Gå til innhold

Thunbergs seiltur ikke så klimanøytral likevel....


Gjest Trykksjakta

Anbefalte innlegg

Gjest NameDisplayed
1 minutt siden, slask said:

Det er ikke noe feil på Greta, men de kyniske folka bak henne, som misbruker en jentunge/barn i et narrespill om klimaproblemer som ikke er der.

Hvilke folk? Hun started klimastreik som en helt vanlig tenåringsjente. Hun kommer fra relativt vanlig familie. Det er ingen "the Greta Thunberg Complex" konspirasjon. Hun får hjelp fra foreldrene sine, utover det er hun sin egen (miljøbevisste) person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, NameDisplayed said:

Hvilke folk? Hun started klimastreik som en helt vanlig tenåringsjente. Hun kommer fra relativt vanlig familie. Det er ingen "the Greta Thunberg Complex" konspirasjon. Hun får hjelp fra foreldrene sine, utover det er hun sin egen (miljøbevisste) person.

Tror ikke du er så lite opplyst at du ikke har hørt om de som står bak.
https://samnytt.se/svd-uppmarksammar-affarerna-bakom-greta-thunberg-tva-manader-efter-att-de-avslojats/

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest NameDisplayed
3 minutter siden, slask said:

Tror ikke du er så lite opplyst at du ikke har hørt om de som står bak.
https://samnytt.se/svd-uppmarksammar-affarerna-bakom-greta-thunberg-tva-manader-efter-att-de-avslojats/

Jeg kjenner ikke til site'n du linka til. Men, jeg har ikke tenkt til å diskutere med en som ikke engang tror på miljøproblemer. Ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Trykksjakta skrev:

Bonus-spørsmål: Hvordan kom Thunberg seg til Storbritannia der seilturen startet? El-bil til Frankrike, og deretter svømming over den engelske kanal?

Det går tunnel mellom Frankrike og England...

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, Geirfuglen skrev:

Men skulle båten gå uansett så hun tok opp en tom plass? For da kan det ikke sammenlignes med å fly. Eller seilte de for hennes skyld? 

Poenget var at hun ikke ønsket delta fordi hun måtte fly. Og en av hennes poeng er nettopp at flytrafikken er en av de områdene som må kuttes mest.  Noen så potensialet i dette, og foreslo å sponse en seiltur for å sende henne over, ett prosjekt hun gikk med på å delta på. 

Men de som arrangerer dette er først og fremst ute etter oppmerksomheten det er å muliggjøre Gretas tur, ikke miljøsaken i seg selv. Følgelig er logistikk delen av turen i sin helhet ikke planlagt i ett klimaperspektiv, men rent praktisk knytttet til å seile en båt over atlanteren i en bestilling.  Og dette er det nå som eksploderer over Greta, hvilket jeg føler er litt urettferdig.

JA, hun burde kansje ha fått vurdert ett helhetsperspektiv over hvor miljøvennlig reisen blir (I det bildet er det veldig sannsynlig flyturen i seg selv ville være en mindre belasting enn å ha henne til havs på seilbåt for så lenge), men dette er i praksis en liten drittunge som har som hovedbudskap at det er vi voksne som må ta ansvaret for klimakrisen og løse den hvis det skal være noen fremtid for den oppvoksende slekten; vi kan ikke overlate ansvaret til dem og vaske hendene med at det var "nødvendig". 

Jeg synes man legger for mye ansvar på henne for denne flausen, og målet er ikke å sette spørsmål om hennes meninger og motivasjon, men å diskreditere henne så vi slipper å forholde oss til fakta: At dette er vårt ansvar å rydde i. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jabx skrev:

Hvilken industri? Det er jenta selv som ønsker å drive med dette. Hun er ikke hjelpeløs i det hele tatt, som du kanskje ser på alt hun oppnår.

Også her tar du helt feil.

Tror du virkelig at en ung jente med så mange diagnoser er i stand til å komme på dagsorden i en slik skala uten profesjonelle folk bak? Er du virkelig så dum??

Thunberg er i all hovedsak en merkevare for selskapet WeDontHaveTime AB hvis forretningsmodell er en sosial medietjeneste med litt uklart innhold. I emisjonsdokumentene for selskapet står det klart at selskapet skal være profitabelt inne tre år. Går man tilbake til starten av oppmerksomheten rundt Thunberg ser man klart at det er WeDontHaveTime-gründeren Ingemar Rentzhog som presset henne ut i media. Noe som videre klart kommer frem i en pressemelding fra foretaket.

Det kan også være nyttig for deg å søke opp blandingen mellom Rentzhog og Thunbergs mor Malena Ernman.

Nå om dagen har apparatet rundt Thunberg forstått at koblingen til et privat aksjeselskap som skal tjene penger er uheldig. Derfor strekker alle hendene til værs og skylder på hverandre. Antagelig fant deler av apparatet ut at produktet Thunberg står seg bedre alene enn sammen med WeDontHaveTime AB. Det er en blant annet enn bok på trappene.

Noe skal man selvsagt leve av. Klimabløff er en høyst lønnsom levevei for mange mennesker. Så også Thunbergs mor og de andre folkene bak merkevaren. Og etterhvert for Thunberg selv.

Alt gjort mulig av fullstendig ukritiske mennesker. Godt representert i denne tråden.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hele familien hennes er jo ikke vel bevart. Jentungen fikk klimaangst allerede som elleveåring, og foreldrene mater angsten. Moren måtte slutte som operasangerinne fordi Greta belærte henne om det umoralske ved å fly. 

Jada, vi bør redusere forbruket og vi bør bruke miljøvennlige alternativer der vi kan. Men dette sirkuset som denne gjengen steller i stand, det kan de ha i fred for meg. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele historien er så fullstendisk idiotisk.  Hysteriske påfunn som fordummer hele miljødebatten.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirfuglen
1 time siden, Druid skrev:

Poenget var at hun ikke ønsket delta fordi hun måtte fly. Og en av hennes poeng er nettopp at flytrafikken er en av de områdene som må kuttes mest.  Noen så potensialet i dette, og foreslo å sponse en seiltur for å sende henne over, ett prosjekt hun gikk med på å delta på. 

Men de som arrangerer dette er først og fremst ute etter oppmerksomheten det er å muliggjøre Gretas tur, ikke miljøsaken i seg selv. Følgelig er logistikk delen av turen i sin helhet ikke planlagt i ett klimaperspektiv, men rent praktisk knytttet til å seile en båt over atlanteren i en bestilling.  Og dette er det nå som eksploderer over Greta, hvilket jeg føler er litt urettferdig.

JA, hun burde kansje ha fått vurdert ett helhetsperspektiv over hvor miljøvennlig reisen blir (I det bildet er det veldig sannsynlig flyturen i seg selv ville være en mindre belasting enn å ha henne til havs på seilbåt for så lenge), men dette er i praksis en liten drittunge som har som hovedbudskap at det er vi voksne som må ta ansvaret for klimakrisen og løse den hvis det skal være noen fremtid for den oppvoksende slekten; vi kan ikke overlate ansvaret til dem og vaske hendene med at det var "nødvendig". 

Jeg synes man legger for mye ansvar på henne for denne flausen, og målet er ikke å sette spørsmål om hennes meninger og motivasjon, men å diskreditere henne så vi slipper å forholde oss til fakta: At dette er vårt ansvar å rydde i. 

 

Jeg er ikke enig i alt du skriver, men jeg er definitivt enig i hovedpoenget. Jeg synes det er helt latterlig å se voksne mennesker som ikke løfter en finger for å gjøre noe selv, virkelig går henne etter i sømmene med lupe for å finne noe å ta henne på. Hun er en flott ungjente med masse engasjement, og det er helt absurd at hun i den alderen skal kunne gjøre 100 % perfekte vurderinger hele tiden. Det er jo ellers bare å ta en titt på antall flyturer i Sverige for tiden, det er tydelig at det er en form for Greta-effekt i nabolandet vårt.

