Gå til innhold

Ikke spandere kaffe på date

Fremhevede innlegg

Skrevet
2 minutter siden, Bix skrev:

Som jeg skrev kan dette ha helt andre årsaker enn at han er gjerrig.

I ungdomsskolen var jeg svært forelsket i ei jente samtidig som min evne til å tolke kvinnelige signaler var lik null og jeg var like sjenert som en hårløs struts. Og da hun stod i skolegården om vinteren og sa at hun frøs på hendene falt det meg overhodet ikke inn at dette kunne være et signal om at hun ville at jeg skulle varme dem; undertegnede sa seg enig at det var kaldt, og stakk hendene i lommen - 15-årige gutter er ikke tankelesere, noe som også kan sies om mange menn i voksen alder.

Uten at det på noen som helst måte ikke betød at jeg ikke var glad i henne, for hadde hun vært i livsfare, hadde jeg med glede ofret livet mitt for å redde henne, men akkurat det å varme jenters hender skjønte jeg rett og slett ikke noe av.

Kvinner er fra Venus, menn fra Mars - kvinner legger vekt på detaljer mens menn fokuserer på helheten, og det at han ikke gjør akkurat den ene tingen der og da, sier ingenting om personligheten hans.

Hadde jeg vært kvinne, hadde jeg fortrukket en mann som dummer seg ut og glemmer den ene kaffekoppen, men er snill og trofast enn en tilsynelatende perfekt partner som spiller en fullkommen rolle på et stevnemøte før han viser sitt sanne jeg i et forhold; det er nok av menn som overøser sine utkårede med gaver, for å senere gjøre livet deres til et helvete.

Hvorfor i all verden skal en behøve å sitte og tolke og analysere en person som ikke er vant til å by på seg sjøl? 

Hvis jeg hadde vært mann og gira på å finne meg en kjekk jente, så hadde jeg tenkt det var lurt å vise seg som en hyggelig person som greier å tenke utenfor boksen og " gutterommet" 

Anonymkode: da279...26a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvorfor i all verden skal en behøve å sitte og tolke og analysere en person som ikke er vant til å by på seg sjøl? 

Hvis jeg hadde vært mann og gira på å finne meg en kjekk jente, så hadde jeg tenkt det var lurt å vise seg som en hyggelig person som greier å tenke utenfor boksen og " gutterommet" 

Det er nettopp det du er ikke mann! Menn og kvinner tenker forskjellig

Anonymkode: cd972...646

• Liker 2
Skrevet (endret)
27 minutter siden, AnonymBruker said:

Kanskje fordi de mest interessante, fantastiske menneskene ikke er de som klarer å spille perfekte, overfladiske roller, men er de oversette, uperfekte og misforståtte?

For dersom det skulle stemme at et superromantisk, perfekt stevnemøte er en indikator på en personlighet som er like fullkommen - hvorfor er det da så mange forhold som går i stykker når den grå hverdagen kommer? Hvorfor er så mange utro? Hvor mange av disse perfekte førsteinntrykkene resulterer i et forhold uten utroskap, for å ikke si et ekteskap, 10 eller 20 år senere ...?

Endret av Bix
  • Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er nettopp det du er ikke mann! Menn og kvinner tenker forskjellig

Anonymkode: cd972...646

Vi som er opplært til å vise folkeskikk har ikke fått det spesifikt opplyst at menn og damer tenker veeldig forskjellig.  Vi har lært å vise at en tar hensyn at det er noen uskrevne regler når det gjelder å være i selskap med andre mennesker.  Og på en date så er det å by på seg sjøl og noen ører fra lommeboka som er det vanlige. 

Siden vedkommende brukte ordene " hvis jeg var en kvinne" , så måtte jeg svare " hvis jeg var en mann etc " .. Det må det tåles... 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Bix skrev:

Kanskje fordi de mest interessante, fantastiske menneskene ikke er de som klarer å spille perfekte, overfladiske roller, men er de oversette, uperfekte og misforståtte?

For dersom det skulle stemme at et superromantisk, perfekt stevnemøte er en indikator på en personlighet som er like fullkommen - hvorfor er det da så mange forhold som går i stykker når den grå hverdagen kommer? Hvorfor er så mange utro? Hvor mange av disse perfekte førsteinntrykkene resulterer i et forhold uten utroskap, for å ikke si et ekteskap 10 eller 20 år senere ...?

Det har overhodet ingenting med å " prøve å være perfekt eller å spille en rolle " 

Det har med å oppføre seg ordentlig og samtidig vise hvem en er . Oppriktig.  Hvis en ikke fikser dette, så har en kanskje en litt lengre vei å gå før en kommer i mål.  Du må gjerne komne med en statistikk der det fremkommer hvem som har kommet lengst av desse ulike " personlighetene " . Jeg har min favoritt tror jeg ... 

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har overhodet ingenting med å " prøve å være perfekt eller å spille en rolle " 

Det har med å oppføre seg ordentlig og samtidig vise hvem en er . Oppriktig.  Hvis en ikke fikser dette, så har en kanskje en litt lengre vei å gå før en kommer i mål.  Du må gjerne komne med en statistikk der det fremkommer hvem som har kommet lengst av desse ulike " personlighetene " . Jeg har min favoritt tror jeg ... 

Vil man ha et konkret eksempel på hva søken etter perfeksjon resulterer i, kan man bare se på skilsmissestatistikken i Hollywood.

Tilstrekkelig rikdom, nok av perfekte stevnemøter der man spanderer langt mer enn en kopp kaffe, nok av plastiske operasjoner og fokus på utseende. Tilsynelatende har de alt som må til for å være lykkelige i et langvarig forhold.

Men hvor er kjærligheten ...?

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som at dere menn som skriver i tråden, ikke forstår at den kaffekoppen handler om så mye mer. Den handler om at mannen viser vanlig høflighet, og å vise at man setter pris på damen. Siden tidenes morgen ha det vært vanlig at mannen kurtiserer kvinnen i bli kjent- fasen, og det er kaffekoppen et uttrykk for i dag. Det sier også noe om hans person. Er han gjerrig og påholden eller raus? Jeg har hatt noen dater som har ledet til forhold hvor jeg har blitt ordentlig kjent med mannen. Mannens forhold til å spandere de små summene i innledningsfasen, har alltid vært en indikator på hans personlighet.  

Anonymkode: c59d2...f70

Helt enig, det handler ikke om kaffen. Da jeg datet før jeg traff mannen min var det om han spanderte eller ikke en del av det jeg så etter (Jeg la aldri opp til noen dyr date, en tur på bryggen og ev. kjøpe en is for eksempel). Det viser veldig raskt om vi er kompatible, ikke fordi jeg trenger noen som alltid spanderer på meg, men fordi jeg selv er relativt gammeldags og jeg liker de mer tydelige forventningene til kjønnene. Så den typiske feministiske liberale mannen er mitt verste mareritt. Andre ting jeg så etter var for eksempel om han klarte å ta kontrollen, be meg på date, mens vi er ute og går om han leder hvilken vei vi går, hva vi skal gjøre etc. Om han ikke klarte dette, er han ikke en mann jeg kunne ha respektert og stolt på som overhodet i familien. 

Anonymkode: 4a656...a72

• Liker 4
Skrevet
2 timer siden, Ishm skrev:

Jeg personlig forventer mannen spanderer!  Det er normal folkeskikk. Speiselt de første datene, senere er det normalt jenta å bidrar

Er det noen av dere som forventer at mannen som spanderer som kaller dere feminister? Blir bare nysgjerrig her, siden det er såpass mange. Nå begynner det å bli en stund siden jeg har vært på "kafédate" siden jeg er i forhold, men for ordens skyld; spanderte alltid, men har latt jenta betale for begge på 2. date om hun insisterer, mest fordi det ser dust ut å krangle om hvem som skal betale.

Jeg har aldri datet feminister dog, så det har nok gjort ting enklere. Det hadde vært gøy å se hvordan de hadde reagert om jeg helt tydelig hadde forventet å få påspandert alt :) Hvordan går man frem for å vise at man ikke har tenkt å betale for seg?

Anonymkode: 61157...917

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen av dere som forventer at mannen som spanderer som kaller dere feminister? Blir bare nysgjerrig her, siden det er såpass mange. Nå begynner det å bli en stund siden jeg har vært på "kafédate" siden jeg er i forhold, men for ordens skyld; spanderte alltid, men har latt jenta betale for begge på 2. date om hun insisterer, mest fordi det ser dust ut å krangle om hvem som skal betale.

Jeg har aldri datet feminister dog, så det har nok gjort ting enklere. Det hadde vært gøy å se hvordan de hadde reagert om jeg helt tydelig hadde forventet å få påspandert alt :) Hvordan går man frem for å vise at man ikke har tenkt å betale for seg?

