Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her snakker du jo mot deg selv. Et barn som blir voldtatt blir som regel ødelagt både psykisk og fysisk. De ferreste har ressurser som vi har i Norge til å få hjelp. 

Et barn som blir født inn i fattigdom og korrupsjon har ikke sjans til å leve et liv av fri vilje, men lever et liv på andres vilje. 

Det er kun fåtall i verden som lever det livet de ønsker og har mye fri vilje. 

Og hvorfor tenker du at det er greit at barn blir voldtatt, familier dør av sult, krig eller naturkatastrofer etc fordi vi har "fri" vilje? For det er jo akkurat det Gud synes. 

Anonymkode: e9d88...563

Jeg tenker overhodet ikke det er greit, hvor i huleste fikk du det fra?! Trur ikke Gud tenker det heller.

Men dere henger dere opp i at "fri vilje" skal være å plassere seg selv i en annen livssituasjon. Og det er ikke det set handler om. Det handler om fri vilje til å tro, eller til å ta valg basert på de verdiene man ønsker å følge. Det kan du gjøre enten du sitter på en høy hest i Norge, eller i fattigdom i Afrika. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
21 minutter siden, Anim92 skrev:

Vel, det virker på meg som at du overhodet ikke har lyst til å vurdere svarene en gang, katapult kan du bruke sjæl.

Asså.. skjønner du virkelig ikke at selv om man vil en ting, så er det andre mennesker eller hendelser som styrer? Jeg VIL gjerne at alle skal like meg, men kan ikke styre det. Jeg VIL gjerne at månen skal være en gul ost, men det er den ikke. Men om jeg ønsker å tro på at den er det, og opprette min egen religion for det, så har jeg en fri vilje til det. Det handler om fri vilje til å tro hva man vil og kunne leve det livet man vil, etter de verdier man velger. Ikke fri vilje til å aldri oppleve noe vondt (som voldtekt som nevnt. Eller bilulykker, økonomisk ruin eller what so ever som er kjipt). Det trudde jeg var ganske opplagt..?

Det virker som du blander fri vilje med fritt ønske.
Du ønsker at alle skal like deg. Dette er ikke fri vilje slik jeg tenker på og slik du har skissert tidligere. 

Du mener vel ikke at gud har gitt deg fri tilgang til å ønskene dine skal oppfylles (til det trenger du å bønn, som heller ikke virker)

E offer for f.eks voldtekt har ikke fri vilje til å forlate situasjon. Ingen mulighet å utføre fri vilje for sin egen situasjon, Den ENESTE som kan utføre fri vilje er overgriperen.

Skrevet
41 minutter siden, Anim92 skrev:

Men det å vokse opp i fattigdom handler da søren ikke om fri vilje i utgangspunktet! Om mennesker har gjort ting så hele familien din er på flukt, er det det du vokser opp i. Forventer dere virkelig at den frie viljen jeg snakker om skal handle om rent praktiske ting? "Jeg skulle ønske jeg var født i USA, men siden jeg ikke er det, er min frie vilje tatt fra meg fra slekta som alltid har vært i Norge?"

Det er litt banalt å si det sånn, men ser jo ut til at det er det som trengs..

Etter hva som står i bibelen kommer krig og ufred fra lystene i oss selv. Dermed er det menneskene som bør bruke sin frie vilje til å gjøre godhet. Hadde alle gjort det, så ville ikke den nøden vært. Ja, man kan si at det er jo noen voldsomme konsekvenser av den frie viljen vi har da. Men åssen Gud hadde Gud vært, om qlle mennesker var tvunget til å leve for han? Vi har fått et valg!

NEI! Å ikke kunne leve fordi man blir født i ekstrem fattigdom er IKKE fri vilje og handler ikke om å ønske å bo et annet sted. 

Her har ofte autoriteter brukt sin fri vilje for sin egen vinning. Ergo, nok engang ondskapsfulle mennesker vant kampen om fri vilje. Gjør de fattige noe mot dette risikerer de å bli drept, torturert etc. Hvordan klarer du å tenke at det er fri vilje? Frie tanker er jo noe helt annet. 

Kristne er jo tvunget for å leve for han 😂 "hvis du ikke tror på meg og følger mine ord kommer du til helvette" 

Og hvilken såkalt gud sitter å ser på uskyldige mennesker som pines og tortureres hver dag? Snill han derre fyren? Jeg tror nok bare det er djevelen som har kledd seg ut. 

