Gå til innhold

Er kjøttetere velkommen i ditt hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er oppvokst uten å spise kjøtt. Så for meg er det det som er det naturlige. Jeg bruker ikke ordet veganer/vegetarianer, fordi det er ord kjøttetere bruker om det de tror ikke-kjøttetere er/spiser. I stedet bruker jeg ordet kjøtteter om dem, og trenger ikke noen spesiell merkelapp på oss andre som ikke liker å gafle i oss hunder, katter, rotter, mus, griser og kuer, og andre ting som kjøttetere på verdensbasis spiser.

For meg er det helt utenkelig å la kjøttetere gå amok med kjøtt på mitt kjøkken, eller ta med kjøtt inn i mitt hjem. Jeg antar at kjøttetere heller ikke ville likt det om en kannibal brukte deres kjøkkenredskaper for å tilberede en gammel tante.

Hvis du ikke er kjøtteter: Ville du akseptert at kjøttetere hadde kjøtt ved bordet eller på kjøkkenet i ditt hjem?

Anonymkode: 62293...231

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Verken jeg eller samboeren min vil ha kjøtt i vårt hjem. Kan fint gå ut å spise med mine omni-venner, men om de er hos meg eller skal spise hos meg så er det vegansk mat de får. Har aldri opplevd at dette har vært et problem for noen. Heldigvis er begge familiene våre vegetarianere, og de fleste i vår omgangskrets er veldig interessert i livsstilen vår. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man bare spiser en type kjøtt, f.eks svin? Er man velkommen inn?

 

De fleste spiser da ikke så mye kjøtt som du skal ha det til... 

Anonymkode: 3e5d5...78c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle folk som kan oppføre seg er velkommen. Men det serveres vegansk. Det er ikke noe problem for de som spiser hos meg, selv om jeg er så frekk og spiser vegansk hos de og. Litt i samme duren som at ingen av oss forventer å bli servert svin hos en muslim, eller serverer det om en muslim er gjest. 

 

Anonymkode: da109...864

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du ikke har husdyr som hund eller katt , de kan ikke leve særlig lenge på plantebasert mat.

Anonymkode: 1c95c...177

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøttetere er selvsagt velkommen i vårt hjem. Men vi tilbereder ikke kjøtt hjemme hos oss. Er de på middagsbesøk, får de gode retter uten kjøtt. Alle synes det er greit. Det er ikke noe som blir diskutert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du liker ikke merkelapper (veganer/vegetarianer) selv om det er korrekt, mens du stempler folk som spiser kjøtt som kjøttetere, selv om de fleste av dem også spiser frukt og grønnsaker? Og altså er omnivore og ikke carnivore? Got it. 

Ja, kjøttetere er velkomne her. Kaster da ikke ut katta bare fordi hun ikke spiser grønnsaker. 

Omnivore er også velkomne. De får til og med servert kjøtt. 

  • Liker 44
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

E0DE1B14-BFC4-4246-9EA4-DE4471466224.jpeg

Anonymkode: 4ab34...534

Nei, det burde ikke bli normen..

Så mange dyr vi kommer til å utslette for åfå nok jorder til å fø alle vegansk, og så mye langreist mat vi måtte hatt, syns jeg IKKE skal bli normalt. 

Det morsomste er nok veganere som trykker i seg avocado etter avocado.. 

Anonymkode: 7819d...b51

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så mange dyr vi kommer til å utslette for åfå nok jorder til å fø alle vegansk, og så mye langreist mat vi måtte hatt, syns jeg IKKE skal bli normalt. 

Jeg er ikke vegetarianer, men du bør lese mer. Dyr tar mye mer plass enn grønnsaker for som du vet trenger dyr også mat. Det tar minst 8 ganger mer jordbruk for å produsere kjøtt kontra grønnsaker - og her er jeg ganske snill i regnskapet. Les f.eks. det siste Illustrert Vitenskap-bladet - der beskriver de godt hvordan kjøttreduksjon hjelper klimaet.

Anonymkode: e24a1...d27

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes at spørsmålet i tittel og spørsmål i tråden er to vidt forskjellige ting! Å ikke ønske kjøtt i huset er noe helt annet enn å ikke ville slippe inn folk som spiser kjøtt. 

Jeg spiser kjøtt selv (ikke så mye, men litt). Blir jeg invitert til noen som ikke spiser kjøtt regner jeg med at maten som blir servert ikke inneholder kjøtt og det er jo helt greit så klart.

På besøk hos noen som er laktoseintolerant regner jeg med å få mat uten laktose, og det er selvsagt heller ikke noe problem. Vi har selv enkelte matvarer som ikke er «lov» i vårt hus på grunn av hyperallergi. Uproblematisk. Nå er jo ikke allergi et valg slik som man har valgt å spise kjøtt eller ikke, men i praksis blir det jo ganske likt.

I utgangspunktet spiser man det man får servert. Hvis man ikke kan det, pga valg eller allergi, så spiser man det man kan spise, ellers så snakker man om det på forhånd. En kjøttspiser dør ikke av å spise vegetarisk en dag - og en vegetarianer dør ikke av å bare spise tilbehør en dag. Ingen serverer vel bare kjøtt til middag! Som vert prøver jeg å ta hensyn til alles behov og ønsker, og jeg VET jo hvem av mine venner som har preferanser på mat. 

TS sier det er utenkelig å la «kjøttetere gå amok med kjøtt på sitt kjøkken», men det blir i min verden en litt konstruert problemstilling. Har aldri opplevd at gjester har med seg mat når jeg inviterer til middag - med mindre de har tilbudt å ta med noe selv på grunn av kompliserte allergier etc. Mulig det finnes mennesker som insisterer på å steke sin egen biff hjemme hos vegetarianeren, men slike folk tror jeg ikke jeg har i min omgangskrets. 

(Å ikke ville la mennesker som spiser kjøtt komme inn i huset er ganske ekstremt, etter min mening. Men folk får jo gjøre som de vil)

Anonymkode: 0868c...2fc

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst uten å spise kjøtt. Så for meg er det det som er det naturlige. Jeg bruker ikke ordet veganer/vegetarianer, fordi det er ord kjøttetere bruker om det de tror ikke-kjøttetere er/spiser. I stedet bruker jeg ordet kjøtteter om dem, og trenger ikke noen spesiell merkelapp på oss andre som ikke liker å gafle i oss hunder, katter, rotter, mus, griser og kuer, og andre ting som kjøttetere på verdensbasis spiser.

For meg er det helt utenkelig å la kjøttetere gå amok med kjøtt på mitt kjøkken, eller ta med kjøtt inn i mitt hjem. Jeg antar at kjøttetere heller ikke ville likt det om en kannibal brukte deres kjøkkenredskaper for å tilberede en gammel tante.

Hvis du ikke er kjøtteter: Ville du akseptert at kjøttetere hadde kjøtt ved bordet eller på kjøkkenet i ditt hjem?

Anonymkode: 62293...231

Alle som spiser kjøtt går alltid amok med kjøtt på kjøkkenet og tar alltid med seg kjøtt når de er på besøk hos folk.... Neei det gjør de ikke

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle veloppdragne mennesker er velkomne i mitt hjem. De andre kan gå hjem for å spise.

Anonymkode: 36902...e7c

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her er alle velkommene, kjøttspisere, vegis, vaksinemotstandere ☺️ 

Anonymkode: 6834c...77f

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er oppvokst uten å spise kjøtt. Så for meg er det det som er det naturlige. Jeg bruker ikke ordet veganer/vegetarianer, fordi det er ord kjøttetere bruker om det de tror ikke-kjøttetere er/spiser. I stedet bruker jeg ordet kjøtteter om dem, og trenger ikke noen spesiell merkelapp på oss andre som ikke liker å gafle i oss hunder, katter, rotter, mus, griser og kuer, og andre ting som kjøttetere på verdensbasis spiser.

For meg er det helt utenkelig å la kjøttetere gå amok med kjøtt på mitt kjøkken, eller ta med kjøtt inn i mitt hjem. Jeg antar at kjøttetere heller ikke ville likt det om en kannibal brukte deres kjøkkenredskaper for å tilberede en gammel tante.

Hvis du ikke er kjøtteter: Ville du akseptert at kjøttetere hadde kjøtt ved bordet eller på kjøkkenet i ditt hjem?

Anonymkode: 62293...231

Jeg er en kjøtteter, og for meg er det naturlig. Jeg ville ikke akseptert at andre kjøttetere gikk amok på mitt kjøkken med kjøtt. Eller uten kjøtt. Ei heller at ikke-kjøttetere gikk amok med plantekost på mitt kjøkken. Alle andre er velkomne i mitt hjem, og jeg har til dags dato aldri opplevd at noen har tatt med seg mat inn, være seg planter eller kjøtt eller egg eller melk, annet enn alkohol, sjokolade og en og annen avtalt kake. 
Når jeg er invitert til andres hjem, spiser jeg det som blir servert, og jeg ville aldri tatt med egen mat. Jeg har ofte fått vegetarretter hos kjøttetere også, det er litt in for tiden. Jeg gikk ikke amok, og føler meg ikke uvelkommen av den grunn. 

Anonymkode: 5fd96...5c9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Raven Emerald said:

Så du liker ikke merkelapper (veganer/vegetarianer) selv om det er korrekt, mens du stempler folk som spiser kjøtt som kjøttetere, selv om de fleste av dem også spiser frukt og grønnsaker? Og altså er omnivore og ikke carnivore? Got it. 

Ja, kjøttetere er velkomne her. Kaster da ikke ut katta bare fordi hun ikke spiser grønnsaker. 

Omnivore er også velkomne. De får til og med servert kjøtt. 

Å herregud, nok med dette omnivorr-hårsårtullet! Når man sier kjøtteter vet man godt at de også spiser grønnsaker, ingen tror noe annet. Det er bare hårsåre omnivore som blir fornærmet av å bli kalt kjøtteter.

Anonymkode: be391...92b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er så rart med en del vegetarianere og helt klart, spesielt veganere, er at dere er så mye mer opptatt av å kritisere og angripe kjøtteterne. Hvorfor det? Kan dere ikke heller snakke om livsstilen uten å ha fokus på motparten? Alt skal handle så mye om konkurranse heeele tiden. "Jeg er best", "Nei, jeg er det" osv osv osv. Kan dere ikke bare slutte? Vi er ute fra sandkassa nå skulle en tro.

Jeg hadde med pizza med skinke til min venninne som er veganer. Hun ba meg ikke gå nei 😄 da hadde jeg trodd at det hadde rablet for henne. Fader så mange uten bakkekontakt. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...