Gå til innhold

Sophie Elise


Gjest Klaveret

Anbefalte innlegg

Xmasclovn skrev (14 timer siden):

Hvorfor skulle jeg gjøre meg vanskelig med vilje? Er det fordi du synes det er vanskelig å forstå at noen har en annen mening enn deg selv? For meg er det sykt og ubegripelig hvis eneste grunn er soving, uavhengig av hvor mange som føler behovet for å påpeke at det er vanlig, viktig osv osv. Å motta medikamenter eller annet som krever observasjon er et helt annet tema.

Jeg synes det er ubegripelig at voksne mennesker ikke forstår at det er viktig å ivare ta det psykiske behovene, og ikke bare de fysiske.

  • Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Xmasclovn skrev (15 timer siden):

Det spiller ingen rolle i hvilken seng eller hvilket rom det dreier seg om. For meg er det fortsatt sykt at sengeplasser og rom opptas for å få sove, som eneste grunnlag.

Jo det spiller en rolle, en stor rolle faktisk. Fordi fødeavdelingen har observasjonsrom/ventestuer som er ment for gravide før de føder. Noen er der for å sove, andre er der pga induksjon. Andre er der fordi de har falt og trenger å observeres. 
Andre pasienter fra andre avdelinger blir ikke lagt på ventestuer på føden som er ment for gravide. Les deg opp litt.

  • Liker 12
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

snurk skrev (17 timer siden):

Men herregud da, gjør du deg vanskelig med vilje eller? Mange gravide har problemer med å sove på slutten av svangerskapet av ulike grunner som maserier, alvorlig bekkenløsning, smerter og ubehag. Du forstår vel viktigheten av søvn? Får man ikke nok søvn kan man bli alvorlig syk og man kan faktisk ende i en psykose. For en gravid kvinne som har ekstra belasning på kroppen og som i tillegg er nært å gå igjennom livets største anstrengelse er naturlig nok terskelen lavere for å tilby rom for å sove under observasjon når man mottar medikamenter. 

 

Christin91 skrev (15 timer siden):

Sophie Elise hadde mye kynnere, følte seg i dårlig form og har lenge slitt med søvn.  Derfor fikk hun komme på sykehuset for å sove en natt. 
 

Når fødsel nærmer seg hender det at sykehuset gjør en vurdering og skriver inn den gravide kvinnen for natten. Det er en grunn til at man anbefales å slappe av og sove før fødsel. Nettopp fordi det er en enorm belastning for kroppen å skulle føde. Det å ikke sove er en stressrespons for kroppen og man risikerer liten fremgang i fødsel dersom mor er helt utslitt når hun går i fødsel. Hvilket igjen fører til større sannsynlighet for komplikasjoner under fødsel som igjen fører til flere inneliggende døgn i sykehus.  
 

Sophie har ikke tatt plassen til noen andre som trengte den mer. Sykehuset hadde kapasitet til å ta henne inn. 
 

Jeg syns det er fint at svangerskapsomsorgen i Norge fungerer på denne måten og unner alle å få hjelp når de trenger det.

Det er sykt og provoserende at kjendiser får komme inn for å slappe av og føle seg ekstra dullet med, mens andre kvinner nektes å komme inn når fødselen er i gang forsi de ikke har bok åpning og tvinges til å kjøre hjem en halvtime-times kjøring hver vei, og så blir liggende alene og redde mesteparten av tiden de faktisk er i aktiv fødsel fordi jordmødrene ikke har tid.

Hvis de har gjort om prioriteringene i helsevesenet sånn at alle får dette tilbudet er jo det veldig flott, men jeg vedder på at dette ikke er et tilbud til normale kvinner.

 

 

  • Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 minutter siden):

 

Det er sykt og provoserende at kjendiser får komme inn for å slappe av og føle seg ekstra dullet med, mens andre kvinner nektes å komme inn når fødselen er i gang forsi de ikke har bok åpning og tvinges til å kjøre hjem en halvtime-times kjøring hver vei, og så blir liggende alene og redde mesteparten av tiden de faktisk er i aktiv fødsel fordi jordmødrene ikke har tid.

Hvis de har gjort om prioriteringene i helsevesenet sånn at alle får dette tilbudet er jo det veldig flott, men jeg vedder på at dette ikke er et tilbud til normale kvinner.

 

 

Jeg er ikke kjendis og har fått sove på sykehuset på samme grunnlaget... 

  • Liker 20
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Wald86
Personvern og sikkerhet
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wald86 skrev (22 minutter siden):

Da må det skje ganske snart, gitt at termindato er 03.05. Doulaer er også med på planlagt KS, hvis noen mener det tyder annen vei. Jeg vet at de med planlagt KS kan få ekstra oppfølging når det nærmer seg, ved redsel for at fødsel skal starte før satt dato. Men vanligvis tas det en ukes tid i forveien, så da må det nesten skje i dag. Tas som regel på morgenen. 
SE AS får maks oppmerksomhet rundt dette. Kjent stil. Spekket med spons og reklame. Født med spons i panna.

Jeg tviler vel på at man får en doula inn på planlagt ks, de vil ha minst mulig folk inn der. Og hva er poenget med en doula da, det tyder vel på at hun ikke skal ha planlagt ks? Ofte er planlagt ks 10-14 dager før, så det med termin 3.mai gir heller ikke så mye mening😅

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Endret av Wald86
Personvern og sikkerhet
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frisk Frosk skrev (18 timer siden):

Jeg forstår at du reagerer.

Men det er lang billigere for samfunnet å ta ekstra vare på de gravide som ellers står i fare for utvikling av langt større problemer. Hvor viktig søvn er for mennesker, det har forskning vist i mange år, og andre har også nevnt hva som kan skje om man ikke får søvn. Hvis man er så utslitt før fødsel at man ikke har krefter til å takle en fødsel på en god måte, da er det langt bedre å la kvinnen sove på sykehuset, ev. med overvåket medikamentbruk - enn å ta utgiftene for et ellers unødvendig keisersnitt, eller de enorme følgene det kan få for barn, mor og familie hvis mor pga. langvarig søvnmangel skulle gå inn i fødselsdepresjon, psykose, få angstproblematikk osv. som kan bli et langvarig problem. Skjer dette vil mor trolig trenge langvarig oppfølging i helsevesenet, psykolog o.l. Men det kan også bli alvorlig for barn(a), hvis mor pga. slike psykiske tilstander ikke greier å gi barnet nok nærhet og kontakt og kommunikasjon - det er faktisk så alvorlig at barnet kan bli varig skadet fordi det ikke får en god nok utvikling mentalt, kognitivt, følelsesmessig. Og bare ett ødelagt barn kan gjøre at det kan trenge behandling resten av livet, kommer seg kanskje aldri i jobb, takler ikke nære relasjoner osv. Og skulle dette skje, da går det jo også utover ev. andre barn i familien, familier splittes m.m.

Så selv om det i utgangspunktet høres idiotisk "overbehandlende" å la en gravid få komme inn for å sove, så kan det være veldig gode grunner til det. Enda større grunn til å gjøre det kan være om mor i tillegg f.eks. er utslitt pga. forverring av kronisk sykdom, store bekkenløsningsproblemer, alvorlig svangerskapskvalme eller andre årsaker. Kvinner som har en historie med nåværende eller tidligere psykisk sykdom kan også være langt mer utsatt for å få alvorligere følger om de over tid, som høygravid, ikke får søvn.

Egentlig er denne diskusjonen litt meningsløs i denne tråden, da ingen av oss vet tilstanden til Sofie Steen Isachsen nå. Men om hun har vært på sykehus for å sove, da har helsevesenet vurdert det som nødvendig, og de har hatt kapasitet til å ta henne inn. Dessuten vet vi at via sine ulike sosiale medier i årevis har bedriftseier brettet ut om flere påståtte psykiske diagnoser hun har. Dermed ved vi at hun, om de diagnosene hun selv har påstått å ha stemmer, nok regnes å kunne være i en risikogruppe for å gå inn i alvorligere psykisk sykdom i forbindelse med graviditeten, fødselen og tiden etter. At hun har et forholdsvis nylig, ganske alvorlig rusproblem, vil ytterligere forsterke risiko. Alt i alt er det nok ikke så rart om helsevesenet har ment at - siden de hadde kapasitet - så var det best å la henne komme inn. Jeg tenker at med alle hennes problemer med psyken, så er det i alles interesse at hun får noe hjelp for å ikke bikke over i f.eks. en alvorlig psykose.

(Og ang. å ligge på andre avdelinger - det gjøres selvfølgelig om det er krise. Men i dag er hver avdeling som regel såpass spesialiserte, har sine egne prosedyrer som må følges, utstyr som kun er tilpasset pasientgruppen de er spesialister på. Det betyr at en ev. høygravid kvinne som trenger å følges opp, hun vil kreve mer ressurser om hun plasseres på en helt annen avdeling, og personell fra føden må stadig ut av fødeavdelingen for å følge opp den gravide på en annen avdeling. Noen ganger må man da også ta med utstyr for å overvåke spesifikke ting, noe som igjen gjør at utstyret da blir mindre tilgjengelig for andre på fødeavdelingen. Det er gode grunner for at sykehusene helst ikke legger pasienter på en annen avdeling enn de egentlig hører til - fordi oppfølgingen dessverre ofte blir dårligere.)

