jabx Skrevet 8. september 2019 #101 Skrevet 8. september 2019 20 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Hvem hetser henne? Du har ikke bakkekontakt om du tror denne jenta gjør dette helt av seg selv. Systemendringer? Det er folk som hetser henne i denne tråden. Deg inkludert. Du påstår at hun bare er en viljeløs dukke. Ja, systemendringer. Hele samfunnet må endres. Hele verden må endres. De 100 selskapene som står for 70% av utslippene må stoppes, for eksempel. Vi må over på fornybare energikilder. Og så videre. 1
jabx Skrevet 8. september 2019 #102 Skrevet 8. september 2019 20 timer siden, ElinX0Xpoliti skrev: Jeg er en videnskap "person" som du kaller det dog ikke i feltet klima, og klimaaktivister er antividenskaplige i den forstand at de ikke følger en metodologisk tese som kan motbevises av å teste påstanden. Klimaaktivister har ikke et rigorøst grunnlag for det de sier. Det er ikke klimaaktivistene som påstår at over hundre år med forskning og tusenvis av studier tar feil. Det er dere vitenskapsbenektere, det. 2
jabx Skrevet 8. september 2019 #103 Skrevet 8. september 2019 20 timer siden, Atomlynet skrev: At Thunberg ikke har satt seg godt nok inn i hva turen hennes innebærer er hennes ansvar og det viser bare at hun ikke er så miljøbevisst som hun gir uttrykk for. Eh, nei. De to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Og uansett, det er irrelevant hva enkeltpersoner gjør. For å gjøre noe med dette må hele systemet endres. Hvor jævla vanskelig skal det være å få det inn i hodet da?
jabx Skrevet 8. september 2019 #104 Skrevet 8. september 2019 (endret) 5 timer siden, tdm900 skrev: Vidoeolink hadde vært det mest fornuftige her! Det hadde også vakt oppsikt, men det klarer dere ikke å innse! En som er normalt utrustet vil skjønne at det er noe helt annet å møtes ansikt til ansikt enn over videolink. Det har med menneskelig kontakt å gjøre. Men så er det tilstander som gjør at man er dårligere i stand til å forstå mellommenneskelige relasjoner. Da skjønner man ikke at videolink er noe annet enn direkte kontakt med andre mennesker. Endret 8. september 2019 av jabx 2
tdm900 Skrevet 8. september 2019 #105 Skrevet 8. september 2019 2 minutter siden, jabx skrev: En som er normalt utrustet vil skjønne at det er noe helt annet å møtes ansikt til ansikt enn over videolink. Det har med menneskelig kontakt å gjøre. Men så er det tilstander som gjør at man er dårligere i stand til å forstå mellommenneskelige relasjoner. Da skjønner man ikke at videolink er noe annet enn direkte kontakt med andre mennesker. Da kan man like godt bruke fly, og det kunne spart utslipp med kun èn tur/retur, i stedet for TO, tur/retur som det har blitt nå. Eller er så naiv om dum at du tror hun seiler hjem igjen? Det skjer bare ikke 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 8. september 2019 #106 Skrevet 8. september 2019 40 minutter siden, jabx said: Det er ikke klimaaktivistene som påstår at over hundre år med forskning og tusenvis av studier tar feil. Det er dere vitenskapsbenektere, det. ? Hva snakker du om, klimaaktivister er ikke videnskapsfolk. Jeg har ikke benektet klimaforandringer i det hele og det store. Jeg anser å få svar på faktisk klimaforandring ifra aktivister er tull. Jeg ser ingen konsensus ifra videnskaplig miljøet nasjonalt eller internasjonalt på verden går under om 12 år eller at det ligger utenfor normalen dagens klima i et langt nok perspektiv. 1
