eller noe et eller annet sted spør du meg, og skulle gjerne likt å vite hvorfor hun får en forrett foran en annen blogger. Bare for at hun er gift med jævelen bør ikke være grunn god nok

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hjernevasket
gmail skrev (35 minutter siden):

Jeg har også spurt om hva som skal til for å få komme over til blogg.no fordi jeg er så lei av trøbbel med å få lastet opp bildene mine på miniblogg. Jeg fikk beskjed om at hun som avgjør det er borte akkurat nå. Jeg har ikke fått noe svar enda. 🤔

Det blir bare for dumt hvis kokkefruen får komme rett inne hos blogg, uten å være inne hos miniblogg en god stund. Da bør de flytte over de som har vært oppe på topplisten en stund hos miniblogg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være opp til blogg.no å avgjøre hvem de vil satse på og mener har mest potensiale? Kan ikke fatte at det liksom skal være urettferdig eller korrupsjon? Nå veit ikke jeg hvordan man eventuelt selger inn en blogg hos blogg.no , men tenker at de har rett til å avgjøre selv. Om det er basert på klikk fra miniblogg eller om de blir pitcha en ide, eller om de selv oppfordrer folk til å blogge hos dem. For hennes del handler det om at hun nå er gift med den store bloggkongen og at hun kan potensielt være den store bloggdronningen så kan de trone på toppen sammen = cash. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at han svarer på en kommentar til dette spørsmålet hvor han viser til denne diskusjonen oh svaret er at det er forventet massive ( ok ikke akkurat de ordene ) leserantall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, gmail said:

Ser at han svarer på en kommentar til dette spørsmålet hvor han viser til denne diskusjonen oh svaret er at det er forventet massive ( ok ikke akkurat de ordene ) leserantall

Ja, og det er det selvsagt. Til å begynne med av nysgjerrighet, deretter i håp om at hun lekker litt info fra livet mellom strikkemaskene, få vite enda litt mer om kokkejævelfamilien...

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marriet skrev (3 timer siden):

Det må da være opp til blogg.no å avgjøre hvem de vil satse på og mener har mest potensiale? Kan ikke fatte at det liksom skal være urettferdig eller korrupsjon? Nå veit ikke jeg hvordan man eventuelt selger inn en blogg hos blogg.no , men tenker at de har rett til å avgjøre selv. Om det er basert på klikk fra miniblogg eller om de blir pitcha en ide, eller om de selv oppfordrer folk til å blogge hos dem. For hennes del handler det om at hun nå er gift med den store bloggkongen og at hun kan potensielt være den store bloggdronningen så kan de trone på toppen sammen = cash. 

Sant nok, og jeg skjønner tankegangen, men uansett, hadde hun startet på miniblogg først så ville det sikkert blitt like mye oppmerksomhet siden det er "selveste" kona til "selveste" bloggkongen, så hvorfor ikke bare begynne på miniblogg og opprykk til blogg.no når leserantall og trafikk tilsier at det er fortjent........men men, kanskje like greit å bare rykke opp uten noe å rykke opp fra, for hele fan-klubben til jævelen kommer nok til å klikke seg inn på begge 2 sine blogger samtidig uansett 🤪

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrottefar skrev (25 minutter siden):

Sant nok, og jeg skjønner tankegangen, men uansett, hadde hun startet på miniblogg først så ville det sikkert blitt like mye oppmerksomhet siden det er "selveste" kona til "selveste" bloggkongen, så hvorfor ikke bare begynne på miniblogg og opprykk til blogg.no når leserantall og trafikk tilsier at det er fortjent........men men, kanskje like greit å bare rykke opp uten noe å rykke opp fra, for hele fan-klubben til jævelen kommer nok til å klikke seg inn på begge 2 sine blogger samtidig uansett 🤪

Jeg er helt enig i det jeg altså. Jeg hang meg mest opp i at blogg.no ble kalt korrupt 😂 en mening kan ytres uten slike beskyldninger liksom. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marriet skrev (9 minutter siden):

Jeg er helt enig i det jeg altså. Jeg hang meg mest opp i at blogg.no ble kalt korrupt 😂 en mening kan ytres uten slike beskyldninger liksom. 

Jeg tenkte korrupt som i at Kokkejævelen hadde fått blogg.no til å la fruen få gå rett inn på blogg.no fordi hun er den hun er, nemlig gift med jævelen, ikke sånn at noen har betalt seg inn til det 😜

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke nepotisme som er betegnelsen på forskjellsbehandling i positiv retning av en person basert på vedkommedes slektninger, venner, ektefelle, osv.?

Spør du meg er det råtten praksis, men det forundrer meg ikke når det gjelder influencerbransjen, inklusive blogg.no. "De samme reglene gjelder for alle (unntatt de som er nære og kjære for en av våre toppbloggere)". Flere klikk er lik mere penger.

Endret av lenebu
Skriveleif
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
lenebu skrev (1 minutt siden):

Er det ikke nepotisme som er betegnelsen på forskjellsbehandling i positiv retning av en person basert på vedkommedes slektninger, venner, ektefelle, osv.?

Spør du meg er det råtten praksis, mend det forundrer meg ikke når det gjelder influencerbransjen, inklusive blogg.no. "De samme reglene gjelder for alle (unntatt de som er nære og kjære for en av våre toppbloggere)". Flere klikk er lik mere penger.

Nettopp, er også det jeg tenker, og kanskje korrupt var et feil ord å bruke for min del, satte det bare litt på spissen :)

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvordan stakkars Kjerringtanker løser det at Kokkefrua ligger på topp 5, uten å ha skrevet noe. Og hvordan hun løser det når hun faktisk skriver noe. 

Håper at Kjerringtanker greier å fortsette å kommentere toppbloggerne, og at det ikke ender med at hun utelater 2 av 5. Men Kokkefrua sine bloggposter gjetter jeg blir fine, med mye bra håndarbeid. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og som kveldsunderholdning i kommentarfeltet på fb kjøres adjektivleken på ordet misunnelig:

Misunnelse, misunnelige, misunnelig, med innslag av sjalusi, fei for egen dør, e det rart det e krig, latterlig, ka e det med folk  osv.

Men bare til oppklaring: nei- det - er - ikke - lov - å bryte - loven, - heller - ikke - lotteriloven.

Amen

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...