Gå til innhold

"Må" jeg amme?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er veldig i stuss på hvordan vi skal gjøre det i forbindelse med amming når baby kommer. Kunne egentlig tenkt meg å gi mme, fordi far da kan ta mye av jobben. Er redd jeg kommer til å trenge ekstra søvn selv og at amming vil slite meg helt ut. 

Slet dere mye med ammingen? Stjal det mye energi av dere? Føler man nesten blir sett ned på om man ikke ammer.

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg amma ikke, bryr meg ikke om hva andre sier.

De prøver å tvinge deg på sykehuset da, husker jeg ble kvalm, fantes ikke naturlig i det hele tatt.

Anonymkode: 81bf0...bc7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke amme, men det er jo utrolig lettvint. Og selvfølgelig best for barnet også.

Anonymkode: fd605...832

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammet i 2 uker. Hadde lyst å amme lenger, men jeg gruet meg til hver amming og var så trøtt at jeg holdt på å miste vettet... begynte smått med mme på kveld og natt først. Nå er vi nesten over på bare mme. Og vet du hva? Det er helt fantastisk! Far tar en del av matingen, ser de får et utrolig bånd av det. Vi deler på nettene og morgenene, mer uthvilt=jeg er ei bedre mor.  

Helsestasjobeb maste mye på meg i starten, men jeg forklarte gang på gang at det er pga egen trivsel jeg gjør det. Vet alt om at det er bedre med mm osv osv, men jeg tror ikke det er bedre med ei mor som gruer seg til mating og gråter mye pga det. 

Ingen andre enn helsestasjonen har sagt noe på det.

Anonymkode: ed1e6...3d9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg amma ikke, bryr meg ikke om hva andre sier.

De prøver å tvinge deg på sykehuset da, husker jeg ble kvalm, fantes ikke naturlig i det hele tatt.

Anonymkode: 81bf0...bc7

Har fått beskjed at om jeg bestemmer meg for å ikke amme, så kan vi skrive det på helsekortet og det vil da bli tatt hensyn til etter fødsel. Men er så i tvil om hva jeg skal gjøre. 

Fungerte det greit med mme synes du?

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ammet i 2 uker. Hadde lyst å amme lenger, men jeg gruet meg til hver amming og var så trøtt at jeg holdt på å miste vettet... begynte smått med mme på kveld og natt først. Nå er vi nesten over på bare mme. Og vet du hva? Det er helt fantastisk! Far tar en del av matingen, ser de får et utrolig bånd av det. Vi deler på nettene og morgenene, mer uthvilt=jeg er ei bedre mor.  

Helsestasjobeb maste mye på meg i starten, men jeg forklarte gang på gang at det er pga egen trivsel jeg gjør det. Vet alt om at det er bedre med mm osv osv, men jeg tror ikke det er bedre med ei mor som gruer seg til mating og gråter mye pga det. 

Ingen andre enn helsestasjonen har sagt noe på det.

Anonymkode: ed1e6...3d9

Takk for svar 🙂 Tror vi veier mest mot å gi mme, det høres mye lettere ut for oss som familie. Så bra at ingen sier noe på det, får litt inntrykk når jeg leser her inne på KG at alle må amme.

Anonymkode: 84425...714

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slitsomt ja. Men slet meg ikke ut. Men jeg ønsket å amme da... Så jeg fant meg jo i at det var slitsomt,så da blir det jo ikke så slitsomt som når man ikke egentlig vil... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er greit med amming, er det utløser også hormoner som gjør at en tolererer bedre søvnløsheten. 

Langt lettere med amming enn flaske som må steriliseres hele tiden, varme opp mme osv. 

Å ta en avgjørelse på det før fødselen er da ikke nødvendig. Du kan jo fint prøve ammingen, og om det ikke går så ta mme. 

Det er uansett en tidsbegrenset periode man ammer, det går jo over. 

Jeg pleide å ta en lur sammen med babyen for å spe på søvnen. Har jo anledning til det i permisjonen. 

