Gå til innhold

Vita og Wanda

WhiteSwan

Anbefalte innlegg

FruJohansen skrev (På 26.5.2021 den 9.12):

Jeg følger også kontoen redigertemashadi, og jeg syns vedkommende gjør en veldig god jobb med å peke på et omfattende problem i inflencerbransjen. Jeg syns det er veldig rart at ikke media tar tak i det, det var lagt ut en story der en journalist takket nei til å gjøre noe på det. Mads Hansen ville heller ikke, hans argument var at kontoen var privat og at den burde være åpen om vedkommende ville nå offentlig ut. 

Problemet er kanskje at kilden er anonym, men de kan jo helt sikkert sjekke de samme bildene selv (hvis de ikke er slettet). Jeg vet selv at man blir forfulgt hvis man står fram som kritiker med navn, så skjønner godt at hen ikke vil det. Kontoen blir tydeligvis rapportert på daglig basis og hen får kritikk for å henge ut folk. Det er så utrolig typisk for hvordan influensere reagerer, og det er ekstra flaut i denne saken fordi redigeringen er så tydelig (når man først har sett det) 

Jeg også følger den kontoen, men jeg ser ikke så veldig forskjell mellom redigeringen og de ekte kroppene. De har redigert seg litt tynnere, men det er ikke mye ettersom jeg kan se.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Honey Dew skrev (43 minutter siden):

Jeg også følger den kontoen, men jeg ser ikke så veldig forskjell mellom redigeringen og de ekte kroppene. De har redigert seg litt tynnere, men det er ikke mye ettersom jeg kan se.

Noen bilder er "verre" enn andre.

Jeg syns ikke det er veldig formildende at det ikke er "så mye". Man ser at det er gått aktivt inn for å framstå smalere enn de er, noe som i seg selv er skuffende for min del. De er jo knallgod fysisk form, og har bevist det, da skjønner jeg ikke helt hvorfor det er så viktig å redigere bort noen cm. 

Det verste er likevel at de prøver å tie hele greia ihjel, OG lyve seg bort fra det på PM. 20.000 mennesker følger redigert- kontoen, og bevisene er veldig tydelige. Det er både skuffende og pinlig å ikke da ta bladet fra munnen og komme med en uttalelse. 

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitert fra vg artikkel:

" Vita og Wanda sier i podkasten at man bør være forsiktig med å påstå at et bilde er redigert. De sier at flere ting, som for eksempel lys og posering, kan være med på å forme et bilde – uten at det nødvendigvis er redigert.

De er åpne om at de bruker såkalt vidvinkelkamera på mange av bildene sine. Dette gjør bildet automatisk lenger og smalere."

Snedig da, at de fleste av bildene som er bevist at de har redigert er tatt av andre folk. Bruker alle vidinkelkamera da tro 🤔

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettfrid skrev (9 timer siden):

Sitert fra vg artikkel:

" Vita og Wanda sier i podkasten at man bør være forsiktig med å påstå at et bilde er redigert. De sier at flere ting, som for eksempel lys og posering, kan være med på å forme et bilde – uten at det nødvendigvis er redigert.

De er åpne om at de bruker såkalt vidvinkelkamera på mange av bildene sine. Dette gjør bildet automatisk lenger og smalere."

Snedig da, at de fleste av bildene som er bevist at de har redigert er tatt av andre folk. Bruker alle vidinkelkamera da tro 🤔

De virker lettere besatt av å fremstå tynnere enn de egentlig er. Husker jeg ble veldig overrasket da jeg så dem på kjendis vm på nrk, først og fremst fordi de var så gode på skiskyting, men også fordi de så helt annerledes ut.

jeg skjønner ikke hva de får ut av å late som de har en helt annen kropp på Instagram, men så mener jeg også at det kan være utfordrende å kritisere dem så veldig for det ettersom det ikke er ulovlig å redigere kroppen sin. Det er bare veldig veldig merkelig når de tross alt er en del på tv.

AB3A7C0D-C5F4-4BD7-9FE5-531BB933B5CC.jpeg

5385F364-12DE-435D-B746-27CFBE79E653.jpeg

5241E898-113D-4D5D-ACAE-CD415200E744.png

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flettfrid skrev (10 timer siden):

Sitert fra vg artikkel:

Det spørs hvordan de snur kamera samt brennvidden. Liggende bilde gjør at folk blir tykkere og kortere. Stående bilde gjør at de blir lengre og tynnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er så flaut at slik konstruktiv og beviselig kritikk blir omtalt av dem som «heksejakt» og «netthets».. og at de fokuserer på at brukeren bak kontoen er anonym. De har fortsatt redigert bildene sine uavhengig av om de vet hvem som avslører dem dag etter dag🙄

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11
AntiBullshit skrev (4 timer siden):

De virker lettere besatt av å fremstå tynnere enn de egentlig er. Husker jeg ble veldig overrasket da jeg så dem på kjendis vm på nrk, først og fremst fordi de var så gode på skiskyting, men også fordi de så helt annerledes ut.

jeg skjønner ikke hva de får ut av å late som de har en helt annen kropp på Instagram, men så mener jeg også at det kan være utfordrende å kritisere dem så veldig for det ettersom det ikke er ulovlig å redigere kroppen sin. Det er bare veldig veldig merkelig når de tross alt er en del på tv.

AB3A7C0D-C5F4-4BD7-9FE5-531BB933B5CC.jpeg

5385F364-12DE-435D-B746-27CFBE79E653.jpeg

5241E898-113D-4D5D-ACAE-CD415200E744.png

Herlighet så latterlig 🙄🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra det kommer frem i media også, og at TV2 tar så klar avstand! 

Synd de ikke klarer å legge seg flate her. Tipper de bare vil fortsette, så kontoen vil nok få nye bidrag 😝

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan

Jeg synes mange av kommentarene som har kommet er litt snodige. Akkurat som om det er noen overraskelse av at influencere (og modeller) får bildene sine redigert før de legges ut på nettet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

padawan skrev (23 timer siden):

Jeg synes mange av kommentarene som har kommet er litt snodige. Akkurat som om det er noen overraskelse av at influencere (og modeller) får bildene sine redigert før de legges ut på nettet. 

Det er en vesensforskjell dersom V og W legger ut bilder av seg selv uten at de selv hr endret på noe, men hvor bildet allerede er bearbeidet (photoshoppet) av fagfolk, det kan feks være forsidebilder som er tatt i forbindelse med at de skal være på forsiden av elle, costume etc. Da er nok de fleste innforstått med at dette ikke er tilfeldige situasjonsbilder som skal representere hvordan til V og W ser ut til hverdags.

Det er derimot noe helt annet at de selv manipulerer seg selv tynnere/brunere/etc  i situasjonsbilder som åpenbart er tatt i farten (tenker da på bilder hvor de ligger i svime på vei opp et fjell i kompani lauritzen) hvor det ikke er meningen at man skal se «flawless» ut.

Det er for det første ikke greit å manipulere bildene mtp rettighetshaveren av bildene. Videre er det etisk betenkelig at den type systematisk redigering og kroppsmanipulasjon skjer når V og W lever av å påvirke. Dessuten vil det være falsk markedsføring å endre på virkeligheten slik de gjør når de fremmer produkter eller tjenester. I mange tilfeller vil det være klart fordelaktig for salget dersom de fremstå mest mulig «ideell», og som forbruker vil man risikere å sitte igjen med falske forhåpninger.

• Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det irriterer meg at de kommer til å slippe unna med unnskyldninger som faktisk er direkte løgner. Det er ikke snakk om få bilder, det er ikke langt tilbake i tid, det er ikke snakk om vinkler eller lys, men direkte manipulering for å fremstå tynnere. Konsekvent, bevisst, mye. 

Hadde vært mer sympatisk å innrømme at de har redigert en heø haug bilder, fordi de har komplekser/er opphengt i å fremstå slanke eller hva det er som driver dem, beklaget ordentlig og lovet å drite i det fremover. Men nei da, de satser vel på at de aller, aller fleste ikke vet hvor omfattende redigeringen har vært og dermed kjøper unnskyldningene. Skuffa, synes egentlig de har gitt ganske greit inntrykk ellers frem til nå. 

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har jo blitt mye mobbet i barndommen, dessverre. Og det er trist! Om kort tid kommer de nok med en unnskyldning hvor de forklarer det med usikkerhet fra tiden de ble mobbet. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Unika skrev (12 timer siden):

De har jo blitt mye mobbet i barndommen, dessverre. Og det er trist! Om kort tid kommer de nok med en unnskyldning hvor de forklarer det med usikkerhet fra tiden de ble mobbet. 

Da er det rart at de oppfører seg som mobbere i egne kanaler.C3DF1DD1-57DB-41D5-B124-71BF5AA5C7ED.thumb.jpeg.82464d1dca0672f5a4a4815c82441cdb.jpeg

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fireandice skrev (5 timer siden):

Har instakontoen @redigertemashadi blitt fjerna nå?? 

Ser sånn ut 😭😭

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vita og Wanda har jo anmeldt kontoen og går hardt ut med at de blir mobbet!

Var ikke mye tanker om det når de for bare uker siden gjorde narr av en på luksusfellen 🙄

Jeg så virkelig opp til de tidligere, men nå når jeg vet at de redigerer bilder og ser hvordan de selv håner andre og er ekkel så kan jeg ikke fordra dem.

Spesielt når de går i offer rollen så fort de får noe imot seg.

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...