Gå til innhold

"Må" jeg amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Amming er naturlig og absolutt det mest lettvinte. Det er mye mer styr å stå opp om natta og varme flasker enn å bare slenge ut puppen. Alle får ikke til å amme, og da er mme en super mulighet. Men vil absolutt anbefale deg å prøve amming. De fleste ammer barna uten problemer. Selv har jeg ammet mine i henholdsvis 15 og 13 mnd. Ammingen gir et nært forhold mellom mor og barn. 

Og når det gjelder søvn: Alle trenger søvn. Småbarnsfasen betyr for de fleste at man ikke kan sove så mye man trenger. Det må man bare ta som det kommer. 

Vet ikke hvor lenge du har til termin. Men vil anbefale deg å ikke se for deg alle ting dom kan gå galt. Livet blir snudd på hodet når fu får barn. På forhånd er det umulig å ha kontroll på alt og vite hvordan det blir. Man må rett og slett ta ting som det klmmer og tilpasse det etterhvert. 

Anonymkode: 5333e...a79

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Sol79 skrev:

Om du bekymrer deg for at det skal være slitsomt å amme, så vil der jo være mye mer slitsomt med flaskemating. Varme vann, blande, vente på riktig temperatur, sterilisere flasker etc gjerne mens baby skriker på mat kanskje annenhver time hele døgnet, hjemme og ute på barseltreff. Det er så mye enklere å bare legge baby på puppen.

Det er jo sant. Jeg tenkte bare at hvis vi gikk for mme så kunne far ta en del netter. Men kanskje jeg synes amming går som en drøm og at all denne bekymringen har vært for ingenting 🙈 Som noen nevnte så kan jeg jo pumpe og så kan far gi flaske. Delamming hadde vært optimalt, men vet ikke hvor lett det er å få til.

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, BethD skrev:

Ikke meningen å være hard eller noe sånt tidligere altså men det er så tungt i starten med baby, og spesielt når man ikke er forberedt på noe. Jeg var ikke forberedt på å få en baby som ikke tok smokk eller flaske, det var fryktelig tungt i starten å være basically en vandrende buffet. Vil bare du skal være forberedt på at ting ikke alltid blir som man tenker :) 

Det går helt fint, er jo bare bra at dere sier det som det er 🙂 Er bare jeg som av og til krisemaksimerer. Så jeg har allerede gått i noen måneder og nesten forberedt meg på absolutt alt som kan gå galt. Så har fått beskjed om å prøve å snu tankegangen litt og ikke være forberedt på det verste hele tiden. 

Anonymkode: 84425...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo sant. Jeg tenkte bare at hvis vi gikk for mme så kunne far ta en del netter. Men kanskje jeg synes amming går som en drøm og at all denne bekymringen har vært for ingenting 🙈 Som noen nevnte så kan jeg jo pumpe og så kan far gi flaske. Delamming hadde vært optimalt, men vet ikke hvor lett det er å få til.

Anonymkode: 84425...714

Pumping er ofte vanskelig og ekstremt tidkrevende. Jeg rant over av melk, men kunne bruke en halvtime på å pumpe 10 ml...

Anonymkode: 6339b...f7f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ingen må amme om de ikke vil. Men det trenger jo ikke være enten eller, er mange som delammer. 

Anonymkode: cb4d8...8f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke amme, og trives man ikke med det av en eller annen grunn, så er mme et godt alternativ.

Men det kan være veldig lettvint og greit. Jeg tror nok jeg sov en god del bedre ved å bare kunne amme enn å måtte fram med flaske, varme melk, rengjøring osv. Så jeg anbefaler virkelig å gi det er forsøk :) Jeg tror nok ammingen sikret meg mye søvn den første tiden. 

Noen ganger kan man få inntrykk av at amming alltid er koselig og lett, og det er dumt, for det er ikke alltid like lett og det er ikke alltid det går. Men motsatt også. På forhånd fikk jeg inntrykk av at amming var veldig vanskelig å få til og et skikkelig slit, og jeg grudde meg. Her gikk det veldig greit, og jeg håper jeg kan fullamme nestemann også. 

Anonymkode: 50ff7...7a0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg så hører det mye mer stress ut å gi mme, enn å amme. Jeg har to barn selv  ( en baby og en på 4 år) og har ammet begge. 

