Gå til innhold

Thunbergs seiltur ikke så klimanøytral likevel....


Gjest Trykksjakta

Anbefalte innlegg

På 21.8.2019 den 18.51, Trykksjakta skrev:

Stuntet til Thunberg der hun seiler til USA for at reisen skal være klimanøytral ser ut til å få seg et solid magaplask....

De som skal seile båten hjem må først fly over dammen for å hente den, og kapteinen som seiler båten nå, skal fly hjem. Derme koster turen 6 flybilletter.... Den hadde kostet 4 flybilletter om Thunberg og faren hadde flydd t/r.

Altså fører Thunbergs stunt til høyere utslipp. Ironien er spektakulær...

Og  for å toppe det hele så må Thunberg og far trolig fly hjem igjen, båten seiler jo tilbake før dem, og de har neppe tenkt å svømme over. Altså snakker vi om 8 flybilletter - en dobling av utslippet. Thunberg selv nekter å svare på spørsmålet om hvordan hun skal komme seg hjem.....

Her er det bare å applaudere for et fantastisk PR-stunt som gikk rett i dass!

Bonus-spørsmål: Hvordan kom Thunberg seg til Storbritannia der seilturen startet? El-bil til Frankrike, og deretter svømming over den engelske kanal?

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-seilturen-blir-flyblemme/71496567

8 personer reiser med et fly som kommer til å gå enten de er med eller ikke. Det dobler ikke noe som helst utslipp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

På 19.9.2019 den 11.13, Honey Dew skrev:

8 personer reiser med et fly som kommer til å gå enten de er med eller ikke. Det dobler ikke noe som helst utslipp.

Så til alle dere som måtte kjenne på "flyskam": slutt med det! Dette flyet kommer jo til å ta av, enten dere er med eller ikke...:sjenert:

Endret av NullHull
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
På 18.9.2019 den 8.40, Bag skrev:

Hennes reise demonstrerer hvor vanskelig det er i dag for folk å reise miljøvennlig samtidig som det viser at det er mulig.

Det er både skremmende og fascinerende alle disse motargumentene hun blir møtt med som ikke går på sak men hennes alder, hvordan hun går kledd, hvordan hun reiser og hennes diagnose i stedet for å forholde seg til hva hun faktisk sier.

Gretas mål er å vekke folk, ikke å komme med svarene! Hun henviser til forskere og andre for å gi svarene. Men hun har god kontakt med de og forteller at når hun nå sender spørsmål så får hun svar i løpet av minutter. Hun får også forskere til å lese gjennom talene sine på forhånd for å sjekke at det hun sier er riktig. En god leder skal motivere men behøver ikke ha all kunnskapen selv bare man vet hvor man skal gå for å finne kunnskapen. Akkurat slik hun gjør!

Var derfor jeg sa at hun skal ha pluss for engasjementet sitt. Men har du lest boken til moren hennes så syntes iallefall jeg fryktelig synd på henne. Hun er åpenbart skremt halvt ihjel pga dette klimahysteriet. 

Norge er allerede ledende på klima. Nordmenn resirkulerer mer enn andre land. Karbonfangst er tema. Ny teknologi. Les intervjuet med Bill Gates. Mannen er aktiv for å redde klimaet. Han fnyser av dette hysteriet. Det de styrer med nå hjelper ikke! Han sier rett ut at det må ny teknologi til for å demme opp mot endrede temperaturer og uvær de kommende årene. Vi kan ikke snu opp ned på hvordan verden fungerer idag for å kanskje gjøre en forskjell. Desuten er bare rett under 30% av de 6000 FN klimarapportene, enige om at menneske er en stor del av klimaspørsmålet. Resten opererer med tall på rundt 4-6%. Og her skal altså vi la være å spise kjøtt og begrense stort sett alt av teknologi vi er avhengige av for å kanskje få en promille effekt i redusert co2 utslipp? Give me a break! Lev livet og se lysere på fremtiden. Vær bevisst på å gjør din del for å skåne klimaet. Så får de høye herrer i politikken ta seg av den landsbaserte forurensingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎09‎.‎2019 den 6.38, NullHull skrev:

Så til alle dere som måtte kjenne på "flyskam": slutt med det! Dette flyet kommer jo til å ta av, enten dere er med eller ikke...:sjenert:

Hvis færre mennesker kjøper flybilletter setter de opp færre fly. De sender jo ikke tomme fly avgårde hvis passasjerene svikter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/21/2019 at 2:33 PM, HarryDotter said:

Var derfor jeg sa at hun skal ha pluss for engasjementet sitt. Men har du lest boken til moren hennes så syntes iallefall jeg fryktelig synd på henne. Hun er åpenbart skremt halvt ihjel pga dette klimahysteriet. 

Norge er allerede ledende på klima. Nordmenn resirkulerer mer enn andre land. Karbonfangst er tema. Ny teknologi. Les intervjuet med Bill Gates. Mannen er aktiv for å redde klimaet. Han fnyser av dette hysteriet. Det de styrer med nå hjelper ikke! Han sier rett ut at det må ny teknologi til for å demme opp mot endrede temperaturer og uvær de kommende årene. Vi kan ikke snu opp ned på hvordan verden fungerer idag for å kanskje gjøre en forskjell. Desuten er bare rett under 30% av de 6000 FN klimarapportene, enige om at menneske er en stor del av klimaspørsmålet. Resten opererer med tall på rundt 4-6%. Og her skal altså vi la være å spise kjøtt og begrense stort sett alt av teknologi vi er avhengige av for å kanskje få en promille effekt i redusert co2 utslipp? Give me a break! Lev livet og se lysere på fremtiden. Vær bevisst på å gjør din del for å skåne klimaet. Så får de høye herrer i politikken ta seg av den landsbaserte forurensingen.

Du skriver både at man trenger ny teknologi og en forandring samtidig som du mener det er hysterisk å ville ha ny teknologi og en forandring.

Det virker som flere ser problemet med forurensning av havet enn forurensning av lufta. Det er litt merkelig. Kanskje fordi det fysisk sett er lettere å se flytende plast enn CO2? Havet er ca 10 km på det dypeste mens den viktigste delen av atmosfæren er omtrent like tykk. Generasjonen som lever nå har oppført seg som om havet og lufta har vært en ubegrenset stor søppledynge. Å rydde opp etter oss er noe kommende generasjoner vil slite med i hundrevis av år fremover. De har all grunn til å være forbannet og fortvilet.

Greta har fullstendig rett i de hun sier. Hvis vi skal synes synd på henne så er burde det være for hva vi har gjort mot hennes generasjon. Greta selv kommer nok til å klare seg bra. Hun er en klar, direkte og opplyst person. Hun kommer til å få stor betydning videre fremover og ha større innflytelse en noen av de statslederene som var tilstede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for persondebatt. Elaine Marley, mod.

Endret av Elaine Marley
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.8.2019 den 18.58, jabx skrev:

Det er jo tydeligvis selskapet som seiler båten som har bestemt dette. Det er vel fint lite hun kan gjøre med det.

Dessuten påstår selskapet at det kjøper klimakvoter, så da blir det jo ikke som TS troller om likevel heller.

Ja,men da kunne de like godt kjøpt klimakvoter å kjørt fly selv...hele poenget er jo borte,men det forstår tydligvis ikke du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, The Kitten skrev:

Den siste talen hennes ble for dramatisk for min del. Det er ingen som har stjålet barndommen hennes. 

Jo, tildels foreldrene.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun er i alle fall tøff, og tør å legge hodet på hoggestabben. Engasjementet er det lite å si på. Hennes sak tjener mye på å få frem hets av hennes person, og på den måten en god strategi for sympati og oppmerksomhet.

I den grad vi mener det er viktig at en stemme fra en 16 år gammel jente blir hørt i en så stor skala, er det også viktig at hun kan kritiseres. Det må være lov å være uenig i budskapet hennes. Når du har nådd stadiet, der du taler foran FN og verdens statsledere, må vi også tåle at folk er uenige med henne. Hun er tross alt allerede i god rute til å få en fredspris om ikke så alt for lenge.

Hun er for lite kompromissløs og ensartet for at jeg sånn veldig fan av det hun sier. Hun har i alle fall for alvor etablert seg som en viktig stemme i dette århundrets viktigste debatt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, exictence skrev:

Jo, tildels foreldrene.

Sant nok, men det sinnet får hun rette mot dem. Ikke alle andre.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for persondebatt. Vi oppfordrer til fokus på sak og ikke person.

Elaine Marley, mod.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, The Kitten skrev:

Sant nok, men det sinnet får hun rette mot dem. Ikke alle andre.

 

Synd for henne.

Mange snakker om at hun blir mobbet med denne saken. Som jeg ser det, blir hun ikke mobbet, men folk synes det er synd og bortkastet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, The Kitten skrev:

Den siste talen hennes ble for dramatisk for min del. Det er ingen som har stjålet barndommen hennes. 

Jeg skjønner godt hva hun mener. Det gir assiasjoner til min egen barndom under den kalde krigen.  Jeg hadde heller ingen fantasi til å kunne se at verden ikke skulle ende i ett atombomberegn.

Kansje ungdom ikke bør være politisk bevisst? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 8/21/2019 at 7:17 PM, Trykksjakta said:

Kjøpe klimakvoter? Tidenes scam. Flyene forurenser like mye, uansett hvor mye du har betalt for en klimakvote. Det er vel dette som kalles grønnvasking.....

Mitt poeng er faktisk at Thunberg må slutte å prøve for hardt. Hun hadde jo ikke mistet respekt av å fly t/r USA for å delta på en klimakonferanse. Alle skjønner at det mest naturlige er å fly p.g.a geografi. Det er heller ingen som tror at verdens befolkning skal slutte å bruke fly.

Når Thunberg da kjører et slikt PR-stunt så serverer hun kritikerne sine agnet. Selvsagt er det umulig å reise klimanøytralt til USA, og da blir det litt dumt å påstå at man faktisk gjør det, og det vel vitende om at man mest sannsynlig må fly hjem igjen.

Da er det på sin plass å påpeke at dette rett og slett blir for dumt, når konsekvensen er at turen trolig blir å koste dobbelt så mange flybilletter enn det som hadde vært nødvendig.

Merkelig at voksne mennesker ikke klarer å se forbi at hun kom seg til USA på "feil" måte og heller fokusere på engasjementet og det hun sier. "Kritikken" av barnet som hun tross alt er er en effektiv måte å drepe alt engasjement hos unge mennesker som faktisk ønsker en bedre verden. Kritkken kommer fordi det er noen som vil tape penger på en miljøvennlig endring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
19 timer siden, Brutex skrev:

Du skriver både at man trenger ny teknologi og en forandring samtidig som du mener det er hysterisk å ville ha ny teknologi og en forandring.

Det virker som flere ser problemet med forurensning av havet enn forurensning av lufta. Det er litt merkelig. Kanskje fordi det fysisk sett er lettere å se flytende plast enn CO2? Havet er ca 10 km på det dypeste mens den viktigste delen av atmosfæren er omtrent like tykk. Generasjonen som lever nå har oppført seg som om havet og lufta har vært en ubegrenset stor søppledynge. Å rydde opp etter oss er noe kommende generasjoner vil slite med i hundrevis av år fremover. De har all grunn til å være forbannet og fortvilet.

Greta har fullstendig rett i de hun sier. Hvis vi skal synes synd på henne så er burde det være for hva vi har gjort mot hennes generasjon. Greta selv kommer nok til å klare seg bra. Hun er en klar, direkte og opplyst person. Hun kommer til å få stor betydning videre fremover og ha større innflytelse en noen av de statslederene som var tilstede.

