Gå til innhold

Er veganere bedre mennesker enn kjøttetere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det virker som de føler seg bedre ihvertfall. Her på KG er det mange som bedriver kredsanking. 

 

Anonymkode: 6489c...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er dette et godt utgangspunkt for en saklig diskusjon?

 

(nei.)

Anonymkode: 44f03...621

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes dette var en dårlig trådtittel og trådstarter bør tenke seg nøye om før han skriver igjen 

Anonymkode: bc058...ddb

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, de er ikke det. Det er ikke hva du spiser som avgjør om du er et bra menneske eller ikke.

Anonymkode: dcc52...1de

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ok. Beklager trådtittel

 

jeg lurer bare på om dere mener at man blir et bedre menneske av å spise vegansk? 

 

Er ikke antiveganer altså. 

Anonymkode: 6489c...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mennesker som bryr seg om dyrevelferd og gjør grep for mindre lidelse her i verden, så de tar jo gode valg.

Men det er jo andre ting enn kostholdsvalg som gjør folk til gode mennesker, så kjøttetere kan gjøre gode ting på andre områder.

Det er mange variabler, så nei, man kan ikke på generelt grunnlag si at vegetarianere er bedre mennesker.

Men å spise vegetarisk er jo logisk nok et bedre valg enn å spise kjøtt - både med tanke på miljø, egen helse og dyrevelferd. Det er bevist og kan ikke diskuteres en gang.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veganere er selvfølgelig ikke bedre mennesker enn kjøttetere, men veganere har tatt et bedre valg.

Anonymkode: 2c524...927

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg ingen tro på, men veganere tror det vel selv. De om det. 

Anonymkode: 57648...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Å ikkje støtta drap av dyr som ikkje vil dø gjer deg til eit betre menneske. Men kva er poenget med denna tråden?

Anonymkode: ef58f...915

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bedre enn mennesker som lager tråder som dette på kg..........

Anonymkode: df5aa...210

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok. Beklager trådtittel

 

jeg lurer bare på om dere mener at man blir et bedre menneske av å spise vegansk? 

 

Er ikke antiveganer altså. 

Anonymkode: 6489c...19b

Mener ikke at jeg er et bedre menneske på alle områder, men jeg synes at jeg og andre veganere tar bedre og mer etiske valg når det kommer til hva man spiser og bruker penger på. Så på akkurat det området er veganere bedre, ja. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant spørsmål. Jeg har lest en del rundt moral og etikk rundt dette. La meg bare understreke at jeg spiser kjøtt, men jeg ser at mange argumenter for at å drepe dyr for mat ikke holder mål hvis man vil argumentere for at det er moralsk riktig. 

Noen sier for eksempel at det er greit fordi dyr har lavere intelligens, men dette argumentet holder ikke mål i det hele tatt. Sier man da at høyere intelligens betyr mer verdi? Kan man bruke dette argumentet på mennesker? Kan man si at det er moralsk riktig at man behandler mennesker med lavere intelligens dårlige fordi den som er smartere har mer verdi? Kan vi da si at en toåring er mindre verdt enn en gris, fordi griser er smartere enn småbarn? 

Det er bedre å si at man syns det er greit fordi dyr ikke er mennesker, men da argumenter man for lojalitet. Har lojalitet til egen art noe moralsk verdi? 

Endret av Chiyo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen hører gulrotens stumme skrik når den levende rives løs fra sine røtter.

Skal verdens planteetere utryddes? Hverken husdyr eller beitende villdyr vil forsvinne om vi ikke spiser dem. Hvordan har egentlig veganerne tenkt å løse dette? 

Anonymkode: 44f03...621

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er bedre veganere. Det er vel det eneste man kan slå fast.

Anonymkode: 1b6b1...a22

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 minutter siden, Chiyo said:

Interessant spørsmål. Jeg har lest en del rundt moral og etikk rundt dette. La meg bare understreke at jeg spiser kjøtt, men jeg ser at mange argumenter for at å drepe dyr for mat ikke holder mål hvis man vil argumentere for at det er moralsk riktig. 

Noen sier for eksempel at det er greit fordi dyr har lavere intelligens, men dette argumentet holder ikke mål i det hele tatt. Sier man da at høyere intelligens betyr mer verdi? Kan man bruke dette argumentet på mennesker? Kan man si at det er moralsk riktig at man behandler mennesker med lavere intelligens dårlige fordi den som er smartere har mer verdi? Kan vi da si at en toåring er mindre verdt enn en gris, fordi griser er smartere enn småbarn? 

Det er bedre å si at man syns det er greit fordi dyr ikke er mennesker, men da argumenter man for lojalitet. Har lojalitet til egen art noe moralsk verdi? 

Metabolismen kjenner ingen moral. Den bryr seg ikke om hvor karbonkilden kommer fra, eller hva som er opphav til karbohydratene den bryter ned.

Som Thorbjørn Egner sa:

"Vel, vel, slik har det vært bestandig - man spiser hverandre, og ferdig med det."

Balansen i økosystemet er basert på at noen arter spiser andre arter. Hvorfor skal vi kødde med det?

Anonymkode: 44f03...621

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Metabolismen kjenner ingen moral. Den bryr seg ikke om hvor karbonkilden kommer fra, eller hva som er opphav til karbohydratene den bryter ned.

Som Thorbjørn Egner sa:

"Vel, vel, slik har det vært bestandig - man spiser hverandre, og ferdig med det."

Balansen i økosystemet er basert på at noen arter spiser andre arter. Hvorfor skal vi kødde med det?

Anonymkode: 44f03...621

Du vet vi mennesker allerede kødder med den? Naturen hadde helt fint klart år rydde opp selv.

Anonymkode: 3928a...8de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Balansen i økosystemet er basert på at noen arter spiser andre arter. Hvorfor skal vi kødde med det?

Anonymkode: 44f03...621

Men vi har jo egentlig føkka opp økosystemet. Du skjønner det sant? Vi mennesker i vesten bruker kjøtt som hovedkilde av protein, men vi spiser alt for mye av det. Se på USA, se på deres forbruk av mat og kjøtt. Du kan få en burger på størrelse med en baby, bare fordi. Ikke fordi du trenger det, ikke fordi de er bra for kroppen din, men bare fordi "I'm American, I have the freedom to do what I want. Watch me eat a baby-sized burger because I am free!"  
Vi har ikke balanse i økosystemet vårt. 

Jeg sier ikke at vi ikke skal spise kjøtt, jeg bare påpeker at det er ganske naivt å tro at vi ikke har køddet med økosystemet alle rede. Mennesket har gått fra å jakte og spise kjøtt når vi trenger det, til å masseprodusere og bortkaste kjøtt på bekostning av miljøet. Kjøttindustrien er ikke bra for miljøet slik den er i dag. 

Anonymkode: 98726...64b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om en ser bort fra kostholdet, hva mener du med bedre? 

 

Anonymkode: 4726b...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...