Gå til innhold

Dine beste "små" slanketips som gjør slankingen litt lettere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Spise mager kesam med halvtinte bær og litt søtning til kvelds

Anonymkode: 73b94...554

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har alltid oppkuttet grønnsaker og ferdigvasket oppskjært frukt i kjøleskapet. Jeg er en snacker, og om frukt og grønt er lett tilgjengelig så velger jeg det over noe annet som kanskje ikke er like sunt

Anonymkode: 29577...b66

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett i koppen-suppene har vært helt fantastiske å bruke når jeg har lyst på noe på kveldstid, eller som mellommåltid på jobb. De varierer fra ca 70 til ca 120 kcal i innhold, og jeg bytter på de ulike typene.

Noen ganger er det tomatsuppe som frister mest, andre ganger blomkål/brokkoli, kyllingsuppe eller en av de med nudler. De metter godt, og ofte er det varmmat jeg har lyst på sent på kveld.

Sier ikke at de passer for alle, men for meg passer de perfekt. Har alltid et par stykker i håndveska, slik at jeg kan lage meg én, om jeg er hjemme hos noen, og vil unngå snacks/godteri. Har også flere typer i en skuff på jobb. 

Har gått ned over 20 kg siden nyttår (ikke bare pga suppene selvsagt).

Anonymkode: 3b388...820

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke etter 20.00. Drøyer med frokost og drikker kaffe først i stedet. Unngå å ha snacks i huset. Elsker smør, men bruker lettmargarin siden det er mindre kalorier og smaker ikke så godt. Spise masse grønnsaker til middag. 

Anonymkode: dd936...672

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av kunstig søtning er vell den simpleste tingen som har hjulpet meg, feks sukrin på havregrynen.

Ellers ville jeg faktiskt påstå at spiser du nok volum grønnsaker så er kaloriunderskudd meget enkelt (hungermessig)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg har det vært avgjørende å tørre å kjenne på sulten. Jeg ble overvektig av konstant småspising. Skjønte aldri hvorfor kiloene la seg for jeg spiste jo ikke større porsjoner enn alle andre. Men da jeg regnet på hvor mye jeg fikk i meg i løpet av en dag så skjønte jeg at problemet mitt var at jeg alltid hadde mat tilgjengelig: en neve nøtter her, en liten sjokolade etter lunsj, en kaffe latte på morgenen....

Så jeg bestemte meg for å kutte ut alt mellom måltidene og holde meg til 3 faste måltider hver dag. Sa til meg selv med en gang jeg kjente meg fysen at jeg bare måtte stå i det, det er jo bare 2 timer til neste måltid. Sult er ikke farlig, snart får jeg påfyll. Funker for meg i hvert fall. 

Anonymkode: 780de...500

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Være obs på porsjonsstørrelser og bestemme seg på forhånd hvor mye jeg vil spise. F.eks. er de fleste oppskriftene vi lager basert på fire porsjoner -- da spiser jeg og mannen halvparten til middag og sparer to porsjoner til rester/lunsj dagen etter. Når jeg spiser ute spiser jeg ofte halve porsjonen, og ber om å få med resten hjem. Måtte rett og slett lære meg som voksen å spise til jeg er passe mett, ikke til det ikke var mer mat igjen.

- Spise av mindre tallerkener, samt fylle halvparten av tallerkenen med grønnsaker, fungerer også bra. 

- Ha sunne snacks (f.eks. frukt, oppskjærte grønnsaker, knekkebrød med enkelt pålegg) lett tilgjengelig, og snop/usunne ting utilgjengelig (eller helst ikke i det hele tatt). Om jeg må finne fram en krakk for å komme til skapet der det fins sjokolade øverst, gir det deg de ti ekstra sekundene til å tenke deg om om du virkelig vil ha det nå. 

Anonymkode: fd2f0...153

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemte meg for kutte middag til fordel for en stor salat hver dag. Spiser da normalt til lunsj og kvelds. Er ikke så glad i frokost. Nå har jeg gått ned 3,3 kilo på tre uker:) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitt ned ved et bord for å spise, ikke dytt i deg noe mens du går/løper/sitter i et transportmiddel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å innse at man må gå litt sulten og legge seg sulten noen ganger. Er egentlig ganske enkelt å venne seg til hvis man bare aksepterer at det må til. Vel går det an å ligge i kaloriunderskudd med metthetsfølelse hvis du treffer spot on med kostholdet, men det er veldig vanskelig å få til hver eneste dag.

Anonymkode: 98221...c37

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha alltid grønnsaker tilgjengelig som du kan bruke til måltidene du spiser. 

Lag klar lunsj (og evnt frokost) kvelden før dersom du er en person som stresser om morgenen og ofte ender opp med å kjøpe usunn mat på butikken/i kantinen på jobb. 

Dersom du har lyst på noe søtt spis heller frukt eller bær enn en sjokolade. Gulrøtter med hummus er også godt.

Drikk et glass vann rett før hovedmåltidene. Dette gjør at du vil spise mindre fordi du ikke føler deg like sulten.

 

Anonymkode: 5af14...53d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå om sommeren har Zeroh is og fryste bringebær vært redningen.

