Gå til innhold

50 år siden månelandingen i dag


Tyv1

Anbefalte innlegg

I dag er det 50 år siden mennesket gikk på Månen for første gang. En utrolig prestasjon! Trump vil ha amerikanske astronauter der igjen innen fem år. Klarer de det? Jeg tillater meg å tvile, men håper jeg tar feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker det veldig godt, da moren min kom og vekket meg i 4 tiden om morgenen. Hele storfamilen satt lina opp for å se dette.
Husker godt sendingen med de brømte ordene og alt det der. Var svære greier vet du. Kult for en guttunge å få oppleve det 🙂

Og så fulgte det en rekke flere slike landinger. Dagsrevyen handlet nesten bare om måneferder og Heyerdal sine Ra reiser som foregikk samtidig.
De seneste landingene, der var det utrolig gode tv-bilder og de var i farger. Da kjørte astronautene rundt i bil på månen, og de nesten drev bare med tull husker jeg. Sang og hoppet rundt omkring. Det virket merkelig lett å reise på månetur en periode da.
Og så tok det brått slutt, og etter det har det vært like merkelig vanskelig. Hm. Ja vi får se.

For å være helt ærlig, er jeg slett ikke sikker om det ikke var lureri faktisk. Som sagt, det virket nesten i overkant lettvint dengang 🤨

Anonymkode: 2d583...803

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 år siden månelandingen som aldri fant sted.

Anonymkode: b0cc1...5c8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, konspirasjonsteorier brer om seg for tida. Er folk i ferd med å bli dummere? Jeg skjønner ikke selv hvordan det fungerer, så da er det sikkert løgn... 🤣

Anonymkode: 7c690...168

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

 🙂
De seneste landingene, der var det utrolig gode tv-bilder og de var i farger. Da kjørte astronautene rundt i bil på månen, og de nesten drev bare med tull husker jeg. Sang og hoppet rundt omkring. Det virket merkelig lett å reise på månetur en periode da.
Og så tok det brått slutt, og etter det har det vært like merkelig vanskelig. Hm. Ja vi får se.
 🤨Anonymkode: 2d583...803

Romferdene etter Apollo 11 var bare tull, sier du? 

Har jeg aldri hørt før. Fin historie, forresten. Sikkert gode minner. :)

Ja, romferdene tok slutt. Ikke fordi det ble vanskeligere, men fordi kappløpet med russerne var vunnet, kostnadene var astronomiske (!) og ikke minst var Månen ikke interessant lenger. Det var ikke noe mer å hente der som forsvarte de kollossale kostnadene. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja...jeg vet sannelig ikke helt hva jeg skal tro. Alt er liksom mulig jo mere en leser om det. :klo: 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Hoppetaujenta skrev:

Tja...jeg vet sannelig ikke helt hva jeg skal tro. Alt er liksom mulig jo mere en leser om det. :klo: 

Hva er du usikker på hva du skal tro på? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at det er 50 år siden og ingen har vært på månen etterpå med den teknologiske utviklingen vi har hatt gjør det hele meget mistenkelig. Jeg ser to muligheter:

1. Månelandingen skjedde ikke

2. De er stadig på månen og andre planeter uten at vi vet det

Anonymkode: c953f...afa

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Det at det er 50 år siden og ingen har vært på månen etterpå med den teknologiske utviklingen vi har hatt gjør det hele meget mistenkelig. Jeg ser to muligheter:

1. Månelandingen skjedde ikke

2. De er stadig på månen og andre planeter uten at vi vet det

Anonymkode: c953f...afa

Det er jo litt som å reise til Drammen. Har du vært der, har du vært der. Det er liksom ikke noe mer enn det.

Og så er det veldig dyrt å reise til månen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_the_Moon#Crewed

Anonymkode: f6477...30a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Tyv1 skrev:

Romferdene etter Apollo 11 var bare tull, sier du? 

Har jeg aldri hørt før. Fin historie, forresten. Sikkert gode minner. :)

Ja, romferdene tok slutt. Ikke fordi det ble vanskeligere, men fordi kappløpet med russerne var vunnet, kostnadene var astronomiske (!) og ikke minst var Månen ikke interessant lenger. Det var ikke noe mer å hente der som forsvarte de kollossale kostnadene. 

Sier ikke at det var bare tull, men det virket nesten sånn på TV-sendingene. Husker veldig godt hvordan de bare drev med ablegøyer, og kjørte liksom rundt på moro med den roveren. Husker jeg reagerte på det faktisk, og tenkte at - nå driver de jo bare med tull og fjolseri, hvor er seriøsiteten oppi dette her blitt av??

Husker ikke hvor mange landinger med folk det var, men de varte et stykke ut på 70-tallet.  Uansett var det rart hvor veldig mye klarere og bedre tv-bildene fra de neste ferdene var ift den første. Det var jo direktesendinger. 
Hvis de var så enormt kostbare, burde det ikke holdt med bare en eller to turer?

Vel jeg vet ikke, men går hvertfall ikke på ryggen om det kommer for en dag at det var fake. Det der med spriket i skyggene feks, har jeg ikke sett en god forklaring på. Altså skygger spriker sånn som når de kommer fra en lampe som står ganske nær..

Anonymkode: 2d583...803

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er jo litt som å reise til Drammen. Har du vært der, har du vært der. Det er liksom ikke noe mer enn det.

Og så er det veldig dyrt å reise til månen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_the_Moon#Crewed

Anonymkode: f6477...30a

Drammen er en del av vår sivilisasjon, det er ikke månen. Mennesker har en tendens til å ville "utforske" (les: utnytte) alt som de kan fysisk nå, så det at de skal landet på en liten kvadratmeter av månen én gang og funnet ut at de ikke gadd mer er høyst usannsynlig. Det gir ingen mening når man kjenner menneskets adferd. Deres modus er å erobre, invadere, legge øde, ville nå lenger og overgå seg selv, ikke å se noe én gang og så få nok. Bare se på Mount Everest, det hjelper ikke hvor mange ganger folk har vært der, de skal stadig tilbake og nye kommer til hele tiden, nettopp fordi det er så utilgjengelig og vanskelig å komme seg dit, dyrt er det også.

Anonymkode: c953f...afa

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sier ikke at det var bare tull, men det virket nesten sånn på TV-sendingene. Husker veldig godt hvordan de bare drev med ablegøyer, og kjørte liksom rundt på moro med den roveren. Husker jeg reagerte på det faktisk, og tenkte at - nå driver de jo bare med tull og fjolseri, hvor er seriøsiteten oppi dette her blitt av??

Husker ikke hvor mange landinger med folk det var, men de varte et stykke ut på 70-tallet.  Uansett var det rart hvor veldig mye klarere og bedre tv-bildene fra de neste ferdene var ift den første. Det var jo direktesendinger. 
Hvis de var så enormt kostbare, burde det ikke holdt med bare en eller to turer?

Vel jeg vet ikke, men går hvertfall ikke på ryggen om det kommer for en dag at det var fake. Det der med spriket i skyggene feks, har jeg ikke sett en god forklaring på. Altså skygger spriker sånn som når de kommer fra en lampe som står ganske nær..

Anonymkode: 2d583...803

Ok, jeg må innrømme at jeg aldri har hørt romferdene bli omtalt som fjas og moro så det får stå for din regning. ;)

Alle konspirasjonsteorier rundt månelandingen er tilbakevist. Det med skygger forklares med at landskapet ikke er jevnt. For at ikke denne tråden skal handle om konspirasjonsteorier så foreslår jeg at du googler. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Drammen er en del av vår sivilisasjon, det er ikke månen. Mennesker har en tendens til å ville "utforske" (les: utnytte) alt som de kan fysisk nå, så det at de skal landet på en liten kvadratmeter av månen én gang og funnet ut at de ikke gadd mer er høyst usannsynlig. Det gir ingen mening når man kjenner menneskets adferd. Deres modus er å erobre, invadere, legge øde, ville nå lenger og overgå seg selv, ikke å se noe én gang og så få nok. Bare se på Mount Everest, det hjelper ikke hvor mange ganger folk har vært der, de skal stadig tilbake og nye kommer til hele tiden, nettopp fordi det er så utilgjengelig og vanskelig å komme seg dit, dyrt er det også.

Anonymkode: c953f...afa

Mount Everest er ufattelig mye enklere, billigere og mer tilgjengelig enn Månen. ;)

Det var ingen grunn til at vi skulle reise til Månen lenger. Jeg er enig i at vi mennesker har en enorm utferds-og utforskertrang, men disse ferdene ble for dyre. I tillegg var kappløpet mot Sovjetunionen vunnet og det var heller ikke interessant nok til å forsvare pengebruken. I stedet konsentrerte NASA seg om andre oppgaver. Allerede 7 år senere (på dagen) landet Viking 1 på Mars. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 hours ago, Tyv1 said:

Mount Everest er ufattelig mye enklere, billigere og mer tilgjengelig enn Månen. ;)

Det var ingen grunn til at vi skulle reise til Månen lenger. Jeg er enig i at vi mennesker har en enorm utferds-og utforskertrang, men disse ferdene ble for dyre. I tillegg var kappløpet mot Sovjetunionen vunnet og det var heller ikke interessant nok til å forsvare pengebruken. I stedet konsentrerte NASA seg om andre oppgaver. Allerede 7 år senere (på dagen) landet Viking 1 på Mars. 

Myndighetene har litt mer penger å rutte med enn en enkeltperson som klatrer Everest, så sånn sett er det ganske sammenlignbart. Og det blir stadig brukt enormt mye penger på meningsløse ting så den kjøper jeg ikke.

Nei, jeg tror de holder på med ting vi ikke får vite.

Anonymkode: c953f...afa

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Myndighetene har litt mer penger å rutte med enn en enkeltperson som klatrer Everest, så sånn sett er det ganske sammenlignbart. Og det blir stadig brukt enormt mye penger på meningsløse ting så den kjøper jeg ikke.

Nei, jeg tror de holder på med ting vi ikke får vite.

Anonymkode: c953f...afa

Usa brukte 4% av nasjonalbudsjettet sitt på måneferdene. Det er latterlig mye penger. Myndighetene kan heller ikke bruke penger som de vil slik en privatperson kan. Et land skal driftes også. Det ble brukt så mye som var nødvendig. Deretter var det slutt. Det ville jo også bli politisk uholdbart om de ikke avsluttet. 

Du kan tro hva du vil, selvfølgelig. 

Også håper jeg at diskusjonen kan dreie seg om vi burde dra tilbake. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

50 år siden månelandingen som aldri fant sted.

Anonymkode: b0cc1...5c8

Jo?

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

On 7/21/2019 at 5:32 AM, AnonymBruker said:

Det er jo litt som å reise til Drammen. Har du vært der, har du vært der. Det er liksom ikke noe mer enn det.

Og så er det veldig dyrt å reise til månen.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_missions_to_the_Moon#Crewed

Anonymkode: f6477...30a


Men månen er et meget spesielt sted å reise til. Et sted ingen før hadde vært og dermed er det å anse som en enestående unik hendelse. Hvorfor sier denne NASA-astronauten Don Petit at det ikke er mulig å reise til månen mer, fordi teknologien er ødelagt og smertefull å rekonstruere?
Hvordan kan det være umulig når Mars-reiser planlegges og utføres som aldri før?

Om det er veldig dyrt å reise til månen, så er det sikkert mye dyrere å reise til Mars.
Det blir for dumt å trekke inn Drammen.
 

 

Anonymkode: 83890...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2019 at 3:09 PM, Tyv1 said:

Usa brukte 4% av nasjonalbudsjettet sitt på måneferdene. Det er latterlig mye penger. Myndighetene kan heller ikke bruke penger som de vil slik en privatperson kan. Et land skal driftes også. Det ble brukt så mye som var nødvendig. Deretter var det slutt. Det ville jo også bli politisk uholdbart om de ikke avsluttet. 

Du kan tro hva du vil, selvfølgelig. 

Også håper jeg at diskusjonen kan dreie seg om vi burde dra tilbake. 

Men det er greit at de sender noe-noen til Mars?
Ingen har vært på månen og ingen har vært på Mars.
Det er bare saftige løgner som fungerte med 60-tallets TV-sendinger. Folk flest slukte alt Hollywood-jukset uten problemer.
De så jo selv bildene. I dag vet vi bedre.

Anonymkode: 83890...675

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 7/21/2019 at 10:45 AM, Tyv1 said:

Mount Everest er ufattelig mye enklere, billigere og mer tilgjengelig enn Månen. ;)

Det var ingen grunn til at vi skulle reise til Månen lenger. Jeg er enig i at vi mennesker har en enorm utferds-og utforskertrang, men disse ferdene ble for dyre. I tillegg var kappløpet mot Sovjetunionen vunnet og det var heller ikke interessant nok til å forsvare pengebruken. I stedet konsentrerte NASA seg om andre oppgaver. Allerede 7 år senere (på dagen) landet Viking 1 på Mars. 

Hva er logikken i at det ble for dyrt å reise til månen, mens det var greit å bruke penger på Mars?
Mars er åpenbart dyrere, lenger unna, og vanskeligere.
Hva slags logikk er dette?

Anonymkode: 83890...675

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg husker dette veldig godt. Jeg vokste opp i en "lavere arbeiderklasse"-familie. Så det var lite penger å rutte med. 

Men dagen før månelandingen, reiste min far inn til byen og kjøpte en TV. På avbetaling. Så når det store øyeblikket kom, ble vi barn nærmest kommandert til å se. "Dette er viktig", sa min far. Og jeg som inntil da trodde at TV var kun for å se Familien Flint.....(Flintstone)

Anonymkode: 2ce4f...b00

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...