Gå til innhold

Dine beste "små" slanketips som gjør slankingen litt lettere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og! 

- lag mest mulig mat fra bunnen av! Så vet du hva du får i deg

- ha med deg noe snacks i veska ifall du blir sulten. Så slipper du ty til cafe besøk eller pizzastykket på Narvesen osv! 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Blåbær dekker de behovene kroppen ofte har når den skriker etter sjokolade. Har jeg blåbær 3-5 dager i uka forsvinner sukkersuget helt 🙌🏻

Ellers hjelper det å aldri spise potetgull foran tv-en. Generelt mat også, men det er ikke like lett å gjennomføre her 😅

Og for min del har det hjulpet veldig på craves og overspising å ha kjedelige brødskiver til frokost/ lunsj (første måltid, avhengig av når jeg står opp). Har vi ingenting i huset henter jeg meg brødskiver istedenfor snacks eller annet. 

Anonymkode: 9c1c2...f87

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

En ting jeg føler mange gjør "feil" er å spise for lite. Selvfølgelig er det slik noen spiser og liker å leve slikt - det gjorde jeg før som student. Jeg la på meg 15 kg som student det første året og forsto ikke helt hvorfor jeg la på meg sååå mye selv om jeg trente og spiste helt greit. Flere runder med slanking og trening og jeg gikk ikke mer ned enn to kg. Spiste gjerne ikke før langt på dag og noen dager minimalt. Jeg fikk øynene opp for Roede, og jeg skjønner at dette ikke er noe for alle, men bare etter første uken da jeg innførte frokost og mellommåltider gikk jeg ned 2 kg bare på 1 uke. Det en da må huske på er at en spiser gjerne mindre for hvert måltid, men ofte. I et halvt år kjente jeg ikke sult og jeg gikk ned i snitt 1 kg i uken i starten. Kroppen legger seg i "krisemodus" når den får lite næring og tar gjerne til seg mer næring når en først spiser, i tillegg til at en spiser gjerne mer for hvert måltid. Men som jeg nevnte tidligere trives jo gjerne mange med å spise få måltid, jeg deler bare min erfaring. 

Mine beste tips: 

 

  • Spis ofte, men små måltid. Bruk gjerne app i en liten periode for å se hvor mye du faktisk får i deg. 
  • Planlegg måltidene for å gjøre det enklere for deg, og ikke minst å holde seg motivert. 
  • Drikk nok vann i løpet av dagen. 
  • Selv blir jeg mer motivert til å spise sunt om jeg er flink til å være aktiv. 
  • Prøv å ikke la en sjokolade eller et kakestykke ødelegge for resten av dagen/uken. 
  • Diskuter med venner/kjæreste/familie for å få forståelse for å unngå spisepress i selskaper/jentekvelder. Plutselig finner du noen i samme båt som er med på å motivere! 
  • Om jeg har vært fysen på ting tidligere har jeg fulgt feks kriweb eller linda stuhaug for sunne oppskrifter. 
  • Jeg sliter selv med å få i meg grønnsaker, prøv å skjul disse i maten du lager - akkurat som med barna! 

 

Lykke til! 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.8.2019 den 20.45, Treningspiken skrev:

En ting jeg føler mange gjør "feil" er å spise for lite. Selvfølgelig er det slik noen spiser og liker å leve slikt - det gjorde jeg før som student. Jeg la på meg 15 kg som student det første året og forsto ikke helt hvorfor jeg la på meg sååå mye selv om jeg trente og spiste helt greit. Flere runder med slanking og trening og jeg gikk ikke mer ned enn to kg. Spiste gjerne ikke før langt på dag og noen dager minimalt. Jeg fikk øynene opp for Roede, og jeg skjønner at dette ikke er noe for alle, men bare etter første uken da jeg innførte frokost og mellommåltider gikk jeg ned 2 kg bare på 1 uke. Det en da må huske på er at en spiser gjerne mindre for hvert måltid, men ofte. I et halvt år kjente jeg ikke sult og jeg gikk ned i snitt 1 kg i uken i starten. Kroppen legger seg i "krisemodus" når den får lite næring og tar gjerne til seg mer næring når en først spiser, i tillegg til at en spiser gjerne mer for hvert måltid. Men som jeg nevnte tidligere trives jo gjerne mange med å spise få måltid, jeg deler bare min erfaring. 

Mine beste tips: 

  • Spis ofte, men små måltid. Bruk gjerne app i en liten periode for å se hvor mye du faktisk får i deg. 

Lykke til! 🙂

Godt at du har funnet noe som funker for deg, men for meg så funker det dårlig å spise lite og ofte. Det var den stadige småspisingen som gjorde meg overvektig, og jeg har mest suksess med enten 3 faste måltider hver dag og ingenting utenom, eller periodisk faste hvor jeg har et begrenset spisevindu.

Det at kroppen går i "krisemodus" ved å spise sjeldnere stemmer nok ikke. Vi er biologisk utrustet til å gå lange perioder uten mat, og stadig småspising vil ofte øke appetitten hos mange slik at vi spiser mer totalt sett. 

Men fint med ulike personlige erfaringer, og at du har funnet noe som passer for deg. 

Anonymkode: 780de...500

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unngår å kjøpe snop i uka. Tillater meg selv en dag med snop, så har jeg noe å se fram til. Smaker også mye bedre.

Dropper lefser og skjell til taco. 

Drikker ikke saft, juice eller brus med sukker.

Drikker mye vann og te inn i mellom slik at jeg ikke blir så fort sulten.

Spiser sen frokost i helgene.

Spiser så lite ris, pasta og brød som mulig.

Beveger meg så mye jeg kan gjennom dagen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i grunnen aldri tenkt over hvor mye "skjulte" kalorier det er i pålegg, det hjalp liksom aldri å bytte ut brød med knekkebrød. Helt til jeg fikk smaken på havregryn. Spiser nå fast havregryn, gjerne både morgen og kveld, med en håndfull solsikkekjerner, linfrø og skummet melk. Unner meg ca. ei halv tsk. syltetøy oppi. Liker det godt på smak, konsistens, det ligger godt i magen, gjør underverker for fordøyelsen :) Lurer nesten litt på hvor ferie-kiloene blir av ;) De kom liksom ikke i år til tross for mye god grillmat og kaloririk drikke :)

Anonymkode: f4264...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Utsette frokosten dersom det er mulig. 

Gulrøtter mellom måltidene dersom du MÅ ha noe. Gjerne en gulrot og et glass vann før middag.

Ha mye salat eller kokte grønnsaker til middagen. Spis mye av dette, gjerne først. 

Eple med kanel smaker godt og søtt.

Legge seg tidlig, så man ikke trenger kveldsmat.

Anonymkode: e95bb...138

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange fine tips her. Jeg jobber med å gå ned i vekt, og noe av det jeg har fått råd om fra hun som 'følger meg opp' og som hjelper meg er:

Sørge for god stressmestring og nok søvn. Kroppen tviholder ofte på fettet om man er sliten av for lite søvn, samt at man tar bedre valg og har mer overskudd til fysisk aktivitet om man er opplagt. 

Drikker mindre vann til middagen enn før: gir maten mer plass i magesekken så fordøyelsen får jobbet godt. Jeg har alltid drukket mye vann til middagen, ikke for å føle meg mett så jeg spiser mindre, men fordi jeg syns det er godt. Jeg innbiller meg at magesekken krymper litt lettere når jeg ikke føler meg skikkelig stinn etter middag pga myyyee vann sammen med en normal middagsporsjon.

Mat med fett holder meg lengre mett. Fett som i avokado eller knekkebrød bakt bare med egg og frø. 

Jeg har et langvarig livsstilsendringprosjekt der jeg har funnet ut at jeg 'må' unne meg å spise godteri en dag i uka. Barnslig nok går jeg oftest for smågodt, og later som jeg er ni år igjen og får kjøpe godteri for fem kroner. Den gang kostet små smågodtting 25 øre, og store 50 øre. Så plukker jeg fra smågodthylla utfra denne tankegangen. 

Går til og fra jobb to dager i uka, men lar meg selv få sjekke YR før jeg avgjør HVILKE dager. Mer motiverende å gå i godvær. Lytter til interessant podcast mens jeg går. 

Har lært meg å tåle å være sulten en stund mens jeg venter på fex lunsjtid el middagstid. 

Den dagen jeg spiser godteri, venter jeg til kvelden med det. Min kropp higer resten av dagen etter å nå opp til samme blodsukkertopp som rett etter sukkerinntak, så da er det best at det ikke er så lenge til sengetid. Ellers må jeg streve med å være snoken mange timer den dagen. 

Anonymkode: 3cf5f...598

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.8.2019 den 13.37, AnonymBruker skrev:

Når man er ekstra fysen og synes det er litt tungt - tenk på at det faktisk er da du gjør jobben, det er det som er innsatsen. Resten av tiden har man det egentlig ganske greit.

Anonymkode: 0a767...b3b

Det likte jeg! Godt sagt 😀

Anonymkode: cb94e...922

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar være å drikke kalorier. Det er ikke verdt det!

I tillegg har jeg fått et forhold til hvor mye kalorier det er i ulike matvarer, slik at jeg kan vurdere om det er verdt det, før jeg inntar noe. Hva er litt sunnere og gir deg det samme som is, sjokolade etc?

Anonymkode: 3b90a...41e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.8.2019 den 1.33, Inochan skrev:

Mitt beste tips er 

- ikke ha smågodt, sjokolade, potetgull osv I hus! Kast det som blir til overs når "cheat day" er over 

Ellers, 

- drikk et glass vann før hvert måltid 

- bytt ut vanlig brus med sukkerfri /saft eller vann

- 1 time før hvert måltid, spis litt grønnsaker så prioriterer kroppen å ta opp dette fremfor frokosten /middagen osv. (tips jeg fikk av en asiatisk studievenninne, tydeligvis slik de holder seg slank haha) 

- prøv å avvende deg med å småspise hele tiden, prøv å bare spise frokost, lunsj, middag osv. Evt 1-2 ting imellom, men ikke småspis hele tiden 

 

Hjulpet med utrolig mye 😊

Hvor mye grønnsaker er litt grønnsaker da? 1 time før hvert måltid, alle måltidene? 😊 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange gode tips her!
For min del har det aldri vært noe problem å telle kalorier/lage sunne middager osv.
Problemet har alltid vært motivasjonen! Jeg mister motivasjon veldig fort. Tenker at æsj, dette er ingen vits. På en "god" dag tenker jeg "pytt jeg er jo fin som jeg er". På en dårlig dag tenker jeg "Dette er ingen vits for jeg er så stygg uansett!"
Selv-sabotasjen og unnskyldningene er uendelige.

Så jeg har laget meg en liten motivasjons-plakat.
Plakaten har noen fotoer av meg selv der jeg var slankere og følte meg vel. Den har også noen litt kleine sitater funnet på pinterest.
Foreløpig favoritt-sitat er "Look down at your plate and ask: Is this going to make me feel good?" Nå har jeg stirret så mye på den plakaten at det sitatet spilles av nesten automatisk i hodet mitt når jeg lager mat.
De dagene jeg har lyst til å drite i hele slanke-opplegget så minner plakaten meg på hva jeg virkelig vil.

Anonymkode: 658e7...8d4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, her var det mye dårlige forslag. La være å spise! Eller å utsette....

Nei, den dagen dere klarer å kontrollere HVA dere spiser OG mengden! Da har dere forstått kosthold.

Spise må man, glem alt som heter diett. La også være å spise noe MELLOM måltidene, mange glemmer kaloriene i småspisingen.

Så må alt annet fjernes, som kaker/kjeks, snop, alkohol++. Alt som er søppel.

 

Kosthold er enkelt det, lett å gå ned i vekt også.

Anonymkode: be0c1...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hehe, her var det mye dårlige forslag. La være å spise! Eller å utsette....

Nei, den dagen dere klarer å kontrollere HVA dere spiser OG mengden! Da har dere forstått kosthold.

Spise må man, glem alt som heter diett. La også være å spise noe MELLOM måltidene, mange glemmer kaloriene i småspisingen.

Så må alt annet fjernes, som kaker/kjeks, snop, alkohol++. Alt som er søppel.

 

Kosthold er enkelt det, lett å gå ned i vekt også.

Anonymkode: be0c1...7f2

Snakk om å være altvitende... 

For MIN del fungerer det ikke å bare vite hva som er i ting, men ofte kan perioder med fasting være bra for kroppen - foreksempel ved å utsette frokost. Så selvom det å vite hva ting inneholder og begrense seg der funker for deg, så kan det være andre ting som funker for meg. ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste vekttips er å ikke ha noe snop, kaker, is eller noe som helst liggende.Kjøp inn kun til når det skal brukes og ikke " i tilfelle det kommer noen". Da er det veldig mye enklere å holde seg unna.

Anonymkode: e01bc...776

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 21.07, Puff skrev:

Unngår å kjøpe snop i uka. Tillater meg selv en dag med snop, så har jeg noe å se fram til. Smaker også mye bedre.

 

Her begår du den største tabben i kosthold/mat, du er avhengig av godteri. Ser frem til det, lurer deg selv trill rundt!

Du MÅ fjerne dette øyeblikkelig!

Anonymkode: be0c1...7f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Her begår du den største tabben i kosthold/mat, du er avhengig av godteri. Ser frem til det, lurer deg selv trill rundt!

Du MÅ fjerne dette øyeblikkelig!

Anonymkode: be0c1...7f2

:rolleyes:

Anonymkode: c389b...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Her begår du den største tabben i kosthold/mat, du er avhengig av godteri. Ser frem til det, lurer deg selv trill rundt!

Du MÅ fjerne dette øyeblikkelig!

Anonymkode: be0c1...7f2

Overhodet ikke! Har gått ned 2 kg på 3 uker, så det går så fint så😊 Tillater meg selv å spise slik jeg vil, men takk for omtanken😊

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.8.2019 den 19.27, AnonymBruker skrev:

Her begår du den største tabben i kosthold/mat, du er avhengig av godteri. Ser frem til det, lurer deg selv trill rundt!

Du MÅ fjerne dette øyeblikkelig!

Anonymkode: be0c1...7f2

Det er da man ender opp med å impulskjøpe både potetgull, sjokolade, kaker, is osv og spise alt på en gang fordi man blir for desperat. 

Anonymkode: b4ceb...5cc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.8.2019 den 22.41, AnonymBruker skrev:

Drikker mindre vann til middagen enn før: gir maten mer plass i magesekken så fordøyelsen får jobbet godt. Jeg har alltid drukket mye vann til middagen, ikke for å føle meg mett så jeg spiser mindre, men fordi jeg syns det er godt. Jeg innbiller meg at magesekken krymper litt lettere når jeg ikke føler meg skikkelig stinn etter middag pga myyyee vann sammen med en normal middagsporsjon.

Dette forvirrer meg litt, for jeg trodde at det å drikke mye vann gjennom dagen, og til måltid ville ha slankende effekt, fordi det fyller opp og hjelper mot sult. Men det du skriver her er jo motsatt? At magesekken stadig blir større? Nå ble jeg veldig usikker på om det ikke er lurt å drikke mye vann likevel?

Anonymkode: 46392...eac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...