Gå til innhold

Jeg bestemmer over egen mobilbruk!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

36 minutter siden, Daria skrev:

Hvis jeg hadde venner med så lite folkeskikk at de ikke bare skapte behov for sånne regler, men ikke engang skjønte poenget med dem og mente deres behov for å gjøre som de ville var viktigere enn alt annet, inkludert vennskapet vårt, ville det neppe vært noe stort savn om de forsvant.

Nei, men da er det jo greit da ;)

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest padawan
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ingen ungdom og er fullt kapabel til å både ha fokus på de rundt meg og ha mobil på bordet :) TS ( og jeg har full kontroll men liker ikke at andre skal bestemme. Og skjønner ikke hvorfor det er greit heller) 

Anonymkode: 82fec...eb2

dess mer du svarer i tråden dess mer inntrykk får jeg av at du er umoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg sa; jeg er voksen nok til å bestemme over egen mobilbruk. Har voksne barn og slik. Og jeg blir litt sjokka over hvor perfekte SoMe -folk er. For ingen i min krets har noensinne reagert på noen sin mobilbruk og jeg sjøl syns det er veldig bra. Om vi spiser ute så tar vi bilder av folk og mat. Og ingen har noensinne reagert på det. På jobb hviler vi hodet fra bråk i pausa med å sjekke FB, snap osv og det er helt greitt. Så jeg tror det er noe med at folk på SoMe har en annen mening fordi det er " perfekt". Jeg nekter å tro at folk her inne er så mye anderledes enn folk jeg omgåes. Så DET har jeg lært på KG, at det er noe annet enn den virkelige verden. Synd få vil innrømme det :P TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, padawan skrev:

dess mer du svarer i tråden dess mer inntrykk får jeg av at du er umoden.

Du hadde fått et annet inntrykk hvis du møtte meg og visste mer om meg. TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare gamle damer og tenåringer som ikke klarer å legge bort telefonen. Så er du gammel dame eller tenåring? 

Anonymkode: f31a1...d9f

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare gamle damer og tenåringer som ikke klarer å legge bort telefonen. Så er du gammel dame eller tenåring? 

Anonymkode: f31a1...d9f

Jeg er en gammel dame som er sjef over eget liv ;)

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Nasse Nøff ❤ skrev:

sorry mac, men du høres ut som en barnslig 8 åring som nettopp har fått sin telefon, og nekter å gi slipp på den. 
Det er noe som heter folkeskikk! Det er ingen som bestemmer om du skal fise og rape ved matbordet på en restaurant, men det er fortsatt noe folk forventer man ikke skal gjøre. Slik er det med mobil i sosiale lag også. Jeg tviler på at venner og familier inviterer deg med ut på ting, bare for å se på at du sitter med nesa nedi mobilen. Da kan du lik så godt ha holdt deg hjemme og snakke med dem på snap eller hvor du nå kommuniserer med dem til daglig i stedet. 

Vel, det er DIN definisjon. I min verden er det ikke god folkeskikk å prøve å bestemme over voksne folk. Og som sagt ; det er slik i min omgangskrets. Som er ganske stor. Jeg må bare le av trassen og behovet folk her har for å ha rett og ha fasiten på folkeskikk. 

TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vel, det er DIN definisjon. I min verden er det ikke god folkeskikk å prøve å bestemme over voksne folk. Og som sagt ; det er slik i min omgangskrets. Som er ganske stor. Jeg må bare le av trassen og behovet folk her har for å ha rett og ha fasiten på folkeskikk. 

TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Tipper du er i tenårene eller tidlig 20 årene.  Du virker som et utrolig lite oppegående menneske og veldig irriterende å være sammen med. Ser for meg at du er en sånn som snakker høyt og gjør alt for å få oppmerksomhet. Slitsomt

Anonymkode: 3776d...c18

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er bare gamle damer og tenåringer som ikke klarer å legge bort telefonen. Så er du gammel dame eller tenåring? 

Anonymkode: f31a1...d9f

Så bra, da er jeg ikke så gammel som jeg trodde at jeg var, for jeg har ingen problemer med å la mobilen ligge i veska (på lydløs)

Jeg må være tilgjengelig på telefonen 24/7, men i stedet for å ha mobilen på bordet har jeg en smartklokke på armen som viser anrop.  Da ser jeg raskt om jeg må besvare anropet, eller om det kan vente.  Mye mindre forstyrrende enn å holde på å sjekke telefonen hele tiden.

Ved spesielle anledninger setter jeg også på stillemodus/nattmodus på telefonen, der kun viktige telefoner kommer igjennom (hjemmesykepleie, sykehus, lege, og aller nærmeste familie).

Har aldri opplevd det som problematisk å ikke ha telefonen oppe.

Anonymkode: 1726a...e4f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er rart at du ikke synes det er uhøflig å sitte med telefonen når man er på besøk eller har besøk. :klo:

Om mine venner sitter med mobilen når jeg er med de, føler jeg meg malplassert, i veien og blir lei meg. Er ikke jeg artig nok, er det ikke hyggelig nok, må du virkelig sitte på telefonen? 

Eller rundt middagsbordet, når alle sitter å prater, spiser og koser seg. 

