Gå til innhold

Må ned 50 kg


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg kommer til å gå til anskaffelse av ro-maskin, rulleski etc. og jeg skal starte treningen før jobb på morgenen, og skal spise 1500 kalorier. 

Tips til matpakke? lett å bli veldig utsatt om man kommer med utradisjonell måltid i i en tradisjonell bedrift. 

Man får da aldri varmet mat i norsk tradisjonell bedrift, dessuten unngår jeg mikrobølge ovn, og vil egentlig unngå ferdigretter, og  egentlig også brød.

 

Anonymkode: 27e8a...df0

Middagsrester er alltid en fin dagenetterpålunsj. 

Ellers er det beste å slutte å bry seg om hva andre mener om matpakken. Om de vil spise kneip med brunost og syltetøy er det ikke noe du legger deg oppi.

Jeg gjør det enkelt: 1 boks cottage cheese + en banan + litt bær eller syltetøy. Mos banan oppi CCen og det blir herremåltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkle tips; kutt alle kaloridrikker, ev. unn deg et glass i helgen, innfør konseptet lørdagsgodt (begrenset porsjon), drikk et glass vann før hvert måltid, spis knekkebrød i stedet for brødskiver og gå tur 1 time 3 ganger i uken. Hold deg til reglene du lager, og ikke kjøp godteri/kaker for å ha liggende. Hvis du har det, spiser du det.

Anonymkode: 8b683...63a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det eneste som funker å kutte ut sukker helt og å være forsiktig med karbohydrater. Etter to uker var sukkersuget helt borte. Mange mener at litt søtt i helgene er ok, men for min del så er det nok til at sukkersuget vekkes til live igjen, så jeg holder meg til litt superchips eller popcorn og et par glass cola zero i helgene. 

Når jeg ikke spiser sukker så fyser jeg mye mindre på karbomat som pizza og pasta osv. Med andre ord er stabilt blodsukker løsningen for meg.

Anonymkode: 71e40...992

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

konseptet lørdagsgodt

tenk om grønnsaker og alt det andre pene sunne måltider kunne tatt en skikkelig skulder takling på godteriet. Men det det vel en umulig greie i tradisjonelle hjem. 

 

Anonymkode: 27e8a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg er det eneste som funker å kutte ut sukker helt og å være forsiktig med karbohydrater. Etter to uker var sukkersuget helt borte. Mange mener at litt søtt i helgene er ok, men for min del så er det nok til at sukkersuget vekkes til live igjen, så jeg holder meg til litt superchips eller popcorn og et par glass cola zero i helgene. 

Når jeg ikke spiser sukker så fyser jeg mye mindre på karbomat som pizza og pasta osv. Med andre ord er stabilt blodsukker løsningen for meg.

Anonymkode: 71e40...992

hva skjer generelt med kroppen betyr det at du går drastisk i retning ideal vekt? 

Anonymkode: 27e8a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, CabinCruiser said:

Når man har 50+kg å ta av er min personlige mening at det ville vært det beste å ta en fedmeoperasjon. Noen vil nok steile av dette, men jeg skal begrunne svaret mitt: Kroppen vil alltid, og jeg mener alltid, kjempe for å få tilbake vekta si. Kroppen har ikke lyst til å kvitte seg med noen kg, den liker nemlig fett. På ett eller annet sted vil den overvektige med stor sannsynlighet møte på utfordringer, problemer og scenario som gjør at man stangnerer, mister motet. Ett fåtall mennesker med slik overvekt vil beholde en lettere vekt etter 3-5 år og så nært som ingen vil klare å miste all overvekta og beholde ny vekt. En overvektig vil også ha problemer med aktivitetsnivå og må justere treninga etter belastning på ledd.

