Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 8/9/2019 at 1:38 PM, AnonymBruker said:

Hvordan kan dere ateister hevde så hardnakka at Gud ikke finnes? Hvordan kan dere tro på den vitenskapelige umuligheten at ingenting blir skapt av ingenting?

Hvorfor dette enorme behovet for å alltid ha rett, og stemple alle andre som dumme?

Anonymkode: bd884...8d1

Ingen kan bevise at et negativ ikke eksisterer. Jeg kan ikke bevise at julenissen ikke finnes. Det er en helt umulig oppgave. Bevisbyrden burde ligge på de troende, men siden det er tro og ikke fakta, så slutter diskusjonen der. Spørsmålet er likevel hvorfor folk tror uten å vite. Det har ingen verdi. Å ha et fellesskap og andre ting rundt religion gir noe, men det kan man ha uten religion. Så religion fremstår som poengløst på den ene siden og årsaken til mye død og fordervelse på den andre. Da tar jeg heller avstand.

Innen partikkelfysikk vet man at partikler både kommer inn i vår eksistens og forsvinner like fort ut av den i et lukket rom, med vakum, hvor stråling heller ikke kan komme inn eller ut. Det er et vitenskapelig faktum at ting kommer fra ingenting og igjen forsvinner hele tiden. Det skjer rundt deg mange tusen ganger pr. sekund. Hadde du vært litt mer interessert i vitenskap og fakta istedenfor tro, så hadde du visst dette. 

Anonymkode: 838f9...237

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 17.9.2019 den 13.45, Midgard skrev:

Ja, skal si du rodde deg godt i land. #ironi #patetisk

Personangrep er hva folk uten argument kommer med når de har tapt debatten.

Anonymkode: 150b0...1b3

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen kan bevise at et negativ ikke eksisterer. Jeg kan ikke bevise at julenissen ikke finnes. Det er en helt umulig oppgave. Bevisbyrden burde ligge på de troende, men siden det er tro og ikke fakta, så slutter diskusjonen der. Spørsmålet er likevel hvorfor folk tror uten å vite. Det har ingen verdi. Å ha et fellesskap og andre ting rundt religion gir noe, men det kan man ha uten religion. Så religion fremstår som poengløst på den ene siden og årsaken til mye død og fordervelse på den andre. Da tar jeg heller avstand.

Innen partikkelfysikk vet man at partikler både kommer inn i vår eksistens og forsvinner like fort ut av den i et lukket rom, med vakum, hvor stråling heller ikke kan komme inn eller ut. Det er et vitenskapelig faktum at ting kommer fra ingenting og igjen forsvinner hele tiden. Det skjer rundt deg mange tusen ganger pr. sekund. Hadde du vært litt mer interessert i vitenskap og fakta istedenfor tro, så hadde du visst dette. 

Anonymkode: 838f9...237

Vel, tro er ikke viten, det er visshet om hva som håpes. Tro hadde vært overflødig med viten. DA hadde den vært uten verdi. Hvorfor tro på noe man alt vet?

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil. Det du sier trigger ikke meg. Jeg har ingen grunn til å forsvare meg selv. Jeg vet at Gud lever, men det er ikke opp til meg å få dere til å tro det. Jeg kunne forklart veldig bra og detaljert. Dere tror selvfølgelig ikke det siden jeg ikke gjør det, men det går fint for meg uansett hva dere tror og ikke tror om meg og min forklaring. Har ingenting å si for meg at du mener jeg er arrogant og mener at jeg ikke klarer å forsvare meg selv. Du kjenner ikke meg så du vet egentlig ingenting om meg og min kunnskap. Derfor plager det ikke meg hva du mener om meg. :)

Anonymkode: ca6e7...3f5

Om det trigger deg eller ikke gir jeg blaffen i. Det jeg registrere er at du greier ikke forsvare dine påstander og fremstår dermed som en tulling. Hva du selv tror du kunne forklart forblir da i ditt eget hode der du innbiller deg at det stemmer.

Jeg trenger heller ikke kjenne deg for å påpeke at du ikke kan forsvare deg. Det beviser du selv.

Anonymkode: bf6d4...8c0

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om det trigger deg eller ikke gir jeg blaffen i. Det jeg registrere er at du greier ikke forsvare dine påstander og fremstår dermed som en tulling. Hva du selv tror du kunne forklart forblir da i ditt eget hode der du innbiller deg at det stemmer.

Jeg trenger heller ikke kjenne deg for å påpeke at du ikke kan forsvare deg. Det beviser du selv.

