Gå til innhold

Jeg bestemmer over egen mobilbruk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vet du ; jeg har en stor og god omgangskrets som respekterer meg som jeg er. Og dem er jeg veldig glad i :)  Men det som er felles er at ikke en eneste av dem har eit slik anspent forhold til mobilbruk. Trist at du kaller dem " ubetydelig omgangskrets" , virkelig trist. Men det sier mest om deg, jeg kjenner dem og det er oppgående folk. Ts

Anonymkode: 82fec...eb2

Så klart skal du henge deg oppi feil ting og legge ord i munnen på folk. 🙄 De er ubetydelig for samfunnet som en helhet når det kommer til å bestemme folkeskikk og normer som gjelder for hele samfunnet. Har ikke sagt at de ikke er oppegående eller noe sånt. Jeg sier jo at væremåter og uskrevne regler for hva som er rett og galt, kan bestemmer for hver familie og vennegjeng, også din. Men det betyr ikke at disse reglene gjelder for hele landet. Dette skrev jeg i forrige innlegg også, og det er jo elementært at jeg mener at din gruppe sine uskrevne regler på hva som er rett og galt ved mobilbruk, er fortsatt ikke riktig for resten av samfunnet. Fordi din lille gruppe er som en fjert i vinden når det kommer til kulturell skikk og bruk i Norge, derav ubetydelig. 

I Norge så er det faktisk dårlig folkeskikk og bruke mobil i sosiale lag. Det er respektløst å sitte med mobilen under en legetime eller når man er i sosiale lag. Det handler ikke om at noen føler de må bestemme over andre folk, det handler om god gammeldags folkeskikk, og hva som er god folkeskikk er det faktisk ikke enkelt personer som bestemmer, det er hele samfunnet som en helhet som kommer frem til akkurat det.

Anonymkode: cbcd9...b72

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok ikke det, jeg har bare bruk for mobilen. Jeg er sjelden hjemme og er engasjert i mye, har tlftid etter kl 18 så da svarer jeg på de fleste henvendelser.

I så fall så er det vel like greit at du holder deg hjemme når du har telefontid, så kan du konsentrere deg om dem som ringer deg da. Antar det er  ifm jobb du må svare uansett hva du holder på med. 

Anonymkode: a03b8...f11

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 24.7.2019 den 21.59):

Så klart skal du henge deg oppi feil ting og legge ord i munnen på folk. 🙄 De er ubetydelig for samfunnet som en helhet når det kommer til å bestemme folkeskikk og normer som gjelder for hele samfunnet. Har ikke sagt at de ikke er oppegående eller noe sånt. Jeg sier jo at væremåter og uskrevne regler for hva som er rett og galt, kan bestemmer for hver familie og vennegjeng, også din. Men det betyr ikke at disse reglene gjelder for hele landet. Dette skrev jeg i forrige innlegg også, og det er jo elementært at jeg mener at din gruppe sine uskrevne regler på hva som er rett og galt ved mobilbruk, er fortsatt ikke riktig for resten av samfunnet. Fordi din lille gruppe er som en fjert i vinden når det kommer til kulturell skikk og bruk i Norge, derav ubetydelig. 

I Norge så er det faktisk dårlig folkeskikk og bruke mobil i sosiale lag. Det er respektløst å sitte med mobilen under en legetime eller når man er i sosiale lag. Det handler ikke om at noen føler de må bestemme over andre folk, det handler om god gammeldags folkeskikk, og hva som er god folkeskikk er det faktisk ikke enkelt personer som bestemmer, det er hele samfunnet som en helhet som kommer frem til akkurat det.

Anonymkode: cbcd9...b72

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker å ha en sånn uskreven regel at på kafé, besøk og andre sosiale sammenkomster (ikke fester) så legges mobilen bort. Jeg møter faktisk venninner for å snakke med de, ikke for å sitte på mobilen. Da forventer jeg også det samme tilbake, for det er utrolig sårende å snakke til noen som virker uinteressert. 

Anonymkode: 0b9ef...0a8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk kan ha ulike grunner til at de sitter på telefonen. Intensjonen er ikke å være uhøflig. 

Anonymkode: 6e6cf...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen bestemmer over din eller min bruk, men jeg  blir satans irritert når jeg sitter og snakker, men i det det piper i mobilen er blikket deres nedi skjermen med en eneste gang og det jeg sier blir ikke hørt. Vet ikke hva som alltid er så viktig der at de må se det med en gang. Om det er en viktig beskjed de venter eller om det er noen de er interessert i som liksom endelig gav lyd fra seg og de slipper alt de har i hendene med en gang. 

Og så er det så slitsomt å vente på! Npr vi går ut og skal på noe, kan en person stå og tekste et minutt før vi endelig får gått. 

En annen ting er når man er på besøk, når en av tre sitter og glor i skjermen omtrent håunder hele besøket. 

Anonymkode: 753ce...01d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Folk kan ha ulike grunner til at de sitter på telefonen. Intensjonen er ikke å være uhøflig. 

Det kan virke som man er uinterresert, men det var ikke derfor jeg alltid satt på telefonen før. Jeg hadde kjæreste fra et annet land, så eneste kommunikasjonskanal var over telefon. Var stor tidsforskjell også, i tillegg til at jeg fikk høre det om jeg var opptatt. Så jeg følte jeg måtte være tilgjengelig. 

Anonymkode: 6e6cf...a89

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan ha ulike grunner til at de sitter på telefonen. Intensjonen er ikke å være uhøflig. 

Anonymkode: 6e6cf...a89

Nettopp! Endelig noen som ser litt av det samme som meg. TS

Anonymkode: 82fec...eb2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde nok aldri turt å si i fra. Hadde bare sluttet å invitere den personen som sitter på telefonen sin.

Selv bruker jeg telefonen min kanskje 5-10 minutter om dagen, for å sjekke viktige ting. Merker jeg har skikkelig lite respekt for folk som bruker den mer enn det. Det er jo helt nøyaktig det samme som en feit person som dytter i seg dårlig mat, eller en narkoman som setter et skudd. Dette er ikke mennesker man respekterer.

Anonymkode: ca374...96c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan ha ulike grunner til at de sitter på telefonen. Intensjonen er ikke å være uhøflig. 

Det kan virke som man er uinterresert, men det var ikke derfor jeg alltid satt på telefonen før. Jeg hadde kjæreste fra et annet land, så eneste kommunikasjonskanal var over telefon. Var stor tidsforskjell også, i tillegg til at jeg fikk høre det om jeg var opptatt. Så jeg følte jeg måtte være tilgjengelig. 

Anonymkode: 6e6cf...a89

Så da prioriterte du kjæresten.

Det er en ærlig sak,  men det virker som om du ikke forstår at ved å prioritere ham, nedprioriterte du de som satt sammen med deg.

Og når det skjer gang på gang blir folk lei.

Jeg har selv vært i samme situasjon, der jeg gang på gang måtte prioritere et eldre sykt familiemedlem fremfor de jeg var sammen med. Vennene mine ble lei av å bli nedprioritert til enhver tid,  og stilte meg et ultimatum. 

Det var leit å miste vennene mine, men jeg forstår dem. Det var vanskelig for dem å føle seg så uviktige stort sett hver gang de var sammen med meg.

Anonymkode: 1726a...e4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan ha ulike grunner til at de sitter på telefonen. Intensjonen er ikke å være uhøflig. 

Det kan virke som man er uinterresert, men det var ikke derfor jeg alltid satt på telefonen før. Jeg hadde kjæreste fra et annet land, så eneste kommunikasjonskanal var over telefon. Var stor tidsforskjell også, i tillegg til at jeg fikk høre det om jeg var opptatt. Så jeg følte jeg måtte være tilgjengelig. 

Anonymkode: 6e6cf...a89

Det der er jo virkelig stjerneeksempelet på den oppførselen mange i tråden reagerer på... Å prioritere å kommunisere med noen pr telefon i stedet for å rette oppmerksomheten din mot de du faktisk er sammen med der og da er jo å være uhøflig, uinteressert og uoppmerksom, uansett hvem du snakker med og hvorfor. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør hva du vil. Men hvis du går med hodet ned i telefonen og ikke ser deg for kan du ikke forvente at andre gjør det heller. Alle har ansvar for seg selv, jeg gidder ikke passe andre enn meg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er mange "unnskyldninger" for å sitte med nesa  mobilen, men hvis f eks kjæresten fra et annet land skal ringe, hvorfor ikke avtale faste klokkeslett å ringe på? Tror mange ville akseptere at en en gang i blandt MÅTTE være tilgjengelig for en bestemt sak, men noen må være tilgjengelige hele tiden for alle. Det er ikke greit synes jeg. Er jeg så opptatt at jeg ikke kan legge vekk mobilen en dag, så blir jeg hjemme.
Har selv hatt ansvar for en alarmtelefon, hvis den ringte, så måtte jeg innkalle folk i foreningen til ettersøking. (Ut å lete etter personer som var savnet) Kan også være at noen er syke og trenger hjelp privat, da er det også en grunn til å svare vedkommende. Sånne "saker" vet vi ofte om når vi går bort, sier vi i fra hvorfor mobilen ligger fremme på lydløs, så får vi også aksept for det. Å svare på alle SOME saker, blir bare etter min mening uhøflig i andres selskap.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På ‎24‎.‎07‎.‎2019 den 11.05, AnonymBruker skrev:

Jeg vil høre om det er flere på sosiale medier som tør innrømme at de er enig med meg. Jeg skriver ikke om mitt privatliv, det er heldigvis mindre komplisert enn livet på SoMe. Men det kan jo skje jeg møter noen "perfekte " folk en gang. TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Hvorfor dette behovet for å "henge ut" de som er uenig med deg?  Folk er ikke mindre perfekt enn deg om de har andre verdisyn vet du..

På ‎24‎.‎07‎.‎2019 den 11.07, AnonymBruker skrev:

Tvert  imot! Jeg er gammel nok til å bestemme over mitt eget liv og sette spørsmålstegn ved andre sine rare regler. TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Jeg oppfatter ikke at du setter spørsmålstegn ved andres regler men ved dem som mennsker - stor forskjell, spesielt siden spørsmålstegnet gjelder helt andre ting enn at dere er uenig om en sak. Du poengterer at de tar feil slik du ser det, at du setter alle som er uenig i ditt syn i en bås osv..

 

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er DIN definisjon. I min verden er det ikke god folkeskikk å prøve å bestemme over voksne folk. Og som sagt ; det er slik i min omgangskrets. Som er ganske stor. Jeg må bare le av trassen og behovet folk her har for å ha rett og ha fasiten på folkeskikk. 

TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Dessuten forsøker ingen å "bestemme" de sier enkelt at de har andre regler hjemme hos seg av ulik årsak, det er opp til deg om du vil respektere det eller ikke. Og hvis du ikke føler for å etterkomme dette ønsket er du fri til å velge de bort. Det er ikke noen trass å spore hos andre enn deg i denne tråden slik jeg leser svarene dine - har du tenkt over det?

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk kan ha ulike grunner til at de sitter på telefonen. Intensjonen er ikke å være uhøflig. 

Det kan virke som man er uinterresert, men det var ikke derfor jeg alltid satt på telefonen før. Jeg hadde kjæreste fra et annet land, så eneste kommunikasjonskanal var over telefon. Var stor tidsforskjell også, i tillegg til at jeg fikk høre det om jeg var opptatt. Så jeg følte jeg måtte være tilgjengelig. 

Anonymkode: 6e6cf...a89

Jeg er enig i at intensjonen ikke nødvendigvis er å være uhøflig, men som en som har jobben på telefonen i mange sammenhenger, slik min mann også har så merker jeg at det er lett for at jobben er med overalt, at telefonen når den lager lyd "vinner oppmerksomheten" og det er ikke en bra greie - og det er uhøflig, spesielt overfor familie og venner som ønsker å snakke med deg - ikke se deg se i telefonen. Og om du vet at du venter en viktig telefon kan du si det - jeg beklager men jeg venter en telefon som jeg må svare på så jeg ønsker ha den i nærheten, uten at det betyr at du må se på den hele tiden.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Er det flere som meg som er lei av at andre skal bestemme mobilbruk? At de skal bestemme at hvis de henger med andre eller spiser med andre, eller er på besøk så skal mobil ligge i veske, lomme eller i ekstreme tilfelle ; i gangen! 😮

Er det flere som vil styre dette sjøl og ikke sjøl syns det er plagsomt med mobilbruk? 

Med så mange mobiler i omløp, den er nærmest allemannseie, så nekter jeg å tro at alle er så korrekte at mobil i sosiale sammenkomster er fyfy. Min teori er at mange SIER det kun fordi de tror det forventes. 

Tør DU innrømme at andre vil styre VEL mye med DIN mobilbruk? 

 

JEG bruker mobilen hvor jeg vil, og aksepterer ikke at den skal legges i gangen hvertfall. Selvsagt sitter jeg ikke med den konstant, men det skal være MITT valg. 

Anonymkode: 82fec...eb2

Bruker du hot-line?

:roll: 

For å være seriøs: det er irriterende at noen bruker telefonen konstant. Uhøflig er det også. 

Anonymkode: b122f...b6d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Carrot skrev:

Hvorfor dette behovet for å "henge ut" de som er uenig med deg?  Folk er ikke mindre perfekt enn deg om de har andre verdisyn vet du..

Har ikke som intensjon å henge ut noen jeg. Det hadde bare vært artig og se at noen var enig med meg. Bare pga det jeg sier ; har aldri opplevd utenfor SoMe at noen ber meg legge tlf i gangen eller noe slik. 

6 timer siden, Carrot skrev:

Jeg oppfatter ikke at du setter spørsmålstegn ved andres regler men ved dem som mennsker - stor forskjell, spesielt siden spørsmålstegnet gjelder helt andre ting enn at dere er uenig om en sak. Du poengterer at de tar feil slik du ser det, at du setter alle som er uenig i ditt syn i en bås osv..