Smaksløker, cravings, behov for å spise kan endre seg om man endrer matvanene, men man er som regel nødt å bruke noen uker på endret kosthold for å merke redusert behov for å overspise. Problemet er da at man gjerne går 3-6 uker med ekstremt sterke cravings for å spise mat som gir mer cravings, og det krever stor vilje for å holde seg til kostplanen. Ikke fordi man sulter seg, men fordi bakterier i magen man har dyrket i årevis sender signaler i magen og krever at de får sukker og annen mat som de liker. Det tar en stund før det endrer seg, og det er derfor vanskelig for mange å trykke reset knappen på magen. I noen tilfeller er det andre tilleggsfaktorer som gjør det til og med enda vanskeligere. Samt, at selv om man klarer stabilisere magen, så er det mange som har lyst å "unne seg noe ekstra" hele ferieuken, eller flere dager på rad, det kan være nok til at bakteriene i magen får makt nok til å sende sterke cravings om mer junk food og å spise mer, som gjør at alt man jobbet for i flere uker forsvinner og man begynner gradvis legge på seg igjen

Det krever mye av enkeltmenneske å gå ned fra fedme, men man burde alltid prøve. Operasjon gjør stor skade på kroppen din og du kan risikere bli så syk at du blir ufør resten av livet. Det er tungt å være overvektig, tungpustet osv hele tiden, men om man fungerer i normallivet, så vil fallet til ufør bli ganske stort. Det er vanskelig å se for seg hvordan så sterk lidelse i hverdagen at man blir ufør føles. Det KAN bli verre enn det er som sterkt overvektig og relativt frisk. 

2 hours ago, CabinCruiser said:

Det er intuitivt logisk hvis man tenker seg litt om. Hva spiste forfedrene dine?

De aller fleste asiatere har intoleranse for melk da de har en genetisk mangel på laktase enzym. En eskimo har det best med fettrikt kjøtt og lite grønt. Okinawa som tradisjonelt har vært hjem for flest hundreåringer opplever nå en forkortet forventet levealder med flere tiår på dagens kosthold som domineres av fettrik mat. Middelhavslendinger omtrent bader i olivenolje. Men hva med oss her stive, norske oppe på ett forfrossent bjerg?

Skal sies at eskimoer har en mutasjon i kroppen som gjør at de bearbeider sin fettrik mat bedre enn andre folkeslag, men dette går på beksotning av levealder, de lever kortere liv enn andre mennesker der diett har hatt mindre fett

Nordmenn har spiste relativt lite kjøtt, det er ikke lenge siden vi var et fattig folkeslag der steiken på søndag var luksus

Anonymkode: 92730...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enkle tips; kutt alle kaloridrikker, ev. unn deg et glass i helgen, innfør konseptet lørdagsgodt (begrenset porsjon), drikk et glass vann før hvert måltid, spis knekkebrød i stedet for brødskiver og gå tur 1 time 3 ganger i uken. Hold deg til reglene du lager, og ikke kjøp godteri/kaker for å ha liggende. Hvis du har det, spiser du det.

Anonymkode: 8b683...63a

jeg drikker i hovedsak pulver kaffe, jeg drikker kullsyreholdig vann.

Men jeg har ikke trivdes her jeg bor, det har medført at jeg ikke har klart å fokusere på riktige måltider. 

Anonymkode: 27e8a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, CabinCruiser skrev:

Lykke til!

utrolig takknemlig for det du  har skrevet, det er ganske så omfattende, men grundig skrevet. Tusen takk!  :) 

tar til meg rådene.

 

 

Anonymkode: 27e8a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg kommer til å sjokke kroppen skikkelig med treninger, grundig også, og ved den aktiviteten skal måltider også være i takt med alle hverdagslige gjøre mål. Jeg forstår jeg må være presis. Det gjelder være presis klokken jeg spiser. Når jeg trener, og hva jeg gjør på jobben. Alt skal loggføres. Også måltidene. Men jeg må gruse kaloriene jeg har over tid spist for mye. Men jeg tror sinnstemningen her jeg bor akkurat nå har medført at jeg ikke har klart å ta grep eller konsentrere meg i riktig retning. Jeg flytter et sted det blir ideelt både med trening, fritid, fokus, matlaging, og masse tid. Jeg gleder meg. 

Anonymkode: 27e8a...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 17.42, AnonymBruker skrev:

Du kommer nok ikke utenom å skaffe deg basiskunnskap innen ernæring og kosthold. Jeg har gått ned 70 kilo, så jeg vet litt hva det går i (selv om det nok er ulikt for alle). Når man er såpass overvektig som jeg var, og du er, så er ens egen oppfatning av normalt helt skrudd, og man må utfordre synet sitt på hva en porsjon er, hvordan man bruker mat til å kose seg og kanskje døyve følelser, og hva som er normalt inntak av godteri. 