Skrevet
38 minutter siden, Midgard skrev:

Du ønsker at alle skal like deg. Dette er ikke fri vilje slik jeg tenker på og slik du har skissert tidligere. 

Du mener vel ikke at gud har gitt deg fri tilgang til å ønskene dine skal oppfylles (til det trenger du å bønn, som heller ikke virker)

E offer for f.eks voldtekt har ikke fri vilje til å forlate situasjon. Ingen mulighet å utføre fri vilje for sin egen situasjon, Den ENESTE som kan utføre fri vilje er overgriperen.

Spot on! 

Skrevet
47 minutter siden, Anim92 skrev:

Jeg tenker overhodet ikke det er greit, hvor i huleste fikk du det fra?! Trur ikke Gud tenker det heller.

Men dere henger dere opp i at "fri vilje" skal være å plassere seg selv i en annen livssituasjon. Og det er ikke det set handler om. Det handler om fri vilje til å tro, eller til å ta valg basert på de verdiene man ønsker å følge. Det kan du gjøre enten du sitter på en høy hest i Norge, eller i fattigdom i Afrika. 

Ja, du mener det? 

Nei, fri vilje er ikke å få vilja si. Men ALLE mennesker har rett til et godt liv i form av mat, husly, klær og mulighet for god helse. Du mener altså at fordi vi mennesker har "fri vilje av Gud" så er det kun noen få mennesker i verden som har privilegium til å ha fri vilje og resten må lide? 

Du mener et menneske som lever i ekstrem fattigdom uten mat, klær, husly, trygghet etc har en fri vilje til å ta valg basert på de verdiene de ønsker å følge? Da er du svært så naiv! De har stort sett ingen som helst fri vilje i det hele tatt.

Så forklar meg dette: barnet som blir voldtatt - hvor er hennes fri vilje? Mannen som voldtar - er det ok, siden han har fri vilje?  Hvorfor mener gud at dette er ok? Hvorfor skal jeg ta konsekvenser for andres valg som kan skade meg og andre, men gud tar ikke konsekvensen av å ha ødelagt for det han liksom har skapt? Gud er gjennomsyret ond. 

Hadde du sittet å sett på et barn blitt voldtatt fordi voldtekt mannen har fri vilje? Og hvis nei, hvordan kan da så gud gjøre det med den makten og godheten dere mener han har? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
1 time siden, Midgard skrev:

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NEI! Å ikke kunne leve fordi man blir født i ekstrem fattigdom er IKKE fri vilje og handler ikke om å ønske å bo et annet sted. 

Her har ofte autoriteter brukt sin fri vilje for sin egen vinning. Ergo, nok engang ondskapsfulle mennesker vant kampen om fri vilje. Gjør de fattige noe mot dette risikerer de å bli drept, torturert etc. Hvordan klarer du å tenke at det er fri vilje? Frie tanker er jo noe helt annet. 

Kristne er jo tvunget for å leve for han 😂 "hvis du ikke tror på meg og følger mine ord kommer du til helvette" 

Og hvilken såkalt gud sitter å ser på uskyldige mennesker som pines og tortureres hver dag? Snill han derre fyren? Jeg tror nok bare det er djevelen som har kledd seg ut. 

Jeg trur rett og slett vi bare har en forskjellig forståelse av hva fri vilje er. Vet egentlig ikke hva mer jeg kan svare da for å forklare videre.

Kristne har brukt sin frie vilje til å leve for han. Ekte kristne er ikke tvunget til drt, det er umulig. Da lever du kanskje et kristenliv i det ytre, uten å tro. Det kalles å leve etter normer i et miljø eller samfunn, da er man ikke personlig kriste . Ved å leve etter de verdiene de tror på, opplever de sin lykke (altså, ikke din). De har valgt, altså brukt sin frie vilje til å tro på han.

Helvete er en annen historie jeg ikke skal gå inn på nå, men aller mest er det et oppkonstruert konsept skapt av ledere som ønsket skremselspropaganda for å ha makt over folk.

Endret av Anim92
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du mener det? 

Nei, fri vilje er ikke å få vilja si. Men ALLE mennesker har rett til et godt liv i form av mat, husly, klær og mulighet for god helse. Du mener altså at fordi vi mennesker har "fri vilje av Gud" så er det kun noen få mennesker i verden som har privilegium til å ha fri vilje og resten må lide? 

Du mener et menneske som lever i ekstrem fattigdom uten mat, klær, husly, trygghet etc har en fri vilje til å ta valg basert på de verdiene de ønsker å følge? Da er du svært så naiv! De har stort sett ingen som helst fri vilje i det hele tatt.

Så forklar meg dette: barnet som blir voldtatt - hvor er hennes fri vilje? Mannen som voldtar - er det ok, siden han har fri vilje?  Hvorfor mener gud at dette er ok? Hvorfor skal jeg ta konsekvenser for andres valg som kan skade meg og andre, men gud tar ikke konsekvensen av å ha ødelagt for det han liksom har skapt? Gud er gjennomsyret ond. 

Hadde du sittet å sett på et barn blitt voldtatt fordi voldtekt mannen har fri vilje? Og hvis nei, hvordan kan da så gud gjøre det med den makten og godheten dere mener han har? 

Altså.  Kutt!🤦🏻‍♀️ du spør ganske dumt der jeg har uthevet.

Jeg tror Gud sitter og vrir seg av fortvilelse for alt det drittet vi gjør. Men skal han liksom ta tilbake den frie vilja da? (Og som jeg sa tidligere, vi har tydligvis forskjellig oppfatning av fri vilje er). 

Jeg står fortsatt på det at alt det skitet som skjer er menneskapt og totalt vår egen feil. Det ville jeg nok sagt helt uavhengig av tro. 

Skrevet
8 minutter siden, Anim92 skrev:

Jeg trur rett og slett vi bare har en forskjellig forståelse av hva fri vilje er. Vet egentlig ikke hva mer jeg kan svare da for å forklare videre.

Kristne har brukt sin frie vilje til å leve for han. Ekte kristne er ikke tvunget til drt, det er umulig. Da lever du kanskje et kristenliv i det ytre, uten å tro. Det kalles å leve etter normer i et miljø eller samfunn, da er man ikke personlig kriste . Ved å leve etter de verdiene de tror på, opplever de sin lykke (altså, ikke din). De har valgt, altså brukt sin frie vilje til å tro på han.

Helvete er en annen historie jeg ikke skal gå inn på nå, men aller mest er det et oppkonstruert konsept skapt av ledere som ønsket skremselspropaganda for å ha makt over folk.

Fri vilje er fri vilje. Og vi er begge enige at fri vilje ikke er å få vilja si. 

Når det kommer til kristne: vokser du opp i et hjem hvor du ikke blir lært og manipulert til å tro på en spesifikk religion og velger senere i livet å bli kristen,  ja da er det egen fri vilje. Derimot vokser du opp i et hjem hvor du nærmest blir påtvunget kristendommen og blir manipulert og skremt, ekskludert hvis du velger noe annet etc, da er det IKKE fri vilje. I den siste kategorien er de fleste religiøse. I tillegg bibelen har mange trusler og skremselspropaganda. 

Er det ikke bibelen som skriver om helvette og djevelen da? I såfall er jeg helt enig! 

Skrevet
8 minutter siden, Anim92 skrev:

Altså.  Kutt!🤦🏻‍♀️ du spør ganske dumt der jeg har uthevet.

Jeg tror Gud sitter og vrir seg av fortvilelse for alt det drittet vi gjør. Men skal han liksom ta tilbake den frie vilja da? (Og som jeg sa tidligere, vi har tydligvis forskjellig oppfatning av fri vilje er). 

Jeg står fortsatt på det at alt det skitet som skjer er menneskapt og totalt vår egen feil. Det ville jeg nok sagt helt uavhengig av tro. 

Nei, det er IKKE et dumt spørsmål. Det er dumt å tro at vi kan gjøre som vi vil fordi man har fri vilje, som kristne tror. Du svarer forsåvidt ikke på spørsmålene mine! 

Du kan jo ikke tro at alt det onde er menneske skapt. Det var jo gud, ifølge kristne, som lagde oss. Hadde da vel ikke krevd så mye å ta bort trangen for voldtekt, misbruk, drap osv fra hjernen våres når han skapte oss, hadde det vel? 

• Liker 1
Skrevet (endret)
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri vilje er fri vilje. Og vi er begge enige at fri vilje ikke er å få vilja si. 

Når det kommer til kristne: vokser du opp i et hjem hvor du ikke blir lært og manipulert til å tro på en spesifikk religion og velger senere i livet å bli kristen,  ja da er det egen fri vilje. Derimot vokser du opp i et hjem hvor du nærmest blir påtvunget kristendommen og blir manipulert og skremt, ekskludert hvis du velger noe annet etc, da er det IKKE fri vilje. I den siste kategorien er de fleste religiøse. I tillegg bibelen har mange trusler og skremselspropaganda. 

Er det ikke bibelen som skriver om helvette og djevelen da? I såfall er jeg helt enig! 

Tro meg, jeg vet ALT om å vokse opp i et strengt religiøst hjem. Jeg er vokst opp i en sekt, og trengte mange år etter jeg brøt ut, uten Gud, Jesus eller noe som helst annet, før jeg klarte å finne en "selvstendig" tro igjen, uten noe press fra andre. Jeg hater den type press på barn osv. Voksne også, forsåvidt mtp ekskludering spesielt. Man mister alt av nettverk osv ved å gå. Og det er triste saker at mange holdes i religiøse forsamlingen pga press og forventninger framfor egen tro.

Bibelen forteller ikke på langt nær om helvete og djevelen som det religiøse ledere har prestert å utbrodere gjennom årenes løp. Heldigvis, og dessverre, for alle de som er overbevist om et helvete man kommer i.

Jeg tror forsåvidt nesten mer at det blir et helvete for en selv på jorda i stedet, om man alltid følger sine egne "lyster" framfor å velge det man vet er godt og rett.

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er IKKE et dumt spørsmål. Det er dumt å tro at vi kan gjøre som vi vil fordi man har fri vilje, som kristne tror. Du svarer forsåvidt ikke på spørsmålene mine! 

Du kan jo ikke tro at alt det onde er menneske skapt. Det var jo gud, ifølge kristne, som lagde oss. Hadde da vel ikke krevd så mye å ta bort trangen for voldtekt, misbruk, drap osv fra hjernen våres når han skapte oss, hadde det vel? 

Jo.

Nei, jeg får ikke svart på alt, for jeg vet faktisk ikke hva jeg kan svare som får forklart det bedre lengre. Ærlig sak det.

Og jo, jeg står fortsatt for at nøden på jord er menneskeskapt. Siden du ikke tror på Gud. Hvis vi tar vekk hele han. Hva er da nøden skapt av, i dine øyne? Da er det jo i så fall HELT sikkert menneskapt, da har du jo ikke en gang en Gud å skylde på..

Edit: jeg er kun et menneske, jeg kan faktisk ikke forklare hvorfor Gud har gjort sånn eller sånn, hvorfor vi er skapt slik, etc. Skal sørge for å spørre den dagen jeg dør 😆

Endret av Anim92
Skrevet
7 minutter siden, Anim92 skrev:

Tro meg, jeg vet ALT om å vokse opp i et strengt religiøst hjem. Jeg er vokst opp i en sekt, og trengte mange år etter jeg brøt ut, uten Gud, Jesus eller noe som helst annet, før jeg klarte å finne en "selvstendig" tro igjen, uten noe press fra andre. Jeg hater den type press på barn osv. Voksne også, forsåvidt mtp ekskludering spesielt. Man mister alt av nettverk osv ved å gå. Og det er triste saker at mange holdes i religiøse forsamlingen pga press og forventninger framfor egen tro.

Bibelen forteller ikke på langt nær om helvete og djevelen som det religiøse ledere har prestert å utbrodere gjennom årenes løp. Heldigvis, og dessverre, for alle de som er overbevist om et helvete man kommer i.

Jeg tror forsåvidt nesten mer at det blir et helvete for en selv på jorda i stedet, om man alltid følger sine egne "lyster" framfor å velge det man vet er godt og rett.

Jo.

Nei, jeg får ikke svart på alt, for jeg vet faktisk ikke hva jeg kan svare som får forklart det bedre lengre. Ærlig sak det.

Og jo, jeg står fortsatt for at nøden på jord er menneskeskapt. Siden du ikke tror på Gud. Hvis vi tar vekk hele han. Hva er da nøden skapt av, i dine øyne? Da er det jo i så fall HELT sikkert menneskapt, da har du jo ikke en gang en Gud å skylde på..

Edit: jeg er kun et menneske, jeg kan faktisk ikke forklare hvorfor Gud har gjort sånn eller sånn, hvorfor vi er skapt slik, etc. Skal sørge for å spørre den dagen jeg dør 😆

Leit å høre at du har hatt en slik oppvekst, men godt du kom deg vekk fra det. ❤️

Det med religiøse ledere er jeg enig i. Dog er det også mye skremsel i bibelen. En mindre intelligent person eller mennesker som er hjernevasket vil lett tro på dette. 

Ja riktig at jeg ikke tror på Gud. Jeg vet at han ikke eksisterer. Og ja, da tror jeg alt det onde er menneskeskapt. Men jeg forstår ikke at en som er kristen kan tenke det samme. 

Takk for ærligheten din. Jeg har flere venner som tidligere har vært kristne. Jeg har gått på kristen skole i 3 år og en del i kirken. Likevel, så er det ingen som kan svare meg på dette, med flere ting. For meg er det så innmari åpenlyst at hele kristendommen kun er en fantasifull historie og at det på ingen måter kan eksistere en gud, engler etc. Det er så mye motsigelser, feil og ondskap. Men ja, den/de personene som har skrevet den har gjort en god jobb. 

Dog er det helt i orden for meg at folk velger å være religiøse, men ikke når det går på bekostning av andre. Jeg har desverre sett mye stygt når det kommer til kristendommen. 

Ja, hvis du møter han når du dør, så spør 😁👍

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leit å høre at du har hatt en slik oppvekst, men godt du kom deg vekk fra det. ❤️

Det med religiøse ledere er jeg enig i. Dog er det også mye skremsel i bibelen. En mindre intelligent person eller mennesker som er hjernevasket vil lett tro på dette. 

Ja riktig at jeg ikke tror på Gud. Jeg vet at han ikke eksisterer. Og ja, da tror jeg alt det onde er menneskeskapt. Men jeg forstår ikke at en som er kristen kan tenke det samme. 

Takk for ærligheten din. Jeg har flere venner som tidligere har vært kristne. Jeg har gått på kristen skole i 3 år og en del i kirken. Likevel, så er det ingen som kan svare meg på dette, med flere ting. For meg er det så innmari åpenlyst at hele kristendommen kun er en fantasifull historie og at det på ingen måter kan eksistere en gud, engler etc. Det er så mye motsigelser, feil og ondskap. Men ja, den/de personene som har skrevet den har gjort en god jobb. 

Dog er det helt i orden for meg at folk velger å være religiøse, men ikke når det går på bekostning av andre. Jeg har desverre sett mye stygt når det kommer til kristendommen. 

Ja, hvis du møter han når du dør, så spør 😁👍

Jo takk❤ 

Jeg tenker og det er mye i bibelen som ikke henger helt på greip😅 men jeg prøver å holde fast på det åndelige der, verdier og kjærlighet til Gud, til andre og seg selv, fremfor alle krigene og rare historier 😬

Jeg mener den beste måten å vise et kristenliv er å leve det, og forhåpentligvis ved det vise et godt liv. Helt uten å prakke på noe son helst på andre. Det er i alle fall det som gjorde at jeg valgte å gå tilbake til kristendommen, ved å se folk jeg kjente, levde oppriktige, gode liv. Og jeg tror fortsatt at man kan leve gjennom lykkelige liv, med mye mening og kjærlighet i andre religioner - eller helt uten noe tro. 

Du sier det at du ikke kan skjønne at kristne sier nød er menneskeskapt, men for meg faller det altså tilbake til at all ufred osv er fra vårt eget kjød, men ved å følge Guds retningsliner og ønsker for vårt liv, får ikke dette makt. Jeg kan ikke gi noe forklaring på hvorfor Gud skapte oss sånn, innrømmer gjerne det.

Jeg ler litt av at jeg har latt meg dras inn i en diskusjon om det her - for jeg vet jo at resultatet er det samme hver gang, forskjellige mennesker med forskjellig overbevisning som skal overbevise motsatt part om hva som er riktig..😅

Og til spørsmålet til TS: uten en Gud/tro på en Gud hadde vel det vel ikke fantes kristne? Så selvfølgelig vil kristne slltid vøre overbevist om det - det ligger jo som grunnvollen i hele religionen dems? 

Skrevet

Alt det onde i verden er menneskeskapt? 

Så alle sykdommer er menneskeskapte? Lenge før klimakrisen hadde vi også ras og flom og tørke og tornadoer som førte med seg mye lidelse og død, er de også menneskeskapte? For guden deres har jo enten skapt dette selv, da er han (hun, den) ond. Eller så har gud ikke skapt det og heller ikke kunnet gjøre noe med det, og da er han (hun, den) ikke allmektig. 

Anonymkode: a151f...01e

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt det onde i verden er menneskeskapt? 

Så alle sykdommer er menneskeskapte? Lenge før klimakrisen hadde vi også ras og flom og tørke og tornadoer som førte med seg mye lidelse og død, er de også menneskeskapte? For guden deres har jo enten skapt dette selv, da er han (hun, den) ond. Eller så har gud ikke skapt det og heller ikke kunnet gjøre noe med det, og da er han (hun, den) ikke allmektig. 

Okei, dey var dumt av meg å ikke presisere at jeg ikke mener naturkatastrofer og den type  ting. 

Å nei, vent! Jeg gjorde jo det tidligere! 

Jeg har snakket om alt ondt som er påført av mennesker mot andre. Kriminalitet, voldtekt, krig, fattigdom, en god del psykiske lidelser (traumer etc) of lista kan fortsette. Når det gjelder de ukontrollerte tingene du nevner, har jeg hørt noen teorier og argumenter der og, men har ikke tenkt å gå inn på det, for der vet jeg ikke nok, og forstår ikke nok selv. Å være troende handler ganske mye om å tvile også, og det er vel et av områdene jeg ikke har mye fornuftig å si. 

Nå har aldri tro vært veldig fornuftig heller...

Skrevet (endret)

Feil tråd.

Endret av Hedy Lamarr
Gjest Familytree
Skrevet

Livet uten mål er elendig. Hvis du har en vei å gå, følg den🤷‍♂️

Skrevet
10 timer siden, Anim92 skrev:

har aldri tro vært veldig fornuftig heller...

Enig!

Gjest HarryDotter
Skrevet
På 17.9.2019 den 18.51, AnonymBruker skrev:

Gode mot alle mennesker? Gjelder det småbarn også, eller? 

Hos 14, 1. Samaria skal bøte,
fordi folket i byen var trassig mot sin Gud.
De skal falle for sverd,
deres småbarn skal bli knust,
og deres svangre kvinner skal skjæres opp.

Man må forstå sammenhengen. Det står også øye for øye og tann for tann. Lovene og reglene fungerte helt annerledes i samfunnet den gangen. Det var først når Jesus kom at det ble nye tider. De 10 bud kom med Moses. Med Jesus kom det kristne lever etter idag. Gamle testamentet var barbarisk. Man kan ikke ta en setning og peke på det og kritisere.

Skrevet

Lovene og reglene i samfunnet var svært annerledes enn dagens da Jesus «levde» også, så da kan jo nytestamentet avvises med samme argument.

Gjest HarryDotter
Skrevet
På 19.9.2019 den 23.53, AnonymBruker skrev:

All galskapen du ser på kloden er konsekvenser av menneskets egenrådighet, egoisme og misunnelse. Absolutt alt kan legges på oss.

Altså dette er komplisert, og som vedkomne du diskuterer med påpeker, det er ikke enkelt å forstå alt sammen for de kristne heller. Men enkelt fortalt: Djevelen var en engel som gjorde opprør i himmelen. Han ville ha makten Gud har. Gud kastet ham ut av himmelen og djevelen havnet på jorden. Gud skapte mennesket. Mennesket har fri vilje. Vi er ikke viljeløse roboter. Gud gav adam beskjed om å ikke spise av eple i edens hage. Djevelen fristet eva til å spise. Hun tok en bit og brøt Guds befaling. Gud forbannet jorden.

M.a.o livet var ment og designet fra Gud, for å være et paradis for oss. Men fordi mennesket IKKE klarte å holde fingrene av fatet og trosset reglene, ble det konsekvenser. Gud ønsker ikke fordervelse, drap, tyveri, løgn, voldtekt og bedrageri. Når mennesket lever seg selv og følger sin egoisme, avler det dårlige konsekvenser.

Tenk slik på det. Alt liv, mennesker, dyr og planter er designet å fungere under visse fysiske lover. Bryter man de lovene, får det naturlige konsekvenser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...