Telefonen er en skikkelig, ufyselig bakteriebombe. Jeg vil ikke ha den der jeg serverer mat eller spiser mat. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tipper du er i tenårene eller tidlig 20 årene.  Du virker som et utrolig lite oppegående menneske og veldig irriterende å være sammen med. Ser for meg at du er en sånn som snakker høyt og gjør alt for å få oppmerksomhet. Slitsomt

Anonymkode: 3776d...c18

Så du dømmer meg kun etter å vite EN ting om meg? Det tar jeg ikke alvorlig for jeg er ikke her for å få respekt eller noe slik. DET får jeg blandt mine i min krets ( som nok ville le av en slik karakteristikk av meg som du kommer med) 

TS

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ISeeYouCreep
AnonymBruker skrev (På 24.7.2019 den 13.54):

Vel, det er DIN definisjon. I min verden er det ikke god folkeskikk å prøve å bestemme over voksne folk. Og som sagt ; det er slik i min omgangskrets. Som er ganske stor. Jeg må bare le av trassen og behovet folk her har for å ha rett og ha fasiten på folkeskikk. 

TS

Anonymkode: 82fec...eb2

.

Endret av Nasse Nøff ❤
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos meg må mobilen ligge igjen i gangen på lydløs 🙂 Ellers får du heller gå hjem.

Anonymkode: 5b2a0...661

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hos meg må mobilen ligge igjen i gangen på lydløs 🙂 Ellers får du heller gå hjem.

Anonymkode: 5b2a0...661

Jeg tror faktisk noen hadde gått hjem da. Noen folk måå bare sjekke mobilen konstant. Snapchat, Instagram, FB osv. Det er jo helt krise om ikke de kan det :rolleyes: Savner litt da jeg var på ungdomsskolen og folk hadde ikke nesa i mobilen hele tiden når vi var sammen 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, smalls skrev:

Jeg tror faktisk noen hadde gått hjem da. Noen folk måå bare sjekke mobilen konstant. Snapchat, Instagram, FB osv. Det er jo helt krise om ikke de kan det :rolleyes: Savner litt da jeg var på ungdomsskolen og folk hadde ikke nesa i mobilen hele tiden når vi var sammen 

Ja, dette er en sykdom. Som skaper masse psykiske problemer også, vi mennesker ser ikke hva vi holder med på. Vi bare følger strømmen, tenker ikke selv.

Jeg er født på 70-tallet, så kjenner til virkeligheten. Den er ikke på en skjerm.

Anonymkode: 5b2a0...661

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du er avhengig, søk hjelp. Alle junkies blir aggressive når de ikke får fiksen sin.

Anonymkode: 1c1a8...ecf

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du er avhengig, søk hjelp. Alle junkies blir aggressive når de ikke får fiksen sin.

Anonymkode: 1c1a8...ecf

Jeg er nok ikke det, jeg har bare bruk for mobilen. Jeg er sjelden hjemme og er engasjert i mye, har tlftid etter kl 18 så da svarer jeg på de fleste henvendelser. Og som sagt ; mobilen er klokke og kamera. TS  ( og ps! hadde jeg ikke hatt større problem enn at jeg vil ha mobil i nærheten så hadde livet vært en lek. For jeg mener det er en bagatell. Mobilen er allemannseie ) 

 

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev:

🙃 Vell det er ikke min definisjon, folkeskikk er en uskreven regel som blir satt av et helt samfunn og ikke en enkeltperson. Definisjonen på folkeskikk i seg selv er veldig så komplisert, men det er fortsatt ikke noe en person kan bestemme for et helt samfunn. Man kan bestemme sin generelle definisjon på folkeskikk i sitt eget hus ovenfor sin egen familie, hvor hele familien følger den samme sett av uskrevne regler, men den typen av oppførsel vil fortsatt ikke nødvendigvis være akseptabelt utenfor husets fire vegger så det kommer du ikke langt med. Det blir litt som at det som er uhøflig oppførsel i Norge, er god oppførsel i Kina, men når du er i et bryllupselskap hos en norsk venn så gir de blanke faen i hva de i Kina gjør. Det er jo du som trasser her og prøver å endre på et helt samfunns kultur og normer når det kommer til høflighet og folkeskikk, bare fordi din lille ubetydelige omgangskrets ikke følger landets uskrevne regler på folkeskikk. Dette med at mobil i sosiale lag er en uting, er faktisk en uskreven regel som er laget, godkjent og utøvd av hele Norges oppegående voksne befolkning, fjortiser har ikke lov til å bestemme hva som er landets uskrevne eller ei regler, så de gjelds ikke. Så her er det faktisk du som trasser og ikke vi andre.  

Vet du ; jeg har en stor og god omgangskrets som respekterer meg som jeg er. Og dem er jeg veldig glad i :)  Men det som er felles er at ikke en eneste av dem har eit slik anspent forhold til mobilbruk. Trist at du kaller dem " ubetydelig omgangskrets" , virkelig trist. Men det sier mest om deg, jeg kjenner dem og det er oppgående folk. Ts

Anonymkode: 82fec...eb2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest theTitanic

Å dra på besøk å sitte på telefonen er uhøflig. Snakk med de du besøker. 

Men å legge den i gangen er helt uaktuelt. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...