Anonymkode: bf6d4...8c0

Du tar feil 🙃

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du tar feil 🙃

Du er på et diskusjonsforum. «Du tar feil» bidrar på ingen måte i diskusjonen. Så da kan vi bare konkludere med at du ikke vet hva du skal svare. 

Anonymkode: a151f...01e

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Personangrep er hva folk uten argument kommer med når de har tapt debatten.

Anonymkode: 150b0...1b3

Så hvorfor retter du det mot meg. Det var jeg som hadde argumenter, det var jeg som kunne vise til data som støttet mine argumenter. Det var mine argumenter som fullstendig slå bena under tilsynelatende grunnløse påstander.

Se en gang til på samtalen.

1.

2.

Og når det var fullstendig klart at man har tapt diskusjonen, ble kommentaren ikke "Ups, sorry eg tok kanskje feil", men

"Var ikke klar over at man først begynte med krig i 1975"

På hvilken måte er IKKE en slik kommentar patetisk.

Patetisk er mer en "statement of fact" på en kommentar enn et angrep på en anonym person.

Og hvorfor er det slik at så urolig mange poster anonymt på dette tema, er dere flaue for å si meningene deres. ?

• Liker 1
Skrevet
På 9.8.2019 den 18.57, AnonymBruker skrev:

Jeg vet på forhånd før negative ting skjer i livet mitt og jeg kjenner noen som har denne evnen i langt større grad som vet om noe fælt skjer med andre og hvor fælt det er og hva de kan gjøre for å unngå f.eks død. Denne personen har aldri noen sinne tatt feil. Denne personen kjenner også når folk i nærheten dør og har kjent hvordan folk som ikke har trodd på livet etter døden har dødd og blitt særdeles glad og overrasket over at de "ikke var død likevel". Jeg har også opplevd det du kan kalle gjenferd som ateister selvsagt kaller hallusinasjon, men det er ikke hallusinasjon når alle i samme rom ser akkurat det samme. Jeg har også hatt kontakt med det en del kaller for "visemannen" som er det som egentlig er sjelen vår. Jeg hadde ikke lest eller visste noe om det før det skjedde og trodde at det jeg opplever som meg og min bevissthet er akkurat det samme som sjelen vår, men det er det ikke. Det som er jeg-et er bare en del av sjelen. Sjelen går inn i hvert menneske for å lage seg erfaringer. Etter jeg opplevde det jeg gjorde fortalte jeg det til noen som fortalte at det er en del mennesker som opplever denne kontakten med visemannen vår faktisk, og det er veldig rart fordi jeg så på "Lunsj med Lilli" og hun forteller i programmet med Kathrine om litt det samme. 

Man skulle jo gjerne ha sendt disse ateistene til for eksempel hun som kaller seg "mama medium" og så hadde de nok fått seg en støkk tror jeg :)

Anonymkode: 59df7...2d8

Sjekk ut Derren Brown som gjør det samme som alle disse mediumene, bare best av alle, så er det andre enn ateistene som får seg en støkk tror jeg )

Anonymkode: 1a2c9...e5d

• Liker 1
Skrevet (endret)
31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man skulle jo gjerne ha sendt disse ateistene til for eksempel hun som kaller seg "mama medium" og så hadde de nok fått seg en støkk tror jeg :)

Hvorfor ateister, dette har da alt fra lite til ingenting meg gud å gjøre ?

btw. Desse mediumene blir jo avslørt som svindlere en etter en. 

Endret av Midgard
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sjekk ut Derren Brown som gjør det samme som alle disse mediumene, bare best av alle, så er det andre enn ateistene som får seg en støkk tror jeg )

Han er ikke et medium (han litt av samme jobben ved at han er underholder, magiker og illusjonist), og det er vel fult mulig at han til og med er ateist selv. 

Skrevet
På 18.9.2019 den 10.16, Anim92 skrev:

Åshitt, åssen i huleste skal vi få tak i nok helsepersonell til å drive det opplegget der?😱😱

Gud har gitt menneskene en fri vilje. Så det er vi som fucker det opp. Ufreden kommer fra lystene og begjæringene i oss, som de fleste av oss følger..

Kan du definere denne frie viljen du snakker om? 

Er det slik at hvis jeg ser et barn blir voldtatt så skal jeg heve skuldrene og si "fri vilje" å gå videre?

For det er AKKURAT det deres såkalte gud gjør. Har barnet da fri vilje? 

Hadde gud finnes hadde han vært det ondeste vesenet som noen gang har eksistert. 

Anonymkode: e9d88...563

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det slik at hvis jeg ser et barn blir voldtatt så skal jeg heve skuldrene og si "fri vilje" å gå videre?

Hadde gud finnes hadde han vært det ondeste vesenet som noen gang har eksistert. 

Gud viste til og med at dette ville komme til å skje. Men det var ikke nok til å løfte fingeren for å få barnet i sikkerhet(eller knekke foten til overgriperen for den del). 

På en en eller annen måte virker det slik at all fanskap som guden tydeligvis aksepterer så er det snakk om fri vilje.
Hva nytter det for å be til gud egentlig når det finnes fri vilje ?

Nei, det er ikke bare bare å bli klok på denne mangelen på rasjonell og logisk tenkning. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det var han som voldtok, som brukte sin frie vilje. Hadde Gud bestemt, og ikke gitt deg fri vilje, hadde det jo vært enkelt for han. Men han gav deg altså en fri vilje, til å feks velge å tro på han- eller ikke gjøre det.

Sånn sett kan man si han gjorde en tabbe ved å gi menneskene en fri vilje, når man ser hvor mye dritt vi gjør.

Skrevet
1 time siden, Anim92 skrev:

Det var han som voldtok, som brukte sin frie vilje. Hadde Gud bestemt, og ikke gitt deg fri vilje, hadde det jo vært enkelt for han. Men han gav deg altså en fri vilje, til å feks velge å tro på han- eller ikke gjøre det.

Sånn sett kan man si han gjorde en tabbe ved å gi menneskene en fri vilje, når man ser hvor mye dritt vi gjør.

Du vrir det helt feil. Det er jo barnet som blir voldtatt som blir frarøvet sin frie vilje. Hvorfor mener kristne/gud at man har fri vilje når dette kun gjelder fåtall?

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vrir det helt feil. Det er jo barnet som blir voldtatt som blir frarøvet sin frie vilje. Hvorfor mener kristne/gud at man har fri vilje når dette kun gjelder fåtall?

Jeg skjønner jo litt hva du mener. Men den frie viljen hun i eksempelet vanligvis har, blir frarøvet av voldtektsmannen. Ikke gud.. dessverre er det mennesker som klarer rive til seg makt - Trump, kriminelle eller hvem det enn er, og deretter undertrykker andre på forskjellige måter. Jeg tror Gud er kjærlighet, og at den nøden som er på jorda er 110% menneskeskapt. Uenighet om religion etc, er ikke fra Gud heller. 

Men ikke begynn å spørre om poenget med naturkatastrofer som skaper nød. For der er jeg blank;)

Skrevet
7 minutter siden, Anim92 skrev:

Jeg skjønner jo litt hva du mener. Men den frie viljen hun i eksempelet vanligvis har, blir frarøvet av voldtektsmannen. Ikke gud.. dessverre er det mennesker som klarer rive til seg makt - Trump, kriminelle eller hvem det enn er, og deretter undertrykker andre på forskjellige måter. Jeg tror Gud er kjærlighet, og at den nøden som er på jorda er 110% menneskeskapt. Uenighet om religion etc, er ikke fra Gud heller. 

Men ikke begynn å spørre om poenget med naturkatastrofer som skaper nød. For der er jeg blank;)

Jeg syns ikke det var noe tilfredstillende svar. Det virker på meg at denne midlertidige frarøvingen av fri vilje bare er et katapultsete for deg å bruke for å komme ut av klemma,

Gud må da enten gitt eller ikke gitt fri vilje. Her virker det som at han har gitt i de situasjonene det passer så har noen tatt den når det passer. Hvorfor er det ikke mulig å skille dette med at gud har gitt fri vilje som enkelt kan taes vegg, og det at det finnes mennesker som er drittsekker og ikke bryr seg om andre.

Hvordan kan man ta noe gud har gitt. Har han ikke mere makt en som så,
Man skulle tro at røve fra noe gud har gitt ville medført instant grilling. 

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, Midgard skrev:

Jeg syns ikke det var noe tilfredstillende svar. Det virker på meg at denne midlertidige frarøvingen av fri vilje bare er et katapultsete for deg å bruke for å komme ut av klemma,

Gud må da enten gitt eller ikke gitt fri vilje. Her virker det som at han har gitt i de situasjonene det passer så har noen tatt den når det passer. Hvorfor er det ikke mulig å skille dette med at gud har gitt fri vilje som enkelt kan taes vegg, og det at det finnes mennesker som er drittsekker og ikke bryr seg om andre.

Hvordan kan man ta noe gud har gitt. Har han ikke mere makt en som så,
Man skulle tro at røve fra noe gud har gitt ville medført instant grilling. 

Vel, det virker på meg som at du overhodet ikke har lyst til å vurdere svarene en gang, katapult kan du bruke sjæl.

Asså.. skjønner du virkelig ikke at selv om man vil en ting, så er det andre mennesker eller hendelser som styrer? Jeg VIL gjerne at alle skal like meg, men kan ikke styre det. Jeg VIL gjerne at månen skal være en gul ost, men det er den ikke. Men om jeg ønsker å tro på at den er det, og opprette min egen religion for det, så har jeg en fri vilje til det. Det handler om fri vilje til å tro hva man vil og kunne leve det livet man vil, etter de verdier man velger. Ikke fri vilje til å aldri oppleve noe vondt (som voldtekt som nevnt. Eller bilulykker, økonomisk ruin eller what so ever som er kjipt). Det trudde jeg var ganske opplagt..?

Endret av Anim92
* mennesker og hendelser som KAN styre. De styrer ikke nødvendigvis alltid
Skrevet
15 minutter siden, Anim92 skrev:

Men hva med barn som er født i fattigdom? Slaver? Drap?  Er fri vilje kun forbeholdt de onde? Vil du da si at Gud er god? 

Hvis gud skapte mennesker og fri vilje så hadde visst ikke Gud peiling på konsekvensene? Er han ikke mektig og god? Og hvis han er så mektig og god som kristne sier, hvorfor gjør han ikke noe? Da er man jo enda ondere enn alle andre onde mennesker til sammen på jorden. Og hvor er denne kjærligheten hen? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Anim92 skrev:

Vel, det virker på meg som at du overhodet ikke har lyst til å vurdere svarene en gang, katapult kan du bruke sjæl.

Asså.. skjønner du virkelig ikke at selv om man vil en ting, så er det andre mennesker eller hendelser som styrer? Jeg VIL gjerne at alle skal like meg, men kan ikke styre det. Jeg VIL gjerne at månen skal være en gul ost, men det er den ikke. Men om jeg ønsker å tro på at den er det, og opprette min egen religion for det, så har jeg en fri vilje til det. Det handler om fri vilje til å tro hva man vil og kunne leve det livet man vil, etter de verdier man velger. Ikke fri vilje til å aldri oppleve noe vondt (som voldtekt som nevnt. Eller bilulykker, økonomisk ruin eller what so ever som er kjipt). Det trudde jeg var ganske opplagt..?

Her snakker du jo mot deg selv. Et barn som blir voldtatt blir som regel ødelagt både psykisk og fysisk. De ferreste har ressurser som vi har i Norge til å få hjelp. 

Et barn som blir født inn i fattigdom og korrupsjon har ikke sjans til å leve et liv av fri vilje, men lever et liv på andres vilje. 

Det er kun fåtall i verden som lever det livet de ønsker og har mye fri vilje. 

Og hvorfor tenker du at det er greit at barn blir voldtatt, familier dør av sult, krig eller naturkatastrofer etc fordi vi har "fri" vilje? For det er jo akkurat det Gud synes. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med barn som er født i fattigdom? Slaver? Drap?  Er fri vilje kun forbeholdt de onde? Vil du da si at Gud er god? 

Hvis gud skapte mennesker og fri vilje så hadde visst ikke Gud peiling på konsekvensene? Er han ikke mektig og god? Og hvis han er så mektig og god som kristne sier, hvorfor gjør han ikke noe? Da er man jo enda ondere enn alle andre onde mennesker til sammen på jorden. Og hvor er denne kjærligheten hen? 

Men det å vokse opp i fattigdom handler da søren ikke om fri vilje i utgangspunktet! Om mennesker har gjort ting så hele familien din er på flukt, er det det du vokser opp i. Forventer dere virkelig at den frie viljen jeg snakker om skal handle om rent praktiske ting? "Jeg skulle ønske jeg var født i USA, men siden jeg ikke er det, er min frie vilje tatt fra meg fra slekta som alltid har vært i Norge?"

Det er litt banalt å si det sånn, men ser jo ut til at det er det som trengs..

Etter hva som står i bibelen kommer krig og ufred fra lystene i oss selv. Dermed er det menneskene som bør bruke sin frie vilje til å gjøre godhet. Hadde alle gjort det, så ville ikke den nøden vært. Ja, man kan si at det er jo noen voldsomme konsekvenser av den frie viljen vi har da. Men åssen Gud hadde Gud vært, om qlle mennesker var tvunget til å leve for han? Vi har fått et valg!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...