Gå til innhold

"Må" jeg amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I dag får du kjøpt en flaskevarmer så det er ikke noe problem om natta med den. Så da kan man sove like bra etterpå. 

Man blir like vekket om du skal amme eller gi flaske. For noe tull

Anonymkode: 64d51...f42

Det stemmer jo ikke om man samsover. Jeg drar bare babyen inntil meg i mørket. Nekter å tro på at flaske er like enkelt som pupp. Har sett venner stresse med å få ferdig flaska mens babyen hylskriker. Aldri hatt det problemet.

Anonymkode: c9928...e74

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer jo ikke om man samsover. Jeg drar bare babyen inntil meg i mørket. Nekter å tro på at flaske er like enkelt som pupp. Har sett venner stresse med å få ferdig flaska mens babyen hylskriker. Aldri hatt det problemet.

Anonymkode: c9928...e74

Mulig du har sett det. Det har riktig nok aldri skjedd hos oss. Baby knirker kanskje litt hvis jeg ikke har fanget opp sultsignaler tidlig nok, samme gjelder på natt. Klart det er lettere og bedre for baby og amme, men må man bruke mme så trenger ikke det bli et problem heller.

Anonymkode: 99fc5...eaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir jo vant til det meste. Men jeg som delammer og gir mme i tillegg synes absolutt ammingen er lettest. Det betyr selvsagt ikke at jeg sitter med fasiten.

Anonymkode: 927bf...500

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Test ut amming først, og funker det ikke så gå over på mme :)

Her introduserte vi flaske tidlig.. var null problem! Trengte jeg en full natts søvn for å hente meg inn ga pappaen mme på flaske om natta. Ellers drog jeg baby inntil meg, koblet på og sov videre. Så for meg at pappaen kom til å ta maaange netter.. men endte med at ammingen var så lettvint at det har kun skjedd 2 ganger siden fødselen at far har tatt natta (4 mnd siden).

Dessuten, blir jeg trøtt på dagen tar jeg med baby i senga, kobler han på og så sover vi en time eller to sammen. Sååå deilig! Ikke alltid man får en baby som kan ligge å sove uten å være i bevegelse ellee vugges. Min var en sånn en.. men med puppen tilgjengelig sov han godt på dag! Skikkelig sovemedisin, både for meg og han 😊

Så anbefaler hvert fall å prøve før du kaster inn årene ;)

Anonymkode: 26822...889

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Haha, trur ikke hun innser at det blir oppvåkninger okke som. Kanskje enda lengre oppvåkninger ettersom flaska må varmes og ordnes. 

Regner med at far skal på jobb, så nattmatingen er det vel uansett ts,som må ta seg av. 

Anonymkode: 75baf...7af

Far skal være hjemme, nettopp for å kunne avlaste meg.

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Dorey skrev:

Sorry altså, men hvis søvn er viktig og du ikke vil bli "låst" lurer jeg på hvorfor du får barn?

Fordi vi har lyst på barn og jeg tror jeg blir en god mor. Barnet vil også ha en far som vil hjelpe mye til. 🙂

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far skal være hjemme, nettopp for å kunne avlaste meg.

Anonymkode: 84425...714

Herregud 😂 

Jaja :) Er du syk? 

Anonymkode: 75baf...7af

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, AnonymBruker said:

På en måte vil jeg jo, men er så redd det skal bli for vanskelig og slitsomt. Har også lest at det kan være nesten umulig å få baby til å ta flaske etter at de er vandt med pupp. Så er redd for å begynne å amme, at det ikke fungerer for meg, men at baby nekter flaske så jeg blir "låst". 

Anonymkode: 84425...714

Hvis du går og tenker at det blir slitsomt og vondt og vanskelig, så blir det fort det. Få ut ungen, prøv å amme, og bestem deg etterhvert. Jeg syntes også at det var slitsomt, og jeg var trøtt, men det var koselig også. Og det er jo ikke til å komme fra at morsmelk rett fra tanken er det beste. Men det vet du sikkert.

Lykke til, uansett hva du etterhvert ender opp med å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Herregud 😂 

Jaja :) Er du syk? 

Anonymkode: 75baf...7af

Ja, jeg har en sjelden og alvorlig autoimmun sykdom.