ElinX0Xpoliti Skrevet 8. september 2019 #107 Skrevet 8. september 2019 2 hours ago, jabx said: Det er folk som hetser henne i denne tråden. Deg inkludert. Du påstår at hun bare er en viljeløs dukke. Jeg har ikke sagt "viljeløs dukke", ikke put ord i munnen min. Det jeg sier er at hun utsatt for skremsel propaganda av verste sort, og foreldrene som mest sannsynlig står bakk dette. 2 hours ago, jabx said: Ja, systemendringer. Hele samfunnet må endres. Hele verden må endres. De 100 selskapene som står for 70% av utslippene må stoppes, for eksempel. Vi må over på fornybare energikilder. Og så videre. Da drar du til Kina, Indonesia og India der du forklarer at de må legge om økonomien og ta ansvar. Norge utgjør bortimot 0% av utslippene i verden. Vi kan ikke gå over til fornybare kilder inntil: 1. Batteri kapasitettesen blir 17 ganger bedre (1700%) og batteri varer 20 år. For bil og hjem. 2. Solcellepaneler må nå 0,2 dollar per watt for å konkurrere med gass og kull kraftverk. 3. Samfunn må ha minst 30 år til å legge ny infrastruktur og bytte bil flåte. fanasier: 1. Vindkraft er en fanasi og har og vil aldri fungere bortsett ifra turbin teknologi inne i fjell 2. geoterminal kraft som i grønnland er teknisk umulig og når man kan ha det så vil andre teknologier som produserer strøm være bedre. 3. Fusjon er fremdeles teknisk umulig og vil være det i nær fremtid, dog fusjons reaktorer kan bli problem løst via ny innovasjon takket være kunstig intelligens. 4. karbondioksid er ikke en klima gass, vi har planter og trær som spiser dette opp. Vi kan trykt produsere 1000 ganger mer karbondioksid, vi vet dette siden vi har vulkaner som gjør dette regelmessig og vi har plante fabrikker i Kina som de pumper inn karbondioksid. Dette er konsensus blant videnskap folk, jeg anbefaler at du faktisk leser faglitteratur og fora på nettet om dette. Istedenfor at du får missinformasjon ifra falske videnskap folk som Bill Nye som bare har en bachler mekanisk in. og ingen rigorøs trening innen for feltet. Det virker for meg du baserer det du sier ifra aktivister som er alarmist for klima. 2
Atomlynet Skrevet 8. september 2019 #108 Skrevet 8. september 2019 3 timer siden, jabx skrev: Eh, nei. De to tingene har ikke noe med hverandre å gjøre. Og uansett, det er irrelevant hva enkeltpersoner gjør. For å gjøre noe med dette må hele systemet endres. Hvor jævla vanskelig skal det være å få det inn i hodet da? Det at Thunberg bidrar til å belaste klima mer for å delta i et stunt som liksom skal fremstille at hun belaster klima mindre blir for dumt rett og slett. 2
Brutex Skrevet 9. september 2019 #109 Skrevet 9. september 2019 10 hours ago, tdm900 said: Er det virkelig så vanskelig å forstå at det hadde hatt en innvirkning? Gikk hun, eller syklet, eller red på hest på de andre stedene hun har vært og predikert på?!?!? Hun tok tog.
Brutex Skrevet 9. september 2019 #110 Skrevet 9. september 2019 10 hours ago, tdm900 said: Da kan man like godt bruke fly, og det kunne spart utslipp med kun èn tur/retur, i stedet for TO, tur/retur som det har blitt nå. Eller er så naiv om dum at du tror hun seiler hjem igjen? Det skjer bare ikke Så hvis hun tar flyet hjem igjen så betyr det at alt hun sier har vært feil og at klimakrisen er avlyst? 1
stan Skrevet 9. september 2019 #111 Skrevet 9. september 2019 På 22.8.2019 den 1.21, linsejesus skrev: Og jeg som hadde tenkt å leve litt mer miljøvennlig, men vi trenger jo ikke det når Thunberg har reist med fly... Så du mener du kan gjøre som Thunberg? Da forventer vi at i tillegg til å reise med fly, sørger du får at en hel generasjon, verden over blir klar over klimautfordringene og engasjerer seg. Gjør som Thunberg.
