Gå til innhold

Er kjøttetere velkommen i ditt hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ser at det jevnt over er like mye respekt for andre som alle andre plasser. Med unntak. Altså, blir jeg som spiser kjøtt og fisk invitert hvem til veganer /vegetarianer tar jeg da ikke med kjøtt eller fisk for å tilberede fordi jeg MÅ ha kjøtt til middag, må ikke det vettu. .. 😉 jeg støtter drap på dyr som brukes utelukkende til mat ja. Noe imot det? Synd for deg, jegerprøven blir også tatt ila neste år her fordi jeg syns elg og rådyr m.m smaker godt.. grønnsakskjøttdeig er også veldig godt forresten. Jeg trykker ikke normalt disse holdningene i fjeset på folk, men hvorfor den shaminga av mennesker som spiser noe annet enn deg (m.m)? Det finnes alltid noen i enhver interessegruppe som er på bærtur, men det er ikke dermed sagt at det er greit å generalisere alle innen den gruppen. Kjenner jeg blir litt matt. Ville heller forresten aldri tatt med svin til grilldag/kveld hos en muslimsk familie. Respekt for andre mennesker og levevis er det noe som heter og det går ofte hånd i hånd med god oppdragelse.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 5.9.2019 den 13.43, AnonymBruker skrev:

Jeg er vegertarianer og har aldri kritisert matvanene eller livsstilen til kjøttetere/omnivore. Men nesten hver eneste gang noen får vite at jeg er vegetarianer går de rett i angrep på min livsstil. Så nå får du gi deg!

Anonymkode: be391...92b

Kanskje du skal lese åpningsinnlegget i tråden? Det illustrerer godt hvorfor folk er skeptiske til vegetarianere.

Anonymkode: 1ea0c...be3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hunder og katter er velkomne. 🐕🐈

Krokodiller får ikke slippe inn. 🐊

🍖🍗🥩🥓

Anonymkode: 47316...719

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hunder og katter er velkomne. 🐕🐈

Krokodiller får ikke slippe inn. 🐊

🍖🍗🥩🥓

Anonymkode: 47316...719

Ha med ellediller og krokofanter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst uten å spise kjøtt. Så for meg er det det som er det naturlige. Jeg bruker ikke ordet veganer/vegetarianer, fordi det er ord kjøttetere bruker om det de tror ikke-kjøttetere er/spiser. I stedet bruker jeg ordet kjøtteter om dem, og trenger ikke noen spesiell merkelapp på oss andre som ikke liker å gafle i oss hunder, katter, rotter, mus, griser og kuer, og andre ting som kjøttetere på verdensbasis spiser.

For meg er det helt utenkelig å la kjøttetere gå amok med kjøtt på mitt kjøkken, eller ta med kjøtt inn i mitt hjem. Jeg antar at kjøttetere heller ikke ville likt det om en kannibal brukte deres kjøkkenredskaper for å tilberede en gammel tante.

Hvis du ikke er kjøtteter: Ville du akseptert at kjøttetere hadde kjøtt ved bordet eller på kjøkkenet i ditt hjem?

Anonymkode: 62293...231

Jeg spiser ikke kjøtt, men samboer gjør. Jeg kan ikke endre hans valg med mindre han selv ønsker det. jeg godtar det. men vasker alt nøye etterpå før jeg eventuelt skal tilbrede mat.

Anonymkode: db7b6...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev:

Nei, det burde ikke bli normen..

Så mange dyr vi kommer til å utslette for åfå nok jorder til å fø alle vegansk, og så mye langreist mat vi måtte hatt, syns jeg IKKE skal bli normalt. 

Det morsomste er nok veganere som trykker i seg avocado etter avocado.. 

Anonymkode: 7819d...b51

jeg har aldri sett en veganer trykke i seg avocado etter avocado...

Anonymkode: db7b6...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 17.58, mangolassie skrev:

Bare så det er sagt, langreist avocado har mindre klimautslipp enn kortreist kjøtt når man ser på hele regnestykket 🙃🥑

Kilde: BBC

https://www.google.no/amp/s/www.bbc.com/news/amp/science-environment-46459714

77852982-846F-4F05-BBFD-2D51622AF56E.jpeg

46BAB43C-2454-450A-9182-07F2231E5450.jpeg

8C686F96-AEFC-459D-8C6F-CF86E3D34148.jpeg

Det står også at langreist biff fra Sør-Amerika står for tre ganger så høyt utslipp, som en laget i Europa. Hvilken type biff tar denne kalkulatoren utgangspunkt i? Britiske eller argentinske kuer? Så kan man alltids diskutere mengdene av maten spiser. Jeg regner med de færreste kun spiser avokado eller biff, og har noe tilbehør.

Verdt å nevne at nyere forskning på området også konkluderer med at beiteområdene til kuene i Norge mer klimavennlig enn krattet og skogen som erstatter de, dersom man kutter de ut.

https://www.aftenposten.no/meninger/kommentar/i/XgpLlm/Joss_-biffen-er-visst-ikke-en-klimaversting-likevel--Joacim-Lund

Det er ikke svart-hvitt dette her.

Jeg spiser uansett kjøtt med god samvittighet, og kommer til å gjøre det resten av livet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også uansett hva forskerne finner ut i fremtiden kan ingen endre meg. Min mening skal ikke endres så lenge jeg lever. 

