AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #61 Del Skrevet 22. oktober 2019 Hva tror dere nå som episodene om de er ferdige? Tror dere de finner ut av det? Anonymkode: 4bdb5...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2019 #62 Del Skrevet 22. oktober 2019 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tror dere nå som episodene om de er ferdige? Tror dere de finner ut av det? Anonymkode: 4bdb5...a1e Njaaah. Anonymkode: f641e...60f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 23. oktober 2019 #63 Del Skrevet 23. oktober 2019 Nå har jeg hørt siste episode. Det går jo litt bedre med de.. Men.. Ja.. Hjelpes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2019 #64 Del Skrevet 23. oktober 2019 8 minutter siden, Kaisamaia skrev: Nå har jeg hørt siste episode. Det går jo litt bedre med de.. Men.. Ja.. Hjelpes. Ja, føler kanskje "hjelpes" passer bra her. Det jeg lurer på er hvordan Alexander var før de fikk barn. Hvor mye stilte han opp da? Hvor mye møtte han Therese på følelser da? Og litt samme med Therese. Hvor mye snakket de om andre ting enn aktiviteten de holdt på med der og da? Anonymkode: a2571...cee 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
annebanane Skrevet 23. oktober 2019 #65 Del Skrevet 23. oktober 2019 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tror dere nå som episodene om de er ferdige? Tror dere de finner ut av det? Anonymkode: 4bdb5...a1e Har fortsatt ikke troen. De klarer seg nok en periode før de samme problemene blir større i skala igjen. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 23. oktober 2019 #66 Del Skrevet 23. oktober 2019 Da jeg hørte siste episode dukket det et spørsmål opp i hodet mitt. Det er et spørsmål som faktisk dukker opp både støtt og stadig hos meg, når jeg leser her inne også. Og det er: Hvorfor har egentlig folk kjæreste? Noen har jo et klart svar på det: De ønsker noen å tilbringe livet med, noen å ha sex med, å ha trygghet og å være noens trygghet. De har større glede av livet når de kan dele det med noen. Men så har du andre mennesker. Som er i et forhold, men som bare virker totalt uinteresserte, sånn egentlig. Som Alexander. Hva skal han egentlig med Therese? Det fineste han noensinne sier om henne er at hun er moren til barna hans. Han sier ingenting om Therese som menneske, om hva han liker å gjøre med henne, han bruker veldig lite tid med henne og er ikke interessert i å snakke med henne. Det er kanskje litt slemt å si, men jeg får inntrykk av at han bare vil ha noen der som tar seg av ungene, og det er litt hyggelig hvis det blir sex sånn innimellom. Men henne er han jo ikke interessert i. Jeg skjønner ikke hva han skal med dette kjærlighetsforholdet. Erstatt Therese med en hushjelp og en venn med benefits, og han ville jo hatt det strålende. 27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Teethgrinding Skrevet 23. oktober 2019 #67 Del Skrevet 23. oktober 2019 1 time siden, CamillaCollett skrev: Da jeg hørte siste episode dukket det et spørsmål opp i hodet mitt. Det er et spørsmål som faktisk dukker opp både støtt og stadig hos meg, når jeg leser her inne også. Og det er: Hvorfor har egentlig folk kjæreste? Noen har jo et klart svar på det: De ønsker noen å tilbringe livet med, noen å ha sex med, å ha trygghet og å være noens trygghet. De har større glede av livet når de kan dele det med noen. Men så har du andre mennesker. Som er i et forhold, men som bare virker totalt uinteresserte, sånn egentlig. Som Alexander. Hva skal han egentlig med Therese? Det fineste han noensinne sier om henne er at hun er moren til barna hans. Han sier ingenting om Therese som menneske, om hva han liker å gjøre med henne, han bruker veldig lite tid med henne og er ikke interessert i å snakke med henne. Det er kanskje