Anonymkode: d7711...adb

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, BethD skrev:

Slitsomt ja. Men slet meg ikke ut. Men jeg ønsket å amme da... Så jeg fant meg jo i at det var slitsomt,så da blir det jo ikke så slitsomt som når man ikke egentlig vil... 

På en måte vil jeg jo, men er så redd det skal bli for vanskelig og slitsomt. Har også lest at det kan være nesten umulig å få baby til å ta flaske etter at de er vandt med pupp. Så er redd for å begynne å amme, at det ikke fungerer for meg, men at baby nekter flaske så jeg blir "låst". 

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det som er greit med amming, er det utløser også hormoner som gjør at en tolererer bedre søvnløsheten. 

Langt lettere med amming enn flaske som må steriliseres hele tiden, varme opp mme osv. 

Å ta en avgjørelse på det før fødselen er da ikke nødvendig. Du kan jo fint prøve ammingen, og om det ikke går så ta mme. 

Det er uansett en tidsbegrenset periode man ammer, det går jo over. 

Jeg pleide å ta en lur sammen med babyen for å spe på søvnen. Har jo anledning til det i permisjonen. 

Anonymkode: d7711...adb

Etter å ha lest flere historier her inne om babyer som må sondemates fordi de nekter å ta flaske etter pupp, har jeg blitt ganske skremt. Er derfor jeg føler jeg må bestemme meg på forhånd, selv om de rundt meg sier det samme som deg.

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville nå ihvertfall prøvd å amme først, så kan du heller kutte ned eller slutte hvis du vil. 

Jeg anbefaler virkelig amming, etter noen opostartsproblemer så var det veldig lettvint. Og selv om du ammer så kan du jo gi mme i tillegg, om f eks mannen skal ta natten eller du skal ut. 

Jeg måtte slutte å amme etter noen måneder med det ene barnet mitt, og jeg syntes virkelig det var mer stress med mme da. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

På en måte vil jeg jo, men er så redd det skal bli for vanskelig og slitsomt. Har også lest at det kan være nesten umulig å få baby til å ta flaske etter at de er vandt med pupp. Så er redd for å begynne å amme, at det ikke fungerer for meg, men at baby nekter flaske så jeg blir "låst". 

Anonymkode: 84425...714

Jeg har fire barn og ammet ikke førstemann av samme årsak som du beskriver. Men var det noe som var slitsomt så var det å gi mme. Det var koking av flasker og smokker, koking og avkjøling av vann, for så å lage det klart /varme opp med et hylskrikende sultent barn på armen. De tre siste ble ammet og det var utrolig lettvint i forhold til mme. Og du blir ikke utslitt av å amme. Vi er skapt for det.

Anonymkode: fd605...832

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en måte vil jeg jo, men er så redd det skal bli for vanskelig og slitsomt. Har også lest at det kan være nesten umulig å få baby til å ta flaske etter at de er vandt med pupp. Så er redd for å begynne å amme, at det ikke fungerer for meg, men at baby nekter flaske så jeg blir "låst". 

Anonymkode: 84425...714

Nei. Barnet vil kanskje protestere en stund, men kommer ikke til å sulte seg over tid. Så hvis du bestemmer at dere skal over på flaske så får du det til. Det går også an å gi med kopp. 

Men begynn med amming!

Endret av solmåneogstjerner
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en måte vil jeg jo, men er så redd det skal bli for vanskelig og slitsomt. Har også lest at det kan være nesten umulig å få baby til å ta flaske etter at de er vandt med pupp. Så er redd for å begynne å amme, at det ikke fungerer for meg, men at baby nekter flaske så jeg blir "låst". 

Anonymkode: 84425...714

Kjære vene, det er da bare å prøve. Og jo, babyen tar flaske om den er sulten nok. Ellers får de fra tutekopp e.l. En ting er å ikke ønske å amme, det må alle få velge selv, men å egentlig ønske det, men ikke ville prøve fordi det kanskje ikke går, DET er en tåpelig grunn altså!

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest flere historier her inne om babyer som må sondemates fordi de nekter å ta flaske etter pupp, har jeg blitt ganske skremt. Er derfor jeg føler jeg må bestemme meg på forhånd, selv om de rundt meg sier det samme som deg.