Sørg for å spise nok proteiner av god kvalitet.

Drikk rikelig med vann (må skjerpe meg).

Sult er ikke farlig.

Spis mer knekkebrød enn vanlig brød.

Lag mer mat som ikke er favoritt. For meg er særlig fiskepinner ufyselig, men resten av familien liker det godt. 

Bruk mindre saus.

Ikke spis på restaurant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solkremen

Masse pålegg - så fremt du ikke velger nugatti e.l. Ei brødskive med 2 skiver kokt skinke, et helt egg og avocadoskiver metter kjempe mye :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- hvis jeg ikke har lyst på et knekkebrød med magerost er jeg egentlig ikke sulten. 

- kjøper det vi trenger til middag, ikke mer. Jeg og mannen blir utmerket mett på 300 gram kylling og en wokmiks. Vi trenger ikke "ekstra" bare for å være sikker på at vi blir mett nok. Som en bonus har vi aldri rester. 

- mat spises alltid ved bordet. Ikke ved en skjerm. 

- droppet alt av godteri og søtsaker. Selv om jeg holdt meg til en gang i uka hadde jeg stadig "lyst på". Når jeg droppet det helt forsvant lysten helt. Selv når de setter frem påskegodt, eller det er fredagskake på kontoret, frister det ingenting å spise. Spiser jeg sukker nå blir jeg bare skjelven og kvalm. 

Anonymkode: 6fda4...3a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parker lengst vekke fra butikken slik at du må gå de ekstra 50 meterene bort. 

Spis mer fett og proteiner enn karbohydrater. Trenger ikke å kjøre LCHF akkurat, men drit i skivene og spis heller salat med pålegget du tenkte å ha på skiven. En lur regel er: Er det ikke salatvennlig er det ikke ned i vekt vennlig. 

Drikk en ekstra kopp kaffe på morningen.

Gjem sjokoladen og snopet i kjelleren, evt be noen andre om å gjemme det for deg.

Loggfør maten din. 

Gå/bruk kollektivt når du kan. 

Ingen tv/netflix/pc/sitte på rompa aktiviteter før kl 17:30. Før den tid er det aktiviteter som får kroppen i gang. 

Skal du først spise karbohydrater, la det være minst 8.5 gram kostfiber i det. Let the calories count!

Stå imot cravings i to dager før du gjør noe med det. På den tredje dagen kan du spise litt av det du craver for å få det ut av systemet. F.eks elsker jeg is. På min dag tre av å ha is på hjernen kan jeg kjøpe meg èn is og spise. Ikke en pakke is. Ikke 6 kuler med strø og krem på toppen. Men èn enkel is. 

Puss tennene med masse tannkrem. 

Drikk store kopper sukkerfri te. 

Gå tur med staver, forbrenner ca 20% mer enn tur uten staver. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hos meg snek det seg på noen kg i småbarnsfasen med dårlig søvn. Jeg nedprioriterte mat, dvs spiste for lite til måltidene og ble fort sulten. Skjønte ikke hvorfor jeg la på meg, sakte men sikkert over lang tid, for jeg spiste lite godteri, kaker og ferdigmat. Men veldig mye frukt, smoothie og yoghurt i farta. Så vekta tikke nedover da jeg begynte å spise nok til måltidene og var bevisst på hva som mettet. Spiser mer til lunsj nå, og har derfor ikke behov for småspising før middag for eksempel. 

Anonymkode: 30ec3...e89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg funket dette: 

- Bytte ut brød med knekkebrød

- Ha sunne alternativer tilgjengelig når man får søtsug på kvelden, feks grønnsaker, frukt, skyr, riskaker. 

- Søtsaker bare på lørdag.

- Aldri mer enn ett kakestykke i selskap. 

Jeg gikk ned noen kilo. 

Anonymkode: 772df...77a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse bra her! Jeg har tellet kalorier og det har fungert veldig bra, og jeg innser jo at jeg tidligere ikke hadde peiling på hvor mange kalorier som er i forskjellige matvarer... For eksempel at flaskegresskar og kålrot har veldig mye mindre kalorier enn søtpoteter, som jo ofte blir sett på som en veldig sunn ting å spise. Jeg har spist MASSE kålrabistappe og flaskegresskarpure eller -suppe; det smaker godt og metter bra, og har veldig lite kalorier, så det har reddet mange middager!

Popcorn poppet med bittelitt olje og ingenting annet er også en veldig bra snack.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt beste tips er 

- ikke ha smågodt, sjokolade, potetgull osv I hus! Kast det som blir til overs når "cheat day" er over 

Ellers, 

- drikk et glass vann før hvert måltid 

- bytt ut vanlig brus med sukkerfri /saft eller vann

- 1 time før hvert måltid, spis litt grønnsaker så prioriterer kroppen å ta opp dette fremfor frokosten /middagen osv. (tips jeg fikk av en asiatisk studievenninne, tydeligvis slik de holder seg slank haha) 

- prøv å avvende deg med å småspise hele tiden, prøv å bare spise frokost, lunsj, middag osv. Evt 1-2 ting imellom, men ikke småspis hele tiden 

 

Hjulpet med utrolig mye 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...