Dette er det eneste innlegget jeg gidder å ta meg tid til å svare på, da det ikke er styrt av emosjoner, men faktisk belyser saken fra en annen side. Jeg skjønner poengene dine, og at slike løsinger på sikt kan være prevantive, bidra til mindre skader/konsekvenser for den det gjelder og ikke minst kanskje være mer økonomisk fornuftige. Jeg ser det, men finner det fortsatt provoserende når man ser på helsevesenet generelt med korridorpasienter m.m, og ikke minst problematikken der gravide med større utfordringer enn søvn sendes hjem og barnet i magen dør, bes om å vente hjemme enda litt til før de får komme inn og ender med å føde på parkeringsplassen o.l. Det ene burde selvsagt ikke utelukke det andre, og man skal absolutt ikke kutte ned på antall rom på føde/barsel, fordi det er mangel andre steder. 

  • Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow skal si det ble opphetet stemning av en mening her😆 Gøy! Litt for mange siteringer til at jeg orker å svare, og surprompene som ble småaggresive i svarene sine fordi de følte seg truffet eller whatever gidder jeg faktisk ikke å svare😁

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (3 timer siden):

 

Det er sykt og provoserende at kjendiser får komme inn for å slappe av og føle seg ekstra dullet med, mens andre kvinner nektes å komme inn når fødselen er i gang forsi de ikke har bok åpning og tvinges til å kjøre hjem en halvtime-times kjøring hver vei, og så blir liggende alene og redde mesteparten av tiden de faktisk er i aktiv fødsel fordi jordmødrene ikke har tid.

Hvis de har gjort om prioriteringene i helsevesenet sånn at alle får dette tilbudet er jo det veldig flott, men jeg vedder på at dette ikke er et tilbud til normale kvinner.

 

 

Dette er et tilbud til normale kvinner jo. Men, alt handler om kapasitet på sykehuset og historikk til pasient. 

  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Xmasclovn skrev (1 time siden):

Dette er det eneste innlegget jeg gidder å ta meg tid til å svare på, da det ikke er styrt av emosjoner, men faktisk belyser saken fra en annen side. Jeg skjønner poengene dine, og at slike løsinger på sikt kan være prevantive, bidra til mindre skader/konsekvenser for den det gjelder og ikke minst kanskje være mer økonomisk fornuftige. Jeg ser det, men finner det fortsatt provoserende når man ser på helsevesenet generelt med korridorpasienter m.m, og ikke minst problematikken der gravide med større utfordringer enn søvn sendes hjem og barnet i magen dør, bes om å vente hjemme enda litt til før de får komme inn og ender med å føde på parkeringsplassen o.l. Det ene burde selvsagt ikke utelukke det andre, og man skal absolutt ikke kutte ned på antall rom på føde/barsel, fordi det er mangel andre steder. 

Man hører bare om alle de som ikke får lov til å komme inn eller blir sent hjem fordi det er fullt og ikke nok kapasitet. For de fleste er det nok ukjent at man kan komme dit for å sove, har aldri hørt om der før jeg heller. Men det kan sikkert være en bra løsning om det er plass, og blir antagelig vurdert fra person til person?

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Justlooking skrev (22 minutter siden):

Man hører bare om alle de som ikke får lov til å komme inn eller blir sent hjem fordi det er fullt og ikke nok kapasitet. For de fleste er det nok ukjent at man kan komme dit for å sove, har aldri hørt om der før jeg heller. Men det kan sikkert være en bra løsning om det er plass, og blir antagelig vurdert fra person til person?

 

*blueberry* skrev (1 time siden):

Dette er et tilbud til normale kvinner jo. Men, alt handler om kapasitet på sykehuset og historikk til pasient. 

Litt provoserende at dere insinuerer at denne influenseren og andre som er så priviligerte å få komme inn på føden uten at det står om liv, «trenger» eller «fortjener» det mer enn alle de som blir sparket ut på gata og må føde i en busslomme eller lignende, eller babyen dør eller får store skader, eller kvinnen får store fødselsskader som gjør dem uføre. 

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (1 time siden):

 

Litt provoserende at dere insinuerer at denne influenseren og andre som er så priviligerte å få komme inn på føden uten at det står om liv, «trenger» eller «fortjener» det mer enn alle de som blir sparket ut på gata og må føde i en busslomme eller lignende, eller babyen dør eller får store skader, eller kvinnen får store fødselsskader som gjør dem uføre. 

Mener ikke det da? Regner med sykehusene tar valg? Alle får sikkert ikke dette automatisk? Ikke vet jeg hvordan de velger ut, for alle fødende får vel ikke plass for å sove? Det er bare ukjent for mange, og ikke vondt ment. Ny og ukjent informasjon. Prøver meg med fredsflagg og håper det er greit 🏳️🏳️🏳️ 🏳️

Endret av Justlooking
Tillegg
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinccis skrev (På 24.4.2024 den 21.23):

Fikk sove på fødestuen, ja! Aldri hørt om før. Kjedelig om det brått skulle bli fullt da, og noen trenger den fødeplassen, men «nei, for der sover Sophie Elise nå!» 🤭 Neida, vet ikke hvordan det fungerer med soveplass på fødestuer.

Det er veldig vanlig, og du sover selvfølgelig ikke på en fødestue.  

Det kalles sovedose og du får noe som roer kynnere så du får nok hvile før fødsel. 

Gjorde dette selv ved første fødsel og kjenner mange som har fått sovedose.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stavangebrud2012 skrev (6 timer siden):

Jeg tviler vel på at man får en doula inn på planlagt ks, de vil ha minst mulig folk inn der. Og hva er poenget med en doula da, det tyder vel på at hun ikke skal ha planlagt ks? Ofte er planlagt ks 10-14 dager før, så det med termin 3.mai gir heller ikke så mye mening😅

Jeg fikk med både far og fotograf på akutt KS nylig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, Stavangebrud2012 said:

Jeg tviler vel på at man får en doula inn på planlagt ks, de vil ha minst mulig folk inn der. Og hva er poenget med en doula da, det tyder vel på at hun ikke skal ha planlagt ks? Ofte er planlagt ks 10-14 dager før, så det med termin 3.mai gir heller ikke så mye mening😅

Jeg har vært med på KS som doula. ☺️

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (10 timer siden):

 

Det er sykt og provoserende at kjendiser får komme inn for å slappe av og føle seg ekstra dullet med, mens andre kvinner nektes å komme inn når fødselen er i gang forsi de ikke har bok åpning og tvinges til å kjøre hjem en halvtime-times kjøring hver vei, og så blir liggende alene og redde mesteparten av tiden de faktisk er i aktiv fødsel fordi jordmødrene ikke har tid.

Hvis de har gjort om prioriteringene i helsevesenet sånn at alle får dette tilbudet er jo det veldig flott, men jeg vedder på at dette ikke er et tilbud til normale kvinner.

 

 

Dette har du lite eller ingen kunnskap om ser jeg.

SE/kjendis fikk ikke sove på sykehuset og bli ekstra dullet(?) med kun fordi hun er kjendis. Det var en avgjørelse tatt på faglig grunnlag. 

Dette er jo tilbud som mange kvinner får, jeg sov to netter før jeg fødte 2 uker sender. Ca halvpartene av venninner og bekjentskap har også vært inne på føden noen timer eller natt/netter før fødsel.

Det med kjendisstatus som du nevner er bare så tullete at du burde slette kommentaren din. Alle behandles likt

  • Liker 10
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sonit skrev (4 timer siden):

Dette har du lite eller ingen kunnskap om ser jeg.

SE/kjendis fikk ikke sove på sykehuset og bli ekstra dullet(?) med kun fordi hun er kjendis. Det var en avgjørelse tatt på faglig grunnlag. 

Dette er jo tilbud som mange kvinner får, jeg sov to netter før jeg fødte 2 uker sender. Ca halvpartene av venninner og bekjentskap har også vært inne på føden noen timer eller natt/netter før fødsel.

Det med kjendisstatus som du nevner er bare så tullete at du burde slette kommentaren din. Alle behandles likt

Alle blir virkelig ikke behandlet likt. Du får fortelle det til hun på barselgruppen min som fødte i bilen fordi hun ble kastet ut og sendt hjem da hun oppsøkte sykehuset, kanskje fordi du eller en av venninnene dine skulle få sove og kose dere på sykehuset. Jeg kjenner INGEN som får komme inn på sykehuset for å sove/slappe av. Jeg kan dog se for meg at det kan skje på mindre sykehus med mindre press enn de store byene, men SE har neppe vært på fødeavdelingen på bygda et sted.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (9 minutter siden):

Alle blir virkelig ikke behandlet likt. Du får fortelle det til hun på barselgruppen min som fødte i bilen fordi hun ble kastet ut og sendt hjem da hun oppsøkte sykehuset, kanskje fordi du eller en av venninnene dine skulle få sove og kose dere på sykehuset. Jeg kjenner INGEN som får komme inn på sykehuset for å sove/slappe av. Jeg kan dog se for meg at det kan skje på mindre sykehus med mindre press enn de store byene, men SE har neppe vært på fødeavdelingen på bygda et sted.

Hvorfor kan det skje på mindre sykehus og ikke i de store byene? At du ikke kjenner noen som får komme inn for god hjelp til slappe av/sove, betyr ikke at du sitter på fasit. Har selv vært på samme sykehus som Sophie E - og med samme formål. Det er noen år siden, men min datter var der for 2 år siden, også hun med samme formål. Så realiteten er at det praktiseres. Og, nei er ikke kjendis.

 

  • Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...