Gå til innhold

"Hos Peder"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I rettferdighetens navn må jeg først si at det er helt greit at podcasten presenterer mennesker som ikke har veldig store psykiske vansker og lidelser. Med tanke på at de ikke er helt anonyme, forstår jeg godt at han ikke kan ta opp dype traumer og arr.

Når det er sagt så blir jeg helt gal av Joachim. Han fremstår som ekstremt umoden og usikker på seg selv, og han «selvforklarer» det ved å tro at han er så spesiell og annerledes enn alle andre. Og Peder jatter med som vanlig. 
 

De greiene som Joachim lirer av seg, og spesielt hva han ler av (altså når han selv mener at han er/var morsom)- jeg blir helt matt.

Anonymkode: 9da5f...6d8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Grennellik skrev (7 timer siden):

Jeg synes han sykeliggjør seg selv. Det virker som om han bare snakker og snakker og finner på ting underveis. Synes Peder burde snappe han ut av det og fokusere her og nå, få han tilbake i kroppen. Han er jo all over the place. Og ingen ting av det han sier høres ut som alvorlige eller særlige plagsomme symptomer, men tanker og bekymringer alle mennesker har en gang i mellom. Så kjedelige episoder. 

Jeg er ikke helt enig. Han fremstår som ekstremt umoden, og trenger virkelig ta tak i det for sin egen og ikke minst andres del. Jeg vet ikke hva du legger i alvorlige eller plagsomme symptomer. Men så klart er det ikke de psykotiske og maniske eller dypest deprimerte som deltar i en sånn podkast. Likevel vil jeg påstå at det å ha en då usikker og umoden personlighet ikke er småtteri. Men han trenger nok mer enn ti timer hos Peder. 

Anonymkode: a0e66...362

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang jeg har sluttet å høre på episoder i Hos Peder. Syns episodene med Joachim er zzzzzz. Gleder meg til ny person/nytt par. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kartoffel skrev (2 timer siden):

Første gang jeg har sluttet å høre på episoder i Hos Peder. Syns episodene med Joachim er zzzzzz. Gleder meg til ny person/nytt par. 

Ja, det er veldig kjedelig å høre på. Siste episode var kjedeligst. Begynte å lese på noe annet mens det sto på i bakgrunnen. 

Anonymkode: a0e66...362

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.11.2020 den 16.36):

I rettferdighetens navn må jeg først si at det er helt greit at podcasten presenterer mennesker som ikke har veldig store psykiske vansker og lidelser. Med tanke på at de ikke er helt anonyme, forstår jeg godt at han ikke kan ta opp dype traumer og arr.

Når det er sagt så blir jeg helt gal av Joachim. Han fremstår som ekstremt umoden og usikker på seg selv, og han «selvforklarer» det ved å tro at han er så spesiell og annerledes enn alle andre. Og Peder jatter med som vanlig. 
 

De greiene som Joachim lirer av seg, og spesielt hva han ler av (altså når han selv mener at han er/var morsom)- jeg blir helt matt.

Anonymkode: 9da5f...6d8

Han sier vel gang på gang at han ikke vil være som alle andre, men spesiell. Problemet er at han ikke ser hva som er spesielt ved han. Og han føler seg ikke som alle andre.

Han er ganske selvmotsigende.

Jeg tror at det at unge i dag får høre " du er spesiell" kan gjøre dem mer vondt enn godt. Hvis man ser på menneskeheten med fugleblikk så er det ekstremt lite forskjell på folk. Det er min observasjon og erfaring. Jeg kjenner ganske mange ulike mennesker i ulike aldre, fra ulike samfunnslag og gjennom ulike hobbyer og studieretninger, men føler sjeldent jeg treffer noen jeg vil karakterisere som spesiell. Nettopp derfor skal det ikke mye refleksjon eller dype spørsmål til før tenkende mennesker skjønner at det er løgn at de er så spesielle.

Og dersom det å være spesiell har blitt viktig og nærmest en identitet for den enkelte kan slik knusing av livsløgnen og selvet være en stor eksistensiell krise. I tillegg har folk forskjellig definisjon på alle slike beskrivelser, hva jeg mener er spesielt er ikke spesielt for andre.

Jeg tror at for Joachim så skal det mye til før han synes andre er spesielt spesielle og han klarer å skjønne at han også kanskje ikke er så spesiell for de rundt seg. Det takler han dårlig, fordi at for han så er litt av meningen med hans liv å være spesiell. Så istedenfor å bare være seg selv og godta at han ikke er så spesiell så vil han være spesiell. Men han har ikke funnet sin måte å være spesiell på -i positiv forstand.

Og så har han for god tid i livet, så han har masse tid til å tenke og lure og undre og fable rundt dette. Mitt råd til unge mennesker må være å bare slappe av litt. Godta at du er ganske uspesiell sett i det store og hele.

Det har vært viktig for meg i alle fall, bare drite i om jeg er spesiell og ikke bry meg så mye. Og når jeg er meg selv og driter i normer og regler så er det nettopp da de rare sidene ved mennesket kommer til syne på en eutentisk og ekte måte. Det er DA folk føler du er spesiell, ikke når du prøver, for det er det alle andre også gjør, fordi de også tror at man må være spesiell for å være spesiell. Men det er et paradoks.

Litt som de emo-folka i svarte klær som sminker seg som Kiss og tar piercinger i alle kroppsåpninger. De vil gå mot strømmen. Men de er jo akkurat like "spesielle" som alle andre emo-folk. De finnes ikke spesielle bare pga det. Det er ganske main stream å gå mot strømmen. LIKSOM.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg orket ikke høre mer på episodene med Joakim. Gikk inn her for å sjekke om de har blitt mer interessante utover i sesongen, men hvis jeg skal tolke svarene her, så har det neppe skjedd. To episoder uti så oppfattet jeg Joakim som bagatellfokusert, selvopptatt og problematiserende. Et snøflak. Utrolig kjedelig å høre på. Jeg gleder meg til ny sesong med et par! Mye mer spennede. 

Forresten, digger havarikommisjonen!! Det er en bra podcast! Handler om par som har gått fra hverandre og så prøver terapeuter å analysere hva som gikk galt. Mye bedre enn "hos Peder" 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bondevett skrev (34 minutter siden):

Forresten, digger havarikommisjonen!! Det er en bra podcast! Handler om par som har gått fra hverandre og så prøver terapeuter å analysere hva som gikk galt. Mye bedre enn "hos Peder" 

Havarikommisjonen er bra! Men litt for overfladisk synes jeg, skulle gått en smule mer ned i dybden🙈

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OppNedPåAlt skrev (På 3.12.2020 den 9.33):

Havarikommisjonen er bra! Men litt for overfladisk synes jeg, skulle gått en smule mer ned i dybden🙈

Ja, det kan jeg være enig i. Ville gjerne hørt enda mer med mer dybde. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Havarikommisjonen er veldig bra:) Enig i at det hadde gjort seg med mer dybde, så episodene må gjerne være dobbelt så lange for min del:) Håper det kommer ny sesong etter jul!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 3.12.2020 den 9.35):

Joachim burde gått i metakognitiv terapi. 

Anonymkode: a0e66...362

Definitivt. Depressiv grubling in action.

Anonymkode: 055f5...e50

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, snork. Gjennomgangen av de bildene var det ikke veldig mye å få ut av. 

Anonymkode: d848e...aa2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herregud, snork. Gjennomgangen av de bildene var det ikke veldig mye å få ut av. 

Anonymkode: d848e...aa2

Bortsett fra at Joachim så godt husket at hans bror satt i fanget til mor på det ene bildet og at han selv satt i bakgrunnen og fyrte i peisen. Da følte han så mye på sjalusi og sårhet fordi broren fikk masse oppmerksomhet av bare å sitte på fanget til mor mens han som fyrte opp i peisen ikke fikk anerkjennelse for å klare det.

Så kommer de til et nytt bilde hvor det er Joachim som sitter på fanget til far og søsknene sitter i bakgrunnen for seg selv. Peder spør forsiktig hva Joachim tenker om dét bildet men alt han nevner er noe om at han og faren hadde et veldig godt forhold og at faren kjørte han overalt på fotballtrening og kamper. Han forteller også at han aldri var i tvil om at foreldrene elsket barna høyere enn noe annet og var villige til å gjøre alt for dem.

Man ser det man vil se tydeligvis... stakkars lille gutt, var ikke alene om oppmerksomheten til sine foreldre hvert sekund av dagen. Uffameg.

Så altså.., her har vi et bortskjemt barn som har blitt behandlet som en prins og som ikke setter pris på det. Sorry, men hvorfor er Joachim deltaker i en terapipodcast??  Han har ikke et problem, han har bare ikke evne til å skjønne hvor heldig han er.

Det han burde vært med på er en dannelsesreise, kanskje sammen med broren sin som er en kunstnertype og som tar livet som det faller seg, ser ting fra flere sider og som Joachim bare blir irritert over.

Skulle Joachim egentlig ønske at han var mer som broren sin?