Det er ikke hysterisk å ønske ren, fornybar energi velkommen. Vi må forsøke å omstille oss på mange måter. Selv er jeg opptatt av miljøet, men det er hysterisk og flaut å se hvordan så mange utagerer panisk på dette. Jeg så talen til Greta Thunberg og det er det pinligste jeg har sett noengang. Det var så konstruert og tilsatt. Jeg grøsset på ryggen over arrogansen og utakknemligheten hennes. Hun har blitt fóret proppfull av angst for fremtiden av både foreldre og skruppelløse bakmenn i åresvis. Syntes synd på henne! Jeg har ikke noe imot at unge engasjerer seg for saker, men det hadde vært kjekt om vi hørte litt mer fra personer med tyngde i feltet klima. Ja disse forskerne som har peiling, og ikke vassne politikere og 16 år gamle jenter med fremtidsangst.

Det er heller ikke slik at "vi" har ødelagt for hennes generasjon og at hun og sine medsøstre/brødre vokser opp som totalt uskyldige. Hun bruker teknologien og spiser mat, slipper ut co2 og kjøper og vasker klær akkurat som oss andre. Samfunnet utvikler seg. Folk prøver å skaffe seg et godt liv for seg og sin familie. Det er ren og skjær idioti å forvente at samfunnet skal ta 5 mils steg tilbake. Folk flest er IKKE klimamonster! Folk flest er faktisk opptatt av klimaet på en sund og forsvarlig måte. Vi gjør det vi kan. Å skrike dommedag og demonisere dem som argumenterer for at jorden ikke vil falle sammen innen 10 år, er direkte patetisk. Minner meg om hissige veganere som moraliserer sin livsstil over på andre.

Det er to argumenter som ofte kommer fra klimahysterikerne

1 - Er du ikke enig i årsaken til klimaendringene, er du en klimafornekter. Uansett hvor godt du argumenterer for deg. Litt samme som man blir kaldt rasist om man ikke ønsker ubegrenset innvandring.

2 - "Ja men forskerne er jo enige om at vi har skylden!" Eh nei det er de ikke enige om! Det finnes masse forskere klimaforkjempere som taler FN's klimapanel midt imot! "Ja men de er jo ikke ekte forskere! De har jo ikke (sett inn en eller annen obskur utdannelse) Hvem er du til å fortelle hvem som har peiling og hvem som ikke har det? Hvordan kan vi sitte å dele forskere i båser og ta parti med de "ekte forskerne"? Hvorfor er "dine forskere" mer genuine enn mine?

Sannheten er at av de rundt 6000 rapportene som ble levert inn til FN's klimapanelet, er bare rundt 30% av dem enige i at mennesket er sterkt delaktig i klimaendringene. Hvorfor ties det fullstendig om de resterende 70%?? Og de 6000 rapportene er tross alt bare noen få av alle de andre undersøkelsene som er gjort om klimaet. Jeg har lest mange av dem Og veldig få av dem truer med verdens undergang slik mediene liker å skremme oss til å tro 

Bruk hodet! Slutt å kaste plast i naturen. Resirkuler. Slutt å hugg ned Amazonas jungelen! Slutt å jakte på utryddningstruede arter! Begrens befolkningsveksten kraftig! Sett inn mye mer resurser på ny og miljøvennlig energi og teknologi! Dette er grep vi som samfunn enkelt kan ta uten å skru oss tilbake til steinalderen, så får moder jord ta hånd om seg selv! Alt pisset om å kutte å spise kjøtt og slutte å fly gjør meg bare frustrert og forbannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest HarryDotter
10 timer siden, Druid skrev:

Jeg skjønner godt hva hun mener. Det gir assiasjoner til min egen barndom under den kalde krigen.  Jeg hadde heller ingen fantasi til å kunne se at verden ikke skulle ende i ett atombomberegn.

Kansje ungdom ikke bør være politisk bevisst? 