Anonymkode: 84425...714

Jeg har aldri lest om en eneste baby som må sondemates fordi den ikke vil ta flaske. Så det tror jeg ikke på, med mindre du kommer med noen linker her! 

De fleste som ammer lenge, kan oppdage at babyen ikke tar flaske fordi den ikke er vant til det, men da har de også ammet i 6-7-8 måneder uten å teste flaska. Min tok flaske et par ganger da han var 3-4 måneder, uten problem. Men jeg synes det var så tungvindt å pumpe, at jeg droppet det. Da jeg trengte det igjen da han var 9-10 måneder, ville han ikke ta flaska. Men igjen, da var han så stor at han kunne bruke vanlig kopp, og ikke minst, han klarte seg med vann en hel dag om nødvendig. 

Anonymkode: fffdc...df8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter å ha lest flere historier her inne om babyer som må sondemates fordi de nekter å ta flaske etter pupp, har jeg blitt ganske skremt. Er derfor jeg føler jeg må bestemme meg på forhånd, selv om de rundt meg sier det samme som deg.

Anonymkode: 84425...714

Har aldri lest dette her inne.... og det er ikke normalt iallefall!

Ammer du så slenger du puppen ut, og 5 min etter sover dere begge. Med flaske så må du opp å varme vann, evt ha klart på termos. Blande. Tar mye tid. Man sovner visstnok også lettere igjen etter amming. Jeg har desverre begge deler, og også sondemating ( Men av andre grunner!), og det er så mye lettere å bare kunne amme. Da har du også alltid maten med deg. Man venner seg til alt, men er mye mer tungvint med flaske, og koking++ tar tid. Amming er også gratis, og slankende for de fleste.....

 

Anonymkode: 7f117...14f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

På en måte vil jeg jo, men er så redd det skal bli for vanskelig og slitsomt. Har også lest at det kan være nesten umulig å få baby til å ta flaske etter at de er vandt med pupp. Så er redd for å begynne å amme, at det ikke fungerer for meg, men at baby nekter flaske så jeg blir "låst". 

Anonymkode: 84425...714

Baby tok ikke flaske før hun var 3-4 mnd her. Ikke smokk heller. Så jeg var låst på den måten men det var bare koselig egentlig..... slitsomt ja,men man er jo ny mamma så litt låst til baby må man regne med å være :) noen babyer tar flaske med engang mens andre trenger tid. Og noen tar aldri flaske. Man kan ikke planlegge sånt :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har aldri lest dette her inne.... og det er ikke normalt iallefall!

Ammer du så slenger du puppen ut, og 5 min etter sover dere begge. Med flaske så må du opp å varme vann, evt ha klart på termos. Blande. Tar mye tid. Man sovner visstnok også lettere igjen etter amming. Jeg har desverre begge deler, og også sondemating ( Men av andre grunner!), og det er så mye lettere å bare kunne amme. Da har du også alltid maten med deg. Man venner seg til alt, men er mye mer tungvint med flaske, og koking++ tar tid. Amming er også gratis, og slankende for de fleste.....

 

Anonymkode: 7f117...14f

Aldri lest det jeg heller 🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var blant annet i denne tråden her at det stod mye som skremte meg angående å slutte med amming. 

Der står blant annet dette:

"Da jeg ble syk og innlagt på sykehus i flere dager så nektet hun likevel flaske selv om hun var sulten (fullammet enda) og far fikk ikke i henne nok ved koppmating. Endte med at baby ble dehydrert og innlagt på sykehuset med nesesonde for ernæring." 

Anonymkode: 84425...714

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er veldig i stuss på hvordan vi skal gjøre det i forbindelse med amming når baby kommer. Kunne egentlig tenkt meg å gi mme, fordi far da kan ta mye av jobben. Er redd jeg kommer til å trenge ekstra søvn selv og at amming vil slite meg helt ut. 

Slet dere mye med ammingen? Stjal det mye energi av dere? Føler man nesten blir sett ned på om man ikke ammer.

Anonymkode: 84425...714

Du må det hvis du får nok melk.

Anonymkode: 26de9...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...