litt slemt å si, men jeg får inntrykk av at han bare vil ha noen der som tar seg av ungene, og det er litt hyggelig hvis det blir sex sånn innimellom. Men henne er han jo ikke interessert i. Jeg skjønner ikke hva han skal med dette kjærlighetsforholdet. Erstatt Therese med en hushjelp og en venn med benefits, og han ville jo hatt det strålende. Jeg er veldig enig. Hva er Alexanders motivasjon her? Peder var inne på at han kanskje tenker Alexander har noen problemer med å uttrykke seg fordi han ikke føler han klarer å yte det han forventer av seg selv. Også blir frustrasjonen til å være superfleksibel. (Jeg parafraser vilt her nå, beklager Peder Kjøs). Kanskje er Alexander så tafatt fordi han ikke mestrer helt de samme tingene som mor. Jeg tror samtidig at Alexander sikkert elsker sin kone, men at han kanskje ikke alltid er like tydelig i hverdagen at han setter pris på ting. Han fremstår som en frakoblet grubler, og da ikke på følelser og relasjoner - men ting og arbeidsoppgaver. Han har kanskje ikke fått en smell som gjør at han blir tvunget til å se brutalt nærme på familien sin og glede seg over at de er der. Det kan skje om han blir skilt som resultat av denne prosessen. Kanskje det er smellet som skal til for å få ham ut av den tafatte låsen. Jeg tror Alexander har driv og engasjement på jobb, men det er samtidig en arena han mestrer. Therese mestrer hjemmelivet på en helt annen måte. Hun vet hva en fireåring trenger, hun har lest seg opp og bekymrer seg. Alexander har slacket fordi hun har tatt ansvar. Så krangler de nå om at hun er lei av å være alene med ansvaret, men det er jo den mannen hun har. Kanskje er han ikke så sterk lagspiller, eventuelt er han så dårlig leder at han ikke takler ansvaret. Uansett er konklusjonen at han blir frustrert og frakoblet - og Therese må steppe inn og brannslukke. Hele tiden. Det skaper avstand at de ikke spiller godt nok på lag. Jeg tror personlig at Alexander har tanker han ikke sier noe om. Hvorfor vil han ikke si noe om preferanser i sex? Hva slags mann har null preferanser? Det er jo hele konseptet kink. Alle har noe. Selv de som ikke har noe har kanskje fløyelsmyk sex som greie. At han ikke har noe tyder på at han enten har meldt seg ut eller at han ikke er ærlig. Det er fristende å skulle mene at alle forhold som ikke har vill passion burde brytes opp. Samtidig er det noe med hverdagene. Er du for mye på er dét feil. Du kan ikke sitte og være sykt takknemlig hele tiden. Da blir forholdet en ekstraordinær tilstand. Et ekteskap som har vart mange år går videre og blir en hverdag. Kjærlighet tar ny form - en kjedeligere form, men kanskje enda nærmere. Man blir familie. Om balansene i familien er skjeve, om det ikke er ro og harmoni i hjemmet, så tåler det ikke tidens tann. Det bør være såpass glede og nærhet at man ikke er fremmede for hverandre. Jeg tror mye av de problemene starter i det små. Alexander har vært lite lydhør gjennom hele prosessen etter min mening. Han har kverulere, debattert, forsøkt å nyansere sine egne feil, mens Therese har tatt nesten all kritikk på strak arm. Hun internerer kritikk mot seg, han kverulerer på sin. Det er forsåvidt greit, men summen over mange år blir til at de ikke er lydhøre ovenfor hverandre. Hennes synspunkter når ikke gjennom. Hans blir ikke løsningsorienterte. Til sammen blir de kranglete, og avstanden øker. Jeg tror de egentlig er glade i hverandre, men de må kommunisere radikalt annerledes. Jeg tror de snakker feil språk sammen. 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CamillaCollett Skrevet 23. oktober 2019 #68 Del Skrevet 23. oktober 2019 12 minutter siden, DHG skrev: Jeg er veldig enig. Hva er Alexanders motivasjon her? Peder var inne på at han kanskje tenker Alexander har noen problemer med å uttrykke seg fordi han ikke føler han klarer å yte det han forventer av seg selv. Også blir frustrasjonen til å være superfleksibel. (Jeg parafraser vilt her nå, beklager Peder Kjøs). Kanskje er Alexander så tafatt fordi han ikke mestrer helt de samme tingene som mor. Jeg tror samtidig at Alexander sikkert elsker sin kone, men at han kanskje ikke alltid er like tydelig i hverdagen at han setter pris på ting. Han fremstår som en frakoblet grubler, og da ikke på følelser og relasjoner - men ting og arbeidsoppgaver. Han har kanskje ikke fått en smell som gjør at han blir tvunget til å se brutalt nærme på familien sin og glede seg over at de er der. Det kan skje om han blir skilt som resultat av denne prosessen. Kanskje det er smellet som skal til for å få ham ut av den tafatte låsen. Jeg tror Alexander har driv og engasjement på jobb, men det er samtidig en arena han mestrer. Therese mestrer hjemmelivet på en helt annen måte. Hun vet hva en fireåring trenger, hun har lest seg opp og bekymrer seg. Alexander har slacket fordi hun har tatt ansvar. Så krangler de nå om at hun er lei av å være alene med ansvaret, men det er jo den mannen hun har. Kanskje er han ikke så sterk lagspiller, eventuelt er han så dårlig leder at han ikke takler ansvaret. Uansett er konklusjonen at han blir frustrert og frakoblet - og Therese må steppe inn og brannslukke. Hele tiden. Det skaper avstand at de ikke spiller godt nok på lag. Jeg tror personlig at Alexander har tanker han ikke sier noe om. Hvorfor vil han ikke si noe om preferanser i sex? Hva slags mann har null preferanser? Det er jo hele konseptet kink. Alle har noe. Selv de som ikke har noe har kanskje fløyelsmyk sex som greie. At han ikke har noe tyder på at han enten har meldt seg ut eller at han ikke er ærlig. Det er fristende å skulle mene at alle forhold som ikke har vill passion burde brytes opp. Samtidig er det noe med hverdagene. Er du for mye på er dét feil. Du kan ikke sitte og være sykt takknemlig hele tiden. Da blir forholdet en ekstraordinær tilstand. Et ekteskap som har vart mange år går videre og blir en hverdag. Kjærlighet tar ny form - en kjedeligere form, men kanskje enda nærmere. Man blir familie. Om balansene i familien er skjeve, om det ikke er ro og harmoni i hjemmet, så tåler det ikke tidens tann. Det bør være såpass glede og nærhet at man ikke er fremmede for hverandre. Jeg tror mye av de problemene starter i det små. Alexander har vært lite lydhør gjennom hele prosessen etter min mening. Han har kverulere, debattert, forsøkt å nyansere sine egne feil, mens Therese har tatt nesten all kritikk på strak arm. Hun internerer kritikk mot seg, han kverulerer på sin. Det er forsåvidt greit, men summen over mange år blir til at de ikke er lydhøre ovenfor hverandre. Hennes synspunkter når ikke gjennom. Hans blir ikke løsningsorienterte. Til sammen blir de kranglete, og avstanden øker. Jeg tror de egentlig er glade i hverandre, men de må kommunisere radikalt annerledes. Jeg tror de snakker feil språk sammen. Du sier veldig mye som jeg også tenker, og skriver det veldig godt! Ja, hvem er det som ikke har noen preferanser i det hele tatt? Og han sier noe annet interessant til Therese flere ganger, nemlig «Kan du ikke bare prøve noe og se hvordan det går?» (eller noe i den duren). Det er jo helt merkverdig. Han skal ikke kommunisere, og Therese skal gjette og tilpasse seg. Det eneste som kan forklare dette er at han er vokst med en mor som har vært totalt koblet på og har gjettet seg til alle hans behov, noe en partner umulig kan klare. Og så er han ikke vant til å måtte kjenne etter hva han føler og å kommunisere om behov. Og så får han attpåtil kritikk for det. Men jeg synes Peder burde stilt spørsmålet: Ønsker du deg egentlig et kjærlighetsforhold i det hele tatt, Alexander? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kaisamaia Skrevet 28. oktober 2019 #69 Del Skrevet 28. oktober 2019 I dag er det lagt ut en ny episode! Trodde det var ferdig nå, jeg. Men i dag er det en episode som heter "Et halvt år senere med Therese og Alexander". Kjenner jeg er spent. 😀 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2019 #70 Del Skrevet 30. oktober 2019 Hva tror dere etter et halvt år etter-episoden? Anonymkode: 4bdb5...a1e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. november 2019 #71 Del Skrevet 2. november 2019 On 10/30/2019 at 7:04 PM, AnonymBruker said: Hva tror dere etter et halvt år etter-episoden? Anonymkode: 4bdb5...a1e Jeg ble veldig overrasket over halvårsepiseoden! Det virker som om Therese har fått mye ‘kjeft’ på Facebook eller hvor nå enn denne podcasten diskuteres på nett. Ut fra hva jeg har lest her på Kvinneguiden har ikke hun fått spesielt mye pes, så jeg skjønte ikke helt hvilke nettsider de diskuterte. Jeg syns fortsatt Alexander er fullstendig tafatt ifht forholdet, samtidig som han nå starter for seg selv og må legge enda mer tid i jobb framover. Hadde det virket som det var noe mellom dem verdt å ta vare på så kanskje det hadde vært en framtid for dem, men _fortsatt_ er det fineste han kan si om henne at ‘hun er flink med barna, da’.. *eyeroll! Jeg er enig i at Therese sikkert har vært sur og bitchy mot ham innimellom, men hvordan ellers skal hun få en reaksjon fra ham? Huffnei, det der virker håpløst, altså. Og jeg må si at det er vrient å få tak på hva terapi egentlig gjør.. Peder har også vært litt tafatt, syns jeg. Så nei, gir dem fortsatt bare et par år før de gir seg, dessverre. Anonymkode: 229ee...7af 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. november 2019 #72 Del Skrevet 3. november 2019 På 2.11.2019 den 12.52, AnonymBruker skrev: Og jeg må si at det er vrient å få tak på hva terapi egentlig gjør.. Peder har også vært litt tafatt, syns jeg. Så nei, gir dem fortsatt bare et par år før de gir seg, dessverre. Anonymkode: 229ee...7af Jeg tror terapi i stor grad gir en falsk trygghet mer enn reell langtidseffekt. Som Tana Dineen sier i Manufacturing Victims: "But the Psychology Industry is not an ally at all; it is a self-serving business determined to extend its influence, expand its markets and increase its overall profits. It intends that people accept their need for psychology, assume an inferior and dependent role, and become “users.” It is through caring that psychologists create need, and through helping that they establish dependency." Anonymkode: bb0dd...79a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #73 Del Skrevet 4. november 2019 På 3.11.2019 den 17.29, AnonymBruker skrev: Jeg tror terapi i stor grad gir en falsk trygghet mer enn reell langtidseffekt. Som Tana Dineen sier i Manufacturing Victims: "But the Psychology Industry is not an ally at all; it is a self-serving business determined to extend its influence, expand its markets and increase its overall profits. It intends that people accept their need for psychology, assume an inferior and dependent role, and become “users.” It is through caring that psychologists create need, and through helping that they establish dependency." Anonymkode: bb0dd...79a Dette er jo bare fjas. RIktig terapi funker ikke sånn. Anonymkode: f641e...60f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. november 2019 #74 Del Skrevet 4. november 2019 Har ikke sett denne tråden før, men er enig i det meste som er skrevet. Therese virka veldig bitchy og sur til å begynne med, man man skjønner jo hvorfor når man får ett bedre bilde av dem. Alex er så utrolig tafatt og lite voksen. På "ett halvt år etter" virker det som de har det mye bedre, først og fremst fordi han må gjøre ALT, og kanskje innser hvor mye hun har stått med alene... Tror nok heller ikke de er sammen om noen år... Anonymkode: 3a5d5...0d6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #75 Del Skrevet 7. november 2019 Her er et intervju med Therese og Alexander: https://www.klikk.no/produkthjemmesider/kamille/parterapi-med-peder-kjos-6825928 Anonymkode: 2138e...af1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. november 2019 #76 Del Skrevet 7. november 2019 Her er et intervju med Therese og Alexander: https://www.klikk.no/produkthjemmesider/kamille/parterapi-med-peder-kjos-6825928 Anonymkode: de0f7...7e9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 2. januar 2020 #77 Del Skrevet 2. januar 2020 Jeg hører podcastene nå. Veldig mye er veldig aktuelt, relevant og interessant. Jeg føler utrolig med Camilla med den barndomshistorien hun har - og kjenner meg godt igjen i den følelsen hun satt med da moren gav klem og drakk kaffe med personen som hadde brent ned huset til Camilla’s farmor, helt som om ingenting hadde skjedd. Det må ha føltes som et stort overtramp! Peder’s perspektiv på Kristin’s angst var også interessant. Kristin sier hun er redd for at folk skal se på henne når hun er f.eks i en butikk, og spørsmålet er om dette forsterkes hos henne fordi hun er blind da hun ikke er i stand til å sjekke ut om andre faktisk ser på henne. Da sier Peder at han ikke er så sikker på om denne frykten er ulik andres, nettopp fordi at hvis man spør en person som har sosial angst men som ikke er blind om det faktisk er slik at andre ser på dem - så vet de heller ikke. De har mulighet til å sjekke det ut, i motsetning til Kristin, men de vet heller ikke. For angsten er så sterk at de ikke legger merke til dem rundt. De er heller ikke i stand til å sjekke det ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #78 Del Skrevet 2. januar 2020 Jeg trodde jeg hadde hørt alle, men Kristin har jeg visst gått glipp av. Jeg synes det er kjempe interresant. Lærer mye om meg selv ved å høre på de også. Kjenner meg litt igjen i alle. Og kunne faktisk tenke meg å ta kontakt med en psykolog for å få nøstet opp i noen ting selv. Anonymkode: 72362...518 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. januar 2020 #79 Del Skrevet 2. januar 2020 Noen som har hørt de siste episodene med hun overvektige med spiseforstyrrelse? Jeg irriterer meg grønn over at hun stadig sier "på en måte". "Det er på en måte sånn at jeg ikke klarer å styre meg på en måte". I episoden som blir spilt inn et halvt år etter så sier hun det 5(!) ganger fra 01:20 - 02:10. Har ellers ikke fått noe ut av episodene med henne, jeg sliter også med mat og tenkte jeg skulle få nytte av episodene, men men... Håper på noe mer matnyttig neste sesong. Anonymkode: be1cf...262 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2020 #80 Del Skrevet 7. januar 2020 På 3.1.2020 den 0.15, AnonymBruker skrev: Noen som har hørt de siste episodene med hun overvektige med spiseforstyrrelse? Jeg irriterer meg grønn over at hun stadig sier "på en måte". "Det er på en måte sånn at jeg ikke klarer å styre meg på en måte". I episoden som blir spilt inn et halvt år etter så sier hun det 5(!) ganger fra 01:20 - 02:10. Har ellers ikke fått noe ut av episodene med henne, jeg sliter også med mat og tenkte jeg skulle få nytte av episodene, men men... Håper på noe mer matnyttig neste sesong. Anonymkode: be1cf...262 Må si meg helt enig med deg. Føler hun tok opp ting det er vanskelig å relatere seg til, og samtidig lite relatert til selve spisingen. Vet at det er slik at man må få tak i problemet bak, det ble bare så rotete og ja.. Hadde gledet meg veldig til disse episodene, håper det blir noe med slik tema neste sesong! Anonymkode: 5db18...8dc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå