guttemann Skrevet 6. september 2019 #41 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, Guidet Kvinne said: Det handler ikke om evne. Det er ikke vanlig å bare kjøpe kaffe til seg selv, uavhengig av hvem man er på kafé med. Jo, det er faktisk helt vanlig, hvis den ene stikker på do uten å ha sagt i fra man vil ha, eller blitt spurt hva man vil ha. Det er en kaffe. Folk som bruker mer enn en halv kalori på å tenke over det, i stedet for å bare kjøpe med seg en kaffe når man kommer tilbake fra do, er det noe særeles rart med. 5
Guidet Kvinne Skrevet 6. september 2019 #42 Skrevet 6. september 2019 5 minutter siden, Wagner skrev: Hehe nei ikke spesielt. Ifjor alene brukte jeg 10 000kr i gaver til barnet til min venninne. Klær og leker og slikt. Så det er stor giverglede og gavmildhet ovenfor mennesker som allerede er i livet mitt Men det føles ikke prinsipielt riktig for meg å betale en regning for et annet voksent menneske da dette er en sexist maktdemonstrasjon. Som feminist er det ikke riktig av meg å prøve undertrykke ei kvinne på denne måten, særs ikke når man er på date å prøver gi et godt inntrykk. Denne tradisjonen er et gufs fra fortiden, en tid hvor kvinner var underlagt mannen økonomisk og på alle andre måter. Idag er det heldigvis ikke slik lenger. Det handler for meg ikke først og fremst om de skarve kronene, men om å være fullstendig inkompetent sosialt. Samt veldig uhøflig. Kjøp to kaffe, be om pengene hvis det er så viktig. Eventuelt betaler hun kaffen på date nr tre. Men med en sånn oppførsel ville det for min del aldri blitt noen date nr tre. 4
Guidet Kvinne Skrevet 6. september 2019 #43 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, guttemann skrev: Jo, det er faktisk helt vanlig, hvis den ene stikker på do uten å ha sagt i fra man vil ha, eller blitt spurt hva man vil ha. Det er en kaffe. Folk som bruker mer enn en halv kalori på å tenke over det, i stedet for å bare kjøpe med seg en kaffe når man kommer tilbake fra do, er det noe særeles rart med. Hadde du ikke synes det var flaut? Å liksom benytte anledningen til å kjøpe kaffe bare til deg selv for eventuelt å spare tretti kroner? Det er jo sånn det vil se ut for daten, at du benyttet anledningen for å slippe å spandere. Hadde du ikke syntes det var flaut å sitte der fornøyd med din kaffe når hun kom tilbake? Hva hvis det var omvendt da, vi var på date på en bar, du gikk på do og jeg stakk i baren og kjøpte ett glass vin. Til meg selv. Dette drakk jeg fornøyd av når du kom tilbake. Jada, du evner å gå i baren og kjøpe deg ditt eget glass, men særlig hyggelig eller høflig er det ikke. 6
Wagner Skrevet 6. september 2019 #44 Skrevet 6. september 2019 Akkurat nå, Guidet Kvinne skrev: Det handler for meg ikke først og fremst om de skarve kronene, men om å være fullstendig inkompetent sosialt. Samt veldig uhøflig. Kjøp to kaffe, be om pengene hvis det er så viktig. Eventuelt betaler hun kaffen på date nr tre. Men med en sånn oppførsel ville det for min del aldri blitt noen date nr tre. Men menn er ikke tankelesere, de kan jo ikke vite hvilken kaffetype hun vil ha. Kan hun ikke bare si ifra rett før hun går på toalettet? "Bestiller du en kaffe for meg også? Svart kaffe med en skvett melk i. Er straks tilbake" og vips så er hele problemstillingen løst og borte. Ting trenger ikke være mer komplisert enn man gjør det til selv. 8