Jeg har ikke for vane og karakterisere eller sette mennesker  i bås, så der tolker du nok feil. Det er handlingen å ville bestemme hvor og når andre skal bruke sin mobil jeg setter spørsmålstegn ved. Og for å bevise ; jeg tenker at en som gjør en kriminell handling kan være et godt menneske, det er handlingen som er ond. 

6 timer siden, Carrot skrev:

 

Dessuten forsøker ingen å "bestemme" de sier enkelt at de har andre regler hjemme hos seg av ulik årsak, det er opp til deg om du vil respektere det eller ikke. Og hvis du ikke føler for å etterkomme dette ønsket er du fri til å velge de bort. Det er ikke noen trass å spore hos andre enn deg i denne tråden slik jeg leser svarene dine - har du tenkt over det?

Jeg er enig i at intensjonen ikke nødvendigvis er å være uhøflig, men som en som har jobben på telefonen i mange sammenhenger, slik min mann også har så merker jeg at det er lett for at jobben er med overalt, at telefonen når den lager lyd "vinner oppmerksomheten" og det er ikke en bra greie - og det er uhøflig, spesielt overfor familie og venner som ønsker å snakke med deg - ikke se deg se i telefonen. Og om du vet at du venter en viktig telefon kan du si det - jeg beklager men jeg venter en telefon som jeg må svare på så jeg ønsker ha den i nærheten, uten at det betyr at du må se på den hele tiden.

Jeg har sagt det før ; det finns folk med gamle foreldre, sjukdom i familien f.eks som vil ha tlf der fordi de vil kunne " rykke ut" med en gang om noe skjer. Og da orker man ikke dra det fram i alle anledninger og forklare opp og i mente. Og ja ; jeg aksepterer at andre har strikte regler, men jeg forstår likevel ikke kontrollbehovet. Å ikke tåle at tlf ligger på bordet, det mener jeg er strigt. Føl deg velkommen til å være uenig. 

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

På 24.7.2019 den 10.13, AnonymBruker skrev:

Er det flere som meg som er lei av at andre skal bestemme mobilbruk? At de skal bestemme at hvis de henger med andre eller spiser med andre, eller er på besøk så skal mobil ligge i veske, lomme eller i ekstreme tilfelle ; i gangen! 😮

Er det flere som vil styre dette sjøl og ikke sjøl syns det er plagsomt med mobilbruk? 

Med så mange mobiler i omløp, den er nærmest allemannseie, så nekter jeg å tro at alle er så korrekte at mobil i sosiale sammenkomster er fyfy. Min teori er at mange SIER det kun fordi de tror det forventes. 

Tør DU innrømme at andre vil styre VEL mye med DIN mobilbruk? 

 

JEG bruker mobilen hvor jeg vil, og aksepterer ikke at den skal legges i gangen hvertfall. Selvsagt sitter jeg ikke med den konstant, men det skal være MITT valg. 

Anonymkode: 82fec...eb2

Da kan du snu i døra og pelle deg ut fra huset mitt hvertfall 👍

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.7.2019 den 10.57, AnonymBruker skrev:

Fordi den er klokke, kamera og min kontakt med omverden. Jeg liker tryggheten det gir f.eks ang mine gamle foreldre. Jeg vil vite det med en gang om noe skjer med dem. 

Anonymkode: 82fec...eb2

Kjøp deg klokke. Hent den om du skal ta et bilde. Hvorfor skal du ha kontakt med omverdenen når du er på besøk?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel rett og slett alminnelig høflighet å legge vekk mobilen når man er sammen med andre. Klarer man ikke det, så er det vel et signal om at du er avhengig. Jeg tenker slik at når jeg sitter sammen med Per og Kari så er det høflig å være mentalt til stede med dem og ikke sjekke snap, ig, for å se hva Ola, Mette og Kathrine driver med. Akkurat som man kan bli bedt om å ta av seg ytterskoene når man trår inn i andres hus, så et det forventet at du følger deres regler om mobiltelefon også. Jeg synes personlig det er ekstremt frekt og forstyrrende å ha en samtale med noen og så tar de opp mobilen hver gang den dirrer eller piper. 

Hva du gjør i ditt eget hus er ditt valg. Er du gjest hos andre gjelder deres regler. Har de ingen regler, gjelder alminnelig høflighet. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er nok ikke det, jeg har bare bruk for mobilen. Jeg er sjelden hjemme og er engasjert i mye, har tlftid etter kl 18 så da svarer jeg på de fleste henvendelser. Og som sagt ; mobilen er klokke og kamera. TS  ( og ps! hadde jeg ikke hatt større problem enn at jeg vil ha mobil i nærheten så hadde livet vært en lek. For jeg mener det er en bagatell. Mobilen er allemannseie ) 

 

Anonymkode: 82fec...eb2

Om du er ei gammal dame, hvordan overlevde du tiden før år 2000?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...