Uansett, det Joachim burde vært med på var å reise rundt på asylmottak, sykehjem, rehabiliteringssentre, jobbe for Fretex, matsentralen, narkomane, en tur innom fengsel... Kanskje aller helst en tur til fattige strøk i utlandet. Bare for at han skal bli mer takknemlig for det livet han har hatt. Satan så jævelig provosert jeg blir av å høre på gnålet om at han ikke fikk anerkjennelse for å fyre i peisen og andre helt intetsigende trivielle ting. I helvette da mann!

Han er 28 år.., han fremstår som om han er enten 8 eller høyst 16. Så utrolig umoden og svak forståelse for hva man burde og ikke burde reagere på. Han reflekterer stort sett som en 16åring uten stor forstand, men at Joachim fortsatt som 28åring synes at det er urettferdig at han som fyrte i peisen ikke fikk like mye oppmerksomhet som sin bror i fanget på mor... Han skjønner ikke at dette er tankene til en 8 åring? Jeg hadde aldri turte å ta opp noe sånt i terapi??

Jeg er så utrolig fristet til å si noe at jeg ikke klarer å la være, så jeg sier det bare...

SKJERP DEG !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som forresten har klart å finne ut av hvem dette er? Har han Instagram eller Facebook? 

Vil bare se hvordan dette mennesket ser ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peder hadde noen poenger i oppsummeringen. At foreldre gjør ikke alt perfekt og at slik er det og det er vår oppgave som voksen å ta det til oss. Verden er ikke tilrettelagt med gullstol for oss. 

Han virker veldig opptatt av å ville være unik og spesiell, samtidig som han ikke vet helt hvordan han skal forhold seg til folk og er en usikker gutt. Han vil behandles perfekt i hans øyne.  Henger seg opp i gamle ting med ekstremt såre følelser, tillegger det mye mening og hater foreldrene for å ikke ha gjort alt som han selv mener de burde. 

Anonymkode: a0e66...362

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

loveli skrev (20 minutter siden):

Sorry, men hvorfor er Joachim deltaker i en terapipodcast??  Han har ikke et problem, han har bare ikke evne til å skjønne hvor heldig han er.

Vel. Han har mange umodne trekk og han grubler. Det er grunn til å gå i terapi for. 

Anonymkode: a0e66...362

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OppNedPåAlt skrev (På 30.11.2020 den 11.59):

DET reagerte jeg også på! Det er ikke noe hyggelig at noen påpeker slikt, "du flakker så med blikket, hva er spennende?" "du rødmer så, noe flaut?" "Du diller så med gaffelen, nervøs eller?" Ikke rart alle så på han etter det utsagnet.

Han sier altså mye rart, det der med å ikke tenke og bare si noe, slår veldig feil. Det han sa på daten var jo bare dritkleint (hvor langt ejakulerer mannnen).

 

Hvilken episode var dette? Prøver å finne den igjen i Itunes :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vel. Han har mange umodne trekk og han grubler. Det er grunn til å gå i terapi for. 

Anonymkode: a0e66...362

Ja, du har sikkert rett. Jeg lar meg bare provosere så til de grader.

Jeg tenker jo at han burde forstå hvor heldig han er og med det bare legge slike barnslige tanker bak seg. Vokse opp. Forstå at man ikke er senter av universet. Men for å klare det trenger han vel verktøy da, som han må få av Peder.

Joachim har sagt at han hatet foreldrene sine fordi de ikke klarte å hjelpe han da han ble ertet på skolen. Han gir de ingen anerkjennelse for at de prøvde...

Jeg hadde bare gitt han en klaps i bakhodet hvis han hadde klaget slik til meg tror jeg. 

 

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Peder hadde noen poenger i oppsummeringen. At foreldre gjør ikke alt perfekt og at slik er det og det er vår oppgave som voksen å ta det til oss. Verden er ikke tilrettelagt med gullstol for oss. 

Han virker veldig opptatt av å ville være unik og spesiell, samtidig som han ikke vet helt hvordan han skal forhold seg til folk og er en usikker gutt. Han vil behandles perfekt i hans øyne.  Henger seg opp i gamle ting med ekstremt såre følelser, tillegger det mye mening og hater foreldrene for å ikke ha gjort alt som han selv mener de burde. 

Anonymkode: a0e66...362

Så bra! Jeg hørte bare halve den siste episoden, klarte ikke mer, får høre hele skjønner jeg.

Endret av loveli
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten skrev (2 timer siden):

Hvilken episode var dette? Prøver å finne den igjen i Itunes :) 

Tror det var 5. episode 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...