For at du skal tilegne deg nye og sunne vaner, så bør du derfor regne ut kaloribehovet ditt og legge deg på et fornuftig underskudd basert på dette. Jeg ville anbefalt å lære porsjonskontroll og grunnleggende om hva mat inneholder, fremfor å nitelle kalorier. 

Det kommer til å gå bra. Du får det til. Jeg fjerna en og en uvane, ikke alt på en gang. Det hjalp meg. Hva som hjelper deg, vet bare du. :)

Anonymkode: 8444a...7f4

Jeg slenger meg på! Hvor kan man lære å telle kalorier? Ts er ca samme som meg, jeg er 170høy og veier 110.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Smaksløker, cravings, behov for å spise kan endre seg om man endrer matvanene, men man er som regel nødt å bruke noen uker på endret kosthold for å merke redusert behov for å overspise. Problemet er da at man gjerne går 3-6 uker med ekstremt sterke cravings for å spise mat som gir mer cravings, og det krever stor vilje for å holde seg til kostplanen. Ikke fordi man sulter seg, men fordi bakterier i magen man har dyrket i årevis sender signaler i magen og krever at de får sukker og annen mat som de liker. Det tar en stund før det endrer seg, og det er derfor vanskelig for mange å trykke reset knappen på magen. I noen tilfeller er det andre tilleggsfaktorer som gjør det til og med enda vanskeligere. Samt, at selv om man klarer stabilisere magen, så er det mange som har lyst å "unne seg noe ekstra" hele ferieuken, eller flere dager på rad, det kan være nok til at bakteriene i magen får makt nok til å sende sterke cravings om mer junk food og å spise mer, som gjør at alt man jobbet for i flere uker forsvinner og man begynner gradvis legge på seg igjen

Det krever mye av enkeltmenneske å gå ned fra fedme, men man burde alltid prøve. Operasjon gjør stor skade på kroppen din og du kan risikere bli så syk at du blir ufør resten av livet. Det er tungt å være overvektig, tungpustet osv hele tiden, men om man fungerer i normallivet, så vil fallet til ufør bli ganske stort. Det er vanskelig å se for seg hvordan så sterk lidelse i hverdagen at man blir ufør føles. Det KAN bli verre enn det er som sterkt overvektig og relativt frisk. 

Skal sies at eskimoer har en mutasjon i kroppen som gjør at de bearbeider sin fettrik mat bedre enn andre folkeslag, men dette går på beksotning av levealder, de lever kortere liv enn andre mennesker der diett har hatt mindre fett

Nordmenn har spiste relativt lite kjøtt, det er ikke lenge siden vi var et fattig folkeslag der steiken på søndag var luksus

Anonymkode: 92730...2b5

Det er kortsiktige kostvaner du snakker om. Jeg snakker om kroppen som gjør at den over år vil kjempe seg tilbake til høy vekt. Fedmeoperasjon er i dag noe av de minst farlige operasjonene man kan ta, med relativt store helsefordeler kontra ulemper. Den eneste ulempen med fedmeoperasjon er minsket næringsopptak, som man kan motvirke med næringsrik mat. og vitamintilskudd. Mortaliteten er 1 av 10 000, invasive tilfeller er 1 av 1000, inngrepet tar 30 minutter og man er på beina igjen dagen etterpå. Selvfølgelig må man her også passe kostholdet da magesekken strekker seg ved for stort inntak av mat og da legger man på seg.

Jeg syns derfor ikke at fedmeoperasjon er noe avskrekkende i det hele tatt med såpass stor overvekt. Sjansen er 90% større for at vekttapet vil holde seg 10 år senere.

Eskimoer dør ikke av maten, de dør av levestilen :) Og her til lands har våre forfedre spist fisk og kjøtt, syltet og surnet. Fettrik elg på høsten og fisk på vinteren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, CabinCruiser said:

Det er kortsiktige kostvaner du snakker om. Jeg snakker om kroppen som gjør at den over år vil kjempe seg tilbake til høy vekt. Fedmeoperasjon er i dag noe av de minst farlige operasjonene man kan ta, med relativt store helsefordeler kontra ulemper. Den eneste ulempen med fedmeoperasjon er minsket næringsopptak, som man kan motvirke med næringsrik mat. og vitamintilskudd. Mortaliteten er 1 av 10 000, invasive tilfeller er 1 av 1000, inngrepet tar 30 minutter og man er på beina igjen dagen etterpå. Selvfølgelig må man her også passe kostholdet da magesekken strekker seg ved for stort inntak av mat og da legger man på seg.