Og kanskje det er derfor folk nå slår alarm om denne jentas engasjement? Barn skal ikke trenge å bekymre vettet av seg. Og det er jo tydelig for folk flest at det er voksne som har skremt henne. Foreldrene i størst grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, HarryDotter said:

Det er ikke hysterisk å ønske ren, fornybar energi velkommen. Vi må forsøke å omstille oss på mange måter. Selv er jeg opptatt av miljøet, men det er hysterisk og flaut å se hvordan så mange utagerer panisk på dette. Jeg så talen til Greta Thunberg og det er det pinligste jeg har sett noengang. Det var så konstruert og tilsatt. Jeg grøsset på ryggen over arrogansen og utakknemligheten hennes. Hun har blitt fóret proppfull av angst for fremtiden av både foreldre og skruppelløse bakmenn i åresvis. Syntes synd på henne! Jeg har ikke noe imot at unge engasjerer seg for saker, men det hadde vært kjekt om vi hørte litt mer fra personer med tyngde i feltet klima. Ja disse forskerne som har peiling, og ikke vassne politikere og 16 år gamle jenter med fremtidsangst.

Det er heller ikke slik at "vi" har ødelagt for hennes generasjon og at hun og sine medsøstre/brødre vokser opp som totalt uskyldige. Hun bruker teknologien og spiser mat, slipper ut co2 og kjøper og vasker klær akkurat som oss andre. Samfunnet utvikler seg. Folk prøver å skaffe seg et godt liv for seg og sin familie. Det er ren og skjær idioti å forvente at samfunnet skal ta 5 mils steg tilbake. Folk flest er IKKE klimamonster! Folk flest er faktisk opptatt av klimaet på en sund og forsvarlig måte. Vi gjør det vi kan. Å skrike dommedag og demonisere dem som argumenterer for at jorden ikke vil falle sammen innen 10 år, er direkte patetisk. Minner meg om hissige veganere som moraliserer sin livsstil over på andre.

Det er to argumenter som ofte kommer fra klimahysterikerne

1 - Er du ikke enig i årsaken til klimaendringene, er du en klimafornekter. Uansett hvor godt du argumenterer for deg. Litt samme som man blir kaldt rasist om man ikke ønsker ubegrenset innvandring.

2 - "Ja men forskerne er jo enige om at vi har skylden!" Eh nei det er de ikke enige om! Det finnes masse forskere klimaforkjempere som taler FN's klimapanel midt imot! "Ja men de er jo ikke ekte forskere! De har jo ikke (sett inn en eller annen obskur utdannelse) Hvem er du til å fortelle hvem som har peiling og hvem som ikke har det? Hvordan kan vi sitte å dele forskere i båser og ta parti med de "ekte forskerne"? Hvorfor er "dine forskere" mer genuine enn mine?

Sannheten er at av de rundt 6000 rapportene som ble levert inn til FN's klimapanelet, er bare rundt 30% av dem enige i at mennesket er sterkt delaktig i klimaendringene. Hvorfor ties det fullstendig om de resterende 70%?? Og de 6000 rapportene er tross alt bare noen få av alle de andre undersøkelsene som er gjort om klimaet. Jeg har lest mange av dem Og veldig få av dem truer med verdens undergang slik mediene liker å skremme oss til å tro 

Bruk hodet! Slutt å kaste plast i naturen. Resirkuler. Slutt å hugg ned Amazonas jungelen! Slutt å jakte på utryddningstruede arter! Begrens befolkningsveksten kraftig! Sett inn mye mer resurser på ny og miljøvennlig energi og teknologi! Dette er grep vi som samfunn enkelt kan ta uten å skru oss tilbake til steinalderen, så får moder jord ta hånd om seg selv! Alt pisset om å kutte å spise kjøtt og slutte å fly gjør meg bare frustrert og forbannet.

Du kan ikke kritisere neste generasjon for at de er sosialisert inn i vår kultur og vårt forbruk og at de dermed ikke har rett til å kritisere oss. Mener du virkelig at for at et barn skal ha lov til å kritisere så må det fra det er født ha kunnskap om hele sammenhengen og fra det kan begynne snakke så skal barne protestere mot flyferie og overforbruk. Slike barn finnes ikke. Det du sier i praksis er at neste generasjon ikke skal ha liv til å kritisere oss med mindre de har stor kunnskap og har vokst opp under primitive forhold i skogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...