Gå til innhold

Flere barnløse som får høre at livet ditt er "trist"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 40, kvinne, og frivillig barnløs. Har aldri kjent noe behov for barn, og lever et aktivt liv med mye reising, gode venner og en lite A4 arbeidshverdag (innenfor kultur). 

De fleste har sluttet å mase om jeg ikke skal få barn snart, men moren min sukker stadig om at det er "trist". Det virker som hun synes barnløse er litt stusselige. At hun selv har tilbragt hver ettermiddag i sofaen foran TV-en de siste 20 årene, er visst uvesentlig. Nei, for hun har jo satt barn til verden! Min svigerinne med 3 unger har også noe av den samme innstillingen, skal stadig kommentere overfor meg at hun aaaldri kunne tenke seg å leve uten barn, for da blir livet tomt. 

Lurer på om det er flere barnløse her som møter denne holdningen iblant, enten direkte eller mer subtilt, at ingenting du fyller livet ditt med eller oppnår, kan sammenlignes med det å være MAMMA? 

Anonymkode: 83520...8da

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40, kvinne, og frivillig barnløs. Har aldri kjent noe behov for barn, og lever et aktivt liv med mye reising, gode venner og en lite A4 arbeidshverdag (innenfor kultur). 

De fleste har sluttet å mase om jeg ikke skal få barn snart, men moren min sukker stadig om at det er "trist". Det virker som hun synes barnløse er litt stusselige. At hun selv har tilbragt hver ettermiddag i sofaen foran TV-en de siste 20 årene, er visst uvesentlig. Nei, for hun har jo satt barn til verden! Min svigerinne med 3 unger har også noe av den samme innstillingen, skal stadig kommentere overfor meg at hun aaaldri kunne tenke seg å leve uten barn, for da blir livet tomt. 

Lurer på om det er flere barnløse her som møter denne holdningen iblant, enten direkte eller mer subtilt, at ingenting du fyller livet ditt med eller oppnår, kan sammenlignes med det å være MAMMA? 

Anonymkode: 83520...8da

Dere barnløse syter alltid. Litt ego blir man uten barn. Vi med barn får ofte lignende kommentarer tilbake om at livet er over når man har fått barn. Hev deg over kommentarene. 

Anonymkode: 21397...e69

  • Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er 40, kvinne, og frivillig barnløs. Har aldri kjent noe behov for barn, og lever et aktivt liv med mye reising, gode venner og en lite A4 arbeidshverdag (innenfor kultur). 

De fleste har sluttet å mase om jeg ikke skal få barn snart, men moren min sukker stadig om at det er "trist". Det virker som hun synes barnløse er litt stusselige. At hun selv har tilbragt hver ettermiddag i sofaen foran TV-en de siste 20 årene, er visst uvesentlig. Nei, for hun har jo satt barn til verden! Min svigerinne med 3 unger har også noe av den samme innstillingen, skal stadig kommentere overfor meg at hun aaaldri kunne tenke seg å leve uten barn, for da blir livet tomt. 

Lurer på om det er flere barnløse her som møter denne holdningen iblant, enten direkte eller mer subtilt, at ingenting du fyller livet ditt med eller oppnår, kan sammenlignes med det å være MAMMA? 

Anonymkode: 83520...8da

Åja. Jeg fikk barn i midten av 30 åra så fikk høre det der i omtrent hele 20- begynnelsen av 30 åra

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Dere barnløse syter alltid. Litt ego blir man uten barn. Vi med barn får ofte lignende kommentarer tilbake om at livet er over når man har fått barn. Hev deg over kommentarene. 

Anonymkode: 21397...e69

:roll: Jeg tar det ikke til meg, jeg er kun nysgjerrig på om andre barnløse opplever lignende. Målet med tråden er for øvrig ikke hva du med barn mener jeg bør tåle, eller hvorvidt barnløse er "ego". 

