Gå til innhold

Vita og Wanda


WhiteSwan

Anbefalte innlegg

Løvetannbarnet skrev (På 20.1.2022 den 18.10):

Må si at jeg synes det er litt pinlig at de har kjøpt bunad fra et sted i landet de overhodet ikke hører til….. 

Er veldig mange som bare velger den de synes er finest. Jeg synes det bare er teit, og litt av poenget med "geografisk tilhørighet" på design forsvinner jo 🙄 utrolig dårlig forklart, men poenget mitt er at jeg heier på at folk velger bunad som sier noe om sin egen opprinnelse 😅

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ejlisi skrev (3 timer siden):

Er veldig mange som bare velger den de synes er finest. Jeg synes det bare er teit, og litt av poenget med "geografisk tilhørighet" på design forsvinner jo 🙄 utrolig dårlig forklart, men poenget mitt er at jeg heier på at folk velger bunad som sier noe om sin egen opprinnelse 😅

Helt enig. Bunadstradisjonen vår blir utvannet når folk tror det bare er å å kjøpe den bunaden de liker best.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens skrev (2 minutter siden):

Det er jo mange som ikke har norske røtter. Skal ikke vi få kjøpe oss bunad da?!

Jo, så klart dere også skal få kjøpe og bruke bunad 🥰 men hvis du har bodd 20 år i Østfold og slekten din er fra Polen eller Sverige, så mener iaf jeg at det blir feil å kjøpe telemarksbunad. Men det er min mening 😛

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens skrev (6 minutter siden):

Det er jo mange som ikke har norske røtter. Skal ikke vi få kjøpe oss bunad da?!

Jo, fra byen/stedet du er født eventuelt har vokst opp og har røtter til. Det er jo litt av det som er tradisjonen med bunader, merkelig opplegg å bare kjøpe den fineste. 

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke født i Norge, men har bodd 26 år i samme fylke (er 33) jeg kjøpte selvfølgelig bunad som tilhører plassen jeg er fra, noe annet ville vært rart 😅 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jens skrev (7 timer siden):

Det er jo mange som ikke har norske røtter. Skal ikke vi få kjøpe oss bunad da?!

Da kan dere kjøpe en "festdrakt" som ikke sier noe om hvor i landet dere kommer fra!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det er rart å kjøpe bunad fra et sted du ikke har noe tilhørighet til. Men de skal virkelig applaus ha for å kjøpe en bunad, fra en norsk produsent! 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løvetannbarnet skrev (På 20.1.2022 den 18.10):

Må si at jeg synes det er litt pinlig at de har kjøpt bunad fra et sted i landet de overhodet ikke hører til….. 

De har kjøpt beltestakken og den er åpen for alle. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn Frosk skrev (1 time siden):

De har kjøpt beltestakken og den er åpen for alle. 

Det er jo ikke ulovlig å kjøpe bunad fra et sted du ikke har tilhørighet til, det er bare veldig merkelig å gjøre det... 

Men det stemmer uansett ikke det du sier om beltestakken. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lizard skrev (44 minutter siden):

Det er jo ikke ulovlig å kjøpe bunad fra et sted du ikke har tilhørighet til, det er bare veldig merkelig å gjøre det... 

Men det stemmer uansett ikke det du sier om beltestakken. 

Hvorfor er det så merkelig? Det er ikke som om de kjøpte Øst-Telemark bunaden, de kjøpte beltestakken. De som lager den (hovedsaklig Almakaas i Bø) er selv tydelige på at de anbefaler den for flere enn bare telemarkinger.

Så vidt jeg forstår (med det jeg kunne Google meg til) så er de av iranske foreldre, så hvordan skulle da da ha fyllt alle disse tilhøroghetsreglene folk legger til en bunad. La folk velge den festdrakten de vil uten at man skal gi de py for det. 

Gi de gjerne py for bilderedigering, men bunad politiet burde vi snart være ferdig med i ett ganske flerkulturelt og mobilt samfunn. 

Endret av Grønn Frosk
  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grønn Frosk skrev (32 minutter siden):

Hvorfor er det så merkelig? Det er ikke som om de kjøpte Øst-Telemark bunaden, de kjøpte beltestakken. De som lager den (hovedsaklig Almakaas i Bø) er selv tydelige på at de anbefaler den for flere enn bare telemarkinger.

Så vidt jeg forstår (med det jeg kunne Google meg til) så er de av iranske foreldre, så hvordan skulle da da ha fyllt alle disse tilhøroghetsreglene folk legger til en bunad. La folk velge den festdrakten de vil uten at man skal gi de py for det. 

Gi de gjerne py for bilderedigering, men bunad politiet burde vi snart være ferdig med i ett ganske flerkulturelt og mobilt samfunn. 

De kunne feks kjøpt bunad fra der de har bodd i Norge…

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honey Dew skrev (På 22.1.2022 den 15.18):

Helt enig. Bunadstradisjonen vår blir utvannet når folk tror det bare er å å kjøpe den bunaden de liker best.

De siste ti åra har det skjedd endringer her. Og folk kjøper stort sett den bunaden de liker best. Det er ingenting å ta folk på. Bruk heller energien til å stå opp for kvinnerettigheter i Afghanistan eller forskning på kvinnehelse. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Grønn Frosk skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det så merkelig? Det er ikke som om de kjøpte Øst-Telemark bunaden, de kjøpte beltestakken. De som lager den (hovedsaklig Almakaas i Bø) er selv tydelige på at de anbefaler den for flere enn bare telemarkinger.

Så vidt jeg forstår (med det jeg kunne Google meg til) så er de av iranske foreldre, så hvordan skulle da da ha fyllt alle disse tilhøroghetsreglene folk legger til en bunad. La folk velge den festdrakten de vil uten at man skal gi de py for det. 

Gi de gjerne py for bilderedigering, men bunad politiet burde vi snart være ferdig med i ett ganske flerkulturelt og mobilt samfunn. 

Trodde bunadspolitiet hadde gått i hi. Har vært rimelig vanlig de seinere åra å velge den bunaden man liker best eller kler best. Det er ikke ulovlig å kjøpe bunad fra et annet sted enn man er vokst opp. Dette er eldgamle regler. Verden går videre. Folk burde finne bedre ting å irritere seg over. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maydis8 skrev (På 24.1.2022 den 23.36):

Trodde bunadspolitiet hadde gått i hi. Har vært rimelig vanlig de seinere åra å velge den bunaden man liker best eller kler best. Det er ikke ulovlig å kjøpe bunad fra et annet sted enn man er vokst opp. Dette er eldgamle regler. Verden går videre. Folk burde finne bedre ting å irritere seg over. 

Selvsagt kommer folk til å reagere når tradisjoner brytes. Selv om det ikke er ulovlig å velge seg bunad man ikke har noen tilknytning til så må man regne med at det innenfor visse kretser ikke regnes som stuerent.

Personlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvilken bunad influencere har, de tar tross alt så mange absurde avgjørelser ellers så at de bryter norsk bunads-tradisjon ved å velge utifra hva de synes er "penest" kommer ikke akkurat som en overraskelse.

Jeg har derimot forståelse for at andre reagerer på at noen lar overfladiske preferanser avgjøre hvilken bunad de går med og på den måten representerer. For bunad er for mange ikke valg, det er forutbestemt av stedet man "hører til", og hvor man "hører til" er for de fleste mennesker en del av deres identitet og ikke noe man bare velger og vraker i.

  • Liker 9
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AntiBullshit skrev (22 timer siden):

Selvsagt kommer folk til å reagere når tradisjoner brytes. Selv om det ikke er ulovlig å velge seg bunad man ikke har noen tilknytning til så må man regne med at det innenfor visse kretser ikke regnes som stuerent.

Personlig så kunne jeg ikke brydd meg mindre om hvilken bunad influencere har, de tar tross alt så mange absurde avgjørelser ellers så at de bryter norsk bunads-tradisjon ved å velge utifra hva de synes er "penest" kommer ikke akkurat som en overraskelse.

Jeg har derimot forståelse for at andre reagerer på at noen lar overfladiske preferanser avgjøre hvilken bunad de går med og på den måten representerer. For bunad er for mange ikke valg, det er forutbestemt av stedet man "hører til", og hvor man "hører til" er for de fleste mennesker en del av deres identitet og ikke noe man bare velger og vraker i.

Man får ofte spørsmål om bakgrunn til hvorfor man har akkurat den bunaden når man går med den. 
 

Oftest har man tilknytning til stedet den er fra og derfor det naturligste svaret. Man blir nok ikke imponert over å høre at noen valgte akkurat den bunaden fordi den er finest. 
 

Som innvandrer selv, får jeg ofte spørsmål om bunaden min. Gjerne fra eldre damer. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

bonsaijenta skrev (6 timer siden):

Noen som vet hvorfor Vita og Wanda har blokkert ekskona til Riise på IG? 
 

 

Leste på Jodel at de mente hun kopierte stilen deres 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maskopi skrev (9 minutter siden):

Leste på Jodel at de mente hun kopierte stilen deres 🙈

Kødder du??😂

Stilene deres kan virkelig ikke sammenlignes. Louise sin stil er elegant og gjennomført. Hun kler seg etter fasongen sin. Det kan jeg ikke si om tvillingene. 

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de to tvillingene der følger ikke slavisk alt av trender?? Tipper de mener stilen på leiligheten i såfall, og den stilen der føler jeg alle influencere har i dag😂 Ingenting unikt ved det. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...