tdm900 Skrevet 9. september 2019 #112 Skrevet 9. september 2019 1 time siden, Brutex skrev: Så hvis hun tar flyet hjem igjen så betyr det at alt hun sier har vært feil og at klimakrisen er avlyst? Tror du hun seiler tilbake? Hvis ikke, går det tog til det amerikanske kontinentet? 1
Honey Dew Skrevet 9. september 2019 #113 Skrevet 9. september 2019 20 timer siden, Bag skrev: Hvor har du det fra at "hun tok fly som alle andre"? Hun er fortsatt i USA og skal senere dra ned til Chile med tog, buss og båt og delta på en konferanse der senere i måneden Null gevinst er vel heller diskutabelt. Hun får masse oppmerksomhet om sin sak. En videolink ville garantert ikke skapt like mye oppmerksomhet. Det er urimelig hvis man skal mene at klimaforkjempere ikke skal kunne gjøre noe som forurenser miljøet all den tid i mange tilfeller det ikke er realistiske alternativer. Det virker som om noen mener at enten må man være perfekt eller så kan vi bare drite i alt som har med miljø å gjøre. Jeg hører også noen klage over at hun bruker elektronikk. Som om hun kunne fått spredd sitt budskap med brevkorrespondanse og uten å bruke sosiale medier m.m. Har hun sluttet på skolen? Det er hvertfall ikke lurt av henne. 2
Bag Skrevet 9. september 2019 #114 Skrevet 9. september 2019 7 hours ago, Honey Dew said: Har hun sluttet på skolen? Det er hvertfall ikke lurt av henne. Hvorfor ikke? Hun får masse oppmerksomhet om sin sak nå, hun opplever mye og har stor mulighet for å påvirke. Benytter hun ikke sjansen nå tror jeg hun aldri får den igjen. Hvis hun studerer et år er det lite trolig at de mulighetene er der fortsatt. Hun kan alltids studere senere. 2
Honey Dew Skrevet 9. september 2019 #115 Skrevet 9. september 2019 46 minutter siden, Bag skrev: Hvorfor ikke? Hun får masse oppmerksomhet om sin sak nå, hun opplever mye og har stor mulighet for å påvirke. Benytter hun ikke sjansen nå tror jeg hun aldri får den igjen. Hvis hun studerer et år er det lite trolig at de mulighetene er der fortsatt. Hun kan alltids studere senere. Utdanning er så viktig, så det burde hun ikke gjøre.
Romilo Skrevet 10. september 2019 #116 Skrevet 10. september 2019 Hun er en jente på seksten år, som har hele verdens øyne på seg. At hun gjør et PR-stunt som dette kan få ganske mange til å tenke seg om, og det er vel hele poenget også, ikke at hennes reise ene og alene skal være miljøvennlig, for det er nesten umulig, men for å vise at det finnes flere alternativer enn fly. Voksne mennesker ass... 2
Brutex Skrevet 18. september 2019 #117 Skrevet 18. september 2019 On 9/7/2019 at 6:26 PM, tdm900 said: Hun tok fly, som de andre som var med henne over i båten. Og det måtte flys over en besetning for å seile båten tilbake igjen. Null gevinst på noe, og helt idiotisk hele greia! Videolink hadde vært noe å vise fram, men det klinger ikke godt i enkelte sine ører her. Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvorfor du påstår at hun tok fly hjem all den tid hun er der borte fortsatt og hevder i går selv at hun ennå ikke har bestemt når og hvordan hun skal komme seg hjem. Jeg har sett noen intervjuer med henne i det siste og må si jeg er veldig imponert over hvor godt hun kan svare for seg. Det er også imponerende hvor ærlig, direkte og fornuftig hun er. 2
Gjest HarryDotter Skrevet 18. september 2019 #118 Skrevet 18. september 2019 2 minutter siden, Brutex skrev: Jeg er fortsatt nysgjerrig på hvorfor du påstår at hun tok fly hjem all den tid hun er der borte fortsatt og hevder i går selv at hun ennå ikke har bestemt når og hvordan hun skal komme seg hjem. Jeg har sett noen intervjuer med henne i det siste og må si jeg er veldig imponert over hvor godt hun kan svare for seg. Det er også imponerende hvor ærlig, direkte og fornuftig hun er. Det er imponerende. Og at hun har et slikt flott engasjement for miljøet er jo også fint og genuint. Tror få her har noe imot henne for det hun brenner for. Når ungdom i alder fra 16 til 23 gjør noe galt unnskylder gjerne samfunnet det med at "de er jo bare barn/ungdom. Vi kan ikke forvente at de er voksne nok til å bære det ansvaret osv". Men plutselig nå er en 15-16 åring voksen nok til å lede hele redd klima kampanjen? 🤔 Det lukter jo bakmenn her! Og dét har vel folk lite til overs for. Og slutt å unnskylde henne for at denne turen ble svært lite klimavennlig! Skal hun få kred og ansvaret for engasjementet sitt, så må hun også ta ansvaret for at turen ble en "giftbombe". At hun fikset oppmerksomhet på måten det ble gjort er ingen unnskyldning. Skal man demonstrere for klimaet så nytter det ikke å kaste slagordsplakatene i grøftekanten etter demonstrasjon eller fly 3-4 ganger over atlanteren før du er miljøvennlig og tar båt, for å vise at man er engasjert. Da må man gå foran som et godt eksempel! Syntes ikke disse miljøfanatikerne er gode forbilder. Politikeren Lan er en av værstingene.
