K_mb Skrevet 20. mars 2024 #39781 Skrevet 20. mars 2024 (endret) Xmasclovn skrev (1 time siden): Ønsker vi virkelig at influencere, som i stor grad er skadet på ulike måter, og der SE står fremst, skal være de som får opp fødselstallene?? Influencere som bruker graviditet og barn som pengekilde? Nei! Håper virkelig ikke mennesker som ikke er klar for det eller som har et ustabilt liv økonomisk får barn fordi de blir påvirket av Sophie Elise og andre influencere som har en feit bankkonto og et ganske så fleksibelt liv hvorpå barna de får ofte blir en pengekilde gjennom eksponering. En av de dummeste artiklene jeg har lest! Man skal få barn fordi man ønsker det og er klar for minst 18 år med ansvar for og oppfølging av et annet menneske, og ikke fordi det er "gøy" å følge med på influencere sine graviditeter/familieliv, graviditeter som influencere bruker for alt det er verdt. Endret 20. mars 2024 av K_mb 9 11
Wald86 Skrevet 20. mars 2024 #39782 Skrevet 20. mars 2024 (endret) . Endret 2. april 2024 av Wald86 Personvern og sikkerhet 13 9
Xmasclovn Skrevet 20. mars 2024 #39783 Skrevet 20. mars 2024 Wald86 skrev (4 timer siden): Ja! Spesielt når de skriver om sårbare tema, der historiene skurrer. Hun har en enorm påvirkningskraft på en ekstra sårbar målgruppe. Denne nye gravid-podcasten er så skammelig at jeg ikke finner ord. Terapi og sårbare temaer kan ikke blandes med kommersielle virksomheter på denne måten. Men tydeligvis er det lov, fordi ingen har skjønt hva influencere driver med...eller de vil ikke skjønne. Pengene rår. Så lenge det generer klikk og penger deres vei er ikke de interessert i å skjerme en som åpenbart burde skjermes. Dette er i grenseland mot Vær varsom plakaten og PFU, men tydeligvis dessverre fortsatt lov. 3 3
Xmasclovn Skrevet 20. mars 2024 #39784 Skrevet 20. mars 2024 K_mb skrev (3 timer siden): Influencere som bruker graviditet og barn som pengekilde? Nei! Håper virkelig ikke mennesker som ikke er klar for det eller som har et ustabilt liv økonomisk får barn fordi de blir påvirket av Sophie Elise og andre influencere som har en feit bankkonto og et ganske så fleksibelt liv hvorpå barna de får ofte blir en pengekilde gjennom eksponering. En av de dummeste artiklene jeg har lest! Man skal få barn fordi man ønsker det og er klar for minst 18 år med ansvar for og oppfølging av et annet menneske, og ikke fordi det er "gøy" å følge med på influencere sine graviditeter/familieliv, graviditeter som influencere bruker for alt det er verdt. Med fare for å vær stigmatiserende så tror jeg ikke oppegående og ressurssterke kvinner med kjøpekraft vil la seg påvirke av SE i det å få barn. Vi trenger i hvertfall ikke at det fødes flere barn som skal 100% forsørges av NAV og være enda et tall i barnevernets statistikker. Håper ingen lar seg påvirke eller ser opp til SE når det gjelder barn og fødsler. 6 5
Sarah93 Skrevet 20. mars 2024 #39785 Skrevet 20. mars 2024 (endret) Xmasclovn skrev (41 minutter siden): Med fare for å vær stigmatiserende så tror jeg ikke oppegående og ressurssterke kvinner med kjøpekraft vil la seg påvirke av SE i det å få barn. Vi trenger i hvertfall ikke at det fødes flere barn som skal 100% forsørges av NAV og være enda et tall i barnevernets statistikker. Håper ingen lar seg påvirke eller ser opp til SE når det gjelder barn og fødsler. Hva mener du? Tror du Sophie Elises barn kommer til å forsørges av Nav, og havne i barnevernets statistikker? Er det i så fall en hyggelig spådom å fremsette om et ufødt barn? Vil barn av mødre med silikonpupper, eller kvinner som følger influensere (eller hvilken ikke-godkjent målgruppe du mener) bli 100 prosent avhengige av Nav? Er det bare "ressurssterke kvinner med kjøpekraft" som kan klare å få og oppdra barn? Hvor mye kjøpekraft skal til, mener du? Hvem er verdige til å bli foreldre i dine øyne (og hvem er verdige til å bli født)? Endret 20. mars 2024 av Sarah93 4 1
Isild Skrevet 20. mars 2024 #39786 Skrevet 20. mars 2024 Xmasclovn skrev (50 minutter siden): Med fare for å vær stigmatiserende så tror jeg ikke oppegående og ressurssterke kvinner med kjøpekraft vil la seg påvirke av SE i det å få barn. Vi trenger i hvertfall ikke at det fødes flere barn som skal 100% forsørges av NAV og være enda et tall i barnevernets statistikker. Håper ingen lar seg påvirke eller ser opp til SE når det gjelder barn og fødsler. Signerer dette. Det kan ikke ha vært ment i fullt alvor at det er positivt at influencere påvirker til å få barn. Så vidt jeg vet har vel ikke mange av mamma-influencerne her i landet tatt hverken utdanning eller har noe forhold til vanlig jobb. Jeg ser ikke på det som særlig positivt. 13 3
Xmasclovn Skrevet 20. mars 2024 #39787 Skrevet 20. mars 2024 Sarah93 skrev (48 minutter siden): Hva mener du? Tror du Sophie Elises barn kommer til å forsørges av Nav, og havne i barnevernets statistikker? Er det i så fall en hyggelig spådom å fremsette om et ufødt barn? Vil barn av mødre med silikonpupper, eller kvinner som følger influensere (eller hvilken ikke-godkjent målgruppe du mener) bli 100 prosent avhengige av Nav? Er det bare "ressurssterke kvinner med kjøpekraft" som kan klare å få og oppdra barn? Hvor mye kjøpekraft skal til, mener du? Hvem er verdige til å bli foreldre i dine øyne (og hvem er verdige til å bli født)? Prøv igjen. Jeg synes ikke det var så komplisert skrevet. 4 7
Xmasclovn Skrevet 20. mars 2024 #39788 Skrevet 20. mars 2024 Isild skrev (37 minutter siden): Signerer dette. Det kan ikke ha vært ment i fullt alvor at det er positivt at influencere påvirker til å få barn. Så vidt jeg vet har vel ikke mange av mamma-influencerne her i landet tatt hverken utdanning eller har noe forhold til vanlig jobb. Jeg ser ikke på det som særlig positivt. Nettopp. Hvis journalister tenker at influnsere er noen man skal se til når det gjelder å få barn er de ute å kjøre. Det gjelder ikke alle influensere selvsagt, men dessverre mange, og hvis vi skal ta utgangspunkt i SE som det henvises til er det krise. Vi trenger ikke flere barn som forsørges av en mor uten utdanning eller livserfaring gjennom at hun bretter ut livet deres på nett, sauset sammen med sexy bilder og reklamer for kondomeriet. Eller evt Nav, som nevnt tidligere. 9 3
Isild Skrevet 20. mars 2024 #39789 Skrevet 20. mars 2024 Xmasclovn skrev (8 minutter siden): Nettopp. Hvis journalister tenker at influnsere er noen man skal se til når det gjelder å få barn er de ute å kjøre. Det gjelder ikke alle influensere selvsagt, men dessverre mange, og hvis vi skal ta utgangspunkt i SE som det henvises til er det krise. Vi trenger ikke flere barn som forsørges av en mor uten utdanning eller livserfaring gjennom at hun bretter ut livet deres på nett, sauset sammen med sexy bilder og reklamer for kondomeriet. Eller evt Nav, som nevnt tidligere. Helt enig! Artikkelen tatt i betraktning (som var den du refererte til, men som noen tydeligvis gikk glipp av) så mener jeg at det ikke er positivt at visse influencere fremmer graviditet. I dagens samfunn så sliter unge alvorlig med å komme seg inn på bolimarkedet, og veldig mange sliter også med å komme seg inn på arbeidsmarkedet (særlig hvis de mangler tilstrekkelig utdanning) En konsekvens av dette er at gj.alderen for å få barn øker ganske mye - fordi de fleste venter med å få barn til de klarer å forsørge osv. Heldigvis. SE klarer fint å forsørge barnet sitt, men jeg forsto poenget ditt. Veldig godt! Slik samfunnet vårt har blitt nå, så har ikke unge jenter særlig mange muligheter hvis de dropper utdanning. Får de barn før de tar utdanning/ får jobb, så blir svært mange avhengige av NAV som du sier. Så enkel matte er det. Og disse influencerne "påvirker" direkte og indirekte til nettopp dette. 10 2
Sarah93 Skrevet 20. mars 2024 #39790 Skrevet 20. mars 2024 Xmasclovn skrev (43 minutter siden): Prøv igjen. Jeg synes ikke det var så komplisert skrevet. Komplisert skrevet er det ikke, men jeg skjønner bare ikke hva du vil fram til med barnevernet og Nav. 2 1
Xmasclovn Skrevet 20. mars 2024 #39791 Skrevet 20. mars 2024 Sarah93 skrev (13 minutter siden): Komplisert skrevet er det ikke, men jeg skjønner bare ikke hva du vil fram til med barnevernet og Nav. At det er risiko for at mennesker som av ulike årsaker ikke er klar for barn, blir inspirert av dårlige forbilder som SE til å få barn og til slutt ender opp med å måtte bli forsørger av Nav og ikke kunne ta seg av barnet sitt. Summa summarum, SE er ikke et forbilde å se til i denne sammenheng slik journalisten insinuerer. 10 8
Xmasclovn Skrevet 20. mars 2024 #39792 Skrevet 20. mars 2024 (endret) Isild skrev (40 minutter siden): Helt enig! Artikkelen tatt i betraktning (som var den du refererte til, men som noen tydeligvis gikk glipp av) så mener jeg at det ikke er positivt at visse influencere fremmer graviditet. I dagens samfunn så sliter unge alvorlig med å komme seg inn på bolimarkedet, og veldig mange sliter også med å komme seg inn på arbeidsmarkedet (særlig hvis de mangler tilstrekkelig utdanning) En konsekvens av dette er at gj.alderen for å få barn øker ganske mye - fordi de fleste venter med å få barn til de klarer å forsørge osv. Heldigvis. SE klarer fint å forsørge barnet sitt, men jeg forsto poenget ditt. Veldig godt! Slik samfunnet vårt har blitt nå, så har ikke unge jenter særlig mange muligheter hvis de dropper utdanning. Får de barn før de tar utdanning/ får jobb, så blir svært mange avhengige av NAV som du sier. Så enkel matte er det. Og disse influencerne "påvirker" direkte og indirekte til nettopp dette. I tillegg er det i dag mye mye vanskeligere å kunne leve utelukkende av SoMe og influensing. SE kom seg opp på den første bølgen og har klart å surfe seg videre på det. Hun har i det minste økonomi og materialisme i boks, foreløpig. For oss andre dødelige krever det mye mye mer i dagens samfunn å ta seg av barn, samt gjøre de til gode samfunnsborgere. Det er en stor oppgave man ikke må ta for lett på. Man må ikke ha mastergrad og hus og stasjonsvogn på plass, men helst bittelitt mer enn «Hvis SE får det til så kan jeg også» være på plass. Endret 20. mars 2024 av Xmasclovn 3 6
K_mb Skrevet 20. mars 2024 #39793 Skrevet 20. mars 2024 Sarah93 skrev (15 minutter siden): Komplisert skrevet er det ikke, men jeg skjønner bare ikke hva du vil fram til med barnevernet og Nav. Det var ikke så vanskelig å forstå hvis du legger godviljen til. Det er vel sannsynligvis ikke de ressurssterke som lar seg påvirke, men de sårbare som ser opp til influencere som SE. 5 15
Missy1 Skrevet 20. mars 2024 #39794 Skrevet 20. mars 2024 Ungen er ikke engang ute av livmoren og allerede er SE igang med å bruke barn nummer 2 som clickbait. årsaken til at hun ønsker seg et til barn: fordi svangerskap får håret til å se fint ut og hun vil gjerne ha fint hår 🤦🏼♀️ 9 12
Xmasclovn Skrevet 20. mars 2024 #39795 Skrevet 20. mars 2024 Missy1 skrev (1 minutt siden): Ungen er ikke engang ute av livmoren og allerede er SE igang med å bruke barn nummer 2 som clickbait. årsaken til at hun ønsker seg et til barn: fordi svangerskap får håret til å se fint ut og hun vil gjerne ha fint hår 🤦🏼♀️ 🤣 Shallow Elise. 8 4
Pidla Skrevet 20. mars 2024 #39796 Skrevet 20. mars 2024 Missy1 skrev (2 timer siden): Ungen er ikke engang ute av livmoren og allerede er SE igang med å bruke barn nummer 2 som clickbait. årsaken til at hun ønsker seg et til barn: fordi svangerskap får håret til å se fint ut og hun vil gjerne ha fint hår 🤦🏼♀️ Nå gidder jeg ikke klikke meg inn på snappene hennes. Sa hun virkelig det??? Lykke til med håravfallet som følger etter en graviditet 😂 19 3
Era Vulgaris Skrevet 20. mars 2024 #39797 Skrevet 20. mars 2024 Missy1 skrev (3 timer siden): Ungen er ikke engang ute av livmoren og allerede er SE igang med å bruke barn nummer 2 som clickbait. årsaken til at hun ønsker seg et til barn: fordi svangerskap får håret til å se fint ut og hun vil gjerne ha fint hår 🤦🏼♀️ Reagerte på det samme. Hun er virkelig ikke sann! Kanskje lurt å se hvordan hun takler mammarollen for ett barn som enda ikke er født, før hun maser om et til. Hun må være det mest overflatiske og navlebeskuende mennesket i landet. Og dette mener journalister er et eksempel til etterfølgelse?! Det er virkelig ikke til å tro. 17 5
tøydokka Skrevet 20. mars 2024 #39798 Skrevet 20. mars 2024 Isild skrev (På 19.3.2024 den 10.21): Jeg har aldri sett noen går med bar gravidmage på vinteren. "Har gitt opp, magen får bare henge ut" sier hun med T-skjorten dratt opp under puppene og buksesmekken åpen - igjen! Sofie, det finnes klær for gravide. Masse lekkert faktisk! Og en helt vanlig T-skjorte fungerer også helt fint å trekke ned over magen. Hun har bare blitt så ekstremt harry. Ja, gravidklær er jo noe hun kunne laget content ut av, reklamert for og posert i. Rart at hun ikke har benyttet seg av den muligheten. 11
Isild Skrevet 21. mars 2024 #39799 Skrevet 21. mars 2024 tøydokka skrev (5 timer siden): Ja, gravidklær er jo noe hun kunne laget content ut av, reklamert for og posert i. Rart at hun ikke har benyttet seg av den muligheten. Godt poeng! 1
Sinccis Skrevet 21. mars 2024 #39800 Skrevet 21. mars 2024 tøydokka skrev (5 timer siden): Ja, gravidklær er jo noe hun kunne laget content ut av, reklamert for og posert i. Rart at hun ikke har benyttet seg av den muligheten. Hun har jo hintet til at det kommer en samarbeid med ny mamma-kolleksjon med MyMuse eller lignende. Fordi det «ikke finnes noe sexy gravid/mammaklær» fra før av som hun kan reklamere for. De klærne som er designet for gravide er stort sett for å være komfortable i, og viser ikke så mye pupper og hud, så de synes ikke hun er noe fine. 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå