Gå til innhold

Er veganere bedre mennesker enn kjøttetere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, deedee_ said:

Vi har jo svart på det? Det vil sakte men sikkert bli mindre av disse? 

Produksjonsdyr sånn de er idag gir ingen nytte i naturen utover at de er mat for oss? Om disse ikke hadde eksistert hadde ikke dette utgjort noen trussel for naturen heller da, snarere tvert imot da mye landområder blir brukt for å dyrke mat til nettopp alle disse husdyrene ville kunne blitt brukt til andre ting eller grodd igjen for å gi mer plass til andre villdyr slik at de ikke trekker inn i byggefelt o.l. 

Jeg har heller aldri nent noen ting om dine holdninger til noe som helst, det var en observasjon om hvordan folk flest bryr seg om dyrene først når det er snakk om at de skal utryddes, men ikke bryr seg om hvert enkelte individuelle dyr og hvordan de blir holdt når de er i live. Vet ingenting om hva du tenker rundt dette, jeg.

Og når det er sakte, men sikkert blitt færre av dem? Da vil de resterende individene konkurrere med deg om landbruksarealer. Hva tenker du skal skje med dem da, hvis ingen spiser dem, og de ikke har noen nytte? Hvorfor vil du ikke svare på det?

Dessuten har disse dyrene en hel del nytteverdi utover mat. Er du ikke klar over det? Du har en veldig naiv holdning til dette med produksjonsdyr og forvaltning av utmark.

Anonymkode: 44f03...621

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi det er smart å tenke "for et koselig dyr som både liker meg og ikke vil meg noe vondt - den vil jeg lage pølse av???" 

Anonymkode: bc058...ddb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stjeler ikke maten til dyra, så jeg er et bedre menneske😜

Anonymkode: bffc1...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg stjeler ikke maten til dyra, så jeg er et bedre menneske😜

Anonymkode: bffc1...03f

Hehe. Original er du og. Hvem mener du stjeler maten til dyra?

Anonymkode: e0de0...7d2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg stjeler ikke maten til dyra, så jeg er et bedre menneske😜

Anonymkode: bffc1...03f

Nei, du bare jager dem bort fra hjemmene deres for å lage beite til dyrene du skal spise. 

Anonymkode: 98726...64b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hehe. Original er du og. Hvem mener du stjeler maten til dyra?

Anonymkode: e0de0...7d2

Veganere og de andre grønnsakene.

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nei, du bare jager dem bort fra hjemmene deres for å lage beite til dyrene du skal spise. 

Anonymkode: 98726...64b

Znoooooork

Anonymkode: bffc1...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 hours ago, AnonymBruker said:

Veganere og de andre grønnsakene.

 

Znoooooork

Anonymkode: bffc1...03f

Husdyr spiser ikke brokkoli, linser, bønner, havre osv. De spiser soya og gress

Anonymkode: df5aa...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Visste at samfunnet kom til å bli dritt. 

‘Pappaen min er bedre enn pappaen din’

tror ikke noe på at folk kommer seg videre. Lager bare nye problemstillinger. 

Anonymkode: d55f6...09f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Vi er jo veganere fordi vi har empati og god moral. :) 

Anonymkode: b5217...338

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på hvem du spør... Oksen synes nok de er bedre mennesker😅

Anonymkode: 0c8d9...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Husdyr spiser ikke brokkoli, linser, bønner, havre osv. De spiser soya og gress

Anonymkode: df5aa...210

Grisen eter alt jo. Følge med på skolen vettu😉

Anonymkode: bffc1...03f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, rebony skrev:

Vil nå påstå at veganere er bedre enn de menneskene som står på bakbeina og nekter å innse at kjøtt ødelegger planeten vår uansett hvor mye fakta de får lagt i fanget. Er som oftest også de som skriker stygge ting om vegetarmat og ler meg oppi trynet når jeg bare vil sitte i fred og ro for å spise lunsjen min.