Anonymkode: 61157...917

Absolutt ikke feminist. Men viser aldri at jeg ikke har tenkt til å betale for meg selv (og jeg kunne fint ha betalt for meg selv, aldri min intensjon å forvente at de spanderer), vanligvis tok han styringen før jeg en gang rakk å se regningen etc. Eller han spør hva jeg vil ha mens han bestiller. Om vi har tatt en runde to har jeg spurt om han vil at jeg skal betale, men da sier de nei. Etter et par dater der mannen har spandert alt kan jeg takke og spørre om jeg kan få spandere neste gang - da er som oftest svaret "ikke tenk på det"

(Nå har jeg bare datet totalt tre personer, så har ikke så mye erfaring), er nå gift).

Anonymkode: 4a656...a72

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Ishm skrev:

Jeg personlig forventer mannen spanderer!  Det er normal folkeskikk. Speiselt de første datene, senere er det normalt jenta å bidrar

Helt, helt feil. Dette er dealbreaker for veldig mange bra menn. 

• Liker 4
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gjerrig

Anonymkode: 7e271...442

Det som virkelig er toppen av gjerrighet er å forvente at mannen skal bla opp. Da er du ikke særlig selvstendig. 

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg skulle likt å se en mann gjøre det samme med en kompis. 

Scene: To menn stikker på pub en fredag ettermiddag for å ta et par fredagspils, det kan være kollegaer, gamle barndomsvenner eller whatever. De har akkurat kommet inn og åpner jakkene 

Mann 1: skal bare pisse

Mann 2: (stillhet), går i baren, kjøper seg en øl til seg selv og har tatt seg et par durabelige slurker når mann 1 kommer tilbake til bordet. 

Sannsynlig? Neppe. 

Endret av Guidet Kvinne
  • Liker 4
Skrevet
11 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Sånt gjør man jo ikke med venner en gang. Hvis jeg er på kafé med en venninne og hun går på do, så kjøper jeg jo selvsagt kaffe til/for henne også. Eller jeg venter til hun er tilbake for å høre hva hun/vi vil ha. 

Å sitte der med bare kaffe til seg selv er helt drøyt, og spesielt på en date. Jeg hadde ikke giddet noe mer. 

Hæ? Jo. Og jeg hadde sett litt rart på fyren om han hadde valgt kaffe til meg. Jeg vil velge selv. Og jeg vil ikke snylte på kamerater

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt for at mannen spanderer. Det er da helt normalt for skikkelige mannfolk. Bare synd det er så få skikkelige kvinnfolk å spandere på. 

Jeg kastet perler for svin til jeg fant min kone.

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Scene: To menn stikker på pub en fredag ettermiddag for å ta et par fredagspils, det kan være kollegaer, gamle barndomsvenner eller whatever. De har akkurat kommet inn og åpner jakkene 

Mann 2: (stillhet), går i baren, kjøper seg en øl til seg selv og har tatt seg et par durabelige slurker når mann 1 kommer tilbake til bordet. 

Sannsynlig? Neppe. 

Nei det er ikke så sannsynlig. Kompiser spanderer tilbake så ingen grunn til å ikke spandere. Det går BEGGE veier.

Anonymkode: 75243...a55

• Liker 3
Gjest AnonymVestlending
Skrevet

Ler av denne tråden. Folk klikker visst for de mest ubetydelige ting.

Skrevet

At han ikke spanderte var nå så, men at han ikke ventet til du var tilbake med å kjøpe virket helt merkelig. Går jeg ut med venner og en av oss må på do så venter vi med å bestille noe som helst til begge er klar til å bestille. 

• Liker 8
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært på date to ganger, god kjemi på begge dater. Første date var det ikke naturlig at han spanderte kaffe. Andre gang gikk jeg først på toalettet og da jeg kom tilbake hadde han allerede kjøpt kaffe til seg selv. Hva synes dere?

Jeg synes du skulle sagt "å nei, kjøpte du deg kaffe, jeg ville spandere i dag!". Det er hyggelig å gi og ta, synes jeg. :) 

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har vært på date to ganger, god kjemi på begge dater. Første date var det ikke naturlig at han spanderte kaffe. Andre gang gikk jeg først på toalettet og da jeg kom tilbake hadde han allerede kjøpt kaffe til seg selv. Hva synes dere?

Hvorfor lager du et problem ut av ingenting?

Frekke faen, du må da klare å kjøpe deg kaffe selv.

Anonymkode: 3e18e...022

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, Guidet Kvinne skrev:

Sannsynlig? Neppe. 

What? Sånn jeg og mine kompiser ville gjort det. 

Jeg spanderer heller på kompiser enn på en dame jeg er på date med btw. Handler ikke om gjerrighet. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...