Bag Skrevet 18. september 2019 #119 Skrevet 18. september 2019 22 minutter siden, HarryDotter said: Det er imponerende. Og at hun har et slikt flott engasjement for miljøet er jo også fint og genuint. Tror få her har noe imot henne for det hun brenner for. Når ungdom i alder fra 16 til 23 gjør noe galt unnskylder gjerne samfunnet det med at "de er jo bare barn/ungdom. Vi kan ikke forvente at de er voksne nok til å bære det ansvaret osv". Men plutselig nå er en 15-16 åring voksen nok til å lede hele redd klima kampanjen? 🤔 Det lukter jo bakmenn her! Og dét har vel folk lite til overs for. Og slutt å unnskylde henne for at denne turen ble svært lite klimavennlig! Skal hun få kred og ansvaret for engasjementet sitt, så må hun også ta ansvaret for at turen ble en "giftbombe". At hun fikset oppmerksomhet på måten det ble gjort er ingen unnskyldning. Skal man demonstrere for klimaet så nytter det ikke å kaste slagordsplakatene i grøftekanten etter demonstrasjon eller fly 3-4 ganger over atlanteren før du er miljøvennlig og tar båt, for å vise at man er engasjert. Da må man gå foran som et godt eksempel! Syntes ikke disse miljøfanatikerne er gode forbilder. Politikeren Lan er en av værstingene. Hennes reise demonstrerer hvor vanskelig det er i dag for folk å reise miljøvennlig samtidig som det viser at det er mulig. Det er både skremmende og fascinerende alle disse motargumentene hun blir møtt med som ikke går på sak men hennes alder, hvordan hun går kledd, hvordan hun reiser og hennes diagnose i stedet for å forholde seg til hva hun faktisk sier. Gretas mål er å vekke folk, ikke å komme med svarene! Hun henviser til forskere og andre for å gi svarene. Men hun har god kontakt med de og forteller at når hun nå sender spørsmål så får hun svar i løpet av minutter. Hun får også forskere til å lese gjennom talene sine på forhånd for å sjekke at det hun sier er riktig. En god leder skal motivere men behøver ikke ha all kunnskapen selv bare man vet hvor man skal gå for å finne kunnskapen. Akkurat slik hun gjør! 3
mam4ma Skrevet 18. september 2019 #120 Skrevet 18. september 2019 På 21.8.2019 den 18.51, Trykksjakta skrev: Stuntet til Thunberg der hun seiler til USA for at reisen skal være klimanøytral ser ut til å få seg et solid magaplask.... De som skal seile båten hjem må først fly over dammen for å hente den, og kapteinen som seiler båten nå, skal fly hjem. Derme koster turen 6 flybilletter.... Den hadde kostet 4 flybilletter om Thunberg og faren hadde flydd t/r. Altså fører Thunbergs stunt til høyere utslipp. Ironien er spektakulær... Og for å toppe det hele så må Thunberg og far trolig fly hjem igjen, båten seiler jo tilbake før dem, og de har neppe tenkt å svømme over. Altså snakker vi om 8 flybilletter - en dobling av utslippet. Thunberg selv nekter å svare på spørsmålet om hvordan hun skal komme seg hjem..... Her er det bare å applaudere for et fantastisk PR-stunt som gikk rett i dass! Bonus-spørsmål: Hvordan kom Thunberg seg til Storbritannia der seilturen startet? El-bil til Frankrike, og deretter svømming over den engelske kanal? https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-seilturen-blir-flyblemme/71496567 Skal fatte meg i korthet! Båtturen var allerede planlagt. Greta "haiket"! Du vet der går tog mellom Frankrike og England? 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå