Gå til innhold

50 år siden månelandingen i dag


Tyv1

Anbefalte innlegg

Sovjetunionen fikk opp verdens første satelitt i verdensromet. Første dyr i verdensrommet. Første MANN til verdensrommet, og den første KVINNEN i verdensrommet. 

NASA klarte bare å få noen til å lande på månen, og erklærte seg selv som "vinner" av rom-kappløpet.       

Anonymkode: 6eb6e...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sovjetunionen fikk opp verdens første satelitt i verdensromet. Første dyr i verdensrommet. Første MANN til verdensrommet, og den første KVINNEN i verdensrommet. 

NASA klarte bare å få noen til å lande på månen, og erklærte seg selv som "vinner" av rom-kappløpet.       

Anonymkode: 6eb6e...5d7

... noe som er en ekstremt større prestasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er slett ikke usannsynlig at hele greia var juks. De hadde jo all grunn til å fake det. Må jo ha vært kjempelett å fake månelanding på den tiden.

Bare se på krigshistorie hvor mye som er direkte feil og som er skrevet av vinnerne. Vi lærer dette gjennom skole og universitet. Ingen tør å betvile det.

 

Anonymkode: 5e896...f14

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis månelandingen var juks, må den kalde krigen ha vært juks også, og USA og Sovjetunionen ha vært allierte og gode venner hele tiden.

Sovjetunionen ville selvfølgelig ha avslørt det hele hvis de ikke hadde fanget opp radiokommunikasjon som kom fra måneferden. Hvilken interesse skulle de ha av å støtte opp om en amerikansk propagandaløgn? Amerikanerne kommuniserte med radiosignaler under hele ekspedisjonen. En hver nasjon med interesse for å avsløre en eventuell løgnhistorie ville raskt ha kommet på banen og spurt hvorfor det ikke kunne spores noen radiosignaler fra kommunikasjonen mellom houston og apollo 11.  

Og hvordan kan det ha seg at det står laserreflektorer på månen hvis det ikke har vært mennesker der?

Anonymkode: a6eb1...c4c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Tyv1 skrev:

... noe som er en ekstremt større prestasjon. 

Det heter vel ikke "race to the moon" heller da. 

Space race handler vel med ALT som har med verdensrommet å gjøre...                      

Anonymkode: 6eb6e...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 23.08, AnonymBruker skrev:

Det heter vel ikke "race to the moon" heller da. 

Space race handler vel med ALT som har med verdensrommet å gjøre...                      

Anonymkode: 6eb6e...5d7

Alt dreide seg om å komme først til Månen. Det var Sovjetunionens og USA's fremste mål. Det var selvfølgelig en stor prestasjon å få folk opp i bane først, men utfordringene ved å få noen til Månen, lande og så få dem sikkert tilbake var langt større. 

Endret av Tyv1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

På 26.8.2019 den 14.57, AnonymBruker skrev:

Hvis månelandingen var juks, må den kalde krigen ha vært juks også, og USA og Sovjetunionen ha vært allierte og gode venner hele tiden.

Sovjetunionen ville selvfølgelig ha avslørt det hele hvis de ikke hadde fanget opp radiokommunikasjon som kom fra måneferden. Hvilken interesse skulle de ha av å støtte opp om en amerikansk propagandaløgn? Amerikanerne kommuniserte med radiosignaler under hele ekspedisjonen. En hver nasjon med interesse for å avsløre en eventuell løgnhistorie ville raskt ha kommet på banen og spurt hvorfor det ikke kunne spores noen radiosignaler fra kommunikasjonen mellom houston og apollo 11.  

Og hvordan kan det ha seg at det står laserreflektorer på månen hvis det ikke har vært mennesker der?

Anonymkode: a6eb1...c4c

Se om du kan finne en amatørastronom som er å stole på til å ta bilder av disse laserreflektorene😂

Anonymkode: 71d4b...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.8.2019 den 14.57, AnonymBruker skrev:

Hvis månelandingen var juks, må den kalde krigen ha vært juks også, og USA og Sovjetunionen ha vært allierte og gode venner hele tiden.S

Sovjetunionen ville selvfølgelig ha avslørt det hele hvis de ikke hadde fanget opp radiokommunikasjon som kom fra måneferden. Hvilken interesse skulle de ha av å støtte opp om en amerikansk propagandaløgn? Amerikanerne kommuniserte med radiosignaler under hele ekspedisjonen. En hver nasjon med interesse for å avsløre en eventuell løgnhistorie ville raskt ha kommet på banen og spurt hvorfor det ikke kunne spores noen radiosignaler fra kommunikasjonen mellom houston og apollo 11.  

Og hvordan kan det ha seg at det står laserreflektorer på månen hvis det ikke har vært mennesker der?

Anonymkode: a6eb1...c4c

DETTE...

De ville begge heller ¨brekke ryggen¨ enn å la den andre vinne det løpet. 

Frykt. Prestisje -innad i sine land og utad. Rommfart er grisedyrt, -Kald krig kostet spenn...

Senest i går kommenterte jeg til noen jeg satt ute med, mens jeg nikket opp til månen. Sprøtt det har gått folk på den. 

a.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Se om du kan finne en amatørastronom som er å stole på til å ta bilder av disse laserreflektorene😂

Anonymkode: 71d4b...83f

...for de fleste amatørastronomer er ikke til å stole på? ;)

Amatørastronomer har ikke godt nok utstyr til å oppdage disse reflektorene. Imidlertid skytes det stadig vekk laserstråler mot disse for å måle avstanden til Månen. Dette gjøres fra forskjellige observatorier rundt om i verden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 21.7.2019 den 0.59, Tyv1 skrev:

Månen ikke interessant lenger. Det var ikke noe mer å hente der som forsvarte de kollossale kostnadene. 

Det var aldri noe å hente der. Hele greie var bare en maktdemonstrasjon ovenfor Sovjet, og at man skulle til månen var bare en unskyldning for å selge det til folket. Saturn 5 rakettene demonstrerte at ameriknerene kunne sende mange titalls tonn opp i bane rundt jorda som igjen betydde at de hadde masssiv kapasitet til å plassere atomvåpen der.

Anonymkode: d1cf3...9f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Månelandingen i svart hvitt var troverdig på 60 og 70-tallet.
I dag er det bare troverdig for lite opplyste.
 

 

 

Anonymkode: 83890...675

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var aldri noe å hente der. Hele greie var bare en maktdemonstrasjon ovenfor Sovjet, og at man skulle til månen var bare en unskyldning for å selge det til folket. Saturn 5 rakettene demonstrerte at ameriknerene kunne sende mange titalls tonn opp i bane rundt jorda som igjen betydde at de hadde masssiv kapasitet til å plassere atomvåpen der.

Anonymkode: d1cf3...9f2

Det visste man ikke før de hadde vært der. Men det var som du skriver lite av verdi der. Nå er situasjonen muligens en annen så det blir spennende å se om det blir noen ny tur med det første.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Månelandingen i svart hvitt var troverdig på 60 og 70-tallet.
I dag er det bare troverdig for lite opplyste.

Anonymkode: 83890...675

Mange ville vel si at de som er skeptiske til dette er lite opplyste. ;)

Eller er det slik at et lite mindretall hjemmedetektiver har funnet ut noe det store majoriteten ikke forstår?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Tyv1 skrev:

Mange ville vel si at de som er skeptiske til dette er lite opplyste. ;)

Eller er det slik at et lite mindretall hjemmedetektiver har funnet ut noe det store majoriteten ikke forstår?

Har du sett månedokumentaren på nrk? Ser litt fake ut? Og de ansatte spesial effekt mester fra 2001 en romodyse i forkant. Altså ikke noe kritikk jeg hadde sikkert latt meg lure i 1969 jeg også men i dag, nei? 

Anonymkode: 53292...f82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Tyv1 skrev:

Det visste man ikke før de hadde vært der. Men det var som du skriver lite av verdi der. Nå er situasjonen muligens en annen så det blir spennende å se om det blir noen ny tur med det første.

Jo det visste man godt før man hadde vært der. Man hadde sett i teleskoper at det var en endeløs ørken av sand og kratere og ingen ting annet. Som sagt så var intensjonen bak lukkede dører hele tiden bare en maktdemonstrasjon i atomkappløpet, og ingen ting annet. Måneferden var bare for å selge de massive resursene som ble brukt til folket.

Anonymkode: d1cf3...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tyv1 said:

Mange ville vel si at de som er skeptiske til dette er lite opplyste. ;)

Eller er det slik at et lite mindretall hjemmedetektiver har funnet ut noe det store majoriteten ikke forstår?

Ta en titt på videoen jeg linket til.
Det oppgis 2,5 millioner visninger og 32.000 kommentarer.
Bruk litt tid på kommentarene og se hva andre mener og eventuelle tips og linker.
Man skal selvfølgelig tenke selv, men det kan være en god start for å se ting fra en annen vinkel.
Som alle andre trodde jeg på månelandingen tidligere, men det var fordi jeg ikke tenkte - bare godtok automatisk.
I dag vet jeg at de ikke har vært på månen. Draktene vil aldri kunne beskytte kroppen mot vakumet der oppe og heller ikke temperaturene. Ingen sjanse.

Anonymkode: 83890...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, Tyv1 skrev:

...for de fleste amatørastronomer er ikke til å stole på? ;)

Amatørastronomer har ikke godt nok utstyr til å oppdage disse reflektorene. Imidlertid skytes det stadig vekk laserstråler mot disse for å måle avstanden til Månen. Dette gjøres fra forskjellige observatorier rundt om i verden.

Skulle du sett slik😂. Ikke en eneste en av de, altså.

Anonymkode: 71d4b...83f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kopiere inn en morsom kommentar fra videoen.

The people who joke about tin foil hats would be the first to wear them if the government advised them to.

Anonymkode: 83890...675

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ta en titt på videoen jeg linket til.
Det oppgis 2,5 millioner visninger og 32.000 kommentarer.
Bruk litt tid på kommentarene og se hva andre mener og eventuelle tips og linker.
Man skal selvfølgelig tenke selv, men det kan være en god start for å se ting fra en annen vinkel.
Som alle andre trodde jeg på månelandingen tidligere, men det var fordi jeg ikke tenkte - bare godtok automatisk.
I dag vet jeg at de ikke har vært på månen. Draktene vil aldri kunne beskytte kroppen mot vakumet der oppe og heller ikke temperaturene. Ingen sjanse.

Anonymkode: 83890...675

Videoen når de "lander" er helt latterlig. Se hvor kjappe bevegelser det er på utsiden. Det ser ut som bevegelsene kunne vært med et håndholdt kamera. Veldig kjappe og helt uten styring. Kameraet er festet i modulen og vil aldri kunne lage så raske og kjappe bevegelser. Det finnes heller ikke vibrasjoner i kameraet selv om en rakettmotor liksom skal gi full gass en meter under det.

I tillegg ser man støvet står veggimellom på utsiden når de "lander", men føttene på modulen etterpå har ikke et støvkorn på seg

Anonymkode: 71d4b...83f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skulle du sett slik😂. Ikke en eneste en av de, altså.

Anonymkode: 71d4b...83f

Har du vært hos en amatørastronaut personlig? 

Det har jeg. Fremgangsmåten er som følger, han plotter inn noen forhåndsdefinerte koordinater. Så lyser han med laser, men man ser ikke noe boks på månen i kikkerten? Han greide ikke måle avstanden heller 

Anonymkode: 53292...f82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...