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner godt du ble skremt av den tråden jeg TS, det ble jeg og, flere dere inne inkludert trådstarter som ikke fikk til flaske i det hele tatt og masse annet stas om økonomi og permisjon som ble satt på spissen. Tror generelt sett det er veldig lett å fokusere på det negative på et forum som dette, jeg sitter generelt sett igjen med et inntrykk av at barsel tiden er et lite helvete. Ingen som lager tråder om hvor koselig eller givende det er å bli foreldre liksom, mest fokus på det som ikke funker. Greit å være forberedt ja, men er det ingen som koser seg liksom? Tror uansett du bare må tenke at det som du leser her inne er en side av saken, babyen din blir jo uansett ikke lik noen av de du leser om og det meste finner du ut av og tilpasser deg til. Hvis du har lyst til å amme gi det et forsøk og hvis det ikke går så funker mme også helt fint. Og så er det alltid noen som sier at  hvis du tenker sånn og sånn så burde du ikke få barn, men hallo liksom, når alt er nytt er det lov å være drit nervøs og bekymre seg for alt mulig, inkludert søvn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Far skal være hjemme, nettopp for å kunne avlaste meg.

Anonymkode: 84425...714

Fint at han kan avlaste deg. Men å droppe ammingen kun for avlastning for deg høres noe egoistisk ut. Ville heller gidd mme eller pumpet slik at far kan ta noen netter. Dessuten er det mange flere områder du kan få avlastning på. Trilleturer, bæring, våkennetter, bæsjebleier, stell av baby, mm. etterhvert kommer fast føde. Er vel mer naturlig at han tar ansvar for noe av dette, enn at du skal droppe ammingen? 🤪🙈 

Anonymkode: ca689...2c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Wiley skrev:

Skjønner godt du ble skremt av den tråden jeg TS, det ble jeg og, flere dere inne inkludert trådstarter som ikke fikk til flaske i det hele tatt og masse annet stas om økonomi og permisjon som ble satt på spissen. Tror generelt sett det er veldig lett å fokusere på det negative på et forum som dette, jeg sitter generelt sett igjen med et inntrykk av at barsel tiden er et lite helvete. Ingen som lager tråder om hvor koselig eller givende det er å bli foreldre liksom, mest fokus på det som ikke funker. Greit å være forberedt ja, men er det ingen som koser seg liksom? Tror uansett du bare må tenke at det som du leser her inne er en side av saken, babyen din blir jo uansett ikke lik noen av de du leser om og det meste finner du ut av og tilpasser deg til. Hvis du har lyst til å amme gi det et forsøk og hvis det ikke går så funker mme også helt fint. Og så er det alltid noen som sier at  hvis du tenker sånn og sånn så burde du ikke få barn, men hallo liksom, når alt er nytt er det lov å være drit nervøs og bekymre seg for alt mulig, inkludert søvn. 

Tusen takk for et veldig fint svar 😊

Anonymkode: 84425...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at han kan avlaste deg. Men å droppe ammingen kun for avlastning for deg høres noe egoistisk ut. Ville heller gidd mme eller pumpet slik at far kan ta noen netter. Dessuten er det mange flere områder du kan få avlastning på. Trilleturer, bæring, våkennetter, bæsjebleier, stell av baby, mm. etterhvert kommer fast føde. Er vel mer naturlig at han tar ansvar for noe av dette, enn at du skal droppe ammingen? 🤪🙈 

Anonymkode: ca689...2c4

Jeg har nok tenkt helt feil i forhold til amming, og har kommet fram til at jeg vil prøve å amme og så tar vi det derfra. 

Tusen takk for mange gode råd i tråden 🙂

Anonymkode: 84425...714

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg amma ikke, bryr meg ikke om hva andre sier.

De prøver å tvinge deg på sykehuset da, husker jeg ble kvalm, fantes ikke naturlig i det hele tatt.

Anonymkode: 81bf0...bc7

Haha det kom rett fra levra, hvorfor mener du det ikke er naturlig?

Anonymkode: e88a0...360

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg har nok tenkt helt feil i forhold til amming, og har kommet fram til at jeg vil prøve å amme og så tar vi det derfra. 

Tusen takk for mange gode råd i tråden 🙂

Anonymkode: 84425...714

Lykke til! Det kan som sagt være smertefullt de første ukene med amming, men om du får det til er det SÅ koselig og lettvint . Og funker det ikke er det ingen skam å gå over på mme 😊 jeg gruer meg allerede til baby slutter å amme (5 mnd nå). 😭

Anonymkode: ca689...2c4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen fordeler med amming som hjør at det absolutt er verdt å gi det et forsøk. For eksempel vil melka di på natta inneholde søvnhormon som hjelper babyen med å få døgnrytme. Og så inneholder den antistoffer som beskytter mot sykdom, og bidrar dessuten til utvikling av god tarmflora. For å nevne noe.

Anonymkode: 96351...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 timer siden, Sol79 skrev:

Om du bekymrer deg for at det skal være slitsomt å amme, så vil der jo være mye mer slitsomt med flaskemating. Varme vann, blande, vente på riktig temperatur, sterilisere flasker etc gjerne mens baby skriker på mat kanskje annenhver time hele døgnet, hjemme og ute på barseltreff. Det er så mye enklere å bare legge baby på puppen.

Jeg synes flaskemating var null stress. Vann i rett temperatur hadde vi klart på termos og antall skjeer med mme-pulver var ferdig fylt på flaskene. Det tok meg vel rundt 1/2 minutt å fikse en flaske. 

Men ts: Lite søvn blir det uansett. Jeg startet med mme kort tid etter fødsel da jeg aldri fikk melk og barnet allerede var gått for mye ned i vekt. Måtte gi mme hver 3.time døgnet rundt til vekten hadde tatt seg opp. Og selv om noen mener barn sover bedre på mme enn morsmelk, så måtte vi gi en flaske hver natt de første månedene. 

Jeg synes ikke du skal bestemme deg for dette nå. Se det an, og ta ting som det kommer. Om du ammer eller ikke er helt opp til deg. Jeg møtte bare forståelse både på sykehuset og på helsestasjonen for at jeg valgte å avslutte ammingen, og de som ser ned på deg om du ikke ammer er ingenting å bry seg om. 

Anonymkode: 2ea71...76e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo individuelt men jeg blir mer utslitt av å gi mme. Jeg har fullammet en stud, fått litt mme når pappa skal passe h*n om jeg må noe sted. Men nå har jeg for litt melk for den voksende babyen så må gi mme i tillegg. Og jeg syns det er mye styr å måtte vaske flaskene og koke vann... Og at jeg må våkne helt på natta for å fikse flaske istedenfor å bare slenge ut puppen, la babyen spise mens jeg kan ligge å halvsove. 

Anonymkode: 402ba...9da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dropp det om du ikke vil. Det er ekstremt smerte fullt på starten. Man blør fra brystvortene inntil de blir herdet. Så når huden får skorpe er det drit ekkelt å måtte gi nippelen full av skorpe til babyen. For å ikke snakke om den melken, blandet med blod som du gir.  Så for at de igjen løsner. Nei fysj av meg. Men vær sin smak.  Denne tar jeg som anonym😵

Anonymkode: 64d51...f42

Nei, det gjør man ikke. Du blødde. De fleste gjør ikke det. 

 

Jeg både ammet og ga flaske de første fire ukene, og var sjeleglad da jeg endelig hadde nok melk til å fullamme og kunne droppe flaska. Herregud, for noe herk å styre med koking og blanding, spesielt på natt. 

Anonymkode: b2b61...1eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig i stuss på hvordan vi skal gjøre det i forbindelse med amming når baby kommer. Kunne egentlig tenkt meg å gi mme, fordi far da kan ta mye av jobben. Er redd jeg kommer til å trenge ekstra søvn selv og at amming vil slite meg helt ut. 

Slet dere mye med ammingen? Stjal det mye energi av dere? Føler man nesten blir sett ned på om man ikke ammer.

Anonymkode: 84425...714

Du må ingentin!! Din kropp ditt barn ditt valg 😉men lurt å gi beskjed til jordmor på kontroll så hun kan skrive d i papirene dine, da slipper du spørsmålet på barsel 😊  jeg valgte å ikke amme første mann, og skal heller ikke amme denne gangen.. hvorfor,har ingen noenting  med 😉😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...