Guidet Kvinne Skrevet 6. september 2019 #45 Skrevet 6. september 2019 7 minutter siden, Wagner skrev: Men menn er ikke tankelesere, de kan jo ikke vite hvilken kaffetype hun vil ha. Kan hun ikke bare si ifra rett før hun går på toalettet? "Bestiller du en kaffe for meg også? Svart kaffe med en skvett melk i. Er straks tilbake" og vips så er hele problemstillingen løst og borte. Ting trenger ikke være mer komplisert enn man gjør det til selv. Kan han ikke spørre? Scene: 2. Date, kaffebar eller kafe: Par setter seg eller har akkurat kommet inn døren. Hun: Jeg må bare en tur på toalettet Han: ok, jeg bestiller så lenge. Jeg tar en vanlig svart kaffe, hva vil du ha? (Med dette unngår man følgende: hun slipper å føle seg frekk ved å ubedt be om en kaffe. Det er ubekvemt og ubehagelig. Ved å si hva man selv vil ha tar han også litt sosialt ansvar, det er hyggelig, hun kan da lett svare kaffe med melk. Hvis han hadde spurt «hva vil du ha» blir situasjonen mer åpen - er vi her for boller og brus eller en kaffe? Så ved dette enkle utsagnet gjør han to ting, minst, som får hele daten til å gå mye lettere. Dessuten får han vist seg som en normal og trygg fyr med sosial kompetanse og ikke en gjerrig weirdo uten oppdragelse). 9
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #46 Skrevet 6. september 2019 Syns det er litt lite koselig. Er fullstendig klar over at det mest politiske korrekte svaret i dagens 2019 hadde vært; likestilling, du kan kjøpe din egen kaffe, bla bla. Men det er ganske lite romantisk at han kjøper seg en kaffe når du er på toalettet, i stedet for å vente og spørre deg hva du vil ha. Det samme gjelder jo den andre veien - du kunne jo også kjøpt han en kaffe, eller i det minste tilbydd deg det dersom det var passende i anledningen. Poenget mitt er ikke at menn skal spandere, men at begge to kan være litt søte og romantiske og gavmilde, og tilby seg å spandere... ellers fremstår det litt mer som en sånn "vennskapsgreie" der begge drar kortet sitt og ingen tilbyr seg noe som helst. Anonymkode: 02de8...aff 7
Bix Skrevet 6. september 2019 #47 Skrevet 6. september 2019 (endret) Og der går antagelig et potensielt godt kjærlighetsforhold i vasken på grunn av en kopp kaffe ... Pussig at så mange klager over perfeksjonsmaset i samfunnet vårt samtidig som man blåser opp bagateller til fem hønsehus fullstappet av flaksende fjærkre. I gamle dager ble man kjent med en partner, giftet seg med vedkommende, fikk barn, og klarte av en eller annen grunn ofte å leve i både gode og onde dager. I år 2019 er det tydeligvis kaffekoppen som er avgjørende. Ingen er perfekt - og om ikke typen kjøper en kopp kaffe mens dama er på do, kan ha tusen årsaker; kanskje han rett og slett følte seg litt stresset der og da og var usikker på hva han skulle gjøre. Kjærlighet handler tross alt om noe langt mer enn en kopp kaffe. Endret 6. september 2019 av Bix 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #48 Skrevet 6. september 2019 53 minutter siden, Wagner skrev: Hehe nei ikke spesielt. Ifjor alene brukte jeg 10 000kr i gaver til barnet til min venninne. Klær og leker og slikt. Så det er stor giverglede og gavmildhet ovenfor mennesker som allerede er i livet mitt Men det føles ikke prinsipielt riktig for meg å betale en regning for et annet voksent menneske da dette er en sexist maktdemonstrasjon. Som feminist er det ikke riktig av meg å prøve undertrykke ei kvinne på denne måten, særs ikke når man er på date å prøver gi et godt inntrykk. Denne tradisjonen er et gufs fra fortiden, en tid hvor kvinner var underlagt mannen økonomisk og på alle andre måter. Idag er det heldigvis ikke slik lenger. Da tror jeg du må oppdatere deg litt, gitt. https://www.dn.no/staticprojects/special/2019/lonnsgapet/?fbclid=IwAR0voXucpxPOucYUF-e2D0JGFWIwcWHH9d3d2ZBzouYfTrVKCATttKGnf38#/yrker Anonymkode: c59d2...f70
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #49 Skrevet 6. september 2019 2 minutter siden, Bix skrev: Og der går antagelig et potensielt godt kjærlighetsforhold i vasken på grunn av en kopp kaffe ... Pussig at så mange klager over perfeksjonsmaset i samfunnet vårt samtidig som man blåser opp bagateller til fem hønsehus fullstappet av flaksende fjærkre. I gamle dager ble man kjent med en partner, giftet seg med vedkommende, fikk barn, og klarte av en eller annen grunn ofte å leve i både gode og onde dager. I år 2019 er det tydeligvis kaffekoppen som er avgjørende. Ingen er perfekt - og om ikke typen kjøper enn kopp kaffe mens dama er på do, kan ha tusen årsaker; kanskje han rett og slett var litt stresset der og da og var usikker på hva han skulle gjøre. Kjærlighet handler tross alt om noe langt mer enn en kopp kaffe. Det virker som at dere menn som skriver i tråden, ikke forstår at den kaffekoppen handler om så mye mer. Den handler om at mannen viser vanlig høflighet, og å vise at man setter pris på damen. Siden tidenes morgen ha det vært vanlig at mannen kurtiserer kvinnen i bli kjent- fasen, og det er kaffekoppen et uttrykk for i dag. Det sier også noe om hans person. Er han gjerrig og påholden eller raus? Jeg har hatt noen dater som har ledet til forhold hvor jeg har blitt ordentlig kjent med mannen. Mannens forhold til å spandere de små summene i innledningsfasen, har alltid vært en indikator på hans personlighet. Anonymkode: c59d2...f70 7
Guidet Kvinne Skrevet 6. september 2019 #50 Skrevet 6. september 2019 3 minutter siden, Bix skrev: Og der går antagelig et potensielt godt kjærlighetsforhold i vasken på grunn av en kopp kaffe ... Pussig at så mange klager over perfeksjonsmaset i samfunnet vårt samtidig som man blåser opp bagateller til fem hønsehus fullstappet av flaksende fjærkre. I gamle dager ble man kjent med en partner, giftet seg med vedkommende, fikk barn, og klarte av en eller annen grunn ofte å leve i både gode og onde dager. I år 2019 er det tydeligvis kaffekoppen som er avgjørende. Ingen er perfekt - og om ikke typen kjøper en kopp kaffe mens dama er på do, kan ha tusen årsaker; kanskje han rett og slett følte seg litt stresset der og da og var usikker på hva han skulle gjøre. Kjærlighet handler tross alt om noe langt mer enn en kopp kaffe. For oss litt oppi åra sier oppførselen mye vettu. Blir ikke kjærlighet av gjerrighet. (Og gjerrigheten går vel så mye på omsorg. Å ikke tenke på at hun også vil ha kaffe. Å ikke evne å forstå at hun vil føle seg litt usikker og utilpass og lite verdsatt når hun kommer tilbake fra toalettet. At hele situasjonen potensielt sett kan bli rar og ubekvem. Å ikke evne å sette seg inn i hvordan den andre kan oppleve situasjonen. Men bare tenke at man selv har lyst på kaffe for så å skaffe seg den. Ingen god lagspiller.) 6
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #51 Skrevet 6. september 2019 Syntes det er ganske så uhøflig å på do før man har bestilt å jeg da, er det ikke vanlig å bestille først og så gå på do? Anonymkode: cd972...646 4
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #52 Skrevet 6. september 2019 1 time siden, Guidet Kvinne skrev: Haha, enig. Jeg hadde blitt så flau på hans vegne. Jeg lurer veldig på hva ts sa og hva som skjedde videre på den daten! Han sa: jeg kjøpte meg bare kaffe jeg! Jeg sa: Åhåja, ok! Så gikk jeg og kjøpte kaffe til meg selv. Så pratet vi ganske greit sammen en times tid, og han inviterte på date nr. 3, som jeg ikke svarte konkret på. Han var veldig på, både ved å forsøke å skaffe ny date i nær framtid og å ta lett på låret mitt uten invitasjon. Mistenker at han har vært i app og nettdating- gamet ganske lenge, og muligens har mistet litt sosiale antenner av syne der- når tilgangen til damer er så stor der, tror jeg respektfull behandling av daten synker. Man trenger liksom ikke anstrenge seg for damen lenger. Registerer at mennene i tråden er fanebærere for feminisme og likestilling og slår et slag for å gi den sosialt keitete mannen en sjangse- mens damene stort sett mener dette var uholdbart. Det synes jeg mennene i tråden her bør merke seg. Anonymkode: c59d2...f70 8
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #53 Skrevet 6. september 2019 Er du så stolt over å bli spandert kaffe på? Er du 16? Hvor mye koster en kaffe Anonymkode: 9c1db...ad0 3
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #54 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er du så stolt over å bli spandert kaffe på? Er du 16? Hvor mye koster en kaffe Anonymkode: 9c1db...ad0 ? Anonymkode: c59d2...f70 4
Guidet Kvinne Skrevet 6. september 2019 #55 Skrevet 6. september 2019 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Han sa: jeg kjøpte meg bare kaffe jeg! Jeg sa: Åhåja, ok! Så gikk jeg og kjøpte kaffe til meg selv. Så pratet vi ganske greit sammen en times tid, og han inviterte på date nr. 3, som jeg ikke svarte konkret på. Han var veldig på, både ved å forsøke å skaffe ny date i nær framtid og å ta lett på låret mitt uten invitasjon. Mistenker at han har vært i app og nettdating- gamet ganske lenge, og muligens har mistet litt sosiale antenner av syne der- når tilgangen til damer er så stor der, tror jeg respektfull behandling av daten synker. Man trenger liksom ikke anstrenge seg for damen lenger. Registerer at mennene i tråden er fanebærere for feminisme og likestilling og slår et slag for å gi den sosialt keitete mannen en sjangse- mens damene stort sett mener dette var uholdbart. Det synes jeg mennene i tråden her bør merke seg. Anonymkode: c59d2...f70 Jeg tror du har evig rett i denne analysen. Tindersyke. Og mennene bør så absolutt merke seg dette. Igjen, enig med deg. 4
Wagner Skrevet 6. september 2019 #56 Skrevet 6. september 2019 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da tror jeg du må oppdatere deg litt, gitt. https://www.dn.no/staticprojects/special/2019/lonnsgapet/?fbclid=IwAR0voXucpxPOucYUF-e2D0JGFWIwcWHH9d3d2ZBzouYfTrVKCATttKGnf38#/yrker Anonymkode: c59d2...f70 Takk for fin link som hevder at kvinnelige IKT ledere tjener like mye som mannlige IKT ledere. Artikkelen forklarer også lønnsgapet ved å vise til at kvinner flest søker seg inn i offentlig sektor og deltidsstilling mens menn søker seg inn i privat sektor med fulltidsstilling. Det er ingen som hindrer kvinner i å søke seg etter jobber i privat sektor. Som artikkelen din sier : "Det er flere høytlønnede yrker i det private enn i det offentlige." Artikkelen sier ingenting om at kvinner trenger menn for å kjøpe mat og kaffe til de. De fleste kvinner i Norge idag har en selvstendig økonomi og de greier fint å ta egne regninger. Gjennomsnittslønnen til ei kvinne ligger på rundt 42 000 i måneden. Med dette i bakhodet kan vi trygt fastslå at kvinner i Norge idag ikke er underlagt menn og at de ikke trenger en mann til å brødfø de eller ta deres regning slik det var i gamle dager. Lønnsgapet idag handler mer om offentlig vs privat sektor enn noe annet. Å lønne kjønnene forskjellig i samme bedrift strider imot grunnloven og hadde noe slikt forekommet kunne man saksøkt bedriften for store summer. https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/artikler-og-publikasjoner/lonnsforskjellene-mellom-kvinner-og-menn-fortsetter I 2018 hadde kvinner en gjennomsnittlig månedslønn per heltidsekvivalent på 42 170 kroner 1
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #57 Skrevet 6. september 2019 Det er i grunn det samme hvem som går og kjøper kaffe på en date, men litt av poenget mitt var at en tar seg tid til å vente på den som går et nødvendig ærend , feks på toalettet. Når en er tilbake så sier folk med folkeskikk : " Skal vi ta oss en kaffe? Er det noen spesiell kaffe du liker?" Enten går en sjøl og kjøper, eller så tilbyr han seg for å gå og hente kaffe. Hvis mannen er smart og litt gentleman , så tar han det hintet . En byr på seg sjøl for å vise interesse og for å være hyggelig. Så enkelt er det !! Anonymkode: da279...26a 8
Guidet Kvinne Skrevet 6. september 2019 #58 Skrevet 6. september 2019 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er i grunn det samme hvem som går og kjøper kaffe på en date, men litt av poenget mitt var at en tar seg tid til å vente på den som går et nødvendig ærend , feks på toalettet. Når en er tilbake så sier folk med folkeskikk : " Skal vi ta oss en kaffe? Er det noen spesiell kaffe du liker?" Enten går en sjøl og kjøper, eller så tilbyr han seg for å gå og hente kaffe. Hvis mannen er smart og litt gentleman , så tar han det hintet . En byr på seg sjøl for å vise interesse og for å være hyggelig. Så enkelt er det !! Anonymkode: da279...26a Nettopp.
Bix Skrevet 6. september 2019 #59 Skrevet 6. september 2019 (endret) 42 minutter siden, Guidet Kvinne said: For oss litt oppi åra sier oppførselen mye vettu. Blir ikke kjærlighet av gjerrighet. (Og gjerrigheten går vel så mye på omsorg. Å ikke tenke på at hun også vil ha kaffe. Å ikke evne å forstå at hun vil føle seg litt usikker og utilpass og lite verdsatt når hun kommer tilbake fra toalettet. At hele situasjonen potensielt sett kan bli rar og ubekvem. Å ikke evne å sette seg inn i hvordan den andre kan oppleve situasjonen. Men bare tenke at man selv har lyst på kaffe for så å skaffe seg den. Ingen god lagspiller.) Som jeg skrev kan dette ha helt andre årsaker enn at han er gjerrig. I ungdomsskolen var jeg svært forelsket i ei jente samtidig som min evne til å tolke kvinnelige signaler var lik null og jeg var like sjenert som en hårløs struts. Og da hun stod i skolegården om vinteren og sa at hun frøs på hendene falt det meg overhodet ikke inn at dette kunne være et signal om at hun ville at jeg skulle varme dem; undertegnede sa seg enig i at det var kaldt, og stakk hendene i lommen - 15-årige gutter er ikke tankelesere, noe som også kan sies om mange menn i voksen alder. Uten at det på noen som helst måte ikke betød at jeg ikke var glad i henne, for hadde hun vært i livsfare, hadde jeg med glede ofret livet mitt for å redde henne, men akkurat det å varme jenters hender skjønte jeg rett og slett ikke noe av. Kvinner er fra Venus, menn fra Mars - kvinner legger vekt på detaljer mens menn fokuserer på helheten, og det at han ikke gjør akkurat den ene tingen der og da, sier ingenting om personligheten hans. Hadde jeg vært kvinne, hadde jeg fortrukket en mann som dummer seg ut og glemmer den ene kaffekoppen, men er snill og trofast enn en tilsynelatende perfekt partner som spiller en fullkommen rolle på et stevnemøte før han viser sitt sanne jeg i et forhold; det er nok av menn som overøser sine utkårede med gaver, for å senere gjøre livet deres til et helvete. Endret 6. september 2019 av Bix 2
AnonymBruker Skrevet 6. september 2019 #60 Skrevet 6. september 2019 Eg var også på date en gang.. vi starte med å gå rett i skranken og bestille. Mannen kjøpte kun til seg selv. Det blei kun med den daten!!!Visst du er på date, og prøver å gjere et godt førsteintrykk, spander en jævla kaffe på dama!!! Anonymkode: edca2...183 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå