Gå til innhold

Utakknemlige brudepar


Bree

Anbefalte innlegg

Det vil jeg ikke si. Mener bestemt at kvaliteten på bryllupet vårt ikke blir dårligere fordi vi ikke har fri bar etter kaffen.

Som det er skrevet tidligere er det vel ikke mengden gratis alkohol som gjør et bryllup vellykket eller ikke?? I alle fall ikke i vår familie og vennegjeng.

Og heller ikke det faktum at gjestene må betale selv for noe.. Det er opplyst i invitasjonen vår, og det vi har erfart er positive reaksjoner. Men så er det ikke vanlig med fri bar i våre kretser...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan man ikke ta hensyn til ens person drikkeproblem fordi det kun er en person, har man selv et problem. Medmenneskelighet, hørt om det? Jeg ville satt det høyere at alle kunne bli bedt å få det hyggelig jeg. Uansett om det er en person som hindrer for andres alkoholdrikking. Snakk om hensyn liksom. Man vel ikke ha alkohol for å ha det gøy. Da ville jeg revurdert gjestene og vennenne mine iallfall! Helt utrolig diskusjon!! :ler:

Nei det er tydligvis ikke alle som forstår det med å ta litt hensyn..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snart forlover

Dette har vært diskutert så mange ganger. Men jeg mener fremdeles at det er ufint å ta seg betalt for drinkene etter kaffen.

VI valgte en litt spesiell vri, for vi ville ikke bruke 150000 kr på bryllupet. Vi hadde 23 personer til middag. Nærmeste slekt og forlovere med partnere. Så hadde vi invitert over 70 personer til kaffe kl2000. Da hadde vi middag fra kl 1700 til 1930. Etter kaffen hadde vi fri bar og nattmat utpå natta. De fleste kaffegjestene var søskenbarn, naboer og venner. Det ble kjempestemning og ingen ble overstadig beruset. Vi sparte noen av talene til kaffen, og ingen av kaffegjestene følte seg utenfor. De var jo så mange. Må legge til at vi hadde festen et sted hvor vi kunne ta med alkohol selv, og hadde en ansvarsbevisst person i baren. Kaffegjestene brukte dagen til å bli kjent i byen, og har ikke hørt at noen ble fornærmet for ikke å bli invitert til middag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest celine

Ojsann! :o

Her var det jammen mange sterke meninger, gitt...

Jeg har ikke den helt store erfaringen som gjest i bryllup, men jeg ville ikke likt å invitere til noe som gjestene måtte betale selv. Ville igrunnen føle det meget ubehagelig dersom gjestene skulle ha utlegg på at vi har bestemt oss for å gifte oss.

Vi har ingen rike slektninger som betaler ubegrenset for bryllupet. Vi har heller ikke mer penger enn vi fint klarer å bruke til det daglige livsopphold. Derfor ville jeg følt det egoistisk å skulle invitere en masse gjester for så å be dem om å betale for sine egne drikkevarer (eller ikke ha råd til å spandere middag på alle)

Vi skal ha max 10 gjester, men heller spandere alt på alle. Så får heller flere bli sure av å ikke bli invitert :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha max 10 gjester' date=' men heller spandere alt på alle. Så får heller flere bli sure av å ikke bli invitert :ler:[/quote']Nettopp...er vel det som menes i hovedinnlegget også....at det skal være en hyggelig fest for både brudepar og gjester. :)

Riktignok har det kommet frem en del "ømme tær" her som har snudd hele argumentasjonen. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianna Panna

Bare en liten kommentar, er definisjonen på en hyggelig fest for både brudepar og gjester at alt er gratis? Er det umulig å få til en fest som er hyggelig for alle om man feks. må betale for drinkene etter 2 bonger?

Jeg bare lurer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg handler det hele vel i bunn og grunn om at om man blir invitert i noe (bryllup/konfirmasjon etc) så skal man repsektere de "betingelser" som settes av vertskapet, det er vel almindelig høflighet? Og vil man ikke det, enten det gjelder å betale drikken selv, synes at kleskoden vil koste for mye, reisen blir for dyr etc, så kan man jo bare la være å komme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det hele vel i bunn og grunn om at om man blir invitert i noe (bryllup/konfirmasjon etc) så skal man repsektere de "betingelser" som settes av vertskapet' date=' det er vel almindelig høflighet? Og vil man ikke det, enten det gjelder å betale drikken selv, synes at kleskoden vil koste for mye, reisen blir for dyr etc, så kan man jo bare la være å komme.[/quote']

:klappe: Så enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare en liten kommentar, er definisjonen på en hyggelig fest for både brudepar og gjester at alt er gratis? Er det umulig å få til en fest som er hyggelig for alle om man feks. må betale for drinkene etter 2 bonger?

Jeg bare lurer....

Det jeg har kommentert her er bryllup hvor det ofres liten tanke på at også gjestene skal ha en hyggelig kveld.

Jeg for min del har ikke sagt at det er umulig å ha en hyggelig bryllupsfest uten alkohol...men er det et bryllup på sparebluss uten tanke på at gjestene skal ha det hyggelig så mener jeg man er på feil spor.

Jeg har vært i bryllup som brudeparet holdt hjemme hos seg selv, fordi de hadde dårlig råd og hennes foreldre ikke ville betale noe som helst fordi de hadde betalt bryllupet til søsteren...og hun ble skilt. Av alkohol serverte de hjemmebrent (ikke godt og derfor drakk jeg heller ikke)...men helt greit fordi brudens ønske om bryllupsselskap ble boikottet av hennes foreldre pga. søsterens skilsmisse. Her følte vi gjestene oss veldig velkomne...fordi de så gjerne ville feire med oss.

Så har jeg vært i bryllup hvor både brudeparet og foreldrene har bedre økonomi enn hva som er vanlig...også her ble det servert hjemmebrent. Her følte vi gjestene oss ikke velkomne...fordi vi følte vi ble sett på som en utgiftspost de ønsket så lav som mulig.

Ellers så har alle andre bryllup (uten det pinsevennbryllupet jeg nevnte tidligere) jeg har vært i inkludert fri bar.

Kaffeinvitasjoner takker jeg nei til.

Men alle får ha det bryllupet de vil. At jeg har kastet meg ut i denne diskusjonen er ene og alene for å støtte opp om synspunktet om at også gjestene bør få en hyggelig fest.

---

Når vi giftet oss takket alle de inviterte ja til å komme...jeg syntes det var nesten overveldende at så mange ville bruke en helg på å feire vårt bryllup.

Noen av de måtte til og med leie seg inn på hotell...og jeg husker jeg var litt lite komfortabel med det (at de skulle ha utgifter til overnatting for å være med i vårt bryllup). Vi la heller ikke ut noen ønskeliste for gaver...fordi det ble feil for meg å si "Du skal få komme i bryllupet vårt, men da må du kjøpe enten det eller det".

Jeg var veldig ops på å ta meg av gjestene under hele festen. For øvrig så hadde vi fri bar...allikevel ble ingen fulle.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg handler det hele vel i bunn og grunn om at om man blir invitert i noe (bryllup/konfirmasjon etc) så skal man repsektere de "betingelser" som settes av vertskapet' date=' det er vel almindelig høflighet? Og vil man ikke det, enten det gjelder å betale drikken selv, synes at kleskoden vil koste for mye, reisen blir for dyr etc, så kan man jo bare la være å komme.[/quote']

Klart det bare skulle mangel om man ikke aksepterte de "betingelsene" som settes av vertsskapet.

For meg er det imidlertid alminnelig høflighet å sørge for sine gjester.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[

Jeg har vært i bryllup som brudeparet holdt hjemme hos seg selv, fordi de hadde dårlig råd og hennes foreldre ikke ville betale noe som helst fordi de hadde betalt bryllupet til søsteren...og hun ble skilt.

Har det noe med saken å gjøre? :klø: Ekteskap kan vel gå til he... om man har enkelt lite bryllup eller stort og flott...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det noe med saken å gjøre? :klø: Ekteskap kan vel gå til he... om man har enkelt lite bryllup eller stort og flott...

Jeg nevnte eksempler på noen bryllup jeg hadde vært i...og argumentasjonen for hvorfor det ene brudeparet holdt en fest hjemme (altså at det kommer an på hvordan de tar vare på gjestene sine og ikke "staffasjen" som bidrar til at bryllupet blir minneverdig).

Og klart ekteskap kan gå rett vest selv om det koster 10 millioner....var den oppførselen til hennes foreldre som ikke ligner noen ting. Men dette bryllupet var altså billig...og gjestene ble tatt godt vare på. (Var bare det jeg ville poengtere)....men de ble skilt de også. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha lest innleggene i denne diskusjonen så angrer jeg på at jeg gadd å svare tidligere her..

Vi er tydeligvis gjerrige og tar ikke godt nok vare på gjestene våre når vi ikke vil ha fri bar..

Men HELDIGVIS er det INGEN av våre gjester som mener vi er gjerrige og smålige som ikke unner dem å bli fulle på vår regning. Vi har fått tilbakemeldinger om at det er veldig greit å ikke ha fri bar. INGEN ser på det som om vi ikke tar godt nok vare på gjestene våre.. INGEN..

Kan man ikke rett og slett la hver og en få holde bryllup på den måten som passer dem best uten at man skal henge seg opp i det og må komme med bemerkninger?

Det er da ikke verdens undergang om det ikke er fri bar vel, eller er det det???

Om man ikke klarer å akseptere brudeparrets ønsker, så får man heller takke pent nei.

Vi har kun fått ett avslag, og det er ikke fordi dem syntes vi er smålig, men fordi det kræsja med noe annet dem skulle denne helgen.

MEN, en ting er klart. At ønsker man ikke å ha fri bar, så må gjestene opplyses om det i invitasjonen. For da kan gjestene si nei om dem synes det blir for ille å kjøpe alkoholen selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Miss.Chanel

tror ikke problemet her er at folk "ikke ønsker" fri bar...

derimot har de ikke RÅD!

jeg synes når en blir invitert i et bryllup, skal en ikke betale drinker etc. !

man har jo fått gave av den person!

et bryllup er jo en fest, og har ikke brudeparet råd til å "gi alt! , så synes jeg de kan droppe det et år, og heller spare mer!

tenk på alt annet dere "diller" med, så det skal bli fint! bordkort, invitasjoner, blomster etc... men drikke må gjestene betale for! helt borti natta!

og ja, et bryllup uten alkohol er ikke gøy! jeg hadde kjedet vettet av meg.

er man i en kristen familie er det jo ok, for da er alle "med på det".

å ta hensyn til en persons alkoholproblem og ikke gi 60 andre gjester mulighet til å være "voksne" , ja det er borti natta det også!

jeg synes dere som skriver og har haha smileys ikke er no serli tankefulle på gjestene deres.

har man ikke råd til hele "pakka" , så dropp det! ikke tenk bare at "det er våres dag" hele tiden! det er 60 andre å tenke på også!

vi tar det som en fest, fri drikke, middag, avec, kake, musikk og dans...hele pakka...gratis... synd for dere som kjiper inn, eller redd "onkel knut" skal drikke igjen... regner med mange sure svar her nå... men pytt...

og at dere som ikke har fri bar, ...sier at gjestene synes det er "ok" å betale, ...vel...de sier vel ikke det til dere, hva de VIRKELIG syns...!

:)

smaken er som ræva...delt i to !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Men HELDIGVIS er det INGEN av våre gjester som mener vi er gjerrige og smålige

Nei såklart, ingen ville vel sagt det rett ut til brudeparet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehem.. Ikke alle tenker som dere! jeg har selv vært i bryllup der jeg har betalt for drikke, og synes det var helt greit!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Miss.Chanel

altså, når man gifter seg så sparer de fleste par penger over en periode, en skulle tro de da sluttet å spare når de hadde alt unntatt til alkoholen gjestene skal ha!

hvorfor ikke spare litt mere, så det kan bli en "helaften" for gjestene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

altså, når man gifter seg så sparer de fleste par penger over en periode, en skulle tro de da sluttet å spare når de hadde alt unntatt til alkoholen gjestene skal ha!

hvorfor ikke spare litt mere, så det kan bli en "helaften" for gjestene?

Enig! Og hvorfor er det akkurat alkoholen etterpå det skal betales for? Det er da ikke alle som drikker like mye til maten heller? Eller spiser like mye, for den slags skyld! Ta inngangspenger, da vel, hvis dere ikke har råd til å spandere hele selskapet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Og hvorfor er det akkurat alkoholen etterpå det skal betales for?
Er kanskje det eneste punktet de mener det kan finnes argumenter for betaling. Spleiselag på kjolen hadde vel kanskje vært litt vanskeligere å få gjennomslag for. :ler:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...