Anonymkode: 85bd6...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 12.23, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst uten å spise kjøtt. Så for meg er det det som er det naturlige. Jeg bruker ikke ordet veganer/vegetarianer, fordi det er ord kjøttetere bruker om det de tror ikke-kjøttetere er/spiser. I stedet bruker jeg ordet kjøtteter om dem, og trenger ikke noen spesiell merkelapp på oss andre som ikke liker å gafle i oss hunder, katter, rotter, mus, griser og kuer, og andre ting som kjøttetere på verdensbasis spiser.

For meg er det helt utenkelig å la kjøttetere gå amok med kjøtt på mitt kjøkken, eller ta med kjøtt inn i mitt hjem. Jeg antar at kjøttetere heller ikke ville likt det om en kannibal brukte deres kjøkkenredskaper for å tilberede en gammel tante.

Hvis du ikke er kjøtteter: Ville du akseptert at kjøttetere hadde kjøtt ved bordet eller på kjøkkenet i ditt hjem?

Anonymkode: 62293...231

Dette virker sykelig. Jeg aksepterer at folk ikke spiser kjøtt, og du får lære deg å akseptere "kjøttetere".

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer på hvordan kjøtthatere ser på dyr som rev, ulv, gaupe, løve, hyene, gribb, gnu osv.
Er dette noe dere helst skulle utryddet?

Hvordan ville dere stille dere til et statlig prosjekt (mer tyveri av skattepenger) for å omvende krokodiller til å bli veganere. Hadde ikke det vært stas?

Endret av slask
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må bli slutt på denne moralismen fra veganere. Kjøtt er godt. Kjøtt er fest. Kjøtt gjør livet verdt å leve. For meg. Hva andre gjør er ikke min sak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 16.46, deedee_ skrev:

Kjenner folk som er avholds som ikke vil ha alkohol i huset sitt, for eksempel? Det handler om å respektere andres livsstil og etiske grenser. Hvis noen absolutt skulle insistert på å ta med kjøtt hjem til meg, så hadde de fint sluppet å komme. Jeg har nok av mat å servere til alle som vil komme på besøk, og hadde synes det var direkte frekt om de valgte å ta med egen mat. Spesielt mat som jeg ikke ser på som "mat", som jeg har veldig sterke etiske overbevisninger imot. Er glad jeg har åpne og forståelsesfulle venner, både veganervenner og omni-venner. ❤️ 

Men skjer det? At venner insisterer på å ta med eget kjøtt, ellers kommer de ikke? Er problemstillingen i hovedinnlegget til ts reell? Må "kjøtteter" fortelles at de er uønsket, ellers begynner de å tilberede kjøtt på andres kjøkken?  Er dere da venner? Situasjonen virker så oppkonstruert. Tar folk med seg egen alkohol til avholdsfolk og drikker den og går amok på kjøkkenet og mikser drinker? 

Anonymkode: 5fd96...5c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Men skjer det? At venner insisterer på å ta med eget kjøtt, ellers kommer de ikke? Er problemstillingen i hovedinnlegget til ts reell? Må "kjøtteter" fortelles at de er uønsket, ellers begynner de å tilberede kjøtt på andres kjøkken?  Er dere da venner? Situasjonen virker så oppkonstruert. Tar folk med seg egen alkohol til avholdsfolk og drikker den og går amok på kjøkkenet og mikser drinker? 

Anonymkode: 5fd96...5c9

Jeg har aldri opplevd dette heldigvis, og ja, er enig i at problemstillingen er oppkonstruert. Svaret du siterte var forøvrig til en annen bruker som mente det var tåpelig å nekte venner og famiie og ta med kjøtt hjem til en veganer på middag, og som lett hadde tatt med svinekjøtt til en muslimfamilie på grilling. Så tydeligvis finnes det slike folk :p 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle er velkomne. Uavhengig av hva de spiser. Man kan da ikke begynne å diskriminere folk pga hva de foretrekker å stappe i seg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.9.2019 den 13.46, Honey Dew skrev:

Jeg er vegetarianer. Får jeg folk på middagsbesøk, som ikke er vegetarianere/veganere, lager jeg selvsagt retter av kjøtt/fisk til disse.

Jeg har vegetarianere i familien, og lager gjerne vegetarmat om de kommer på besøk til meg. Jeg forventer ikke at vegetarianere/veganere skal lage noe annet til meg enn det de selv spiser, jeg respekterer livsstilsvalget deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men skjer det? At venner insisterer på å ta med eget kjøtt, ellers kommer de ikke? Er problemstillingen i hovedinnlegget til ts reell? Må "kjøtteter" fortelles at de er uønsket, ellers begynner de å tilberede kjøtt på andres kjøkken?  Er dere da venner? Situasjonen virker så oppkonstruert. Tar folk med seg egen alkohol til avholdsfolk og drikker den og går amok på kjøkkenet og mikser drinker? 

Anonymkode: 5fd96...5c9

Altså ingen skal fortelle meg hva jeg spiser og drikker! Veganerne tar jo helt av!

Selv om jeg skal på besøk til en avvholds så kan jeg vel ta med meg gin og lage GT hvis jeg vil selv? Gin, tonic water og lime, man trenger ikke mer enn det, det går raskt og lage og godt å drikke! GT er godt, GT er fest, GT gjør livet verdt å leve. For meg da.

Anonymkode: 85bd6...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...