Gå til innhold

Utakknemlige brudepar


Bree

Anbefalte innlegg

Bryllupet vårt er gratis for alle gjestene.. Alle skal være med hele dagen. (Innviterer 57 stk)

Kunne ha giftet oss tidligere men valgte å utsette det ett år slik at vi hadde råd til å spandere en helaften på alle våre gjester.

Fri bar var det eneste alternativet for oss, kunne ikke tenke oss noe annet. Jeg personlig hadde ikke likt å måtte punge ut med flere hundre kroner for at sambo og jeg skulle få oss noe å drikke i et bryllup.

Selvfølgelig er det viktigste at vi gifter oss, men alle gjestene fortjener også å få en hyggelig kveld.

Bestemoren til sambo er anti alkoholen sjøl, men denne dagen får hun bite tennene sammen og akseptere at folk liker å drikke.. Ellers regner jeg med at de andre voksne tar ansvar selv over hvor mye de tåler.

Vi er ikke barnevakten deres.

Fest og moro er en del av bryllups feiringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Jeg synes det er greit at folk gifter seg uavhengig hvor god råd de har, og syns det er trist når folk som ønsker å gifte seg ikke kan fordi de ikke har råd.

Det jeg kan reagere på, er når gjestene blir nedprioritert til fordel for "selvdiggings-utgifter" (stæsj til bruden, den flotteste brudesuiten, super-fancy bil til og fra kirken, dyr bryllupsreise, superfancy invitasjoner etc.). Jeg har altså ikke noe i mot at folk bruker masse penger på seg selv, men det gir meg litt vond smak i munnen når man kutter fri bar, eller lignende fordi bruden da kan gå opp en prisklasse mht kjole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit at folk gifter seg uavhengig hvor god råd de har, og syns det er trist når folk som ønsker å gifte seg ikke kan fordi de ikke har råd.

Det jeg kan reagere på, er når gjestene blir nedprioritert til fordel for "selvdiggings-utgifter"  (stæsj til bruden, den flotteste brudesuiten,  super-fancy bil til og fra kirken, dyr bryllupsreise, superfancy invitasjoner etc.). Jeg har altså ikke noe i mot at folk bruker masse penger på seg selv, men det gir meg litt vond smak i munnen når man kutter fri bar, eller lignende fordi bruden da kan gå opp en prisklasse mht kjole.

Signerer.

(Men det er brudeparet som bestemmer om de har råd til å gifte seg eller ikke).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianna Panna
Jeg synes det er greit at folk gifter seg uavhengig hvor god råd de har, og syns det er trist når folk som ønsker å gifte seg ikke kan fordi de ikke har råd.

Det jeg kan reagere på, er når gjestene blir nedprioritert til fordel for "selvdiggings-utgifter"  (stæsj til bruden, den flotteste brudesuiten,  super-fancy bil til og fra kirken, dyr bryllupsreise, superfancy invitasjoner etc.). Jeg har altså ikke noe i mot at folk bruker masse penger på seg selv, men det gir meg litt vond smak i munnen når man kutter fri bar, eller lignende fordi bruden da kan gå opp en prisklasse mht kjole.

Det er jeg helt enig i!

Men, jeg har ikke inntrykket av at dette gjelder for majoriteten av de som ikke har fri bar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine
Jeg synes det er greit at folk gifter seg uavhengig hvor god råd de har, og syns det er trist når folk som ønsker å gifte seg ikke kan fordi de ikke har råd.

Det jeg kan reagere på, er når gjestene blir nedprioritert til fordel for "selvdiggings-utgifter"  (stæsj til bruden, den flotteste brudesuiten,  super-fancy bil til og fra kirken, dyr bryllupsreise, superfancy invitasjoner etc.). Jeg har altså ikke noe i mot at folk bruker masse penger på seg selv, men det gir meg litt vond smak i munnen når man kutter fri bar, eller lignende fordi bruden da kan gå opp en prisklasse mht kjole.

Well spoken! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Embla s

Det er jeg helt enig i!

Men, jeg har ikke inntrykket av at dette gjelder for majoriteten av de som ikke har fri bar.

(det har ikke jeg heller intrykk av, bare så det er sagt :wink: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Virker ikke som om noen her tenker på hvorfor en gifter seg? Jeg gifter meg ikke for å få en stor fest liksom. (Mulig andre gjør det......) Er faktisk ikke festen som er det viktigste. Klart det skal være koselig osv når en først bestemmer seg for å ha bryllupsfest, men om brudeparet ikke har råd til gratis drikke, så synes jeg det er helt greit.. Betyr alkoholen virkelig mest for dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Chanel

nei ikke alkoholen, men at gjestene blir gjester...

man skal ikke betale for noe som gjest.

har de ikke råd til ALT, så må man heller spare et år til...

bryllupsFEST...... voksne mennesker...alkohol...

er det så vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er faktisk ikke festen som er det viktigste. Klart det skal være koselig osv når en først bestemmer seg for å ha bryllupsfest, men om brudeparet ikke har råd til gratis drikke, så synes jeg det er helt greit.. Betyr alkoholen virkelig mest for dere?

Nei, alkohol betyr ikke mest, men hvorfor ha bar hvis man ikke har råd til det? Inviterer man til fest synes jeg man skal holde hele laget. Det er da bare snakk om prioriteringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss.Chanel

ARGH:::: jeg blir så irritert av dette...

vi er voksne mennesker! noen drikker litt, andre mye og, noen ingenting! sånn er det bare...

de som drikker ingenting klager på oss som drikker...

vi som drikker brys oss ikke om de som ikke drikker...

sånn er det med ikkerøykere også... uten at enn skal begynne "på den regla"

jeg synes en fest uten alkohol er kjedelig, det blir som en komfirmasjon, vi liker å ta et glass... greit også før en tale f.eks... roe nervene litt... og ha det gøy!

dere som har det gøy uten alkohol, so be it! det driter vi i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Alltid gjest

Kristin S og Embla sa vel det mest fornuftige i denne debatten.....

Som Kristin S sa... gifter folk seg pga. festen? Man kan jo vri litt på det og si... kommer folk i bryllupet pga. festen, fordi det er gratis mat og drikke?

Embla har et poeng når hun sier at det blir for dumt å spare inn på baren når man har dyr kjole, fått håret stæsja, dyr transport, dyre innbydelser osv, osv....

MEN, tenker dere over at disse tingene kan ordnes billig også om man er heldig?

Jeg gir 500 kr for å få håret ordnet og satt opp, innbydelsen lagde vi billig selv (folk trodde den var trykket), kjolen ble kjøpt billig, gemalen hadde smoking i skapet, ikke har vi invitert mer enn 20 gjester heller og dette er da foreldre, søsken, forlovere med partnere og et vennepar (et annet kunne ikke komme fordi dem allerede hadde flybilleter til en reise dem skulle på den helgen).

At enkelte her mener at man får vente med å gifte seg om man ikke kan ta fri bar er bare snakk om småligheter fra vedk. side, kanskje til og med en smule grådighet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange kloke ord som har kommet fram her og jeg syns Bree har tatt opp et viktig tema her.

Et eksempel på bryllupet til søsteren min som jeg ikke kunne la vær å gå i, men som jeg nok hadde takket nei til om det var noen andre som giftet seg og om jeg visste hvordan det ble.

De inviterte til stort (ca 40 til middag) bryllup. Alle var med å kjøpte dyre gaver, de ba folk fra Sverige, brudgommen er svensk og enkelte gjester hadde 70 mils kjøretur en vei. Så langt alt bare bra..

Selskapet ble holdt i et lokale som kun krevde at de måtte kjøpe ølet og brusen der. Skulle de ha noe sterkere eller vin kunne de ta med det selv. Pappa brant HB og de fikk noen av gjestene til å kjøpe med fra Sverige i tillegg til at de hadde vært noen turer over grensa selv også for å få billig alkohol. Til maten var det fri alkohol.

Da kaffen og drinkene skulle serveres fikk vi vite at vi måtte kjøpe alt selv. Bortsett fra kaffen. Selv brusen måtte vi betale for selv. De valgte å ta kr 15 ,- for ølet for :"da taper vi ikke noe på dette". Drinkene som pappa hadde brent måtte vi også betale for. De mente nemlig det at om de ikke tok betalt for drikke etter middagen så hadde de ikke hatt råd til å ha bryllup.

UHØRT om du spør meg!!!! Her blir man invitert i bryllup, man kjøper dyr gave, man må ha klær, taxi hjem, for å nevne noe, og så må man jaggu være med på å finansiere bryllupet i tillegg!!! Igjen UHØRT!!!

Hadde det vært noen andre enn min søster kunne jeg valgt og ikke gå, men i dette tilfellet måtte jeg. Vi kunne også selvfølgelig valgt å ikke drikke noe annet enn kaffe, men når man ikke liker det og må kjøpe brusen blir det for dumt. De burde valgt å enten utsette bryllupet til de hadde råd til det, eller latt være er min mening.

Har også vært i bryllup hvor man har fått bonger og har måtte kjøpe drinker selv. Ok, men jeg ser på det som kjipt av brudeparet. Da kan man heller ha det et annet sted som er billigere og hvor man evt kan ha med seg selv.

Kaffegjester er et kapittel for seg. Har vært i selskap hvor det var veldig hyggelig, men pass på at kaffegjestene ikke må vente på at middagen skal bli ferdig og drøy noen av talene til da. Man føler seg fort litt dum om "alle" snakker om talen til brudgommen og man ikke har hørt den. Ta den evt på nytt eller vis den på video for de nyankomne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh! Stakkar deg! Må du bruke en fri helg på bryllup?! Huffameg! Ja, du har det vel tøft! :o :sjarmor:

Kjære deg, jeg har èn frihelg i måneden (en sjelden gang to).

For andre som har hver helg fri, stiller det seg muligens annerledes, men for meg er frihelgene ganske verdifulle.

Ikke uttal deg om ting du ikke vet noe om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er da fullt mulig å finne klær til div bryllup, som ikke trenger å være så dyrt!! Det handler om prioriteringer, og om hvor kresen og fin på det man skal være!

Nei, men skal man ha en selskapskjole, pluss diverse accesoirer, er det sjelden man kommer under tusenlappen.

I tillegg kommer utdrikningslaget. Forlovere har lett for å "ta av", og presenterer ofte en regning på 1000 kr for hver av deltakerne - i tillegg kommer mat og drikke hele dagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer utdrikningslaget. Forlovere har lett for å "ta av"' date=' og presenterer ofte en regning på 1000 kr for hver av deltakerne - i tillegg kommer mat og drikke hele dagen.[/quote']

Har folk blitt helt koko eller? :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men HELDIGVIS er det INGEN av våre gjester som mener vi er gjerrige og smålige som ikke unner dem å bli fulle på vår regning. Vi har fått tilbakemeldinger om at det er veldig greit å ikke ha fri bar. INGEN ser på det som om vi ikke tar godt nok vare på gjestene våre.. INGEN..

Tror du virkelig noen ville sagt det til deg om de syntes du var gjerrig som ikke spanderte på gjestene dine? :hoho:

Det er ikke slik det fungerer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ARGH::::  jeg blir så irritert av dette...

vi er voksne mennesker! noen drikker litt, andre mye og, noen ingenting!  sånn er det bare...

de som drikker ingenting klager på oss som drikker...

vi som drikker brys oss ikke om de som ikke drikker...

sånn er det med ikkerøykere også... uten at enn skal begynne "på den regla"  

jeg synes en fest uten alkohol er kjedelig, det blir som en komfirmasjon, vi liker å ta et glass... greit også før en tale f.eks... roe nervene litt... og ha det gøy!  

dere som har det gøy uten alkohol, so be it! det driter vi i.

"Vi" som drikker....min erfaring er at de som drikker blir helt tussete av noen som ikke drikker. Selv drikker jeg ikke, men det gjør meg ingenting om folk drikker.

Verken jeg eller sambo drikker, men det er en selvfølge for oss at det skal serveres alkohol i bryllupet. Svigermor er ikke enig pga religion, men dette er det VI som bestemmer. Vi skal ha festen på hotell, og har lenge tenkt at vi skulle ha to bonger etter kaffen. Han på hotellet sa at dette var mest vanlig, og da ble svigermor litt blidere. Vi tror ikke folk drikker mer enn "de bør".... Men nå har vi tenkt litt til, og det blir mest sannsynlig fri bar. Svigermor liker det slett ikke, men igjen, vi bestemmer. En av de tingene jeg har tenkt mest på til bryllupet er at gjestene skal kose seg. Vi skal ha kaffegjester pga plass, men vi er veldig obs på at folk skal kose seg.

Jeg hadde ikke reagert hvis jeg som gjest måtte betalt for drikke etter kaffen, eventuelt etter et par bonger. Jeg ville vært veldig glad for i det hele tatt å bli invitert. Hadde nok stusset litt dersom brudeparet virket helt uinteressert i gjestene, men det er jo folkene som lager stemningen, og dette,mener jeg ,går helt fint uten alkohol. Men i vårt bryllup skal gjestene få drikke det de liker best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...