Gå til innhold

"Må" jeg amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, B87C skrev:

Du må ingentin!! Din kropp ditt barn ditt valg 😉men lurt å gi beskjed til jordmor på kontroll så hun kan skrive d i papirene dine, da slipper du spørsmålet på barsel 😊  jeg valgte å ikke amme første mann, og skal heller ikke amme denne gangen.. hvorfor,har ingen noenting  med 😉😉

Takk for svar, men tror jeg har kommet frem til at jeg vil gi amming en sjanse 🙂 Ja, jordmor sa at vi kunne skrive det på helsekortet om jeg bestemte meg for å ikke amme, så man slapp mas etter fødsel 🙂

Anonymkode: 84425...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men tror jeg har kommet frem til at jeg vil gi amming en sjanse 🙂 Ja, jordmor sa at vi kunne skrive det på helsekortet om jeg bestemte meg for å ikke amme, så man slapp mas etter fødsel 🙂

Anonymkode: 84425...714

Lykke til 😉😁 med både amming og fødsel 😊😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nr 1 var amming vanskelig og krevende de første to månedene pga stramt tungebånd og alle de problemene det kan gi. Men så ble det enklere. 

Med nr 2 har det vært enkelt hele tiden. Veldig enkelt. Jeg er nesten ikke våken på natta fordi jeg ammer i søvne. 

Altså, bare prøv! Ta det derfra! Gi babyen flaske en gang i uka fra den er ca 1-2 uker gammel, det er enklere å få en nyfødt til å ta flaske, og ved å gi ca en gang i uka "glemmer" de det ikke. Lær deg teknikken for langsom flaskemating så er sjansen for forvirring mindre. 

Liker du ikke å amme så slutter du. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, B87C skrev:

Du må ingentin!! Din kropp ditt barn ditt valg 😉men lurt å gi beskjed til jordmor på kontroll så hun kan skrive d i papirene dine, da slipper du spørsmålet på barsel 😊  jeg valgte å ikke amme første mann, og skal heller ikke amme denne gangen.. hvorfor,har ingen noenting  med 😉😉

Av ren nysgjerrighet,hva gjorde du når melken kom da? Eller kommer den ikke om man ikke legger barnet til brystet? 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, BethD skrev:

Av ren nysgjerrighet,hva gjorde du når melken kom da? Eller kommer den ikke om man ikke legger barnet til brystet? 🤔

Kom ingen melk hos meg, men hadde pakket med sånne innlegg, for jordmor hadde på forhånd sagt at hvis d skulle komme melk kunne d lekke litt, men så lenge baby ikke blei lagt til puppen så ville melken forsvinne etter noen dager.. 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, B87C skrev:

Kom ingen melk hos meg, men hadde pakket med sånne innlegg, for jordmor hadde på forhånd sagt at hvis d skulle komme melk kunne d lekke litt, men så lenge baby ikke blei lagt til puppen så ville melken forsvinne etter noen dager.. 😊 

Åja :) interessant denne kroppen vår :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar, men tror jeg har kommet frem til at jeg vil gi amming en sjanse 🙂 Ja, jordmor sa at vi kunne skrive det på helsekortet om jeg bestemte meg for å ikke amme, så man slapp mas etter fødsel 🙂

Anonymkode: 84425...714

Lykke til! Håper det ordner seg for deg 😊 ingen skam uansett hva du ender opp med! 😊

Anonymkode: 26822...889

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg må også (pga egen sykdom) prioritere søvn (har epilepsi). Mitt andre barn er nå 7 uker gammel og jeg fullammer. Det er slitsomt, men jeg pumper melk en gang daglig nå og mannen gir da denne melka på flaske slik at jeg kan få noen timers sammenhengende søvn (som er gull verdt!). Vi har ikke hatt noen problemer med at babyen ikke tar flaske selv om han bare fikk pupp til å begynne med. Jeg tenker at jeg fortsetter så lenge jeg klarer det med tanke på helsa og blir det for slitsomt i det lange løp går jeg over til delamming. En dag av gangen tenker jeg. For meg er fordelene med morsmelk såpass mange i forhold til MME at jeg ønsker å fullamme enn så lenge. Samtidig synes jeg du må velge hva som er riktig for deg og ditt barn, ikke gjøre hva alle andre mener du skal. Det er mye kos i amming også, selv om det kan være en utfordring mange ganger også. Prøv først og se om du trives med det og om det fungerer for deg før du gir MME er mitt råd. Men igjen, ikke føl deg presset. Kun du vet hva som blir best for dere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, MammatilJ skrev:

Nå har jeg ikke lest hele tråden, men jeg må også (pga egen sykdom) prioritere søvn (har epilepsi). Mitt andre barn er nå 7 uker gammel og jeg fullammer. Det er slitsomt, men jeg pumper melk en gang daglig nå og mannen gir da denne melka på flaske slik at jeg kan få noen timers sammenhengende søvn (som er gull verdt!). Vi har ikke hatt noen problemer med at babyen ikke tar flaske selv om han bare fikk pupp til å begynne med. Jeg tenker at jeg fortsetter så lenge jeg klarer det med tanke på helsa og blir det for slitsomt i det lange løp går jeg over til delamming. En dag av gangen tenker jeg. For meg er fordelene med morsmelk såpass mange i forhold til MME at jeg ønsker å fullamme enn så lenge. Samtidig synes jeg du må velge hva som er riktig for deg og ditt barn, ikke gjøre hva alle andre mener du skal. Det er mye kos i amming også, selv om det kan være en utfordring mange ganger også. Prøv først og se om du trives med det og om det fungerer for deg før du gir MME er mitt råd. Men igjen, ikke føl deg presset. Kun du vet hva som blir best for dere. 

Tusen takk for svar 😊 Så bra at det har fungert så bra hos dere, håper på at det samme skjer her. Vil nok prøve å amme og så ta en dag av gangen, som du sier.

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok tenkt helt feil i forhold til amming, og har kommet fram til at jeg vil prøve å amme og så tar vi det derfra. 

Tusen takk for mange gode råd i tråden 🙂

Anonymkode: 84425...714

Tenkte jeg skulle nevne en ting til med de hormonene :) De skal nemlig gjøre slik at man lettere sovner igjen etter amming. Dvs, ved flaskemating, kan man slite litt med å få sovne igjen etter babyen har blitt matet på natten, men ved amming skal man egentlig bli trøtt av det, og dermed sovne lettere. Har hørt om noen få som ikke fikk den effekten, men for meg var den så sterk at jeg satt og småduppet etter amming hver gang 😅 Var faktisk behagelig å bli så trøtt, de første ukene tok jeg meg et kvarter på øyet nesten etter hver amming! Helt nydelig! 

Anonymkode: fffdc...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet ikke med første. Fikk det aldri til og måtte til slutt gi opp håpet om å amme da det gikk psykisk inn på meg. Følte mange så ned på meg etter det.. men datteren min vokste opp og ble en helt perfekt jente, helt uten morsmelk. 

Nå skal jeg snart føde igjen, og gruer meg til ammingen. Men jeg skal prøve! 😊 men jeg skal også gi meg ganske kjapt dersom det ikke går, slik at ikke psyken ødelegges denne gangen også.

man er en like god mor selv om man ikke ammer, syns det er synd at noen ser ned på de som ikke ammer. Det er jo ikke en selvfølge for alle å amme tenker jeg 🤗

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Etter å ha lest flere historier her inne om babyer som må sondemates fordi de nekter å ta flaske etter pupp, har jeg blitt ganske skremt. Er derfor jeg føler jeg må bestemme meg på forhånd, selv om de rundt meg sier det samme som deg.

Anonymkode: 84425...714

Når de er veldig små pleier de ikke nekte flaske. Sugerefleksen gjør at det går av seg selv. Værre å tilvenne flaske når de blir 2-3 måneder.

Anonymkode: cfbd0...8ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig i stuss på hvordan vi skal gjøre det i forbindelse med amming når baby kommer. Kunne egentlig tenkt meg å gi mme, fordi far da kan ta mye av jobben. Er redd jeg kommer til å trenge ekstra søvn selv og at amming vil slite meg helt ut. 

Slet dere mye med ammingen? Stjal det mye energi av dere? Føler man nesten blir sett ned på om man ikke ammer.

Anonymkode: 84425...714

Du må ikke nei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...