Om natten så sover hun ved siden av senga vår. Da er det bare å amme henne når hun våkner, legge henne i sengen hennes igjen, så sover begge videre. Istedenfor å stresse med flaske, oppvarming av vann osv. Da tenker jeg og ( utan at jeg vet det) at babyen våkner mer opp, siden babyen må vente lengre på mat, og da er det vanskeligere å sovne igjen. Her ammer jeg i halv søvne og babyen drikker i halvsøvne. Så vi sovner veldig fort igjen begge to.

Det er også ganske greit å "ta ut puppen" Hvis hun trenger bare litt trøst, eller bare har lyst på litt til, så roer babyen seg fort ned. Det kan du ikke gjøre når de gir flaske. 

Her har jeg pumpet meg, og far har gitt flaske, hvis jeg feks. skulle gått ut en kveld. Det har funket kjempe fint. Babyen tar både flaske og pupp. 

Når det gjelder søvn, så sover vi begge på dagen for å ta igjen litt. Det funker fint for oss, men babyer er jo forskjellige. 

 

Anonymkode: 79c21...fc6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å prøve! Plutselig synes du ammingen går som en drøm, og kan ikke skjønne hvorfor du vurderte noe annet. Er jo også mulig å gjøre begge deler, hvis du absolutt trenger noen timer på øye kan jo far gi flaske da. Å gi mme fungerer uproblematisk hos oss, men det krever litt mer planleggning for å gå smertefritt. Skulle gjerne ammet i stedet for, men man gjør det beste ut av det. 

Anonymkode: 99fc5...eaa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye skremsel ang hvor slitsomt det er med MME. Jeg har selv holdt på med det, og så ille er det ikke. Det finnes egne sterilisatorer som du bare putter flaskene oppi når de er nyvasket. Slå på knappen og det gjør seg selv. Det finnes også ferdigblandet MME på kartong som du bare varmer noen sekunder i mikro eller i vannbad. Jeg kommer til å gå for denne løsningen igjen, nettopp fordi jeg takler søvnmangel og det at baby skal være låst til bare meg svært dårlig. 

Anonymkode: 19243...f06

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig i stuss på hvordan vi skal gjøre det i forbindelse med amming når baby kommer. Kunne egentlig tenkt meg å gi mme, fordi far da kan ta mye av jobben. Er redd jeg kommer til å trenge ekstra søvn selv og at amming vil slite meg helt ut. 

Slet dere mye med ammingen? Stjal det mye energi av dere? Føler man nesten blir sett ned på om man ikke ammer.

Anonymkode: 84425...714

Dropp det om du ikke vil. Det er ekstremt smerte fullt på starten. Man blør fra brystvortene inntil de blir herdet. Så når huden får skorpe er det drit ekkelt å måtte gi nippelen full av skorpe til babyen. For å ikke snakke om den melken, blandet med blod som du gir.  Så for at de igjen løsner. Nei fysj av meg. Men vær sin smak.  Denne tar jeg som anonym😵

Anonymkode: 64d51...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp det om du ikke vil. Det er ekstremt smerte fullt på starten. Man blør fra brystvortene inntil de blir herdet. Så når huden får skorpe er det drit ekkelt å måtte gi nippelen full av skorpe til babyen. For å ikke snakke om den melken, blandet med blod som du gir.  Så for at de igjen løsner. Nei fysj av meg. Men vær sin smak.  Denne tar jeg som anonym😵

Anonymkode: 64d51...f42

Ehm. Jeg blødde ikke og hadde bare vondt de første dagene.... unødvendig å skremme sånn,selv om du hadde det sånn så er det ikke alle som hadde det sånn 😳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, BethD skrev:

Ehm. Jeg blødde ikke og hadde bare vondt de første dagene.... unødvendig å skremme sånn,selv om du hadde det sånn så er det ikke alle som hadde det sånn 😳

Har ikke opplevd noe lignende jeg heller. 

Anonymkode: fd605...832

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar 🙂 Tror vi veier mest mot å gi mme, det høres mye lettere ut for oss som familie. Så bra at ingen sier noe på det, får litt inntrykk når jeg leser her inne på KG at alle må amme.

Anonymkode: 84425...714

Det finnes kanskje gode argumenter for å gi MME i stedet for å amme, men at det er mer lettvint er ikke et av dem. Det som er lettvint er å amme; da har du maten alltid med deg, og trenger hverken å huske på å ha med MME eller flasker, for ikke å snakke om bekymre deg om oppvarming og flasevask. Husker jeg hadde venninner som ikke fikk til å amme og som var SÅ misunnelig på meg, som bare kunne legge barnet til brystet når vi var ute på tur.

 

Men viktigste argumentet for amming er selvfølgelig at det er best for barnet; morsmelken inneholder massevis av viktige stoffer som ikke finnes i MME.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, BethD skrev:

Ehm. Jeg blødde ikke og hadde bare vondt de første dagene.... unødvendig å skremme sånn,selv om du hadde det sånn så er det ikke alle som hadde det sånn 😳

Samme her. Det er sårt før puppene herdes, men etterpå null stress.

Jeg vil virkelig anbefale å forsøke å amme. Det er enormt lettvint å alltid ha maten med seg. Skriker baby etter mat tar det meg noen sekunder å finne frem puppen. Aldri sover jeg så godt som når jeg ammer. Tror det er noen søvnhormoner involvert. Jeg samsover og nettene er derfor enkle. Baby kobler seg på i søvne og jeg kan sove videre etterpå uten å måtte reise meg opp. 

Nå har jeg fullammet i over 3 mnd. Målet er 4 - 5 mnd også innføre fast føde etter det slik at vi er oppe i gode porsjoner ved 6 mnd. Vips er tiden man er låst med babyen forbi. Det går veldig fort.

Anonymkode: c9928...e74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dropp det om du ikke vil. Det er ekstremt smerte fullt på starten. Man blør fra brystvortene inntil de blir herdet. Så når huden får skorpe er det drit ekkelt å måtte gi nippelen full av skorpe til babyen. For å ikke snakke om den melken, blandet med blod som du gir.  Så for at de igjen løsner. Nei fysj av meg. Men vær sin smak.  Denne tar jeg som anonym😵

Anonymkode: 64d51...f42

Det er fåtallet som har smerter og blør, jeg opplevde det aldri. Har man store problemer med å amme skjønner jeg godt at man tyr til MME, men det er ingen vits i å ta problemene på forskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

På en måte vil jeg jo, men er så redd det skal bli for vanskelig og slitsomt. Har også lest at det kan være nesten umulig å få baby til å ta flaske etter at de er vandt med pupp. Så er redd for å begynne å amme, at det ikke fungerer for meg, men at baby nekter flaske så jeg blir "låst". 

Anonymkode: 84425...714

Det er absolutt ikke vanskelig eller slitsomt.. 

Mye mer slitsomt å styre med flaske på natt, lettere å bare skyve ungen inntil deg og sove videre, enn opp og varmeflaske. 

Og vet du: hvis far tar sin del av jobben får de et utrolig fint bånd uansett. Trengs ingen flaske for å ordne det. 

Baby tar flaske om den må. Ellers er koppmating et utrolig fint alternativ inntil flaska tilereres. 

Å ikke amme og du kan, er bare latskap. 

Anonymkode: 75baf...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Dorey skrev:

Sorry altså, men hvis søvn er viktig og du ikke vil bli "låst" lurer jeg på hvorfor du får barn?

Haha, trur ikke hun innser at det blir oppvåkninger okke som. Kanskje enda lengre oppvåkninger ettersom flaska må varmes og ordnes. 

Regner med at far skal på jobb, så nattmatingen er det vel uansett ts,som må ta seg av. 

Anonymkode: 75baf...7af

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje vi skal gå for vanlig amming i starten da, og så bare gå over på mme og det ikke fungerer. Er nok bare jeg som har blitt skremt av alt mulig rart jeg leser 🙈 Men søvn er veldig viktig for meg, og tenkte at mme kunne være praktisk for da kunne far ta nettene så jeg fikk sove ordentlig. 

Anonymkode: 84425...714

Jeg fikk ikke amme pga medisinske årsaker. Kan skrive under på at det er slitsomt å gi mme pga alt styret med å koke, tilberede flasker osv. Men veldig fint at far kunne ta mye av matingen også. 

Anonymkode: 56c4e...805

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er absolutt ikke vanskelig eller slitsomt.. 

Mye mer slitsomt å styre med flaske på natt, lettere å bare skyve ungen inntil deg og sove videre, enn opp og varmeflaske. 

Og vet du: hvis far tar sin del av jobben får de et utrolig fint bånd uansett. Trengs ingen flaske for å ordne det. 

Baby tar flaske om den må. Ellers er koppmating et utrolig fint alternativ inntil flaska tilereres. 

Å ikke amme og du kan, er bare latskap. 

Anonymkode: 75baf...7af

I dag får du kjøpt en flaskevarmer så det er ikke noe problem om natta med den. Så da kan man sove like bra etterpå. 

Man blir like vekket om du skal amme eller gi flaske. For noe tull

Anonymkode: 64d51...f42

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...