Jeg syns derfor ikke at fedmeoperasjon er noe avskrekkende i det hele tatt med såpass stor overvekt. Sjansen er 90% større for at vekttapet vil holde seg 10 år senere.

Eskimoer dør ikke av maten, de dør av levestilen :) Og her til lands har våre forfedre spist fisk og kjøtt, syltet og surnet. Fettrik elg på høsten og fisk på vinteren.

Niks, jeg snakker om å skape et miljø i magen som jobber for deg, ikke imot deg. Aner ike hva du snakker om når du sier kortsiktig, da det er ingenting korsiktig ved det jeg sa, tvert imot. Du må spise regelmessig bra mat for å nære de gode bakterien i magen din, raskt innen du begynner avvike vil kroppen begynne jobbe mot deg. 

Du har tydeligvis ikke lest noe om operasjoner når du tar så lett på det. Mange sliter med utmattethet og andre plager som gjør dem ute av stand til å fungere i hverdagen, noe som er veldig logisk når man bevisst ødelegger en del av kroppen. Det er litt som å kutte av tommelen å forvente at man kan bruke den etterpå. Noen blir ufør.

Eskimoer dør av å spise den type høy fettmat, ja. Du tror kanskje du gjør en distinksjon som betyr noe her, men det gjør du ikke. Skal sies at fisk idag ofte foretrekker spise plastpartikler mer enn deres naturlige mat og inneholder mye metaller, noe som betyr at det er langt fra så bra å spise fisk idag som før. https://www.dn.no/miljo/verdenshavene/-resultatene-er-virkelig-ubehagelige/1-1-5659389

Anonymkode: 92730...2b5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Niks, jeg snakker om å skape et miljø i magen som jobber for deg, ikke imot deg. Aner ike hva du snakker om når du sier kortsiktig, da det er ingenting korsiktig ved det jeg sa, tvert imot. Du må spise regelmessig bra mat for å nære de gode bakterien i magen din, raskt innen du begynner avvike vil kroppen begynne jobbe mot deg. 

Du har tydeligvis ikke lest noe om operasjoner når du tar så lett på det. Mange sliter med utmattethet og andre plager som gjør dem ute av stand til å fungere i hverdagen, noe som er veldig logisk når man bevisst ødelegger en del av kroppen. Det er litt som å kutte av tommelen å forvente at man kan bruke den etterpå. Noen blir ufør.

Eskimoer dør av å spise den type høy fettmat, ja. Du tror kanskje du gjør en distinksjon som betyr noe her, men det gjør du ikke. Skal sies at fisk idag ofte foretrekker spise plastpartikler mer enn deres naturlige mat og inneholder mye metaller, noe som betyr at det er langt fra så bra å spise fisk idag som før. https://www.dn.no/miljo/verdenshavene/-resultatene-er-virkelig-ubehagelige/1-1-5659389

Anonymkode: 92730...2b5

Likevel, PÅ TROSS AV DETTE, sier 87% at de har det bedre etter operasjonen enn før. Jeg vil heller si det er du som ikke har lest deg opp på det. Den helsemessige gevinsten av en fedmeoperasjon starter omtrent i samme øyeblikk man har blitt operert. 

https://forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090

Anonymkode: c448d...724

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Likevel, PÅ TROSS AV DETTE, sier 87% at de har det bedre etter operasjonen enn før. Jeg vil heller si det er du som ikke har lest deg opp på det. Den helsemessige gevinsten av en fedmeoperasjon starter omtrent i samme øyeblikk man har blitt operert. 

https://forskning.no/slanking-overvekt-diabetes/nesten-alle-far-bivirkninger-etter-fedmeoperasjon/444090

Anonymkode: c448d...724

Tror kanskje du misforstår hva jeg sier....

Anonymkode: 92730...2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror kanskje du misforstår hva jeg sier....

Anonymkode: 92730...2b5

Vel, enten får du argumentere for det, ellers må jeg bare konkludere med at du ikke vet hva du snakker om. 

Anonymkode: c448d...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, *nordby* skrev:

Jeg slenger meg på! Hvor kan man lære å telle kalorier? Ts er ca samme som meg, jeg er 170høy og veier 110.

jeg vet det skal finnes et utregningskalkulator et sted, men jeg vet ikke hvor 

Anonymkode: 27e8a...df0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har veid 166 kg og gått ned over 80 kg. Uten operasjon!

Og jeg mener at man kan det til, men man må slutte å ha så voldsomme høye krav til seg selv - og lære seg til at det krever tålmodighet om du ønsker en varig vektnedgang.

Jeg har holdt på siden 2014, så jeg har holdt på lenge. Og jeg spurte meg selv i starten; hva gjør meg glad, hva gjør meg tilfreds?

Spørsmålet for meg var egentlig ikke "hvordan kan jeg gå ned i vekt?", men heller: "hva er grunnen til at jeg veier det jeg veier?". Det er når man nøster opp i det at man virkelig kan begynne på en varig forandring. Alle kan klare en diett over kortere tid, men jeg personlig mener det er viktigere med en langsommere prosess der hjernen og tankene følger med.

Det har vært en prosess som i grunn har helbredet hele meg. Jeg var ulykkelig, i et voldelig forhold - maten ble min virkelighetsflukt. Min måte å trøste meg selv på når ingen andre ville eller kunne. Jeg startet derfor med å røske opp i hele livet mitt; gikk fra eksen, fikk meg ny samboer, flyttet tilbake til hjembyen, fullførte studiene, fikk meg ny jobb og kjøpte meg et annet sted å bo.

Når ny grunnmur var lagt begynte jeg å jobbe systematisk og utifra mine forutsetninger. Jeg kuttet ut de ting og de mennesker som tappet meg for energi. Jeg satte meg sa konkrete mål med så lav terskel at det var lett å gjennomføre selv om jeg var utslitt etter jobb. Jeg tok utgangspunkt i noe som kunne bygge opp min selvtillit og selvfølelse, som kunne gi en sterk grad av mestring. 

Mine mål har vært uforandret hele veien;

- Gå 10 000 skritt daglig 

- Telle kalorier. Fitbiten regner ut hvor mye jeg kan spise på en dag.

Jeg nekter meg selv aldri noe. Ingenting regnes som usunt. Har jeg lyst på sjokolade, spiser jeg sjokolade. Men jeg begrenser meg i henhold til hvor mange kalorier jeg har igjen. Jeg sulter meg aldri - jeg spiser i snitt 2000-2500 kalorier daglig, og rundt 2500-2800 kalorier i helgene. Da ligger jeg på mellom -500 til -250 kalorier i uka.

Uansett. Dette er min måte, men vi er alle forskjellige og du må ta utgangspunkt i dine forutsetninger. 

Du får ha lykke til ts. Heier på deg! :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 23.33, AnonymBruker skrev:

jeg vet det skal finnes et utregningskalkulator et sted, men jeg vet ikke hvor 

Anonymkode: 27e8a...df0

Jeg anbefaler appen som heter MyFitnessPal. Den har jeg brukt i årevis og selv om jeg har prøvd andre apper så går jeg alltid tilbake til den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er lurt å legge fra seg tanken om at det finnes en måte å slanke seg på. Det gjør det ikke. Det finnes mange, men det som fungerer for den ene, fungerer nødvendigvis ikke for en annen. Et klokt menneske sa at den beste dietten er den du klarer å følge, og det tror jeg det er mye sant i.

Det er også mange som sier at man ikke skal gå på diett, men legge om livsstilen. Nja, jeg er ikke nødvendigvis enig i det. Man kan selvfølgelig ikke gå tilbake til det samme kostholdet, i de samme mengdene, som i utgangspunktet skapte overvekten, men det er ingenting i veien for å ta ting i flere etapper.

Jeg er like høy som deg, og høsten 2018 veide jeg 95,3 kg. Som deg, har jeg en idealvekt på ca 60 kg, dvs 35 kg ned. Jeg slet fryktelig med motivasjonen. Tanken på 1,5-2 år med kaloritelling og kjedelig mat virket helt uoverkommelig. Det skal sies, min utfordring med mat har alltid vært at jeg er veldig glad i den. Ikke sånn at jeg overspiser voldsomt, men at jeg hele tiden spiser litt for mye. Mat er hobbyen min, og skulle jeg klare å gå ned i vekt, måtte jeg finne en måte hvor det kunne kombineres. Jeg er dessuten en utålmodig sjel, og en sånn klassisk "0,5 kg i uka-tankegang" var vanskelig å forholde seg til. 

For meg ble løsningen strikt lavkarbo (ketogen diett). Det fungerer for meg fordi:

  • Du får relativt raskt resultater. Som følge av at kroppen slipper vann er det helt normalt å gå ned 2-4 kg første uka. Det er som sagt mest vann, men det er fortsatt en motivasjon i å se et lavere tall på vekta. De påfølgende ukene gikk jeg vel ned 1 kg pr uke, så det gikk ikke særlig lang tid før jeg kjente markant forskjell på klærne mine, og folk kommenterte at jeg hadde blitt mindre. 
  • Fravær av karbohydrater stabiliserer blodsukkeret og fjerner endel av sultfølelsen. Jeg har aldri spist spesielt usunt, men selv om valgene når jeg var småsulten var sunne, ble fortsatt kaloriinntaket for høyt. I ketose forsvant småsulten, og dermed ble kaloriinntaket naturlig lavere. 
  • Lavkarbo gjorde at jeg fortsatt kunne lage og spise god mat. Endel forbinder lavkarbo med fløtestuet bacon, med ostelokk og rømme. Det har aldri vært greia her. Vi spiste mye avokado, laks, olivenolje, grønnsaker og nøtter/mandler, i tillegg til gode oster, kryddersmør/fete sauser osv. Ja, pasta/pizza/bakverk var off limit, men for oss var den kostnaden mindre enn alternativet.

Fra begynnelsen av januar 2019 til sommeren 2019 gikk jeg ned 16 kg (siste veiing før jeg sluttet med ketose viste -18 kg, men det er helt normalt å gå opp et par kg i vann når glykogenlagrene i kroppen fylles). 

I den perioden jeg gikk på diett satte jeg meg mange små delmål, som for meg ikke gjorde oppgaven så uoverkommelig:

  • første gang jeg så 8-tallet
  • BMI under 30
  • 85 kg
  • en kjole som passet
  • BMI under 27
  • første gang jeg så 7-tallet, osv

Ved å jobbe mot, og feire de delmålene ble totaloppgaven mindre uoverkommelig. Jeg har også justert (kanskje midlertidig) det endelige delmålet. Ja, 60 kg er optimalt, men 69 kg er faktisk helt greit det også. Til og med 75 kg har jeg bestemt meg for at er ok. Da er jeg fortsatt definert som overvektig, men helseeffekten i forhold til 95 kg og BMI på 34 er enorm. 

Nå er vekten på 78 kg, og det er ikke så vanskelig å motivere seg for 3 kg. Når det målet er nådd, kan jeg gå løs på de neste 5. Jeg spiser fortsatt relativt lite karbohydrater, men ikke like strengt. Jeg teller kalorier, og aksepterer at av og til går vektnedgangen saktere, fordi ting skjer. Dette er livsstilsendringen. Det er dette jeg skal leve med resten av livet, og da må det være rom for sånt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
On 8/20/2019 at 2:41 PM, CabinCruiser said:

Først og fremst, overvekt er en kronisk sykdom, definert i folkehelsa. Jeg syns derfor det er viktig å påpeke at selv om mye handler om balanse mellom kalorier inn og ut at det ikke bestandig er like enkelt eller like lett som det høres ut! Mange bedrevitere på ulike fora fokuserer kun på det.

  • Det er påvist at bakteriefloraen til overvektige mennesker kan skille seg fra normalvektige mennesker og det kan være en av årsakene til overvekt
  • Hos overvektige fungerer ikke apetitt og sulthormonet på samme måte som hos normalvektige. Grehlin og leptin, samt ett overskudd av energi (fett) jobber også i takt med kroppen, som er ett finjustert maskineri.
  • Overvektige har fettlever, så godt som insulinresistans og kvinner i fruktbar alder med overvekt vil gjerne har mye endometrislim (flere kg). Alle disse tingene vil gjøre det vanskeligere enn bare kcal inn vs kcal ut.
  • Det er gunstig, som nevnt over, å bruke litt tid på å sette seg inn i makronæringstoffene og hvor mye energi det er i hvert av makronæringsstoffene. Karb og protein har 4 kalori pr gram mens fett har 9 kalori pr gram. Dvs at fett fyller raskt opp kalorikvota (1ss smør er 90 kcal ca f.eks). Ofte får man en aha-opplevelse på hvor mye man egentlig spiser, for det som kjennertegner mange overvektig er nettopp det at man tror man spiser lite, men det viser seg at man spiser veldig mye kalorier.

    Når man har 50+kg å ta av er min personlige mening at det ville vært det beste å ta en fedmeoperasjon. Noen vil nok steile av dette, men jeg skal begrunne svaret mitt: Kroppen vil alltid, og jeg mener alltid, kjempe for å få tilbake vekta si. Kroppen har ikke lyst til å kvitte seg med noen kg, den liker nemlig fett. På ett eller annet sted vil den overvektige med stor sannsynlighet møte på utfordringer, problemer og scenario som gjør at man stangnerer, mister motet. Ett fåtall mennesker med slik overvekt vil beholde en lettere vekt etter 3-5 år og så nært som ingen vil klare å miste all overvekta og beholde ny vekt. En overvektig vil også ha problemer med aktivitetsnivå og må justere treninga etter belastning på ledd.

Det er allikvel gunstig å gå ned i vekt, og jeg fraråder det ikke på noen måte på "naturlig vis". Det er selvsagt det aller beste om man klarer det uten operasjon. I tillegg må man ned i vekt før operasjon, for å gjøre operasjonen så sikker som mulig, blant annet ved å unngå at leveren er for stor.

Mine tips:

  • Sett deg inn i makronæringstoffene og bruk litt tid på å måle opp matvarer slik at du vet hvor mye du får i deg.
  •  
  • Maten bør bestå av ett daglig inntak på protein på 1g pr kg ønsket kroppsvekt. Hvis du ønsker å veie 60kg, altså 60g protein. Mange argumenterer for ett langt høyere inntak, og det kan du selvsagt gjøre, men det vil gå ut over karb og fett og vil gjøre at du blir svært matlei. Ett godt sted å begynne er derfor 1g pr kroppsvekt. Protein er byggesteiner i kroppen og nødvendig for å opprettholde og bygge muskelmasse. Det har også høyere termisk effekt enn karb og fett, dvs at det koster mer for kroppen å omsette 1g protein mot 1g karb eller fett, noe som bidrar til fettreduksjon. Spiser du 60g protein er det 240 kcal.

Anbefalte proteinkilder: Egg, fugl, kjøtt, fisk, melkeprodukter. Jo mer økologisk jo bedre

En oppfatting har lenge vært at skal man ned i vekt må man kutte karbohydratene. Det er en sannhet med svære modifikasjoner. Greia er at karb er lettomsettelig og vil være den energikilden kroppen tar først av. Men med riktig sammensatt kosthold kan man oppnå en energiforbrenning som bruker både karbs og fett. I tillegg er det av vesentlig betydning hvilke karbo man spiser; man trenger ikke være rakettforsker for å forstå at det er en forskjell på sukker og rug. Pr definisjon er alt under 120g karbo hver dag lavkarbo. Det er også verdt å merke seg at karb er det eneste makronæringsstoffet vi ikke trenger, men det har bare ingenting for seg å kutte ut ett helt makronæringsstoff. Jeg anbefaler også å spise mest mulig karb til kvelds. La oss si at du vil spise 60g karb pr dag, da er dette 240 kcal. Da har du brukt 480kcal allerede.

Anbefalte karbkilder: Linser, bønner, ris (hvit vanlig jasminris), quinoa, korn (helst rug, bygg, havre og hele korn), grønnsaker potet etc

Fett er essensielt, og i motsetning til hva mange vil påstå, så er ikke fett farlig for deg. Det er transfett som er den farlige fettkilden. I ett fettgodt kosthold vil man gjerne se at kolestrol går ned (det har ingenting for seg å måle kun LDL som mange gjør, uten å måle HDL). Man kan gjerne kutte litt ned på rødt kjøtt da det øker fettkonsentrasjonen i leveren. Kroppen er helt avhengig av å få tilført de essensielle fettsysene omega3 og omega6, både for hjerte og karstyrke, cellestyrke og fettforbrenning. Jeg anbefaler vita arctic oil fra myrevolution, da dette er såvidt jeg vet den eneste flytende fettsyren som ikke smaker jævlig og den eneste fettsyren som har riktig sammensetning av fettsyrene. Anbefalt inntak er 1-2 ss hver dag. 1ss=10 gram= 90 kcal. 2ss= 180 gram. Hvis du da skal ha 60gram fett ila dagen er dette 540 kcal, legg på de 480kcal fra før og du har 1020 kcal.

De fleste glemmer å ta med hva de steker maten i.

Anbefalte fettkilder; Smør (ikke margarin, SMØR!), kokosolje, avocado, melkeprodukter, oliven, feta etc

Grunnen til at jeg ikke vil si at du skal spise så så mye fett og så så mye karb er rett og slett fordi kroppene våre er forskjellig. Hva som er godt for meg, vil nødvendigvis ikke ha samme effekt for noen andre. Hensikten var bare å vise hvor lite som kan velte en hel tue. 3 ekstra skjeer fett blir fort noen kcal ila en uke.

Det handler om genetiske betingelser hva som er best for hver enkelt.

Hva er best? Skal du spise veganer/vegetarianer kost, raw food, paeolo, lavkarbo eller ketosediett? Eller bare sulte deg?

Det er intuitivt logisk hvis man tenker seg litt om. Hva spiste forfedrene dine?

De aller fleste asiatere har intoleranse for melk da de har en genetisk mangel på laktase enzym. En eskimo har det best med fettrikt kjøtt og lite grønt. Okinawa som tradisjonelt har vært hjem for flest hundreåringer opplever nå en forkortet forventet levealder med flere tiår på dagens kosthold som domineres av fettrik mat. Middelhavslendinger omtrent bader i olivenolje. Men hva med oss her stive, norske oppe på ett forfrossent bjerg?

Har du typiske nordiske gener, har forfedrene dine primært levdt på mat fra havet, skogen og vidda og ett begrenset utvalg av grønnsaker og bær. De spiste tradisjonsrik mat, fermentert, syrnet, røkt gravet og speket. Ikke oliven og annanas ;)

Nøkkelen til vektnedgangen ligger i å kunne kjenne på kroppen sin hva som er best for den. Trenger du litt ekstra fett for å holde deg mett, så må du kanskje ofre noen karbs. Andre igjen må kanskje øke andelen av protein for å få god metthetsfølelse.

I tillegg må man kunne kjenne på kroppen sin at den er mett. Vi har vel kanskje alle spist så stappmett noen ganger at det rett og slett har vært vondt. Nøkkelen er å bruke god til på maten, tygge ordentlig og ikke forsyne seg med en ny porsjon før man har kjent godt etter. Er du mett skal du kjenne ett press mot leveren og stikking i skulder. La det gå en stund før du forsyner deg med mer mat. Ta gjerne ett glass vann istede. Sult og tørst kan ofte forveksles.

Kutt ut kaloridrikker som jus, saft og til dels melk. Venn deg til å drikke vann istede for annet iløpet av dagen (små slurker ikke sluk en halvliter på en gang, du kan strekke magesekken og da krever den mer for å føle seg full). En annen ting jeg anbefaler er å la brus og godteri være en del av kostholdet, men i begrensa mengder f.eks på ett cheatmeal på lørdag. Jeg anbefaler også at man drikker vanlig sukkerbrus istede for sukkerfritt om man skal nyte en gang i uken. Dette fordi sukkerfritt skaper en sultfølelse hos mange.  Drikker du brus daglig så må du kjenne etter om du føler deg sulten og spiser mer etter inntak. Daglig inntak = sukkerfritt pga kcal. Mulig du må kutte ut sukkerfritt om du stangnerer.

Lykke til!

 

 

 

 

Det er ofte vanskelig å finne gode kilder til Omega-3. De viktigste Omega-3-fettsyrene er EPA og DHA. Jeg har prøvd en ny algeolje i markedet, og det er den eneste jeg finner (i Norge) som er flytende. Den er naturlig rik på EPA og DHA - hele 1000 mg per dagsdose. Dagsdosen er bare på 2,5 ml, så oljen er svært konsentrert og ren. ...og ja, den smaker godt - frisk og god smak. Jeg fant den her - www.nadarra.no

Nadarra-Algeolje-Omega-3-Flytende-200x20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...