Personlig føler jeg meg innimellom fanget i et system det føles umulig å komme ut ifra. Har jeg med handlenett på butikken får jeg beskjed om at plast er mer klimavennlig. Sorterer jeg plasten hjemme, får jeg beskjed om at den heller bør brennes her enn å bli sendt til et utviklingsland. Kjøper jeg meg elbil får jeg beskjed om at jeg lader den med kullkraft. Systemet funker ikke, og jeg skjønner godt at folk gir opp. Men derfor blir jeg også imponert av de som ikke gjør det. Denne unge jenta hadde sikkert hatt det mer moro om hun dro på helgeturer til Barcelona med jentegjengen, shoppet masse sminke og klær på nærmeste kjøpesenter og spiste biff, men hun lar være å gjøre det fordi hun har et flott engasjement og vil gjøre verden til et bedre sted. Når folk er negative til dette, mener jeg det handler mer om folks dårlige samvittighet enn noe annet. Jeg får i alle fall dårlig samvittighet, selv om jeg hele tiden prøver å endre meg til det bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å fly er jo noe av det beste man kan gjøre for klimaet, at folk ikke ønsker å fly pga klimaet viser heller mer mot uvitenhet. Er det noe som er forurensende så er det å reise med båt, og da snakker jeg ikke om seilbåt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungdommelig miljø engasjement får 10 poeng av 10 mulige fra meg, det er tross alt de som må rette opp i denne galskapen , så får heller sure gamle gubber fortsatt være sure. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
22 timer siden, Geirfuglen skrev:

Men skulle båten gå uansett så hun tok opp en tom plass? For da kan det ikke sammenlignes med å fly. Eller seilte de for hennes skyld? 

Nei, båten turen var arrangert for å frakte Thunberg over Atlanteren så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trykksjakta
7 timer siden, I Grosny skrev:

Hvis jeg blar opp noen tusen for å kjøpe en klimakvote, hvordan kan det ha en klimaeffekt? Hvordan fungerer det?

Så vidt jeg vet fungerer klimakvoter på den måten at man beregner at hver person på kloden kan fly x antall ganger pr år. Altså har hver person et visst antall "kvoter". Hvis jeg kjøper en klimakvote, så er det en annen person på kloden som kan fly 1 gang mindre.

Årsaken til at jeg hevder at dette er en scam, er at det er særdeles få på denne kloden som faktisk flyr. Faktisk har bare 20% av verdens befolkning flydd. I fjor var tallet 3%(!).

Å kjøpe en klimakvote er dermed ikke noe annet enn å kjøpe seg god samvittighet, det som noen kaller grønnvasking av sine egne handlinger.

Tenkt tilfelle: Jeg skal fly Oslo-London. Flyet går uansett om jeg blir med eller ikke. Det er flere tomme seter på flyet (ikke uvanlig). Jeg kan velge å betale vanlig billett, jeg kan velge å betale vanlig billett + klimakvote, og jeg kan rett og slett la være å ta turen. Flyturen til London forurenser like mye uansett hva jeg gjør. Velger jeg å kjøpe meg en kvote, så betyr de bare at John fra CapeTown kan fly én reise mindre, noe som ikke betyr noe, han vil aldri fly likevel.....

Det eneste som hjelper er å fly mindre. Da vil til slutt selskapene måtte kutte i avgangene, og det er først da man får mindre utslipp.

Å sammenligne dette med fiskekvoter blir altså helt feil. Hvis en fisker ikke tar opp kvoten sin, så fungerer det faktisk ikke slik at en annen fisker kjøpe hans restkvote og fiske mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Geirfuglen
13 minutter siden, Trykksjakta skrev:

Så vidt jeg vet fungerer klimakvoter på den måten at man beregner at hver person på kloden kan fly x antall ganger pr år. Altså har hver person et visst antall "kvoter". Hvis jeg kjøper en klimakvote, så er det en annen person på kloden som kan fly 1 gang mindre.

Årsaken til at jeg hevder at dette er en scam, er at det er særdeles få på denne kloden som faktisk flyr. Faktisk har bare 20% av verdens befolkning flydd. I fjor var tallet 3%(!).

Å kjøpe en klimakvote er dermed ikke noe annet enn å kjøpe seg god samvittighet, det som noen kaller grønnvasking av sine egne handlinger.

Tenkt tilfelle: Jeg skal fly Oslo-London. Flyet går uansett om jeg blir med eller ikke. Det er flere tomme seter på flyet (ikke uvanlig). Jeg kan velge å betale vanlig billett, jeg kan velge å betale vanlig billett + klimakvote, og jeg kan rett og slett la være å ta turen. Flyturen til London forurenser like mye uansett hva jeg gjør. Velger jeg å kjøpe meg en kvote, så betyr de bare at John fra CapeTown kan fly én reise mindre, noe som ikke betyr noe, han vil aldri fly likevel.....

Det eneste som hjelper er å fly mindre. Da vil til slutt selskapene måtte kutte i avgangene, og det er først da man får mindre utslipp.

Å sammenligne dette med fiskekvoter blir altså helt feil. Hvis en fisker ikke tar opp kvoten sin, så fungerer det faktisk ikke slik at en annen fisker kjøpe hans restkvote og fiske mer.

Det er ikke ordentlige klimakvoter. Kjøper man det, så funker det slik at om du slipper ut 1000 kg CO2, så plantes det trær og settes opp solceller som gjør opp for et utslipp av 1000 kg CO2 et annet sted. 

Endret av Geirfuglen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er litt komisk, men hun skal nå i det minste ha for at hun prøver å stille seg bak og handle etter eget budskap. Det illustrerer kanskje møtet mellom en litt barnlig verden der en føler en bidrar bare en velger å ikke møte på skolen en dag, og møtet med voksenverden der problemstillingene er så uendelig mye mer kompliserte. 

Samtidig synes jeg hele denne dyrkingen av henne er ganske grotesk, og det er for meg noe ekkelt over hvordan en i så stor grad pusher denne jenta foran seg. Hun er først og fremst en PR-figur, og jeg er redd nettopp dette kun bidrar til å styrke motparten. For det er vell ingen som tror at hennes tale i FN kommer til å bringe noe som helst nytt på banen, fortelle delegatene noe de ikke vet eller overbevise noen av dem? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/21/2019 at 6:51 PM, Trykksjakta said:

Bonus-spørsmål: Hvordan kom Thunberg seg til Storbritannia der seilturen startet? El-bil til Frankrike, og deretter svømming over den engelske kanal?

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-seilturen-blir-flyblemme/71496567

Hun tok toget. 

Ang hjemreise så skal hun reise videre nedover Sør-Amerika og vet ikke når hun skal hjem igjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De tisser og bæsjer i bøtter på dekk og hvor havner det etterhvert mon tro? I havet.

Båter har ikke lov slippe ut avfall i havet, men Thunberg og co kan tydeligvis gjøre det. De driter sikkert miljøvennlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, EvaLena skrev:

De tisser og bæsjer i bøtter på dekk og hvor havner det etterhvert mon tro? I havet.

Båter har ikke lov slippe ut avfall i havet, men Thunberg og co kan tydeligvis gjøre det. De driter sikkert miljøvennlig.

Hvor har du dette fra?

Så vidt jeg kan se er dette en ganske moderne båt. Jeg vil forvente den er utstyrt som det fleste chartrede båter og har egnet løsning for kloakk.

Rent miljømessig ser jeg ikke problemet med å ta ut avføring i havet, men det ville være en spesiell løsning på denne typen båt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Druid skrev:

Hvor har du dette fra?

Så vidt jeg kan se er dette en ganske moderne båt. Jeg vil forvente den er utstyrt som det fleste chartrede båter og har egnet løsning for kloakk.

Rent miljømessig ser jeg ikke problemet med å ta ut avføring i havet, men det ville være en spesiell løsning på denne typen båt.

Det kom frem i en reportasje som ble sendt på enten tv2 eller NRK om denne turen. Saken dreide seg ikke generelt om akkurat dette, men ble avsluttet med vise bilde av bøtta. 

Du ser ikke på dette som forurensing? Hva om alle bare kasta sånt i havet, hadde du syntes det var greit?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, EvaLena skrev:

De tisser og bæsjer i bøtter på dekk og hvor havner det etterhvert mon tro? I havet.

Båter har ikke lov slippe ut avfall i havet, men Thunberg og co kan tydeligvis gjøre det. De driter sikkert miljøvennlig.

Vell, her snakker vi bokstavelig talt om å "pisse i havet" så jeg bekymrer meg ikke nevneverdig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...