Vegetarmat importert fra utlandet som flys inn er ikke særlig bra for miljøet det heller

Anonymkode: bc8dd...3f0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

49 minutter siden, AnonymBruker said:

Vegetarmat importert fra utlandet som flys inn er ikke særlig bra for miljøet det heller

Anonymkode: bc8dd...3f0

Og du mener det kun er vegetarmat som blir importert fra utlandet? Alt du spiser er lagd i bygda du bor i, eller? Det er uansett mindre påkjenning for miljøet å fly en vegetarburger rundt halve jorda enn å kjøpe en kjøttburger produsert 100% i Norge, noe som forøvrig ikke engang finnes. Er ikke nødvendig å komme med slike dumme argumenter kun for å komme med et argument, spar oss.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, deedee_ skrev:

Vi har jo svart på det? Det vil sakte men sikkert bli mindre av disse? 

Produksjonsdyr sånn de er idag gir ingen nytte i naturen utover at de er mat for oss? Om disse ikke hadde eksistert hadde ikke dette utgjort noen trussel for naturen heller da, snarere tvert imot da mye landområder blir brukt for å dyrke mat til nettopp alle disse husdyrene ville kunne blitt brukt til andre ting eller grodd igjen for å gi mer plass til andre villdyr slik at de ikke trekker inn i byggefelt o.l. 

Jeg har heller aldri nent noen ting om dine holdninger til noe som helst, det var en observasjon om hvordan folk flest bryr seg om dyrene først når det er snakk om at de skal utryddes, men ikke bryr seg om hvert enkelte individuelle dyr og hvordan de blir holdt når de er i live. Vet ingenting om hva du tenker rundt dette, jeg.

Jeg er oppriktig nysgjerrig på nøyaktig hva du mener vi skulle dyrket her i Norden? Jeg har Google og lest mye, da jeg er opptatt av miljø og fremtiden, men jeg er også opptatt av en langsiktig plan. 

Faktum er at livet her på berget jo må gå sin gang, og jeg får ingen realistiske svar på hvordan vi skal livnære oss i denne utopiske verdenen uten olje, fisk og kjøttproduksjon. 

Derfor velger jeg å gjøre det jeg mener er best og mest bærekraftig for miljøet. Jeg handler lokalt. Burgeren min er faktisk 100% norsk da jeg kjøper kjøtt fra en lokal, økologisk gård som forer dyrene på norsk gress. Jeg kjøper svinekjøtt fra en annen gård som har grisene løpende fritt i skogen og kyllinger og egg får jeg hjemme på tunet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 23.8.2019 den 15.21, Kvinne87Rogaland skrev:

Det er jo mennesker som bryr seg om dyrevelferd og gjør grep for mindre lidelse her i verden, så de tar jo gode valg.

Men det er jo andre ting enn kostholdsvalg som gjør folk til gode mennesker, så kjøttetere kan gjøre gode ting på andre områder.

Det er mange variabler, så nei, man kan ikke på generelt grunnlag si at vegetarianere er bedre mennesker.

Men å spise vegetarisk er jo logisk nok et bedre valg enn å spise kjøtt - både med tanke på miljø, egen helse og dyrevelferd. Det er bevist og kan ikke diskuteres en gang.

Nettopp dette viser jo at veganere er best. Det skulle vært samme straff for drap på dyr som på mennesker, kanskje med et unntak av mikroskopiske dyr og virvelløse dyr (?). Dette ville satt et effektivt forbud mot å konsumere dyr.

Anonymkode: c3bfb...bec

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Jolene skrev:

Nei. Hva man spiser avgjør ikke om et menneske er godt eller ikke.

Jo, det reflekterer holdninger, selv om det også kan finnes onde veganere. Andre faktorer er også med på å bestemme om man er et godt menneske.

Anonymkode: c3bfb...bec

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎23‎.‎08‎.‎2019 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Det virker som de føler seg bedre ihvertfall. Her på KG er det mange som bedriver kredsanking. 

 

Anonymkode: 6489c...19b

Nå er jeg vegetarianer og ikke veganer, men tror ikke jeg automatisk er et bedre menneske enn andre fordi jeg ikke spiser kjøtt. Mange, om ikke de fleste, kjøttetere, tenker vel ikke så mye over de vanvittige og ufattelige lidelsene som ligger bak kjøttet på tallerkenen deres. Men de som er klar over det, og likevel spiser kjøtt, ja, de er dårlige mennesker det har jeg ikke noe problem med å si hverken her eller IRL.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...