Anonymkode: 83520...8da

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke. Har alltid vært omringet av barn men har null trang til egne. Begge valg er like egoistiske. Barn er små kopier av foreldrene og de barnløse trenger ikke tenke på andre enn seg selv.

Begge deler er noe vi selv har valgt fordi vi selv VIL. Det er egoistisk uansett grunn. Ingen av oss har bedt om å bli født og mange får barn fordi de vil videreføre seg selv og ha familieliv.

Det er ikke noe galt i noen av valgene her, det er lov å være litt egoistisk og ville ha et godt liv for seg selv. 

Det hadde jo vært ganske kult om vi kunne respektere at vi er forskjellige da.

Anonymkode: c7f0a...f62

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo strengt tatt ikke sammenlignes med det å være mamma, men det betyr jo ikke at livet er mindre meningsfylt.

Anonymkode: 21a29...2b7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bestemoren min begynner å bli ekstrem. Har nesten sluttet å dra dit. Hun sier alltid ting som "jeg er så Glad jeg hadde mange barn så jeg slipper å måtte bo på gamlehjem" (barna hennes og barnebarna er mere eller mindre gratis sykepleier, vaskehjelp, taxisjåfør, frisør, gartner og klagemur) og så legger hun på hvor trist hun syns det er med barnløse. Så snakker hun om den ene barnefrie personen hun kjenner som visstnok alltid sitter alene. Hun har like mange venner med barn som også sitter alene og sturer. Hun finner frem barnetøy hun har tatt vare på og sier "åh så fine, hadde det ikke vært fint om det var noen små som kunne bruke de. Nå må de vel bare kastes" "nå dør snart slekten ut."  og hun sier veldig ofte at barn er meningen med livet og om man ikke har barn så er det bortkastet. 

Anonymkode: 8539e...c5d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var barnløs frem til jeg ble 33 og var rimelig sikker på at jeg ikke skulle ha egne barn. Ble aldri møtt av slike kommentarer. 

Anonymkode: bbf1d...360

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, heller tvert i mot. 

Både søsken og venninner uttrykker at de misunner oss friheten. Vi lever våre liv, er ofte ute og spiser, reiser mye, og har det i det hele tatt vanvittig bra sammen. 

Flere har uttalt at "jeg er jo utrolig glad i dem, og angrer selvfølgelig aldri, men...." 

Anonymkode: 8b8db...8e0

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk heller aldri høre det, fikk barn godt over 30. 

Anonymkode: 3c729...0fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det kan jo strengt tatt ikke sammenlignes med det å være mamma, men det betyr jo ikke at livet er mindre meningsfylt.

Anonymkode: 21a29...2b7

Hva mener du med at det ikke kan sammenlignes? 

TS

Anonymkode: 83520...8da

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Nei, heller tvert i mot. 

Både søsken og venninner uttrykker at de misunner oss friheten. Vi lever våre liv, er ofte ute og spiser, reiser mye, og har det i det hele tatt vanvittig bra sammen. 

Flere har uttalt at "jeg er jo utrolig glad i dem, og angrer selvfølgelig aldri, men...." 

Anonymkode: 8b8db...8e0

Det er nok forskjellig, jeg kjenner ingen som sier slikt :) Vi har frihet, selv om vi har barn. Vi bestemmer jo hvordan hverdagen skal være. Vi tar de med på reiser, og går ofte ut og spiser - selv om vi har fått barn. Det er alt hva man gjør det til. Noen liker å være med barna sine, andre liker friheten, og noen vil helst være uten barn. 

Anonymkode: 3c729...0fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker said:

(barna hennes og barnebarna er mere eller mindre gratis sykepleier, vaskehjelp, taxisjåfør, frisør, gartner og klagemur) 

Anonymkode: 8539e...c5d

Utrolig bra. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er nok forskjellig, jeg kjenner ingen som sier slikt :) Vi har frihet, selv om vi har barn. Vi bestemmer jo hvordan hverdagen skal være. Vi tar de med på reiser, og går ofte ut og spiser - selv om vi har fått barn. Det er alt hva man gjør det til. Noen liker å være med barna sine, andre liker friheten, og noen vil helst være uten barn. 

Anonymkode: 3c729...0fc

For noen er frihet å kunne flytte til Paris neste uke, eller å ha en ny elsker hvert år, eller å kunne stenge seg inne i et atelier i en måned og male digre bilder i fred. Den type ekstrem frihet, spontanitet og mulighet til å snu opp ned på ting, er borte de neste 18 årene når du får unger, kanskje for alltid. Man kan ha det veldig bra med unger, men livet er avhengig av planlegging og å veie ulike hensyn opp mot hverandre hver eneste dag. 

  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med at det ikke kan sammenlignes? 

TS

Anonymkode: 83520...8da

Håper den du spør vil svare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som måtte si at livet er trist fordi man ikke har barn, er vel folk som selv ikke kan se for seg å hatt et liv uten barn. Også tror de at andre er like fantasiløse som dem selv. Men folk er jo forskjellige. Interessante mennesker med mange interesser og hobbier velger kanskje bort barn? Mange med barn er jo også interessante, men ingen tvil om at det er flere kjedelige med barn enn uten barn. Hilsen en mamma.

Anonymkode: 4f94b...439

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dere barnløse syter alltid. Litt ego blir man uten barn. Vi med barn får ofte lignende kommentarer tilbake om at livet er over når man har fått barn. Hev deg over kommentarene. 

Anonymkode: 21397...e69

har hørt det samme som TS fra familie og venner. Man blir litt lei, men jeg pleier bare å endre samtaleemnet. Har ikke inntrykk av at mine barnløse syter mer enn de med barn. Men tydeligvis plager det jo folk rundt både meg og TS at vi har valgt bort barn, jeg vil heller kalle det syting. Forstår ikke at folk skal blande seg oppi andres livsvalg. 

Jeg kjenner ingen barnløse/frie som har uttrykt at livet er over med barn. Men jeg kjenner faktisk 2 stk med barn som åpenlyst har sagt til meg, tenk deg godt om før du får barn. I det ene tilfellet satt kona gravid ovenfor ham. Han hadde barn fra før så han visste hva han gikk til. Hun hørte det forhåpentligvis ikke, men jeg fikk veldig vondt av henne. 

Anonymkode: ad155...fa5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Det kan jo strengt tatt ikke sammenlignes med det å være mamma, men det betyr jo ikke at livet er mindre meningsfylt.

Anonymkode: 21a29...2b7

Og det er akkurat den type trangsynthet som gjør at verden er litt tristere enn den kunne ha vært om alle var litt mer åpne for forskjellige personligheter.

For meg er livet mitt mer meningsfylt nettopp fordi jeg valgte å ikke få barn. 

Anonymkode: 8d180...5ef

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk som måtte si at livet er trist fordi man ikke har barn, er vel folk som selv ikke kan se for seg å hatt et liv uten barn. Også tror de at andre er like fantasiløse som dem selv. Men folk er jo forskjellige. Interessante mennesker med mange interesser og hobbier velger kanskje bort barn? Mange med barn er jo også interessante, men ingen tvil om at det er flere kjedelige med barn enn uten barn. Hilsen en mamma.

Anonymkode: 4f94b...439

Det har vel å gjøre med at livet får en annen dimensjon med barn. Tilogmed jeg som barnløs kan absolutt se det. Man føler en kjærlighet som er sterkere enn noe en har opplevd før. Jeg tenker hver og en har sin mening med livet. For noen er det å være mamma. For andre er egenutvikling og det å gi og hjelpe andre meningen. Og for noen begge deler. 😊

Anonymkode: ad155...fa5

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mer egoistisk å få barn enn ikke. 

De som er opptatt av klima burde ikke få barn. Mennesker er vel de verste miljøsvina som fins, og det er vi som har ødelagt alt. Det er hyklersk å være opptatt av klima, og likevel få barn.

Anonymkode: 15fdb...fef

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...